Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

homokineet is geen afkeur.
Remleidingen kan ik een boek over volschrijven. 7 jaar geleden een afkeur op gehad. en na een beetje schuren en (blanke) tectyl heeft hij het minimaal 6 verschillende apk keurmeesters overleefd.
Een remleiding vervangen kan resulteren in nog veel meer werk.
leidingen die op de slangen vast zitten waardoor je die ook moet vervangen etc. (begin overigens maar subtiel met nieuwe olie als de nippels nog los gaan, kosten zijn laag en kan veel verbetering leveren)
ashoesje kost idd 10/15 euro los en is (vind ik) zelf er goed op te zetten.
Neem aan dat het wielzijde is, dan hoeft de bakolie er nog niets eens uit.

welk krikpunt je bedoeld begrijp ik niet maar de krikpunten zitten op de chassisbalken en die wil je graag helemaal heel hebben.

de gaten achter de koplampen mogen bestaan (tot op zekere grote)

en betreffende de riem niet iedereen plaatst een sticker of schrijft op wanneer de riem is vervangen.
trek even het bovenste kapje eraf (2x dopje 10) en je kan wel zien of het 20 jaar geleden is of korter.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Zo, jullie weten wel hoe je iemand kunt geruststellen. Ik raak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat Bruinwitje best nog door de APK kan.

Nou, ik heb iemand gevonden die voor mij die ashoes wel wil monteren, dus ik ga even naar Brezan om zo'n universele ashoes op te halen. Remleidingen wordt dus schuren en tectileren, en daar moet ik wel even een brug voor hebben denk ik.

Ik zie het weer positief in :).

Edit
Ashoes kost geen drol. 14 euro...Nou, ik haal 'm nu gelijk op, en dan zit hij er hopelijk dit weekend onder

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, heb afspraak gemaakt. Zaterdag wordt vervangen:

Ashoes
Bakolie
Koelvloeistof

Dan had ik nog een vraag: Moet die centrale moer (as-bout?...)ook vervangen worden, of mag je die bij een AX er weer voor de tweede keer opschroeven?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dan moet je even kijken hoe deze geborgd zit.
Als de buitenste ring aan één kant geborgd zit en verder nog gaaf is zou ik het wel aan durven om deze nu aan de andere kant te borgen.
Als de buitenste ring al een keer eerder gebruikt is of aan twee kanten geborgd zit gewoon weggooien.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank je, Rio97. Ik denk dat ik morgen de Citroën dealer maar even bel, of zij zo'n bout hebben liggen. Dat lijkt me het handigst. Straks loopt het wiel d'r af als we die oude bout hergebruiken, en ben ik helemaal ver van huis :P.

Ik heb het handboekje van de auto even doorgelezen, maar ik kan nergens vinden hoeveel liter olie er in de versnellingsbak gaat. Hier in de garage ligt nog anderhalf liter. Hoeveel moet ik erbij kopen?
En koelvloeistof. Daarvan gaat er vijf liter in, geloof ik?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, via lang zoeken hier op het forum het antwoord gevonden. Er gaat twee liter aan versnellingsbakolie in.

Zal morgen nog een litertje halen, plus die koelvloeistof, en dan begint zaterdag de eerste kleine stap richting een APK-waardige AX. Maargoed, daar hebben we nog tot april voor, dus ik zie het weer 'n beetje zonnig in, na mijn dipje van een paar dagen geleden :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, we zijn er al een poosje mee bezig, maar er gaat meer tijd in zitten dan we dachten. Achteraf was een andere aandrijfas monteren minder werk geweest. En de aandrijas eronder weg krijgen bleek ook lastiger dan gedacht, aangezien de boel na al die jaren behoorlijk vastgerot zit. Maar enfin, de aandrijfas is er nu onder weg. Nu kopje koffie, dan die nieuwe hoes er maar onder.

En oh ja, aan de voorkant blijkt ie nog net ietsje rotter dan gehoopt. We hadden wat moeite met het vinden van een goede plek om Bruinwitje op te krikken....*zucht* :(

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, het is klaar. Dat heeft m'n broer (die van de Dafjes) weer netjes gefixed :) .
We waren er geen moment te vroeg bij. Rechtervoorwiel liep gewoon helemaal droog, en het vet in de hoes aan de bakzijde was vergaan tot een waterige zwarte troep.
Linkeraandrijfas is overigens vrij nieuw, zo bleek, dus daar voorlopig geen gezeik te verwachten (even afkloppen).

Bakolie ook vervangen, en Bruinwitje schakelt weer als nieuw. Zit nog wel een boel speling op de pook, maar ze gaat nu in elk geval weer zonder protesteren in de versnelling 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Omdat ik weet dat jullie er zo verzot op zijn, een paar foto's. Zijn met mijn telefoon gemaakt, dus vandaar dat ze soms wat onscherp en korrelig zijn. Opklikken voor groot beeld.

Image
Bruinwitje op de oprijblokken, zodat ze wat hoger staat en je meer ruimte hebt.

Image
Hey, nu staat ze nog maar op drie slofjes...

Image
Beetje rechts van het midden van de bodem opgekrikt, aangezien de kriksteun krokant is. Daar zou de krik recht doorheen zijn gegaan.

Image
Oude hoes. Dat ziet er lekker uit, toch?

Image
Na veel pijn en moeite dan toch eindelijk de aandrijfas eronder uit en op de werkbank.

Image
Daar mag een nieuw hoesje om.

Image
Ondertussen staat Bruinwitje een beetje zielig transmissieolie te lekken.

Image
Hoes en dergelijke van de bakzijde verwijderd.

Image
Zo...Een fris, nieuw hoesje d'r om.

Image
Lekker met vet kliederen.

Image
Hele verbetering :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Goed werk!

Maareh:
Waarom heb je alles aan de bakzijde losgehaald? :shock:
Was er iets niet OK daar, dat je dat allemaal losgehaald hebt?
Ik gebruik normaal gesproken een conische koker om de ashoes om de wielkant heen te schuiven!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Mja, dat speciale gereedschap hadden we dus niet. En het is maar goed dat we alles aan de kant van de bak er ook af hadden gehaald, want toen bleek dus dat het vet daar helemaal vergaan en dun was geworden. Dat smeerde niet erg meer. Je kon het er zo uitgieten. Beide kanten van de aandrijas hebben nu weer een fijne dikke klodder met vet al op de táááfel gezet. :roll:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Trouwens, even heel iets anders. Wat moet een 1.1 carburateur ongeveer verbruiken qua brandstof?

Ik lees hier en daar fantastische verhalen over mensen die 1:19 schijnen te halen in hun AX, maar is dat met een carb of met injectie?
'k Stond gisteren namelijk weer eens de tank vol te gooien, en ik heb wéér 1:12,5 gereden. Geloof me, ik scheur er echt niet in, trek rustig op, rij nooit (veel) te hard, duw de choke altijd zo snel mogelijk weer dicht en rijdt vrijwel geen korte ritjes. Maar ze zuipt als een tempelier. Of zijn die carbjes gewoon zo dorstig?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn ax had oorspronkelijk ook een 1.1 carbje en dat ding zoop ook zo. Die van mij haalde op korte ritten amper 1 op 10. Wel veel korte ritten.
Het 1.4i-blok dat er nu inligt is gewoon zuiniger dan het 1.1 carbblok...

Goed bezig trouwens, succes met de werkzaamheden :)
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je verbruik moet wel beter kunnen hoor!

wellicht je carburateur opnieuw afstellen, kleppen stellen, andere brandstof (98 tanken scheelt ook!), keertje goed schoonblazen (tankje onzuinig veel gassen.. maakt je motor wel weer schoon van binnen ;))
Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

'Pino' doet in de stad ongeveer 1 : 10, dus ongeveer net zoveel als m'n CX....
Op lange ritten met 110-115 km/u is daarintegen 1: 19 haalbaar inderdaad.
Gewoon woon-werken over 15 kilometer over boeren (80km/u-) wegen haal ik makkelijk de 1:15.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Hmm...Tja, Bruinwitje staat vier dagen per week roest te verzamelen, want ik gebruik d'r alleen in het weekend. Hier in de stad kan ik school en werk makkelijk per fiets doen. Ik haal d'r doordeweeks alleen van stal als het zeikt van de regen, want dan ga ik écht niet fietsen. 't Milieu vind ik allemaal prima, maar ik wil d'r niet nat voor worden. 8)
En de 100/150KM die ze in het weekend maakt is overwegend snelweg. Op de snelweg rijdt ik meestal rond de 100KM/h, want op 110KM/h vind ik dat motortje me iets te snel draaien. Ik zou graag een vijfde versnelling willen... :P

't Zal dan de carb wel zijn, denk ik. Hoe gaat dat in z'n werk, carburateur stellen. Is dat moeilijk, of een klusje dat zo geklaard is? Zou je dat overigens niet moeten merken aan het rijgedrag, een slecht afgestelde carburateur? Het motortje draait verder prima.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

'k Denk dat Bruinwitje een vloek over mn fiets heeft uitgesproken. Vannochtend een klapband met de fiets waarbij ook m'n achtervelg niet heel is gebleven.

Nou Bruinwitje, wij gaan 't gezellig krijgen deze week. Mag je vier keer per dag 5 KM door de stad rijden...'k Vrees nu al voor de brandstof. Dat wordt een draaikolkje in de tank :evil:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bruinwitje rijdt in elk geval nog prima. Deed laatst 1:13,5, dus het gaat de goede kant op.

Ik heb even een klein beginnersvraagje: Moet ik mijn luchtfilter ook in winterstand zetten (ik neem aan van wel) en hoe doe ik dat dan?

Ik heb op het forum dit plaatje gevonden:
Image.
"B" is de instelling voor het luchtfilter, maar wat is dan winter en wat is dan zomerstand?...

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ceristimo wrote:....Ik heb even een klein beginnersvraagje: Moet ik mijn luchtfilter ook in winterstand zetten (ik neem aan van wel) en hoe doe ik dat dan?.....
Als bij jouw AX de inlaatllucht er zo uit ziet moet de klep voor de winter omgezet worden, staat op de foto in de zomerstand.

Als er echter geen handeltje zit heb je geen handmatige zomer / winterstand, maar wordt automatisch geregeld door een thermostaat in de aanzuiglucht welke met behulp van het inlaat vacuum een klep omsteld.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

toevoeging: met de klep maak je keuze uit lucht van buiten (zomerstand) of warme lucht die van het motorblok komt, of preciezer: van het uitlaatspruitstuk (winterstand). Is ie in de winter lekker snel warm :)

Post Reply