stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Oke laten we even terug gaan naar de roots. Het nut van een open filter is oom zo weinig mogelijk weerstand te hebben zodat de motor de lucht makkelijker aan kan zuigen.
Een rekensommetje leert dat een 1.1 bij 6000 toeren ongeveer 25 liter lucht per seconde gebruikt. Volgens mij maakt het dan ook geen zak meer uit waar je de lucht vandaan haalt onder je kap want de lucht heeft gewoon geen tijd om op te warmen.
Dus een open filter en zo weinig mogelijk bochten en een zo dik mogelijke diameter buizen. Is in mijn ogen ideaal.
Een open filter heeft ruimt om zich heen nodig om lucht aan te zuigen ongeveer 10 cm.
Ongetwijfeld zullen mensen het hier niet mee eens zijn. Maar het punt is dat niemand het 100% cker weet. Lijkt me wel leuk om eens te meten.
Mijn ervaring is dat een auto beter rijd als het luchtfilter ruimte rondom heeft en een kort aanzuigtraject (filter -> gasklep) Koude lucht erop richten (olietrechter of rioolbuis ) heeft wel zin maar is voornamelijk ongunstig voor het gebruik.
Een rekensommetje leert dat een 1.1 bij 6000 toeren ongeveer 25 liter lucht per seconde gebruikt. Volgens mij maakt het dan ook geen zak meer uit waar je de lucht vandaan haalt onder je kap want de lucht heeft gewoon geen tijd om op te warmen.
Dus een open filter en zo weinig mogelijk bochten en een zo dik mogelijke diameter buizen. Is in mijn ogen ideaal.
Een open filter heeft ruimt om zich heen nodig om lucht aan te zuigen ongeveer 10 cm.
Ongetwijfeld zullen mensen het hier niet mee eens zijn. Maar het punt is dat niemand het 100% cker weet. Lijkt me wel leuk om eens te meten.
Mijn ervaring is dat een auto beter rijd als het luchtfilter ruimte rondom heeft en een kort aanzuigtraject (filter -> gasklep) Koude lucht erop richten (olietrechter of rioolbuis ) heeft wel zin maar is voornamelijk ongunstig voor het gebruik.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Over een weekje of 5 breekt mij zomervakantie aan, en vakantiewerk is ook al geregeld, dus dan heb ik tijd en geld om mn AX te verwennen.
Nu ben ik van plan een open lucht filter te plaatsen, en nu heb ik de volgende vraag:
- Is het voldoende om de 'how to' op de homepage aan te houden, of moet ik nog met andere dingen rekening houden??
Nu ben ik van plan een open lucht filter te plaatsen, en nu heb ik de volgende vraag:
- Is het voldoende om de 'how to' op de homepage aan te houden, of moet ik nog met andere dingen rekening houden??
ik kon het hier niet zo terug vinden, maar ik hoorde dat als een open luchtfilter erop zet en je gebruikt een lange pijp dat ie dan harder optrekt en met een korte pijp of direct op dat zwarte ding dat je dan een hogere top hebt, wat is hiervan waar en als het klopt wat is dan de beste lengte voor die pijp want ik neem dat hij niet steeds maar harder blijft trekken als je hem langer maakt
en maakt de dikte van de pijp dan ook nog uit
en maakt de dikte van de pijp dan ook nog uit
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest
next concert 11 september @ Ground Zero Fest
relAX wrote:ik kon het hier niet zo terug vinden, maar ik hoorde dat als een open luchtfilter erop zet en je gebruikt een lange pijp dat ie dan harder optrekt en met een korte pijp of direct op dat zwarte ding dat je dan een hogere top hebt, wat is hiervan waar en als het klopt wat is dan de beste lengte voor die pijp want ik neem dat hij niet steeds maar harder blijft trekken als je hem langer maakt
en maakt de dikte van de pijp dan ook nog uit
Met de lengte van de pijp kan je bepalen met welk toerental de drukgolf gaat resoneren. Daarom hebben sommige moderne auto's een inlaatkanaal wat van lengte kan veranderen. Lang voor optrekken kort als je op snelheid bent. dit scheel maar 10 cm of zo. Het inlaatspruitstuk is hier helemaal op aangepast. Er zelf wat mee lopen kloten geeft dus een hele kleine kans van slagen. En het verschil is volgens mij ook niet zo gigantisch hoor. Een openfilter red zowiezo maar 2 pk extra ofzo.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
- Location: eindhoven
- Contact:
Ik heb vorige week met behulp van Sander's how-to een openluchtfilter er opgezet(Sander bedankt). Het gaat vrij gemakkelijk als je de how-to stap voor stap volgt. Ik was in een half uurtje klaar. Met weinig gas erop merk je er niet zo veel van, maar trap je hem in dan krijg je een mooi zwaar bromgeluid en naar mijn idee rijdt hij nu iets soepeler(maar dat kan ook mijn verbeelding zijn).
Een vraagje aan Sander: je haalt tijdens het inbouwen van de nieuwe filter een vacuumslangetje los. Er blijft dus een open tuutje aan dat platte ding over, waar je openluchtfilter onderhangt. Hoort dat zo?
Een vraagje aan Sander: je haalt tijdens het inbouwen van de nieuwe filter een vacuumslangetje los. Er blijft dus een open tuutje aan dat platte ding over, waar je openluchtfilter onderhangt. Hoort dat zo?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!
Een stukje slang afknippen met een schroef erin.. die erop stoppen.. Heb begrepen dat "tuutje" voor je vacuum dinges is voor de zomer en winter stand? Maar kan me verbeelden...
Overigens heb ik een maand met dat open tuutje gereden.. No problemo.. Maar toch maar afgedicht dmv zo?n stukje slang (4cm) en een schroefje erin gedraaid!
Overigens heb ik een maand met dat open tuutje gereden.. No problemo.. Maar toch maar afgedicht dmv zo?n stukje slang (4cm) en een schroefje erin gedraaid!
Die vacuumaansluiting kan je afdichten of je laat het lekker zo maakt niet zoveel uit. Hij zorgt voor de bekrachtiging van die klep in je inlaatbuis. Deze schakelt tussen warme lucht bij je spruitstuk en koude lucht achter je linkerkoplamp. Dit werkt d.m.v. een bimetaaltje achter die vacuumaansluiting.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Daarstraks ook even zo een universeel kelk op mijn ax GT van 1991 met carburator gemonteerd. Ik was verbaasd van het resultaat, op LPG ging mijn auto bijna niet meer vooruit. Het leek alsof ik terug met mijn diesel aan het rijden was. Ik schakel over op benzine en hij rijd echt goed. Gaat heel goed in de toeren enzo. Maarja ik rijd bijna altijd op LPG. Dus ik zet mijn origine luchtfilter en buizen er weer op. Maar mijn auto had nogal eens de neiging om op LPG als hij nog niet echt heel warm was om af te slaan. En soms ook als hij al warm was. Maar bij mijn LPG gelde dus, meer lucht is minder vermogen. Dus ik denk het omgekeerde is dan ook waar en ik neem de duck tape en plak ongeveer de helft van de buis waar hij lucht hapt toe en ik ga een testrit maken. De temperatuurmeter gaf ongeveer 60graden aan, de motor was nog niet warm dus. En wat merk ik al dadelijk, de motor loopt als een klok, perfect gewoon. Dan ga ik rijden, en wat merk ik nu, de motor trekt veel beter. Hij rijdt bijna zo goed als op benzine (niet zo goed natuurlijk, maar het verschil is toch veel kleiner geworden). Dus voorlopig ga ik de tape maar op die buis laten. En zien of de motor echt beter rijdt. Maar nu is mijn vraag kan dit eigenlijk kwaad voor de motor wat ik doe? Of mag ik dit zo laten?
Sander wrote:het gaat om de mengverhouding. Je kan het zo laten zitten maar eigenlijk krijgt je motor te weinig gas.
Ja dat dacht ik ook, maar ik kan de motor niet meer gas laten krijgen, dan moet ik de gasmenschelschroef laten vervangen door een groter exemplaar. Misschien dat ik in de toekomst daarvoor eens ga kijken. Maar dan hoef ik mij voorlopig niet ongerust te maken.
GREEN IN DE TON
dit is primair bedoel voor first timers en twijfelaars (1.1i 1.4i)
stap 1 : besluit het te doen, het filter gaat langer mee, en je rijdt zuiniger, je gaat ook wat harder, en het klinkt beter.
zorg meteen voor 1.9i xantia of ZX aanzuigbuizen voor betere doorvoer.
het verschil in doorvoer capaciteit tov standaard :
stap 2 :aan de slag:
stap 3 : maak meteen die rare ton effe schoon, en je inlaatklep huis.
stap 4 : plaats het luchtfilter in de ton
stap 5 : sluit het filterhuis weer zoals geopend, een pak pringles is moeilijker.
stap 6 : plaats de onderdelen rustig terug
vergeet dit rare slangetje niet, en controleer al die kleine slangetjes op breuksporen,en vervang waar nodig.
een ax rijdt beter en zuiniger en harder met verse slangetjes
zoek voor de grotere aanzuigbuizen een lekker plekkie niet te koud niet te warm, je kunt je oude aanzuigbuis die op de ton zat met gaatjes; bijvoorbeeld achter je koplamp kwijt, dat trompeteert lekker, en is een goede plaats.
controleer met stationaire motor en een natte hand of er nergens valse lucht is
echte slimmerikken trekken hun pluspool van de accu en sluiten de pool even kort op massa,
het motormanagement zal zich instellen op de nieuwe situatie.
dit alles kost je een kwartier,
en scheelt je iedere beurt een luchtfilter,
de green / open is afwasbaar, het kost je op termijn dus eigenlijk niets.
echt resultaat is pas merkbaar na +/- 1500km, nadat alle tabellen van je motormanagement weer ingelezen zijn.
kosten +/- 50 euro filter van automat www.automat.nl
zx/xantia buis op de ton 2 euro op de sloop let op de diameter.
dit is primair bedoel voor first timers en twijfelaars (1.1i 1.4i)
stap 1 : besluit het te doen, het filter gaat langer mee, en je rijdt zuiniger, je gaat ook wat harder, en het klinkt beter.
zorg meteen voor 1.9i xantia of ZX aanzuigbuizen voor betere doorvoer.
het verschil in doorvoer capaciteit tov standaard :
stap 2 :aan de slag:
stap 3 : maak meteen die rare ton effe schoon, en je inlaatklep huis.
stap 4 : plaats het luchtfilter in de ton
stap 5 : sluit het filterhuis weer zoals geopend, een pak pringles is moeilijker.
stap 6 : plaats de onderdelen rustig terug
vergeet dit rare slangetje niet, en controleer al die kleine slangetjes op breuksporen,en vervang waar nodig.
een ax rijdt beter en zuiniger en harder met verse slangetjes
zoek voor de grotere aanzuigbuizen een lekker plekkie niet te koud niet te warm, je kunt je oude aanzuigbuis die op de ton zat met gaatjes; bijvoorbeeld achter je koplamp kwijt, dat trompeteert lekker, en is een goede plaats.
controleer met stationaire motor en een natte hand of er nergens valse lucht is
echte slimmerikken trekken hun pluspool van de accu en sluiten de pool even kort op massa,
het motormanagement zal zich instellen op de nieuwe situatie.
dit alles kost je een kwartier,
en scheelt je iedere beurt een luchtfilter,
de green / open is afwasbaar, het kost je op termijn dus eigenlijk niets.
echt resultaat is pas merkbaar na +/- 1500km, nadat alle tabellen van je motormanagement weer ingelezen zijn.
kosten +/- 50 euro filter van automat www.automat.nl
zx/xantia buis op de ton 2 euro op de sloop let op de diameter.
Last edited by Eric on SunJun13, 2004 12:59:46 PM, edited 3 times in total.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
IceByte wrote:Het gaat alleen niet op voor dieseltjes, want die hebben een heel ander filtersysteem
Maar voor die "dieseltjes" is wel een mega ruig filter verkrijgbaar! Kijk maar in de AX catalogus van cituning op www.carequipment.be daar staat bij "zeer luidruchtig"
Freude am Fahren.
http://www.autoshop.nl/winkel2/rijssen.htm heb deze link gespot op het net, maar nou is mijn vraag, welke passen en welke niet, hoe groot mogen ze zijn enz.
kijk onder autosportief op de website, en dan sportluchtfilter, en welke je dan zou kiezen!
bvd -knarf-
kijk onder autosportief op de website, en dan sportluchtfilter, en welke je dan zou kiezen!
bvd -knarf-
to fast to AX!!!