Carb & choke probleem, valt uit
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Mmmm...ben voor de zekerheid maar efkes onder de motorkap gedoken, zou ik toch wat vaker moeten doen...
'Pino' heeft nu deze carb, waarschijnlijk dezelfde als in Elmo/Shoeks, en mèt el.mag.sproeier.
Wèl aangesloten op geschakeld contact, maar sproeier doet niets (kaduuk) dus puntje eraf...
Duidelijk is op de laatste foto de vacuumdoos te zien die op de originele carb van 'Pino' niet zit...
'Pino' heeft nu deze carb, waarschijnlijk dezelfde als in Elmo/Shoeks, en mèt el.mag.sproeier.
Wèl aangesloten op geschakeld contact, maar sproeier doet niets (kaduuk) dus puntje eraf...
Duidelijk is op de laatste foto de vacuumdoos te zien die op de originele carb van 'Pino' niet zit...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Vanaf november 1986 zijn alle in Nederland geleverde AX'en voorzien van een gasklep vertraging en een elektrisch afsluitbare stationare sproeier.
10E
motor C3A, 954cm3, 30kW/42pk, Solex 32PBISA16.440 geschikt voor 91 RON
(voor België werd een C1A, 32,5kW/45pk met Weber 32IBSH16 geleverd en geschikt voor 98 RON)
Bovenstaande verschil vindt je ook bij de 1.1 (H1B / H1A) en 1.4 (K1B / K1A) motoren.
Alleen zit er bij de 1.1 geen verschil in vermogen en brandstofsoort tusen NL en B, echter bij de 1.4 is er wel weer verschil.
Bron van bovenstaand uittreksel is:
Technische Mededeling no.1 AX-TYPEN Novenber 1986
Groetjes, Henk
10E
motor C3A, 954cm3, 30kW/42pk, Solex 32PBISA16.440 geschikt voor 91 RON
(voor België werd een C1A, 32,5kW/45pk met Weber 32IBSH16 geleverd en geschikt voor 98 RON)
Bovenstaande verschil vindt je ook bij de 1.1 (H1B / H1A) en 1.4 (K1B / K1A) motoren.
Alleen zit er bij de 1.1 geen verschil in vermogen en brandstofsoort tusen NL en B, echter bij de 1.4 is er wel weer verschil.
Bron van bovenstaand uittreksel is:
Technische Mededeling no.1 AX-TYPEN Novenber 1986
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Da's raar Henk...dít is de originele carburateur van 'Pino' :
Een Solex 32 PBISA, zoals je kunt zien zónder gasklepvertrager.
'Pino' is volgens haar ORGA halverwege maart 1987 van de band gerold, maar volgens jouw document zou ze dan al moeten zijn uitgevoerd met de carburateur mèt gasklepvertrager zoals ze die nú heeft....
Een Solex 32 PBISA, zoals je kunt zien zónder gasklepvertrager.
'Pino' is volgens haar ORGA halverwege maart 1987 van de band gerold, maar volgens jouw document zou ze dan al moeten zijn uitgevoerd met de carburateur mèt gasklepvertrager zoals ze die nú heeft....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Zoals je op de foto's van onze rode kunt zien zit de gasklep vertragen bij een Solex los tegen de carb. gebouwd, en mogelijk heeft een eerdere eigenaar al een roei aktie uitgevoerd.Pascal wrote:Da's raar Henk...
Een Solex 32 PBISA, zoals je kunt zien zónder gasklepvertrager.
'Pino' is volgens haar ORGA halverwege maart 1987 van de band gerold, maar volgens jouw document zou ze dan al moeten zijn uitgevoerd met de carburateur mèt gasklepvertrager zoals ze die nú heeft....
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Klopt werk op onderdtruk in het inlaat traject.raoel wrote:mag ik inbreken, uit interesse?
Na een kwartiertje "zoek de verschillen": is de gasklepvertrager net zo'n UFO als bij de ontstekingsvervroeging? aan de achterkant van de carburateur?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Uit jouw foto's maak ik op Henk, dat de vertrager inderdaad los gemonteerd zit op een Solex.
Kan echter geen bevestiging zien op de carb die ik daar vasthoud.
De gasklepvertrager is er later aan toegevoegd om milieuredenen (zodat ook tijdens afremmen op de motor alle brandstofresten netjes verbranden -> laag CO2/HC dus), ook zonder loopt een motor prima.
Kan echter geen bevestiging zien op de carb die ik daar vasthoud.
De gasklepvertrager is er later aan toegevoegd om milieuredenen (zodat ook tijdens afremmen op de motor alle brandstofresten netjes verbranden -> laag CO2/HC dus), ook zonder loopt een motor prima.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Is / was Pino wel orginele NL en geen parallel import uit België of een ander land waar de emissie eisen wat minder extreem waren.Pascal wrote:Uit jouw foto's maak ik op Henk, dat de vertrager inderdaad los gemonteerd zit op een Solex.
Kan echter geen bevestiging zien op de carb die ik daar vasthoud.
De gasklepvertrager is er later aan toegevoegd om milieuredenen (zodat ook tijdens afremmen op de motor alle brandstofresten netjes verbranden -> laag CO2/HC dus), ook zonder loopt een motor prima.
In de periode 87 / 88 waren onder andere Nederland, Duitsland en Zwitserland voorlopers in Europa. Zwitserland was nog extremer want daar hebben ze nog elektronisch geregelde carburateurs gehad.
Om nu achteraf te achterhalen hoe een en ander in Nederland in elkaar zat zijn een van de weinige bronnen de officiele werkplaatshandboeken van Citroën.
Als je b.v. de diverse Hayness Manuals doorbladerd vind je nergens iets van die extra voorzieningen met betrekking tot de extra emissie eisen in een deel van Europa.
Waar wel wat, welliswaar zeer sumier, in beschreven staat is in de Vraagbaak van Kluwer voor de Citroën AX.
Groetjes. Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Even hiervan los staand, zoals jullie waarschijnlijk ook wel gedacht hadde, shoeks doet het weer goed
En volgens mij heeft shoeks die vaccuum vertrager ook niet maar als ik dit zo lees heb ik dat misschien verkeerd gezien
En volgens mij heeft shoeks die vaccuum vertrager ook niet maar als ik dit zo lees heb ik dat misschien verkeerd gezien
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Ik zal als ik is een keer op tijd thuis ben 's middags wat detail foto's maken van de carb van onze 1.1 E.Pascal wrote:fotootje carb (van opzij)?
@HB: 'Pino' is origineel Hollands volgens kenteken.
Ding heet op papier dan ook 1.0E NL..
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Henk, ik kan in mijn WPH niets terugvinden over de verschillen in carburateurs tussen het 1.0 en 1.1 model.
En dan vooral sproeierbezetting/-maten.
Het huidige 1.1-blok is zó ontzettend zuinig in vergelijking tot 'Pino's originele 1.0-letje, dat ik me afvraag of ze met deze carb op haar eigen blok niet veels te rijk staat/ verzuipt...
En dan vooral sproeierbezetting/-maten.
Het huidige 1.1-blok is zó ontzettend zuinig in vergelijking tot 'Pino's originele 1.0-letje, dat ik me afvraag of ze met deze carb op haar eigen blok niet veels te rijk staat/ verzuipt...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82