1.0E klappert met remmen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

1.0E klappert met remmen

Post by grietje »

1.0E '87, tijden stilgestaan en amper gereden.
Nu rijd ie 1000-2000 km per week in de kou

Sinds dat ik een keer iets harder geremt heb (file) klappert ie na een stuk gereden te hebben en een keer hard geremt te hebben tijdens remmen

klapperen is dan: de hele auto schud, alsof ie wel remt-niet remt- wel remt

ABS idee maar dan vele male erger
Het klinkt en voelt alsof het halve onderstel los zit

Voor remklauwen zitten goed vast, draagarmen zitten goed vast, wielen zitten goed vast.
Achterremmerij is als nieuw en zit gewoon goed vast

Ik merk het alleen met remmen en dan ook alleen maar aan het einde van de rit. Dus de hele dag niets en pas als ik een keer goed hard afgeremt heb (van 100 naar 0 ofzo) begint ie. Volgende dag is het dan weer weg.

Doodeng...
Last edited by grietje on MonFeb15, 2010 1:11:43 PM, edited 3 times in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: 1.0 ontkoppeld/schakelt koud niet

Post by Henk Bats »

grietje wrote:1.0E '87, tijden stilgestaan en amper gereden.
Nu rijd is 1000 km per week in de kou

Afijn, sinds deze week kan ik hem koud amper/niet schakelen. Hij lijkt wel niet te ontkoppelen. Soms helpt het om paar keer te pompen op de koppeling en dan lukt het ineens wel, soms moet ik echt met grof geweld een versnelling zetten

Koppeling versleten?? Hoop het niet...
Vrije slag koppelingspedaal goed afgesteld?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bakolie vervangen?
dubbelclutchen helpt denk ik ook wel
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: 1.0 ontkoppeld/schakelt koud niet

Post by grietje »

Henk Bats wrote:
grietje wrote:1.0E '87, tijden stilgestaan en amper gereden.
Nu rijd is 1000 km per week in de kou

Afijn, sinds deze week kan ik hem koud amper/niet schakelen. Hij lijkt wel niet te ontkoppelen. Soms helpt het om paar keer te pompen op de koppeling en dan lukt het ineens wel, soms moet ik echt met grof geweld een versnelling zetten

Koppeling versleten?? Hoop het niet...
Vrije slag koppelingspedaal goed afgesteld?

Groetjes, Henk
Denk het wel, eenmaal warm gaat het allemaal goed...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mn P heeft er ook nogal last van, dubbelclutchen helpt daar wel! totdat de bak warm is.. dan schakelt hij weer supersmooth

denk dat het temaken heeft met oude olie en het vochtgehalte daarin, dat de olie bij de lagere temperaturen te koud/dik wordt waardoor het gewon slecht schakelt
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

klinkt inderdaad ook wel logisch marc...

Hoe oud zal die bakolie zijn, zal wel 15-20 jaar oud zijn... Laatste keer dat er daarvan iets uitelkaar is geweest (aandrijfassen) is iig zo lang geleden....

Laten we hopen, koppeling ga ik niet doen...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ws toch koppeling, ontkoppelt slecht waardoor de synchro's niet correct hun werk kunnen doen en zodra de olie koud/dik is maakt dat het alleen maar erger.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik zou toch eerst die bakolie proberen.. na een jaar of 15 is het niet zo heel best meer. Zeker als ie warm soepel schakelt zou ik die 2 litertjes bakolie 'ff proberen.
Altijd meer PK's dan jou!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

-Condensvorming op de drukgroep die bevriest, waardoor de plaat niet goed vrijkomt,
-bakolie met ijsdeeltjes,
-gare synchromesh,

Als de koppeling 'op' zou zijn merk je dat ook wel warm...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mijn dieseltje is inmiddels ook al de 240.000km gepasseerd en daarvan merk ik in deze koude winter ook best wel duidelijk dat 'ie behoorlijk moeite heeft met naar 2e versnelling schakelen. Als de boel warm is, is er ook niets aan de hand. 't Lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk dat de bak van 't dieseltje ooit versche olie heeft gekregen (hoewel 't onderhoudsboekje toch wel de waarde 60.000km noemt).
M'goe, tijdens m'n demontage-werkzaamheden van de voorpoten (wegens hoognodige vervangen van de wiellagers!) kwam ik tot de schokkende ontdekking dat de as-hoes van de rechter as rondom doorgescheurd was. As moet er dus uit, daarmee meteen een perfect moment om de boel van neije olie te voorzien. :)

Overigens rijd ik nu dagelijks met de GTI-Volcane naar m'n werk en die heeft geen enkele moeite met schakelen (en dat zou ook zeer onlogisch zijn, want daar is vorig jaar nog neije bakolie in gegaan!)

Conclusie: ik verdenk dus ook de bakolie!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik zal eens kijken of ik dit weekend genoeg energie vind om de bakolie even te verversen!
Synchros heb je warm volgens mij ook last van. Athans, de cabrio schakelt altijd beetje moeilijk naar zn 2 en dat heeft ie gewoon altijd.

Maar de 1.0 is alstie koud is soms gewoon echt niet te schakelen... En warm gaat het super (alhoewel het dan wel soepel gaat, doet ie wel altijd een best harde 'plop' geluid maken als hij in de versnelling gaat, als ie warm is...)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

is het een vochtige "plop" of meer olie-achtig? :lol:

bakolie verversen is gelukkig vrij vlug gedaan.. als je de stop loskrijgt :roll: en het dopje schoonmaken, er zit een magneetje op die metaalrestjes verzamelt (maar dat zie je vanzelf).

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Vochtig ploppen is mij niet vreemd....


:lol: :lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rare jongens die AX clubbers :twisted:


Bakolie heb ik misschien morgen zin an, heb echt helemaal nergus zin in met dit weer :S

Afijn, nieuw probleem:
Remmen!

Hij klappert met remmen alsof er een hele klauw loshangt ofzo, SUPER eng!
Maar hij deed het de hele dag niet (300 km gereden) en pas op t eind ineens, uit het niets, en dan doet ie het ook de hele tijd.

Er zou toch niet echt een klauw loshangen :roll:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Zou 't sowieso checken of je klauwen nog goed vastzitten...
Andere wat ik me zou kunnen denken is de borging van de remvoeringen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

mee opletten!! Ik heb ooit een spontaan losgekomen klauw gehad. De remklauwgeleider was bij mij losgekomen.

Kijken is weten ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Nou ik heb gekeken, de klauw zit perfect op zn plek,

Hele voor onderstel zit gewoon goed in elkaar.

Els dacht misschien de remvoeringen achter, maar dat kijk ik van de week dan wel even.

Wat betreft de vbak olie, ik heb geen gereedschap om die plug eruit te halen :d
Dus dat kon ik ook niet doen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik heb zo'n speciale sleutel liggen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Ik heb zo'n speciale sleutel liggen. ;)
Ja bas ook, maar niemand van die personen was hier vandaag :d

Ik bestel zelf wel ff zon dop(penset).

Maja Els dacht miss dat de remvoering los was ofzo, maar de handrem werkt goed, zou het dan alsnog kunnen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Alles kan rammelen en toch werken, zou ik zeggen...

Zeker geen duidelijk idee waar het geluid vandaan komt?

Geleidepin van de remblokken zit er helemaal doorheen?

Brrr.. toch eng hoor...

Post Reply