Terugkomend wit rook tijdens opstarten, verdwijnt wel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Terugkomend wit rook tijdens opstarten, verdwijnt wel

Post by RemcoM »

Goedenavond iedereen,

Mijn eerste post en ik kom gelijk met een vraag. Ik zag wel een wie is wie topic dus daar zal ik me de volgende keer even in voorstellen.

Allereerst, gisteren heb ik een Citroën AX 1.1i First uit 1993 opgehaald.
Mijn allereerste auto, tijdens de aankoop zagen we enorm veel witte rook uit de uitlaat komen. De toenmalige eigenaar vertelde dat de auto niet zo vaak gebruikt werd, elke dag 15 km.
We twijfelden maar na een flink stukje gassen was al het rook weg. Helemaal niks meer. Besloten tot aankoop van de AX en we zijn weggereden.

Helaas houdt dit probleem aan. Auto staat stil voor een halfuur, je start hem op en vervolgens weer die enorme rookwolk. Dit verdwijnt weer na een tijdje doortrekken.

Mijn vraag is dan ook, wat kan het zijn en is het ernstig? Ik heb de zoekfunctie gebruikt met trefwoorden blauw rook en wit rook. Het enige relevante wat ik echt kon vinden was het volgende:
Als het pluimen bij lange ritten ook aanblijft is het misschien raadzaam de thermostaat te vervangen. Als de motor niet goed op temperatuur komt blijft de injectie een rijk mengsel inspuiten met paus-achtige verschijnselen tot gevolg.
Edit:
Geen witte smurrie onder de motorolie dop. Zat wel bruine drab in het koelvloeistof reservoir.

Mvg,
Remco

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Wanneer het koud is, kan de auto wel wat meer walmen.
Witte rook hoeft niet ernstig te zijn, grote kans dat het de condens is die verdampt in de uitlaat.

Blauwe rook duidt op olieverbruik, grijze rook kan veroorzaakt worden door een vuil luchtfilter.

Wanneer de motor lekker op temperatuur gekomen is en 't walmen is weg, dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken.
Als je koelwatertemperatuur niet te hoog oploopt en 't motortje lekker loopt, zou ik me er niet zo'n zorgen om maken.
Wacht dan gewoon de wat warmere temperaturen af, wie weet is 't walmen dan wel weg!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

Morgen maar even goed kijken welke kleur het rook nou precies is. Deze dagen zie je inderdaad meerdere auto's met zo'n walm maar ik heb het idee dat mijn AX wat meer uitstoot :P

Motorisch klinkt hij perfect, geen gekke geluiden en tijdens een rit van 100km helemaal geen problemen gehad.

Morgen sowieso de auto helemaal nalopen, nu ik wat foto's heb gezien op het forum is die van mij qua uiterlijk niet in al te beste staat. Veel roestplekken, wielkasten doorgeroest tot in de achterbak en de lak is niet 100% maar meer 60% :roll:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

RemcoM wrote:Morgen maar even goed kijken welke kleur het rook nou precies is. Deze dagen zie je inderdaad meerdere auto's met zo'n walm maar ik heb het idee dat mijn AX wat meer uitstoot :P

Motorisch klinkt hij perfect, geen gekke geluiden en tijdens een rit van 100km helemaal geen problemen gehad.

Morgen sowieso de auto helemaal nalopen, nu ik wat foto's heb gezien op het forum is die van mij qua uiterlijk niet in al te beste staat. Veel roestplekken, wielkasten doorgeroest tot in de achterbak en de lak is niet 100% maar meer 60% :roll:
Dat vraagt om foto's en een wie=wie, maar die ging je al maken had je aangegeven ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

RemcoM wrote: Morgen sowieso de auto helemaal nalopen, nu ik wat foto's heb gezien op het forum is die van mij qua uiterlijk niet in al te beste staat. Veel roestplekken, wielkasten doorgeroest tot in de achterbak en de lak is niet 100% maar meer 60%
Ligt er maar net aan wat je voor het karretje hebt betaalt; voor 100 euro hoef je natuurlijk niet veel te verwachten...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

Pascal wrote:
RemcoM wrote: Morgen sowieso de auto helemaal nalopen, nu ik wat foto's heb gezien op het forum is die van mij qua uiterlijk niet in al te beste staat. Veel roestplekken, wielkasten doorgeroest tot in de achterbak en de lak is niet 100% maar meer 60%
Ligt er maar net aan wat je voor het karretje hebt betaalt; voor 100 euro hoef je natuurlijk niet veel te verwachten...
500 euro, maar ik ben al blij dat hij goed rijdt 8)
Roest kunnen we altijd nog bijwerken, de lak gedeeltelijk.

Straks even wat foto's maken :D

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

Hier wat foto's van de rookwolk.

Image

Image

Allebei gemaakt met een beetje gas geven.

Enig idee iemand?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Condens (+ een klein beetje olieverbruik=blauw wanneer hij koud is)?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

jk wrote:Condens (+ een klein beetje olieverbruik=blauw wanneer hij koud is)?
Die eerste foto komt een beetje door de contrast van de camera maar zelfde kleur rook als op de 2e foto. Dus tegen wit aan.

Vormt condens dan zo snel in de uitlaat? De motor heeft trouwens een uur stationair gedraait en het bleef zo walmen. Alleen na een ritje waarbij hij op zijn staart getrapt wordt is het weg om vervolgens wanneer hij een halfuur stil gestaan heeft weer terug te komen.

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Auto's (in het algemeent) met katalysator hebben dit naar mijn waarneming veel meer dan de vroegere auto's zonder katalysator.
Wordt er meer waterdamp gevormd bij de naverbranding van de uitlaatgassen?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ik gok toch op een gevalletje lekke koppakking.

We hebben er ondertussen al heel wat vervangen maar ook die zijn allemaal begonnen met damp / rook als op de foto's.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

jk wrote:Auto's (in het algemeent) met katalysator hebben dit naar mijn waarneming veel meer dan de vroegere auto's zonder katalysator.
Wordt er meer waterdamp gevormd bij de naverbranding van de uitlaatgassen?
Ik heb geen druppels water kunnen waarnemen bij de uitlaat, ook niet na een lange rit.
Henk Bats wrote:Ik gok toch op een gevalletje lekke koppakking.

We hebben er ondertussen al heel wat vervangen maar ook die zijn allemaal begonnen met damp / rook als op de foto's.

Groetjes, Henk
Hoi henk,

Ik neem aan dat het rook van die auto's aanhoudend was? In mijn geval is dit niet zo en is het zodra je 20km/30km per uur rijd weg.

Een lekke koppakking vervangen zal net zo duur zijn als de auto zelf :(

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

RemcoM wrote:.... Ik neem aan dat het rook van die auto's aanhoudend was? In mijn geval is dit niet zo en is het zodra je 20km/30km per uur rijd weg.

Een lekke koppakking vervangen zal net zo duur zijn als de auto zelf :(
Exact het zelfde meegemaakt met de Plaisir van Michel (MBa@NL) eerst veel rook en na een paar weken warmlopen en veel koelwater verlies en uiteindelijk koppakking vervangen.

Het lukt ons tot nog toe om onder de €100,00 aan onderdelen, zonder waterpomp te blijven.
Bedenk wel dat je ook het beste de distributieriem, spanrol en waterpomp kunt vervangen.

Een complete koppakkingset bestaat meestal uit de koppaking, klepdekselpakking, klepseals, kopbouten, in- en uitlaatpakkingen en soms ook nog nokkenaskeerringen. Wij hebben al diverse set in Engeland gekocht via E-bay.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Henk Bats wrote:Een complete koppakkingset bestaat meestal uit de koppaking, klepdekselpakking, klepseals, kopbouten, in- en uitlaatpakkingen en soms ook nog nokkenaskeerringen. Wij hebben al diverse set in Engeland gekocht via E-bay.
om hier op in te haken: KLIK

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

Henk Bats wrote:
RemcoM wrote:.... Ik neem aan dat het rook van die auto's aanhoudend was? In mijn geval is dit niet zo en is het zodra je 20km/30km per uur rijd weg.

Een lekke koppakking vervangen zal net zo duur zijn als de auto zelf :(
Exact het zelfde meegemaakt met de Plaisir van Michel (MBa@NL) eerst veel rook en na een paar weken warmlopen en veel koelwater verlies en uiteindelijk koppakking vervangen.

Het lukt ons tot nog toe om onder de €100,00 aan onderdelen, zonder waterpomp te blijven.
Bedenk wel dat je ook het beste de distributieriem, spanrol en waterpomp kunt vervangen.

Een complete koppakkingset bestaat meestal uit de koppaking, klepdekselpakking, klepseals, kopbouten, in- en uitlaatpakkingen en soms ook nog nokkenaskeerringen. Wij hebben al diverse set in Engeland gekocht via E-bay.

Groetjes, Henk
Zijn er ook andere mogelijkheden? Voor de rest is er geen aanwijzing dat het een lekke koppakking betreft. Denk aan motorolie in het koelvloeistof, koelvloeistof in de motorolie en de motor 'zweet' niet.

Ik ga er gewoon even een weekje mee rijden, hij heeft hoogst waarschijnlijk een lange tijd stil gestaan misschien is het vuil :roll:

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Een koppakking kan ook lekken naar een cilinder toe waardoor koelvloeistof en/of olie in de cilinder terechtkomt en met de uitlaatgassen als stoom naar buiten verdwijnt.
Aan de buitenkant van de motor zie je dan niets.

Voorzichtig opwarmen (al rijdend) van een motor totdat hij op normale bedrijfstemperatuur is is altijd aan te raden; alle motorcomponenten zetten op een verschillende manier uit en zijn pas allemaal op de juiste (bedrijfs)afmetingen wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

jk wrote:Een koppakking kan ook lekken naar een cilinder toe waardoor koelvloeistof en/of olie in de cilinder terechtkomt en met de uitlaatgassen als stoom naar buiten verdwijnt.
Aan de buitenkant van de motor zie je dan niets.

Voorzichtig opwarmen (al rijdend) van een motor totdat hij op normale bedrijfstemperatuur is is altijd aan te raden; alle motorcomponenten zetten op een verschillende manier uit en zijn pas allemaal op de juiste (bedrijfs)afmetingen wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt.
Hoi jk,

1 ding blijft nog steeds een mysterie. Het witte rook verdwijnt zodra je boven de 30 km per uur gaat en wanneer de motor warm is.

Is er een manier om bepaalde dingen zeker te stellen?

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Verdwijnt er bij een langere rit koelvloeistof?
(Vooropgesteld dat je het normale niveau nog juist kan zien wanneer je in het buisje onder de vuldop kijkt - bij koude motor).

Teveel aan koelvloeistof na bijvullen gooit het koelsysteem eruit.

(En vooropgesteld dat de koppakking na een mogelijke vervanging in het verleden op de juiste wijze is gemonteerd, de cilinderkop voor montage is gecheckt of hij perfect vlak is, en de cilinderkop op de voorgeschreven wijze is aangetrokken).

Ik zie met dit koude weer heel veel (katalysator)auto's nogal stomen uit de uitlaat, dus ik zou het gewoon goed in de gaten houden.

Bij sommige auto's (niet noodzakelijk de AX) met een lek via de koppakking tussen koelsysteem en cilinder ontstaat overdruk vanuit de cilinder in het koelsysteem waardoor elders lekkage ontstaat, zoals in de kachel.
Ik heb dit ooit gehad in mijn Range Rover TD (1988) met VM dieselmotor; deze motor, ook gemonteerd in o.a. Chrysler, Jeep en Rover, staat hierom bekend.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

RemcoM
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: SunJan24, 2010 12:47:37 AM

Post by RemcoM »

jk wrote:Verdwijnt er bij een langere rit koelvloeistof?
(Vooropgesteld dat je het normale niveau nog juist kan zien wanneer je in het buisje onder de vuldop kijkt - bij koude motor).

Teveel aan koelvloeistof na bijvullen gooit het koelsysteem eruit.

(En vooropgesteld dat de koppakking na een mogelijke vervanging in het verleden op de juiste wijze is gemonteerd, de cilinderkop voor montage is gecheckt of hij perfect vlak is, en de cilinderkop op de voorgeschreven wijze is aangetrokken).

Ik zie met dit koude weer heel veel (katalysator)auto's nogal stomen uit de uitlaat, dus ik zou het gewoon goed in de gaten houden.

Bij sommige auto's (niet noodzakelijk de AX) met een lek via de koppakking tussen koelsysteem en cilinder ontstaat overdruk vanuit de cilinder in het koelsysteem waardoor elders lekkage ontstaat, zoals in de kachel.
Ik heb dit ooit gehad in mijn Range Rover TD (1988) met VM dieselmotor; deze motor, ook gemonteerd in o.a. Chrysler, Jeep en Rover, staat hierom bekend.
Het reservoir van het kvs zit vol met bruine drab. We hebben geprobeerd het hele reservoir leeg te laten lopen dmv het tuitje onder in het reservoir maar waarschijnlijk ligt heel de bodem vol met dat bruine goedje.

En welk buisje bedoel je? Kon het 1,2,3 niet zo vinden. Aan de zijkant van het reservoir zie je vrij weinig omdat hij vuil is van binnen.

Wanneer het wat warmer is gaan we het doorspoelen maar dat zal het deze week niet worden met -10 op komst. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt in ieder geval!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Dan is waarschijnlijk je radiateur en mogelijk je hele koelsysteem inclusief kachel verstopt.

Vroeger, in de tijd dat alleen 's winters antivries in het koelsysteem werd gedaan en er 's zomers water inzat met hooguit een antiroestmiddel, was het gebruikelijk om radiateur en koelsysteem af en toe in tegengestelde richting t.o.v. de normale stroomrichting door te spoelen (je haalt dan een koelvloeistofslang los).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Post Reply