Nokkenas Sport <-> GT
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
Nokkenas Sport <-> GT
Ik heb een nokkenas van een Sport en van een GT carb. Nu wil ik in de cilinderkop van de GT carb de nokkenas van de Sport steken.
1) Wat zijn de juiste specificaties van de Sport en GT nokkenas (graden, kleplift,...)
2) De "lagers" van een Sport nokkenas zijn kleiner dan die van een GT, is het dan wel een goed idee om de Sport-as in een GT kop te steken? Of gebruik ik toch beter de originele GT-as?
1) Wat zijn de juiste specificaties van de Sport en GT nokkenas (graden, kleplift,...)
2) De "lagers" van een Sport nokkenas zijn kleiner dan die van een GT, is het dan wel een goed idee om de Sport-as in een GT kop te steken? Of gebruik ik toch beter de originele GT-as?
denny schreef:
[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
dat is iig de klepspeling ja.Joost wrote:denny schreef:
[..] bij de sport is het 20 in 30 uit. [..] Een sport loopt nl erg beroerd op 20/40
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11163
Marc had gelijk voordat hij zijn bericht door de edit machine heenhaalde en van types geen enkelvoud maakte
er zijn verschillende assen in omloop. voor de sport. Enige verschil is de ontstekingssleuf die ongeveer 3 graden vroeger is gezet.
Bespaar je trouwens de moeite want zoveel verschillen die assen echt niet van elkaar. Is echt minimaal en meer bedoelt om het andere karakter en benzinesysteem beter te benutten. Dus iets meer en opening op andere tijden (vandaar ook andere klepspeling) Maar in vermogens winst ga je het echt niet merken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
Maar kwaad kan het ook niet? Blokje ligt open, dus nu is de moeite maar kwestie van kiezendenny wrote: Bespaar je trouwens de moeite want zoveel verschillen die assen echt niet van elkaar. Is echt minimaal en meer bedoelt om het andere karakter en benzinesysteem beter te benutten. Dus iets meer en opening op andere tijden (vandaar ook andere klepspeling) Maar in vermogens winst ga je het echt niet merken.
Ik vraag me vooral af of het niet nefast is voor de GT-cilinderkop dat er een "kleinere" Sport-as in draait. De "lagers" (geen idee of dat correcte naam is) van de nokkenas van de Sport zijn kleiner (kleinere diameter) wat toch wat speling met zich mee gaat brengen vermoed ik...
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
Bij mijn weten lag er in Brockje destijds een Sport-nokkenas en dat was toch echt behoorlijk wild...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
zit ik hier mn oude grafieken op te zoeken.. bedenk ik opeens dat het ook gewoon in het boek staat :P
Ik heb de minuten gewoon even achter de comma gezet, dat klopt dan wel niet.. maar anders moet ik rare tekentjes gaan zoeken
(inlaat opent, inlaat sluit, uitlaat opent, uitlaat sluit)
hierbij per motorcode;
C1A;
9.3 / 11.2 / 31.4 / -6.9 ( 201 inlaat, 204 uitlaat, 3/42 overlap)
H1A;
5.3 / 32.3 / 43.8 / 0.1 (217 inlaat, 223.8 uitlaat, 5/76 overlap)
K1A;
5.9 / 32.4 / 44.4 / -0.7 (217 inlaat, 224.4 uitlaat, 6.6/76 overlap)
K2A;
7.3 / 41 / 56 / -7.3 (228.3 inlaat, 243 uitlaat, 14.3/97 overlap)
M4A;
19 / 55.5 / 43.5 / -7 (254.5 inlaat, 230.5 uitlaat, 26/99 overlap)
K1G;
7.15 / 39.45 / 54.30 / -0.45 (227 inlaat, 234.5 uitlaat, 7.5/94 overlap)
kleplift; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 7.2 / 8.2
H1A; 8.2 / 8.2
K1G; NC
M4A; 10.8
klepmaten; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 34.7 / 27.7
K1G/ H1A/K1A/K2A; 36.7 / 29.2
M4A; 39 / 31
Ik heb de minuten gewoon even achter de comma gezet, dat klopt dan wel niet.. maar anders moet ik rare tekentjes gaan zoeken
(inlaat opent, inlaat sluit, uitlaat opent, uitlaat sluit)
hierbij per motorcode;
C1A;
9.3 / 11.2 / 31.4 / -6.9 ( 201 inlaat, 204 uitlaat, 3/42 overlap)
H1A;
5.3 / 32.3 / 43.8 / 0.1 (217 inlaat, 223.8 uitlaat, 5/76 overlap)
K1A;
5.9 / 32.4 / 44.4 / -0.7 (217 inlaat, 224.4 uitlaat, 6.6/76 overlap)
K2A;
7.3 / 41 / 56 / -7.3 (228.3 inlaat, 243 uitlaat, 14.3/97 overlap)
M4A;
19 / 55.5 / 43.5 / -7 (254.5 inlaat, 230.5 uitlaat, 26/99 overlap)
K1G;
7.15 / 39.45 / 54.30 / -0.45 (227 inlaat, 234.5 uitlaat, 7.5/94 overlap)
kleplift; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 7.2 / 8.2
H1A; 8.2 / 8.2
K1G; NC
M4A; 10.8
klepmaten; (inlaat/uitlaat mm's)
C1A; 34.7 / 27.7
K1G/ H1A/K1A/K2A; 36.7 / 29.2
M4A; 39 / 31
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 49
- Joined: FriNov14, 2008 10:20:24 AM
- Location: Hoogstraten (België)
Zojuist eens 3 assen met elkaar vergeleken:Bossie wrote:Als de lagerdiameter anders is, dan past het niet.
Er zijn 2 verschillende lagerdiameters:
44.12 - 43.62 - 43.12 - 42.62 - 36.92mm
42.42 - 41.82 - 41.23 - 40.62 - 36.92mm
De as van de ene is niet bruikbaar in de andere.
Sport-as = kleinste diameter. Waardes kloppen met wat hierboven staat.
De 2 andere assen die ik had liggen waren GT-assen dacht ik. Echter zit daar eentje bij met grote diameter, en eentje met kleine diameter. Zou dus nog eens met een paar andere assen moeten vergelijken om nu zeker te zijn wat de GT-as is.
Zou die dikkere as een GTI as kunnen zijn?