Wat is de normale motor temp voor een 1.1 volcane
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat is de normale motor temp voor een 1.1 volcane
Hoi ax bezitters !
Ik ben sinds vandaag in het bezit van mij allereerste axje..
Het is een volcane 1.1 en volgens mij een phase2. bj 1993.
Ik had een vraag over de temperatuur van mijn motor.
Mijn motor wordt een graad of 100 als ik er normaal mee rij. Ik heb er al een wat langere afstand mee gereden. Dit was vanaf de garage waar ik de ax heb gekocht terug naar mijn huis. Dit is ongv een 100km en hij bleef gewoon op de 100 graden hangen. Niet meer niet minder.
Is dit niet wat hoog?
Ik ben sinds vandaag in het bezit van mij allereerste axje..
Het is een volcane 1.1 en volgens mij een phase2. bj 1993.
Ik had een vraag over de temperatuur van mijn motor.
Mijn motor wordt een graad of 100 als ik er normaal mee rij. Ik heb er al een wat langere afstand mee gereden. Dit was vanaf de garage waar ik de ax heb gekocht terug naar mijn huis. Dit is ongv een 100km en hij bleef gewoon op de 100 graden hangen. Niet meer niet minder.
Is dit niet wat hoog?
100 graden is wel 'ietsjepietsje' hoog, maar nog niet dat het kwaad kan.
Je kan altijd je thermostaat eens wisselen, kijken of het dan iets lager word.
Beste temp is zon 90 graden, waarbij de meeste tussen de 80-100 zitten...
Zolang je temperatuur maar niet schommelt of blijft oplopen, dan is het wel fout.
Je kan altijd je thermostaat eens wisselen, kijken of het dan iets lager word.
Beste temp is zon 90 graden, waarbij de meeste tussen de 80-100 zitten...
Zolang je temperatuur maar niet schommelt of blijft oplopen, dan is het wel fout.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Mijn eerste Volcane, de JJ-TP-22, liep ook zo hoog in temperatuur.
Mijn huidige Volcane (of beter gezegd: de GTI-Volcane) loopt wat koeler op 89°C.
De bedrijfstemperatuur van de Sunroof-Volcane heb ik nog niet kunnen uitproberen, want dat blok lekt aan alle kanten (vooral krukas-keerring, waardoor de koppeling gigantisch slipt. )
Mijn huidige Volcane (of beter gezegd: de GTI-Volcane) loopt wat koeler op 89°C.
De bedrijfstemperatuur van de Sunroof-Volcane heb ik nog niet kunnen uitproberen, want dat blok lekt aan alle kanten (vooral krukas-keerring, waardoor de koppeling gigantisch slipt. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Is er al een how-to aanwezig hoe ik de thermostaat kan vervangen?grietje wrote:100 graden is wel 'ietsjepietsje' hoog, maar nog niet dat het kwaad kan.
Je kan altijd je thermostaat eens wisselen, kijken of het dan iets lager word.
Beste temp is zon 90 graden, waarbij de meeste tussen de 80-100 zitten...
Zolang je temperatuur maar niet schommelt of blijft oplopen, dan is het wel fout.
Nog een vraagje? waar bestellen jullie onderdelen e.d?
Oke bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik het probleem kan oplossen!q01z wrote:thermostaat vervangen heb je geen howto voor nodig,
het ontluchten daarna wel.. maar die is er dan ook
thermostaten kan je halen bij bijv. een Brezan of een AD of andere automaterialen handel.
Sommige onderdelen zijn het goedkoopst bij de dealer
remonderdelen bij autopartsonline
Oke net even thermostaat gehaald bij de brezan.
Ik heb geen idee hoe oud de koelvloeistof is... heb de auto net gekocht dus groot kans dat het er al een hele lange tijd in zit . Zal deze wel gelijk mee pakken als ik de thermostaat vervang
Wat moet ik er in gooien sp-14 koelvloeistof van kroon en heeft de ax ergens een punt om het af te laten of trek je gewoon de onderste slang van je radiator eraf?
Dan nog een vraagje.. heeft er iemand een fototje waar de thermostaat ongeveer zit.. (ben echt een ax leek )
pff wat een vragen weer allemaal ! sorry
Ik heb geen idee hoe oud de koelvloeistof is... heb de auto net gekocht dus groot kans dat het er al een hele lange tijd in zit . Zal deze wel gelijk mee pakken als ik de thermostaat vervang
Wat moet ik er in gooien sp-14 koelvloeistof van kroon en heeft de ax ergens een punt om het af te laten of trek je gewoon de onderste slang van je radiator eraf?
Dan nog een vraagje.. heeft er iemand een fototje waar de thermostaat ongeveer zit.. (ben echt een ax leek )
pff wat een vragen weer allemaal ! sorry
Voor plaatjes: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... highlight=
Je hebt waarschijnlijk een andere ontsteking, maar dat maakt verder niet uit: de thermostaat zit onder je ontstekingsbobine.
Volg de bovenste dikke slang van de radiateur naar het motorblok: onder het dekseltje waar je deze slang op aansluit zit je thermostaat.
Boutjes goed laten inweken met een echte kruipolie (geen WD40) alvorens los te draaien, anders kunnen ze afknappen...
Goed kijken hoe de thermostaat in het huis zit (veerzijde in blok).
Op het thermostaathuis zit de ontluchting, net achter het voorste motorblokhijspunt.
Een paar slagen losdraaien, radiateur vullen en motor starten.
Als de nippel een fikse straal water geeft dichtdraaien.
En ja; aftappen is het makkelijkst door de onderste radiateurslang even los te nemen.
Kachel helemaal openen!!
Je hebt waarschijnlijk een andere ontsteking, maar dat maakt verder niet uit: de thermostaat zit onder je ontstekingsbobine.
Volg de bovenste dikke slang van de radiateur naar het motorblok: onder het dekseltje waar je deze slang op aansluit zit je thermostaat.
Boutjes goed laten inweken met een echte kruipolie (geen WD40) alvorens los te draaien, anders kunnen ze afknappen...
Goed kijken hoe de thermostaat in het huis zit (veerzijde in blok).
Op het thermostaathuis zit de ontluchting, net achter het voorste motorblokhijspunt.
Een paar slagen losdraaien, radiateur vullen en motor starten.
Als de nippel een fikse straal water geeft dichtdraaien.
En ja; aftappen is het makkelijkst door de onderste radiateurslang even los te nemen.
Kachel helemaal openen!!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Bovenop het thermostaathuis zit idd een ontluchtingspunt, maar daarmee noem je er pas één van de drie.
Op de radiator, boven de aansluiting van de dikke slang naar het thermostaathuis, zit er nog 1 en links achter de motor, zo'n beetje boven/achter de motorsteun, zit er ook nog 1.
Op de radiator, boven de aansluiting van de dikke slang naar het thermostaathuis, zit er nog 1 en links achter de motor, zo'n beetje boven/achter de motorsteun, zit er ook nog 1.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Thermostaatje zit er in..
Alleen ontluchten is een beetje een probleem denk ik..
Hij word nog steeds een graadje of 100 en mijn kachel is ook nog niet bepaald heel warm..
Hoe gaat het stap voor stap in zijn werk?
Welke ontlucht ik eerst en welke als laatste.. ik weet ondertussen waar ze alle 3 zitten.. dat plastic dopje was nog al een gefrimel ..
Onder het ontluchten blijven bijvullen neem ik aan?
Alleen ontluchten is een beetje een probleem denk ik..
Hij word nog steeds een graadje of 100 en mijn kachel is ook nog niet bepaald heel warm..
Hoe gaat het stap voor stap in zijn werk?
Welke ontlucht ik eerst en welke als laatste.. ik weet ondertussen waar ze alle 3 zitten.. dat plastic dopje was nog al een gefrimel ..
Onder het ontluchten blijven bijvullen neem ik aan?
Heb effe een haynes manualtje gehaald voor het axje wel voor ouder model maar werkt prima. Heb er ook zo 1 voor mijn kever ..
Net nog effe wat geprobeerd.
Het doorspoelen is niet helemaal gelukt.. ik heb zwarte en bruine koelvloeistof smurrie.. kan niet goed zijn. Ben er nu achter dat je er gewoon een tuinslang kan inhangen als je het motor compartement en de radiateur appart doet.. (Althans zo staat het in de haynes manual). Maar dat wordt dus nog om een bus koelvloeistof heb hoop verbruikt met het ontluchten etc.
Net nog een leuke ontdekking gedaan fan schiet pas aan bij 110-115 graden.. Lijkt me niet helemaal gezond moet dit niet 95 en weer stoppen bij 90 zijn? Is de sensor kapot van de fan.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
Reacties zijn welkom
Net nog effe wat geprobeerd.
Het doorspoelen is niet helemaal gelukt.. ik heb zwarte en bruine koelvloeistof smurrie.. kan niet goed zijn. Ben er nu achter dat je er gewoon een tuinslang kan inhangen als je het motor compartement en de radiateur appart doet.. (Althans zo staat het in de haynes manual). Maar dat wordt dus nog om een bus koelvloeistof heb hoop verbruikt met het ontluchten etc.
Net nog een leuke ontdekking gedaan fan schiet pas aan bij 110-115 graden.. Lijkt me niet helemaal gezond moet dit niet 95 en weer stoppen bij 90 zijn? Is de sensor kapot van de fan.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
Reacties zijn welkom
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
Wat bedoel je daarmee
Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Ik las in de manual dat deze theortisch gezien moet starten bij 95 graden. Mijn koelvin begint met draaien als de meter in mijn dashboard 115 graden aangeeft. Dus mijn vraag is nu welke thermosensor is kapot? geeft het dashboard een verkeerde waarde aan of is in dit geval toch mijn koelvin thermocontact kapot?Henk Bats wrote:coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
Wat bedoel je daarmee
Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".
Groetjes, Henk
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Waar haal je die 115 graden vandaan? De temperatuur meter is maar een simpel aanwijs instrument met allerlei afwijkingen waar je geen exacte waarden op kunt aflezen.coopr wrote:Ik las in de manual dat deze theortisch gezien moet starten bij 95 graden. Mijn koelvin begint met draaien als de meter in mijn dashboard 115 graden aangeeft. Dus mijn vraag is nu welke thermosensor is kapot? geeft het dashboard een verkeerde waarde aan of is in dit geval toch mijn koelvin thermocontact kapot?Henk Bats wrote:coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
Wat bedoel je daarmee
Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl