Joop - AX Allure '95, 1.1i
Moderator: webmasters
Henk, nu jet toch over Torx hebt, misschien een nuttig onderwerp voor een nieuw topic in Technisch.
Welke maten Torx doppen heb je nodig voor de AX?
Ik heb onlangs de kleinste maten aangeschaft omdat ik een achterzijruit moest vervangen, maar heb verder helemaal geen Torx doppen.
Welke zijn nodig voor welke onderdelen?
Welke maten Torx doppen heb je nodig voor de AX?
Ik heb onlangs de kleinste maten aangeschaft omdat ik een achterzijruit moest vervangen, maar heb verder helemaal geen Torx doppen.
Welke zijn nodig voor welke onderdelen?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Hee,
Henk, ik zocht eigenlijk precies dat soort foto's, dan is 't allemaal lekker duidelijk wat ik nou eigenlijk ga doen, bedankt!
Relax dat je een dagje wil helpen Johan, we prikken een keer een datum.
Aangezien ik alleen in de weekenden kan werken doe ik het (denk ik) dan maar zo:
1e weekend: alles zo ver mogelijk los en open, dan weet ik wat de staat is vd binnenkant en dan heb ik de juiste tools gekocht + geleend om m weer op te bouwen. Aan de hand van de staat vd kop kiezen voor wel/niet afvlakken, en meteen de set pakkingen bestellen, en evt. de kop wegbrengen naar revisiebedrijf in de buurt. En mocht het hele blok er nou echt aan alle kanten ontzettend belabberd uitzien dan kan ik 'm nog altijd weer in elkaar schroeven en op rijden.
2e weekend: alles weer netjes in elkaar flanzen, kleppen stellen (lijkt me een gaaf klusje), injectiehuis op nieuwe troep controleren en een proefrit maken
3e weekend (ooit) naar een meeting zodat iedereen 'm kan bewonderen!
Zo iets?
Henk, ik zocht eigenlijk precies dat soort foto's, dan is 't allemaal lekker duidelijk wat ik nou eigenlijk ga doen, bedankt!

Relax dat je een dagje wil helpen Johan, we prikken een keer een datum.
Aangezien ik alleen in de weekenden kan werken doe ik het (denk ik) dan maar zo:
1e weekend: alles zo ver mogelijk los en open, dan weet ik wat de staat is vd binnenkant en dan heb ik de juiste tools gekocht + geleend om m weer op te bouwen. Aan de hand van de staat vd kop kiezen voor wel/niet afvlakken, en meteen de set pakkingen bestellen, en evt. de kop wegbrengen naar revisiebedrijf in de buurt. En mocht het hele blok er nou echt aan alle kanten ontzettend belabberd uitzien dan kan ik 'm nog altijd weer in elkaar schroeven en op rijden.
2e weekend: alles weer netjes in elkaar flanzen, kleppen stellen (lijkt me een gaaf klusje), injectiehuis op nieuwe troep controleren en een proefrit maken
3e weekend (ooit) naar een meeting zodat iedereen 'm kan bewonderen!
Zo iets?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Inderdaad gewoon een koppakkingset bestellen, persoonlijk zou ik gelijk d-riem en spanrol hoe dan ook vervangen.Bossie wrote:Ik zou sowieso zo'n kopset bestellen. Als je de kop er afhaalt en weer er op wilt schroeven moet er hoe dan ook een nieuwe koppakking tussen.
Of je de waterpomp moet vervangen is maar de vraag, als alles toch los ligt is het het overwegen waard
Als er normaal met het blokje gereden is kun je er bijna vanuit gaan dat er met de kop niets aan de hand is en vlakken zal dan niet nodig zijn.
Van alle koppakkkingen die wij tot nu toe onderhanden hebbben genomen was vlakken niet nodig en alle blokjes snorren nog steeds tot volle tevredenheid.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ok, op aanraden van jullie en Johan daarnet in hoogst eigen persoon zal ik de set gewoon bestellen. En als er gevlakt moet worden wil iemand die set vast een keer overkopen.
Dan de exotische gereedschappen, ik heb niet zoveel. Mijn ouders hebben een doppenset, Johan een torx set, maar wat ik sowieso dan moet lenen/kopen is een momentsleutel, voelermaat, klepveertang. Zijn er mensen een beetje in mijn buurt die zulks een keer uit willen lenen? Zoals ik eerder al zei, regio Eindhoven, Bergen op Zoom en Zeeland daar ben ik regelmatig.
De distributieriem kan naar verwachting nog een jaar of 2 mee, die wil ik best een andere keer vervangen als deze klus lukt. Momenteel moet ik echt even al mijn geld sparen want studeren is duur.... Ookal praten we maar over 50 euro
De auto van Johan is inmiddels druk bezig met koelvloeistof te lekken dus daar kunnen we ook weer lekker mee aan de slag
Dan de exotische gereedschappen, ik heb niet zoveel. Mijn ouders hebben een doppenset, Johan een torx set, maar wat ik sowieso dan moet lenen/kopen is een momentsleutel, voelermaat, klepveertang. Zijn er mensen een beetje in mijn buurt die zulks een keer uit willen lenen? Zoals ik eerder al zei, regio Eindhoven, Bergen op Zoom en Zeeland daar ben ik regelmatig.
De distributieriem kan naar verwachting nog een jaar of 2 mee, die wil ik best een andere keer vervangen als deze klus lukt. Momenteel moet ik echt even al mijn geld sparen want studeren is duur.... Ookal praten we maar over 50 euro

De auto van Johan is inmiddels druk bezig met koelvloeistof te lekken dus daar kunnen we ook weer lekker mee aan de slag

Let erop dat de distributieriem een specifieke draairichting heeft (weet niet of je dat kan zien als hij is gebruikt en je hem demonteert).
Let er ook op dat dit soort zwaarbelaste riemen gevoelig is voor beschadiging/aantasting (bijvoorbeeld merktekens zetten, langdurig over een spijker hangen ipv over een rol).
(Overigens, de assen van treinwagons van de NS bleken te breken doordat de lijm van een sticker van de fabrikant interkristallijne corrosie veroorzaakte
- zo'n effect kan je ook verwachten wanneer je dingen als distributieriemen verkeerd behandelt).
Een goed gebruik bij het demonteren van onderdelen is dat je merktekens zet opdat je alles op dezelfde manier kan monteren, bijvoorbeeld om geen onbalans te veroorzaken, of om de boring in de lengterichting niet te verstoren (merken met bijvoorbeeld centerpons/slagletters/viltstift).
Soms zijn die merktekens al bij productie aangebracht.
Let er ook op dat dit soort zwaarbelaste riemen gevoelig is voor beschadiging/aantasting (bijvoorbeeld merktekens zetten, langdurig over een spijker hangen ipv over een rol).
(Overigens, de assen van treinwagons van de NS bleken te breken doordat de lijm van een sticker van de fabrikant interkristallijne corrosie veroorzaakte

Een goed gebruik bij het demonteren van onderdelen is dat je merktekens zet opdat je alles op dezelfde manier kan monteren, bijvoorbeeld om geen onbalans te veroorzaken, of om de boring in de lengterichting niet te verstoren (merken met bijvoorbeeld centerpons/slagletters/viltstift).
Soms zijn die merktekens al bij productie aangebracht.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Als je enkel de kop licht, dan haal je de spanning van de riem zodat je de kop er af kan halen, riem laat je dan gewoon verder zitten. Alleen zorgen dat je het blok hebt geblokkeerd met een pen in het blokkeergat en hetzelfde voor de kop (bout door nokkenastandwiel) Ik zou niet weten waarom je merktekens op je riem wilt zetten.
Na montage riem op normale manier op spanning zetten.
Na montage riem op normale manier op spanning zetten.
Er kan als je aan het werk bent altijd iets gebeuren waardoor de riem van zijn plaats komt.Bossie wrote:Als je enkel de kop licht, dan haal je de spanning van de riem zodat je de kop er af kan halen, riem laat je dan gewoon verder zitten. Alleen zorgen dat je het blok hebt geblokkeerd met een pen in het blokkeergat en hetzelfde voor de kop (bout door nokkenastandwiel) Ik zou niet weten waarom je merktekens op je riem wilt zetten.
Na montage riem op normale manier op spanning zetten.
Theoretisch gaat alles altijd volgens het boekje namelijk, in de praktijk vaak niet.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Dus...
De d-riem overleeft waarschijnlijk een (krijt)streepje/pijltje in de draairichting van de motor, dat moet geen punt zijn. Ik was sowieso van plan alles te merken, slangen op het blok, bougiekabels, draairichting d-riem, etc. Ik ben nl. een held in dingen loshalen en dan eeuwig gaan twijfelen over hoe iets terug moet
.
Verder geen problemen? Johan wil helpen, zijn huisgenoot ook, die keek en hielp ekkes mee in het leger wat betreft voertuigen. Wie wil er meer mee doen? Er is vast aan meer dan 1 auto te klussen, dus hoofden bij elkaar en klussen maar...
en wie kan/wil me wat gereedschap uitlenen?
De d-riem overleeft waarschijnlijk een (krijt)streepje/pijltje in de draairichting van de motor, dat moet geen punt zijn. Ik was sowieso van plan alles te merken, slangen op het blok, bougiekabels, draairichting d-riem, etc. Ik ben nl. een held in dingen loshalen en dan eeuwig gaan twijfelen over hoe iets terug moet

Verder geen problemen? Johan wil helpen, zijn huisgenoot ook, die keek en hielp ekkes mee in het leger wat betreft voertuigen. Wie wil er meer mee doen? Er is vast aan meer dan 1 auto te klussen, dus hoofden bij elkaar en klussen maar...

en wie kan/wil me wat gereedschap uitlenen?
Zijn klepveertangen enigzins universeel? Want die kennis heeft m denk ik wel, maar past het dan ook... Zo'n ding ziet er in ieder geval wel uit alsof hij overal op past.
En, haynes zegt dat je de pakking van het thermostaathuis op slijtage moet controleren. Als deze nog goed is, hoeft er dan geen vloeibare pakking in?
Laatste vraag, ik moet creatief zijn om mijn auto op blokken te zetten. Ik heb waarschijnlijk helemaal niets om dat mee te doen. Zou gasbeton sterk genoeg zijn? Da's lekker licht en ook goedkoop, leek me ideaal.
Allerlaatste vraag, bij DEZE set zie ik een koppakking, kopbouten en ik geloof de rubber ring voor het kleppendeksel, de klepseals als ik me niet vergis, maar wat is de rest eigenlijk?
En, haynes zegt dat je de pakking van het thermostaathuis op slijtage moet controleren. Als deze nog goed is, hoeft er dan geen vloeibare pakking in?
Laatste vraag, ik moet creatief zijn om mijn auto op blokken te zetten. Ik heb waarschijnlijk helemaal niets om dat mee te doen. Zou gasbeton sterk genoeg zijn? Da's lekker licht en ook goedkoop, leek me ideaal.
Allerlaatste vraag, bij DEZE set zie ik een koppakking, kopbouten en ik geloof de rubber ring voor het kleppendeksel, de klepseals als ik me niet vergis, maar wat is de rest eigenlijk?
Gasbeton is levensgevaarlijk, want het kan scheuren en het is niet massief.joop wrote: <snip>
Laatste vraag, ik moet creatief zijn om mijn auto op blokken te zetten. Ik heb waarschijnlijk helemaal niets om dat mee te doen. Zou gasbeton sterk genoeg zijn? Da's lekker licht en ook goedkoop, leek me ideaal.
<snip>
Leg onder scherpe randen om te beginnen een behoorlijk stuk hout of multiplex om de druk te verdelen.
Je kan de auto bijvoorbeeld zoveel mogelijk op zijn wielen laten staan en die dan op een verhoging zetten (een paar stoeptegels of een stuk biels).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Leg onder scherpe randen om te beginnen een behoorlijk stuk hout of multiplex om de druk te verdelen.
Ja ok, dat was ik zelf ook wel van plan gelukkig

Gewoon niet aan gedacht weet je datJe kan de auto bijvoorbeeld zoveel mogelijk op zijn wielen laten staan en die dan op een verhoging zetten (een paar stoeptegels of een stuk biels).

1x raden wat er op loopafstand van het nieuwe huis van mijn ouders is! Die ga ik morgen dan ff scorenNu bij je locale duitse discounter Lidl te koop; 1 hydrolische krik (20E) en 2 mooie assteunen (10E)

Vooral bij Land Rovers etc. is 'op zijn wielen laten staan' en die wielen ergens op zetten vaak handig voor je eigen veiligheid.
Een stel goede 'baby-bruggen', van die opritjes, kan ook handig zijn, maar je auto staat dan wel op een helling.
Een 'creeper', zo'n ding op wieltjes waarop je kan liggen, werkt ook wel gemakkelijk soms.
Een stel goede 'baby-bruggen', van die opritjes, kan ook handig zijn, maar je auto staat dan wel op een helling.
Een 'creeper', zo'n ding op wieltjes waarop je kan liggen, werkt ook wel gemakkelijk soms.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
ik wilde net die pakkingen eens gaan bestellen, maar ik twijfel welke nou op m'n motor passen, kan mijn code eigenlijk nergens vinden.
Volgens het lijstje op het forum kan ik als enige motor deze hebben:
1,4 >> KDX = TU3FMC/LZ >> 55 kW (75 pk) @ 5800 r/min ('92-'97, U9)
en op ebay zie ik alleen KDZ en KDY pakkingen staan, ook 1.4 maar dan uit jaren van voor mijn motor.
Zijn de pakkingen daar verschillend van of niet?
Volgens het lijstje op het forum kan ik als enige motor deze hebben:
1,4 >> KDX = TU3FMC/LZ >> 55 kW (75 pk) @ 5800 r/min ('92-'97, U9)
en op ebay zie ik alleen KDZ en KDY pakkingen staan, ook 1.4 maar dan uit jaren van voor mijn motor.
Zijn de pakkingen daar verschillend van of niet?