Nokkenas Sport <-> GT

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Nokkenas Sport <-> GT

Post by ax_crosser »

Ik heb een nokkenas van een Sport en van een GT carb. Nu wil ik in de cilinderkop van de GT carb de nokkenas van de Sport steken.

1) Wat zijn de juiste specificaties van de Sport en GT nokkenas (graden, kleplift,...)
2) De "lagers" van een Sport nokkenas zijn kleiner dan die van een GT, is het dan wel een goed idee om de Sport-as in een GT kop te steken? Of gebruik ik toch beter de originele GT-as?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

poeh, nou liggen de schema's beneden..

sport is er trouwens in 1 types geweest volgens mij, maar de duratie is zoiezo langer.. weet uit mnhoofd ff niet hoeveel
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

denny schreef:
[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Joost wrote:denny schreef:
[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
dat is iig de klepspeling ja.

Marc had gelijk voordat hij zijn bericht door de edit machine heenhaalde en van types geen enkelvoud maakte ;)

er zijn verschillende assen in omloop. voor de sport. Enige verschil is de ontstekingssleuf die ongeveer 3 graden vroeger is gezet.

Bespaar je trouwens de moeite want zoveel verschillen die assen echt niet van elkaar. Is echt minimaal en meer bedoelt om het andere karakter en benzinesysteem beter te benutten. Dus iets meer en opening op andere tijden (vandaar ook andere klepspeling) Maar in vermogens winst ga je het echt niet merken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

denny wrote: Bespaar je trouwens de moeite want zoveel verschillen die assen echt niet van elkaar. Is echt minimaal en meer bedoelt om het andere karakter en benzinesysteem beter te benutten. Dus iets meer en opening op andere tijden (vandaar ook andere klepspeling) Maar in vermogens winst ga je het echt niet merken.
Maar kwaad kan het ook niet? Blokje ligt open, dus nu is de moeite maar kwestie van kiezen :)

Ik vraag me vooral af of het niet nefast is voor de GT-cilinderkop dat er een "kleinere" Sport-as in draait. De "lagers" (geen idee of dat correcte naam is) van de nokkenas van de Sport zijn kleiner (kleinere diameter) wat toch wat speling met zich mee gaat brengen vermoed ik...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Als de lagerdiameter anders is, dan past het niet.

Er zijn 2 verschillende lagerdiameters:

44.12 - 43.62 - 43.12 - 42.62 - 36.92mm
42.42 - 41.82 - 41.23 - 40.62 - 36.92mm

De as van de ene is niet bruikbaar in de andere.
Image Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

volgens mij scheelt de lagerdiameter alleen bij axen van de 2e generatie.

En grote lagerdiameter in een kleine diameter kop kan passend gemaakt worden he ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

Bossie wrote:...De as van de ene is niet bruikbaar in de andere.
Die Sport-as komt nochtans uit een blokje met GT-kop waarmee ik gereden heb (en mooi draaide)...

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

Bossie wrote:42.42 - 41.82 - 41.23 - 40.62 - 36.92mm ...
Nu valt mijn frank: alle 4 de lagers op 1 as zijn niet even groot. Dan vermoed ik dat ik niet correct gemeten heb tussen beide assen. Ik zal mijn huiswerk dan eens opnieuw doen.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bij mijn weten lag er in Brockje destijds een Sport-nokkenas en dat was toch echt behoorlijk wild...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:Bij mijn weten lag er in Brockje destijds een Sport-nokkenas en dat was toch echt behoorlijk wild...
dat is de as die ze hebben Collin ;)
komt bij mij vandaan!
De bijbehorende kop heb ik ook nog ergens trwns (die van sebas dus)
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

2Black wrote:Bij mijn weten lag er in Brockje destijds een Sport-nokkenas en dat was toch echt behoorlijk wild...
248 graden is niet echt wild hoor ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

met een standaard 1.4 GT injectie blok waarin een sport-nokkenas is gezet heeft sebastiaan toendertijd een kleine 100pk weten te realiseren met chippen. (uitdraai gezien, dus op een mogelijk positief gestemde rollenbank na, geen grootspraak)

Verder zaten er geen aanpassingen aan.

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

denny wrote:... 248 graden is niet echt wild hoor ...
Heb je nog meer cijfertjes over de verschillende nokkenassen?
Hoeveel graden is een GT-as?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

GT 228/243
Image

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

q01z wrote:GT 228/243
Bestaan er 2 verschillende soorten assen? Of wat bedoel je precies?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ax_crosser wrote:
q01z wrote:GT 228/243
Bestaan er 2 verschillende soorten assen? Of wat bedoel je precies?
inlaat duratie 228gr, uitlaat duratie 243gr
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zit ik hier mn oude grafieken op te zoeken.. bedenk ik opeens dat het ook gewoon in het boek staat :P
Ik heb de minuten gewoon even achter de comma gezet, dat klopt dan wel niet.. maar anders moet ik rare tekentjes gaan zoeken :D

(inlaat opent, inlaat sluit, uitlaat opent, uitlaat sluit)
hierbij per motorcode;
C1A;
9.3 / 11.2 / 31.4 / -6.9 ( 201 inlaat, 204 uitlaat, 3/42 overlap)
H1A;
5.3 / 32.3 / 43.8 / 0.1 (217 inlaat, 223.8 uitlaat, 5/76 overlap)
K1A;
5.9 / 32.4 / 44.4 / -0.7 (217 inlaat, 224.4 uitlaat, 6.6/76 overlap)
K2A;
7.3 / 41 / 56 / -7.3 (228.3 inlaat, 243 uitlaat, 14.3/97 overlap)
M4A;
19 / 55.5 / 43.5 / -7 (254.5 inlaat, 230.5 uitlaat, 26/99 overlap)
K1G;
7.15 / 39.45 / 54.30 / -0.45 (227 inlaat, 234.5 uitlaat, 7.5/94 overlap)

kleplift; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 7.2 / 8.2
H1A; 8.2 / 8.2
K1G; NC
M4A; 10.8

klepmaten; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 34.7 / 27.7
K1G/ H1A/K1A/K2A; 36.7 / 29.2
M4A; 39 / 31
Image

ax_crosser
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
Location: Hoogstraten (België)

Post by ax_crosser »

Bossie wrote:Als de lagerdiameter anders is, dan past het niet.

Er zijn 2 verschillende lagerdiameters:

44.12 - 43.62 - 43.12 - 42.62 - 36.92mm
42.42 - 41.82 - 41.23 - 40.62 - 36.92mm

De as van de ene is niet bruikbaar in de andere.
Zojuist eens 3 assen met elkaar vergeleken:

Sport-as = kleinste diameter. Waardes kloppen met wat hierboven staat.
De 2 andere assen die ik had liggen waren GT-assen dacht ik. Echter zit daar eentje bij met grote diameter, en eentje met kleine diameter. Zou dus nog eens met een paar andere assen moeten vergelijken om nu zeker te zijn wat de GT-as is.
Zou die dikkere as een GTI as kunnen zijn?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat zou goed kunnen!
GTI as (volgens mij ook weer niet allemaal?) heeft een grotere diameter
Image

Post Reply