Pascal wrote:Uit jouw foto's maak ik op Henk, dat de vertrager inderdaad los gemonteerd zit op een Solex.
Kan echter geen bevestiging zien op de carb die ik daar vasthoud.
De gasklepvertrager is er later aan toegevoegd om milieuredenen (zodat ook tijdens afremmen op de motor alle brandstofresten netjes verbranden -> laag CO2/HC dus), ook zonder loopt een motor prima.
Is / was Pino wel orginele NL en geen parallel import uit België of een ander land waar de emissie eisen wat minder extreem waren.
In de periode 87 / 88 waren onder andere Nederland, Duitsland en Zwitserland voorlopers in Europa. Zwitserland was nog extremer want daar hebben ze nog elektronisch geregelde carburateurs gehad.
Om nu achteraf te achterhalen hoe een en ander in Nederland in elkaar zat zijn een van de weinige bronnen de officiele werkplaatshandboeken van Citroën.
Als je b.v. de diverse Hayness Manuals doorbladerd vind je nergens iets van die extra voorzieningen met betrekking tot de extra emissie eisen in een deel van Europa.
Waar wel wat, welliswaar zeer sumier, in beschreven staat is in de Vraagbaak van Kluwer voor de Citroën AX.
Groetjes. Henk