Wat is de normale motor temp voor een 1.1 volcane

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Wat is de normale motor temp voor een 1.1 volcane

Post by coopr »

Hoi ax bezitters :D!

Ik ben sinds vandaag in het bezit van mij allereerste axje..
Het is een volcane 1.1 en volgens mij een phase2. bj 1993.

Ik had een vraag over de temperatuur van mijn motor.

Mijn motor wordt een graad of 100 als ik er normaal mee rij. Ik heb er al een wat langere afstand mee gereden. Dit was vanaf de garage waar ik de ax heb gekocht terug naar mijn huis. Dit is ongv een 100km en hij bleef gewoon op de 100 graden hangen. Niet meer niet minder.

Is dit niet wat hoog?

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

is geen enkel probleem, motor mag best zo warm worden...

ik dacht in het begin hetzelfde ;) maar het hoort er gewoon bij :D
Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

100 graden is wel 'ietsjepietsje' hoog, maar nog niet dat het kwaad kan.
Je kan altijd je thermostaat eens wisselen, kijken of het dan iets lager word.

Beste temp is zon 90 graden, waarbij de meeste tussen de 80-100 zitten...

Zolang je temperatuur maar niet schommelt of blijft oplopen, dan is het wel fout.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mijn eerste Volcane, de JJ-TP-22, liep ook zo hoog in temperatuur.
Mijn huidige Volcane (of beter gezegd: de GTI-Volcane) loopt wat koeler op 89°C.
De bedrijfstemperatuur van de Sunroof-Volcane heb ik nog niet kunnen uitproberen, want dat blok lekt aan alle kanten (vooral krukas-keerring, waardoor de koppeling gigantisch slipt. :()
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

grietje wrote:100 graden is wel 'ietsjepietsje' hoog, maar nog niet dat het kwaad kan.
Je kan altijd je thermostaat eens wisselen, kijken of het dan iets lager word.

Beste temp is zon 90 graden, waarbij de meeste tussen de 80-100 zitten...

Zolang je temperatuur maar niet schommelt of blijft oplopen, dan is het wel fout.
Is er al een how-to aanwezig hoe ik de thermostaat kan vervangen?

Nog een vraagje? waar bestellen jullie onderdelen e.d?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

thermostaat vervangen heb je geen howto voor nodig,
het ontluchten daarna wel.. maar die is er dan ook :)

thermostaten kan je halen bij bijv. een Brezan of een AD of andere automaterialen handel.
Sommige onderdelen zijn het goedkoopst bij de dealer
remonderdelen bij autopartsonline
Image

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

q01z wrote:thermostaat vervangen heb je geen howto voor nodig,
het ontluchten daarna wel.. maar die is er dan ook :)

thermostaten kan je halen bij bijv. een Brezan of een AD of andere automaterialen handel.
Sommige onderdelen zijn het goedkoopst bij de dealer
remonderdelen bij autopartsonline
Oke bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik het probleem kan oplossen! :wink:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Hoe oud is je koelvloeistof?
Als je radiateur deels vervuild is kan het ook soortgelijke symptomen geven -> doorspoelen.
Begin maar eens met een andere thermostaat inderdaad, vrij eenvoudig te doen (goed opletten hoe hij zat, niet omgekeerd monteren).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Dirk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 211
Joined: SatNov06, 2004 2:55:32 PM
Location: Utrecht

Post by Dirk »

Volgens mij is dit niks bijzonders. De thermostaten hebben best een flinke afwijking. Ik heb 2 Volcanes. De ene staat altijd op 90 graden de ander altijd op 100.

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

Oke net even thermostaat gehaald bij de brezan.

Ik heb geen idee hoe oud de koelvloeistof is... heb de auto net gekocht dus groot kans dat het er al een hele lange tijd in zit :roll:. Zal deze wel gelijk mee pakken als ik de thermostaat vervang

Wat moet ik er in gooien sp-14 koelvloeistof van kroon en heeft de ax ergens een punt om het af te laten of trek je gewoon de onderste slang van je radiator eraf?

Dan nog een vraagje.. heeft er iemand een fototje waar de thermostaat ongeveer zit.. (ben echt een ax leek :oops: )

pff wat een vragen weer allemaal ;)! sorry :oops:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Voor plaatjes: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... highlight=

Je hebt waarschijnlijk een andere ontsteking, maar dat maakt verder niet uit: de thermostaat zit onder je ontstekingsbobine.
Volg de bovenste dikke slang van de radiateur naar het motorblok: onder het dekseltje waar je deze slang op aansluit zit je thermostaat.
Boutjes goed laten inweken met een echte kruipolie (geen WD40) alvorens los te draaien, anders kunnen ze afknappen...
Goed kijken hoe de thermostaat in het huis zit (veerzijde in blok).
Op het thermostaathuis zit de ontluchting, net achter het voorste motorblokhijspunt.
Een paar slagen losdraaien, radiateur vullen en motor starten.
Als de nippel een fikse straal water geeft dichtdraaien.

En ja; aftappen is het makkelijkst door de onderste radiateurslang even los te nemen.
Kachel helemaal openen!!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bovenop het thermostaathuis zit idd een ontluchtingspunt, maar daarmee noem je er pas één van de drie.
Op de radiator, boven de aansluiting van de dikke slang naar het thermostaathuis, zit er nog 1 en links achter de motor, zo'n beetje boven/achter de motorsteun, zit er ook nog 1.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

Thermostaatje zit er in..
Alleen ontluchten is een beetje een probleem denk ik..
Hij word nog steeds een graadje of 100 en mijn kachel is ook nog niet bepaald heel warm..

Hoe gaat het stap voor stap in zijn werk?

Welke ontlucht ik eerst en welke als laatste.. ik weet ondertussen waar ze alle 3 zitten.. dat plastic dopje was nog al een gefrimel ;)..

Onder het ontluchten blijven bijvullen neem ik aan?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Eerst het kleine circuit ontluchten (plastic doppie op kachelslang), pas als daar een dikke straal uitkomt dichtdraaien en thermostaathuisnippel doen.
Als laatste radiateur.
Af laten koelen en bijvullen.
100 graden is nog teveel eigenlijk..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

Heb effe een haynes manualtje gehaald voor het axje wel voor ouder model maar werkt prima. Heb er ook zo 1 voor mijn kever :)..

Net nog effe wat geprobeerd.

Het doorspoelen is niet helemaal gelukt.. ik heb zwarte en bruine koelvloeistof smurrie.. kan niet goed zijn. Ben er nu achter dat je er gewoon een tuinslang kan inhangen als je het motor compartement en de radiateur appart doet.. (Althans zo staat het in de haynes manual). Maar dat wordt dus nog om een bus koelvloeistof heb hoop verbruikt met het ontluchten etc.

Net nog een leuke ontdekking gedaan fan schiet pas aan bij 110-115 graden.. Lijkt me niet helemaal gezond moet dit niet 95 en weer stoppen bij 90 zijn? Is de sensor kapot van de fan.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..
:roll:

Reacties zijn welkom :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..

:roll: Wat bedoel je daarmee :roll:

Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

Henk Bats wrote:
coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..

:roll: Wat bedoel je daarmee :roll:

Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".

Groetjes, Henk
Ik las in de manual dat deze theortisch gezien moet starten bij 95 graden. Mijn koelvin begint met draaien als de meter in mijn dashboard 115 graden aangeeft. Dus mijn vraag is nu welke thermosensor is kapot? geeft het dashboard een verkeerde waarde aan of is in dit geval toch mijn koelvin thermocontact kapot?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

coopr wrote:
Henk Bats wrote:
coopr wrote:.. of is de sensor in mijn dashboard gewoon om zeep..

:roll: Wat bedoel je daarmee :roll:

Koelvin wordt geschakeld door een thermocontact welke aan de linkerzijde in de radiateur zit. Zoals je al opmerkte 95gr.C "in" en 90gr.C "uit".

Groetjes, Henk
Ik las in de manual dat deze theortisch gezien moet starten bij 95 graden. Mijn koelvin begint met draaien als de meter in mijn dashboard 115 graden aangeeft. Dus mijn vraag is nu welke thermosensor is kapot? geeft het dashboard een verkeerde waarde aan of is in dit geval toch mijn koelvin thermocontact kapot?
Waar haal je die 115 graden vandaan? De temperatuur meter is maar een simpel aanwijs instrument met allerlei afwijkingen waar je geen exacte waarden op kunt aflezen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ik rijd al een half jaartje rond in een BX die volgens de wijzer pas aanslaat op 115 graden, maar kan inderdaad heel goed zijn dat hij niet goed afgesteld staat... is trouwens een leen-tellerhuis welke niet in mijn auto thuis hoort...

zeker weten = zeker meten, zoals Henk altijd zegt :)

coopr
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: TueDec15, 2009 12:24:14 AM
Location: Axel

Post by coopr »

Jah dan moet ik iets hebben om te vergelijken..
Hoeveel weerstand zou ik moeten meten bij 95 graden? neem aan dat dit met ohms werkt?

Is hier uberhaubt een tabel van?

Post Reply