Raar geluid (filmpje) bij gaslos/koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Raar geluid (filmpje) bij gaslos/koppeling
Goedemiddag,
Gisteren moest ik naar Utrecht en rond Gouda kwam ik erachter dat m'n AX een vreemd geluid maakte als ik m'n voet van het gas deed, dit geluid hield dan even aan en verdween weer (zonder verdere acties van mij). Ook bij gas geven was er even dit geluid. Het klinkt alsof er iets aanloopt, metaal op metaal? Het is geen ratelend geluid. Na tijdens een korte stop even de wielen bekeken te hebben en onder de motorkap gekeken te hebben toch maar doorgereden (wellicht niet slim, maar ja, ik moest erheen). Vervolgens ook weer naar huis gereden, ik heb het idee dat het geluid erger geworden is na deze rit. Tevens hoor je het nu heel duidelijk als ik de koppeling intrap en ik boven de 50km rij. Het is in meerdere versnellingen te horen, dus het is geen specifieke versnelling waar iets mee is.
Ik vermoed dat het in de koppeling zit, maar heb werkelijk geen idee. Hopelijk weet iemand hier wat het kan zijn, voor ik hem naar de garage breng. Ik vrees met grote vrezen dat het iets groots is
Hier de link naar het filmpje, http://public.bier-buikjes.nl/Ralf/geluid.3gp , te openen met Quicktime. Op 10 seconden hoor je heel duidelijk het geluid, naast de normale 'ruis' van het autorijden. Verder kan ik natuurlijk vragen van jullie beantwoorden.
Iemand kwam met de suggestie dat het wellicht de koppelingsplaten zijn en dat hij dan niet af zou slaan als je niet goed optrekt, maar hij slaat wel af als ik in z'n 2 probeer weg te rijden met de handrem erop zonder gas.
Dus, als iemand iets weet, heel graag!
Gisteren moest ik naar Utrecht en rond Gouda kwam ik erachter dat m'n AX een vreemd geluid maakte als ik m'n voet van het gas deed, dit geluid hield dan even aan en verdween weer (zonder verdere acties van mij). Ook bij gas geven was er even dit geluid. Het klinkt alsof er iets aanloopt, metaal op metaal? Het is geen ratelend geluid. Na tijdens een korte stop even de wielen bekeken te hebben en onder de motorkap gekeken te hebben toch maar doorgereden (wellicht niet slim, maar ja, ik moest erheen). Vervolgens ook weer naar huis gereden, ik heb het idee dat het geluid erger geworden is na deze rit. Tevens hoor je het nu heel duidelijk als ik de koppeling intrap en ik boven de 50km rij. Het is in meerdere versnellingen te horen, dus het is geen specifieke versnelling waar iets mee is.
Ik vermoed dat het in de koppeling zit, maar heb werkelijk geen idee. Hopelijk weet iemand hier wat het kan zijn, voor ik hem naar de garage breng. Ik vrees met grote vrezen dat het iets groots is
Hier de link naar het filmpje, http://public.bier-buikjes.nl/Ralf/geluid.3gp , te openen met Quicktime. Op 10 seconden hoor je heel duidelijk het geluid, naast de normale 'ruis' van het autorijden. Verder kan ik natuurlijk vragen van jullie beantwoorden.
Iemand kwam met de suggestie dat het wellicht de koppelingsplaten zijn en dat hij dan niet af zou slaan als je niet goed optrekt, maar hij slaat wel af als ik in z'n 2 probeer weg te rijden met de handrem erop zonder gas.
Dus, als iemand iets weet, heel graag!
Diafragma/ druklager inderdaad.
Wordt hij wel ouder van, maar een teken dat het een keer eraan zit te komen..
Wordt hij wel ouder van, maar een teken dat het een keer eraan zit te komen..
Last edited by Pascal on SatApr10, 2010 4:30:17 PM, edited 1 time in total.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Hmmm echt makkelijk is het niet, kost aardig wat tijd, zeker als je het niet zo vaak doetRoRalf wrote:Is dat iets dat makkelijk (lees: niet al te veel kost ) vervangen kan worden?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik moet bekenen dat na het lezen van wat topics hier over de koppelingsplaten, ik het misschien toch best zelf zou kunnen proberen. Mits ik wat hulp kan vinden, want zo'n versnellingsbak is zwaar heb ik begrepen
Het enige is wel dat ik niet zeker weet of dat het is, dan zou vervangen zonde zijn.
Ook moet ik me eens gaan verdiepen in de aanschaf van onderdelen
Lukt dat trouwens wel zonder brug allemaal?! Ik heb alleen een parkeerplaats voor de deur namelijk
Het enige is wel dat ik niet zeker weet of dat het is, dan zou vervangen zonde zijn.
Ook moet ik me eens gaan verdiepen in de aanschaf van onderdelen
Lukt dat trouwens wel zonder brug allemaal?! Ik heb alleen een parkeerplaats voor de deur namelijk
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ik ben een tijdje geleden eigenlijk ooit begonnen aan een duidelijke howto maar die is nooit afgeraakt.
Het lukt zeker zonder brug.
ff kort:
Batterij los + luchtfilterzooi los.
De neus van de ax opkrikken en stabiel en vrij hoog proberen vastzetten.
De fusees en aandrijfassen aan beide kanten losmaken zodat je de aandrijfassen er uit kunt trekken. (let op voor de bakolie)
Schakelstangetjes moeten los.
De bak zit aan de motor vast met 4 bouten.
De startmotor moet er af (3 bouten)
Koppelingskabel moet los.
Massadraad van de koets losmaken achter batterij + stekkertje van de vbak trekken.
De 3 schakelstangen losmaken. (zitten tegen het schutbord onderaan)
De achterste en de linkse (als je ervoor staat de rechtse, onder de batterij) motorsteun losmaken.
Ik zet altijd een goeie krik onder het motorblok met een plankje, maar ik weet niet hoe anderen dit doen.
Dan kan je de bak er af trekken en zie je de drukgroep met erachter de disk.
De eerste keer had ik er een weekendje ofzo voor nodig. Nu heb ik het in 4 uur gedaan. (met 2)
edit:
kooplijstje:
2 nieuwe bakkeerringen waar de aandrijfassen in moeten (10€ ofzo...)
2 liter vbakolie (vullen tot het er uit stroomt)
Nieuwe koppelingsset (bvb Valeo, die zijn goed)
Eventueel een krukaskeerring (raad ik toch wel aan)
Het lukt zeker zonder brug.
ff kort:
Batterij los + luchtfilterzooi los.
De neus van de ax opkrikken en stabiel en vrij hoog proberen vastzetten.
De fusees en aandrijfassen aan beide kanten losmaken zodat je de aandrijfassen er uit kunt trekken. (let op voor de bakolie)
Schakelstangetjes moeten los.
De bak zit aan de motor vast met 4 bouten.
De startmotor moet er af (3 bouten)
Koppelingskabel moet los.
Massadraad van de koets losmaken achter batterij + stekkertje van de vbak trekken.
De 3 schakelstangen losmaken. (zitten tegen het schutbord onderaan)
De achterste en de linkse (als je ervoor staat de rechtse, onder de batterij) motorsteun losmaken.
Ik zet altijd een goeie krik onder het motorblok met een plankje, maar ik weet niet hoe anderen dit doen.
Dan kan je de bak er af trekken en zie je de drukgroep met erachter de disk.
De eerste keer had ik er een weekendje ofzo voor nodig. Nu heb ik het in 4 uur gedaan. (met 2)
edit:
kooplijstje:
2 nieuwe bakkeerringen waar de aandrijfassen in moeten (10€ ofzo...)
2 liter vbakolie (vullen tot het er uit stroomt)
Nieuwe koppelingsset (bvb Valeo, die zijn goed)
Eventueel een krukaskeerring (raad ik toch wel aan)
Wat je hoort is het druklagertje waarmee de vingers van het diafragma worden ingedrukt als je de koppeling intrapt.
Dit lagertje gaat meestal net zolang mee als de drukgroep zelf, tenzij je vaak met ingetrapte koppeling voor een verkeerslicht staat te wachten.
Ik weet het: zo werd het je geleerd met rijlessen, maar dit is de manier om je druklager om zeep te helpen.
Er is maar één remedie... nieuwe drukgroep (laten) monteren.
Ondanks dat er vele goedkope merken in omloop zijn, is Valeo gewoon het beste (je moet set 801256 hebben).
De andere merken die vaak veel goedkoper zijn liggen er ook véél eerder uit (ik heb zelf een druklager gehad dat er na 20 kilometer alweer de brui aangaf), kun je wéér... (goedkoop is duurkoop).
Reken bij een garage op een 250-300 euro
Dit lagertje gaat meestal net zolang mee als de drukgroep zelf, tenzij je vaak met ingetrapte koppeling voor een verkeerslicht staat te wachten.
Ik weet het: zo werd het je geleerd met rijlessen, maar dit is de manier om je druklager om zeep te helpen.
Er is maar één remedie... nieuwe drukgroep (laten) monteren.
Ondanks dat er vele goedkope merken in omloop zijn, is Valeo gewoon het beste (je moet set 801256 hebben).
De andere merken die vaak veel goedkoper zijn liggen er ook véél eerder uit (ik heb zelf een druklager gehad dat er na 20 kilometer alweer de brui aangaf), kun je wéér... (goedkoop is duurkoop).
Reken bij een garage op een 250-300 euro
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
oke, ik sta wel idd altijd met koppeling in voor het stoplicht
Maar het druklager alleen vervangen is niet genoeg? Ze staan (als ik het goed heb) wel hier los op Hbase.nl ( http://start.mijngrossier.nl/catalog/ar ... 15-XT&ref= )
Maar het druklager alleen vervangen is niet genoeg? Ze staan (als ik het goed heb) wel hier los op Hbase.nl ( http://start.mijngrossier.nl/catalog/ar ... 15-XT&ref= )
Last edited by Bassieh on SatApr10, 2010 11:25:47 PM, edited 1 time in total.
Hmmm... moet bekennen dat ik mij hier ook schuldig aan maak.
Moet ik bij 't dieseltje dus echt subiet mee stoppen, want een koppeling vervangen bij dat ding zie ik echt niet zitten!
Moet ik bij 't dieseltje dus echt subiet mee stoppen, want een koppeling vervangen bij dat ding zie ik echt niet zitten!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Als de drukgroep verder nog goed is (vingers diafragma niet te ver ingesleten, koppelingsplaat op dikte) dan kun je volstaan met alleen een lagertje.
De praktijk leert echter dat je meestal gewoon een nieuwe set monteert, want zo duur zijn ze niet en de hoeveelheid werk voor alleen dat ene lagertje loont niet.
Een koppelingswissel kost je ongeveer 100 euro aan materiaal, en nog eens 150-200 euro aan manuren.
Nogmaals: ga in de vrede voor kwaliteit (Valeo) i.p.v. een goedkoop setje van Ebay voor twee tientjes.
Vaak hebben die goedkope merken een rukkerig koppelgedrag (lees: geen gevoel) en zijn die lagers al kapot voor je ze monteert...
De praktijk leert echter dat je meestal gewoon een nieuwe set monteert, want zo duur zijn ze niet en de hoeveelheid werk voor alleen dat ene lagertje loont niet.
Een koppelingswissel kost je ongeveer 100 euro aan materiaal, en nog eens 150-200 euro aan manuren.
Nogmaals: ga in de vrede voor kwaliteit (Valeo) i.p.v. een goedkoop setje van Ebay voor twee tientjes.
Vaak hebben die goedkope merken een rukkerig koppelgedrag (lees: geen gevoel) en zijn die lagers al kapot voor je ze monteert...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82