Kachel word niet warm, en koelfan draait constant ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Kachel word niet warm, en koelfan draait constant ?

Post by yup »

Mijn 106 1.1i van 1994 heeft weer een probleem :|

De kachel word niet warm, en de radiauteur word ook helemaal niet warm. Tijdens het rijden draait doe koelvin en gaat de temperatuur lampje aan, wat kan dit zijn ???

Opvallende zaken: slang bij thermostaat word warm, is niet hard.

Slang linksonder de radiateur (als je voor de auto staat he) blijft koud, radiateur zelf blijft ook koud. Koelvin draait als een idiote gek ?

Thermostaat is vervangen, kvs is ook ververst, is dit een kwestie van goed ontluchten of is de waterpomp kapot ofzo ?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

als je het zo vertelt is het net alsof er gewoon geen druppel kvs meer inzit en dat motortje super heet loopt...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

wat er ook aan de hand is, NIET mee rijden totdat je het gevonden hebt...
anders moet je opzoek naar een nieuw blok straks..

dingen die kunnen;

-verkeerd bijgevuld/ontlucht waardoor al je koelvloeistof eruit is
-schoeploze waterpomp (die schoepen willen nog wel eens oplossen )
-lek ergens
Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Ik ga morgen eens verder kijken:

Stel ik vul hem helemaal bij, en ontlucht het ding ook helemaal goed, als de kachel nog steeds niet warm word moet ik dan ervanuit gaan dat de waterpomp kaduuk is?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Verkeerd om geplaatste thermostaat?
Image Image Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Nee hoor dit is niet net na de thermostaatvervanging gebeurt.

Eerst reed ie goed, en begon ie de slang bij de thermostaatbuis te lekken (dit heeft ie langer gehad!), er moest veel kvs in en ik hoop dat ik het ding gewoon slecht heb ontlucht.

Want als de waterpomp stuk is, kom ik nu tegen een dilemma aan:

Alleen d-riem + waterpomp + spanrollen vervangen, of ook de klepdekselpakking en koppakking derbij. Als dat laatste later stukgaat, moet alles opnieuw derop gezet worden...

Maar ik ga nu naar de auto, ik zal jullie wel informeren hoe het allemaal is verlopen.

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Wat ben ik opgelucht zeg... (letterlijk :lol: )

Het was gewoon lucht in het systeem. Halve fantafles gepakt, alle ontluchtingen opengemaakt, en vooral die van de radiateur kwam me een potje lucht uit zeg :shock:

Ik denk dat er wel 3 liter ofzo inging...

Hij overhit niet meer, en de interieurlucht is superwarm!

Nu naar de Peu dealer, onderste slang bestellen + 2 nieuwe klemmen, en daarna alles met kvs verversen.

Wat ben ik blij zeg.

Het moraal van het verhaal, ALTIJD goed ontluchten, en het liefst meerdere keren!

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

De thermostaat huis was aan het lekken! :shock:

Dus die koelslang helaas voor niks gekocht, maarja toch maar derop gezet.

De thermostaat huis lekte bij de pakking bij het blok, is dit een fabrieksaf geplaatst pakking ?

Ik heb er gewoon vloeibare pakking tussen gezet, die blauwe van Wurth (d8 ik), is bestand tot 250 graden en tegen benzine en kvs... Dat zal het wel houden denk ik toch ?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ja hoor, vloeibare pakking is daar uitermate geschikt voor ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by yup »

Maar hoe is dat fabrieksaf vastgezet, ook met vloeibare pakking? Met pakkingskarton/kurk ofzo?

Want volgens mij was de fabrieksaf zooi helemaal weggerot waardoor hij langs de blok zat te lekken, het zag er fabrieksaf uit alsof het door een machine derop is gesmeerd, echt precies op de randen etc. Wat is dat voor pakking ? Had de dealer gebeld, die zei dat daar geen pakking bij zit: dus zelf met vloeibare zooi kloten.

Ik vind het echt BIJZONDER gevaarlijk dat deze auto's zonder temperatuur meter zijn, als die erop zat had ik het allang ontdekt. Vandaag gelukkig op tijd gezien dat het ding met koude motor alweer de fan als een idioot liet loeien... Dat kon ook heel anders aflopen (motor in de soep). Vooralsnog lijkt het niet te lekken.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

opzich heb je wel een noodlampje die aangeeft dat je direct moet stoppen ;)

Maar het is wel de reden ja dat ik er altijd tempmeters in bouw!

En fabrieksaf is het ook een soort vloeibare pakking volgens mij
=

Post Reply