Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001
Moderator: webmasters
homokineet is geen afkeur.
Remleidingen kan ik een boek over volschrijven. 7 jaar geleden een afkeur op gehad. en na een beetje schuren en (blanke) tectyl heeft hij het minimaal 6 verschillende apk keurmeesters overleefd.
Een remleiding vervangen kan resulteren in nog veel meer werk.
leidingen die op de slangen vast zitten waardoor je die ook moet vervangen etc. (begin overigens maar subtiel met nieuwe olie als de nippels nog los gaan, kosten zijn laag en kan veel verbetering leveren)
ashoesje kost idd 10/15 euro los en is (vind ik) zelf er goed op te zetten.
Neem aan dat het wielzijde is, dan hoeft de bakolie er nog niets eens uit.
welk krikpunt je bedoeld begrijp ik niet maar de krikpunten zitten op de chassisbalken en die wil je graag helemaal heel hebben.
de gaten achter de koplampen mogen bestaan (tot op zekere grote)
en betreffende de riem niet iedereen plaatst een sticker of schrijft op wanneer de riem is vervangen.
trek even het bovenste kapje eraf (2x dopje 10) en je kan wel zien of het 20 jaar geleden is of korter.
Remleidingen kan ik een boek over volschrijven. 7 jaar geleden een afkeur op gehad. en na een beetje schuren en (blanke) tectyl heeft hij het minimaal 6 verschillende apk keurmeesters overleefd.
Een remleiding vervangen kan resulteren in nog veel meer werk.
leidingen die op de slangen vast zitten waardoor je die ook moet vervangen etc. (begin overigens maar subtiel met nieuwe olie als de nippels nog los gaan, kosten zijn laag en kan veel verbetering leveren)
ashoesje kost idd 10/15 euro los en is (vind ik) zelf er goed op te zetten.
Neem aan dat het wielzijde is, dan hoeft de bakolie er nog niets eens uit.
welk krikpunt je bedoeld begrijp ik niet maar de krikpunten zitten op de chassisbalken en die wil je graag helemaal heel hebben.
de gaten achter de koplampen mogen bestaan (tot op zekere grote)
en betreffende de riem niet iedereen plaatst een sticker of schrijft op wanneer de riem is vervangen.
trek even het bovenste kapje eraf (2x dopje 10) en je kan wel zien of het 20 jaar geleden is of korter.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Zo, jullie weten wel hoe je iemand kunt geruststellen. Ik raak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat Bruinwitje best nog door de APK kan.
Nou, ik heb iemand gevonden die voor mij die ashoes wel wil monteren, dus ik ga even naar Brezan om zo'n universele ashoes op te halen. Remleidingen wordt dus schuren en tectileren, en daar moet ik wel even een brug voor hebben denk ik.
Ik zie het weer positief in
.
Edit
Ashoes kost geen drol. 14 euro...Nou, ik haal 'm nu gelijk op, en dan zit hij er hopelijk dit weekend onder
Nou, ik heb iemand gevonden die voor mij die ashoes wel wil monteren, dus ik ga even naar Brezan om zo'n universele ashoes op te halen. Remleidingen wordt dus schuren en tectileren, en daar moet ik wel even een brug voor hebben denk ik.
Ik zie het weer positief in

Edit
Ashoes kost geen drol. 14 euro...Nou, ik haal 'm nu gelijk op, en dan zit hij er hopelijk dit weekend onder
Dan moet je even kijken hoe deze geborgd zit.
Als de buitenste ring aan één kant geborgd zit en verder nog gaaf is zou ik het wel aan durven om deze nu aan de andere kant te borgen.
Als de buitenste ring al een keer eerder gebruikt is of aan twee kanten geborgd zit gewoon weggooien.
Als de buitenste ring aan één kant geborgd zit en verder nog gaaf is zou ik het wel aan durven om deze nu aan de andere kant te borgen.
Als de buitenste ring al een keer eerder gebruikt is of aan twee kanten geborgd zit gewoon weggooien.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Dank je, Rio97. Ik denk dat ik morgen de Citroën dealer maar even bel, of zij zo'n bout hebben liggen. Dat lijkt me het handigst. Straks loopt het wiel d'r af als we die oude bout hergebruiken, en ben ik helemaal ver van huis
.
Ik heb het handboekje van de auto even doorgelezen, maar ik kan nergens vinden hoeveel liter olie er in de versnellingsbak gaat. Hier in de garage ligt nog anderhalf liter. Hoeveel moet ik erbij kopen?
En koelvloeistof. Daarvan gaat er vijf liter in, geloof ik?

Ik heb het handboekje van de auto even doorgelezen, maar ik kan nergens vinden hoeveel liter olie er in de versnellingsbak gaat. Hier in de garage ligt nog anderhalf liter. Hoeveel moet ik erbij kopen?
En koelvloeistof. Daarvan gaat er vijf liter in, geloof ik?
Nou, via lang zoeken hier op het forum het antwoord gevonden. Er gaat twee liter aan versnellingsbakolie in.
Zal morgen nog een litertje halen, plus die koelvloeistof, en dan begint zaterdag de eerste kleine stap richting een APK-waardige AX. Maargoed, daar hebben we nog tot april voor, dus ik zie het weer 'n beetje zonnig in, na mijn dipje van een paar dagen geleden
Zal morgen nog een litertje halen, plus die koelvloeistof, en dan begint zaterdag de eerste kleine stap richting een APK-waardige AX. Maargoed, daar hebben we nog tot april voor, dus ik zie het weer 'n beetje zonnig in, na mijn dipje van een paar dagen geleden

Nou, we zijn er al een poosje mee bezig, maar er gaat meer tijd in zitten dan we dachten. Achteraf was een andere aandrijfas monteren minder werk geweest. En de aandrijas eronder weg krijgen bleek ook lastiger dan gedacht, aangezien de boel na al die jaren behoorlijk vastgerot zit. Maar enfin, de aandrijfas is er nu onder weg. Nu kopje koffie, dan die nieuwe hoes er maar onder.
En oh ja, aan de voorkant blijkt ie nog net ietsje rotter dan gehoopt. We hadden wat moeite met het vinden van een goede plek om Bruinwitje op te krikken....*zucht*
En oh ja, aan de voorkant blijkt ie nog net ietsje rotter dan gehoopt. We hadden wat moeite met het vinden van een goede plek om Bruinwitje op te krikken....*zucht*

Nou, het is klaar. Dat heeft m'n broer (die van de Dafjes) weer netjes gefixed
.
We waren er geen moment te vroeg bij. Rechtervoorwiel liep gewoon helemaal droog, en het vet in de hoes aan de bakzijde was vergaan tot een waterige zwarte troep.
Linkeraandrijfas is overigens vrij nieuw, zo bleek, dus daar voorlopig geen gezeik te verwachten (even afkloppen).
Bakolie ook vervangen, en Bruinwitje schakelt weer als nieuw. Zit nog wel een boel speling op de pook, maar ze gaat nu in elk geval weer zonder protesteren in de versnelling

We waren er geen moment te vroeg bij. Rechtervoorwiel liep gewoon helemaal droog, en het vet in de hoes aan de bakzijde was vergaan tot een waterige zwarte troep.
Linkeraandrijfas is overigens vrij nieuw, zo bleek, dus daar voorlopig geen gezeik te verwachten (even afkloppen).
Bakolie ook vervangen, en Bruinwitje schakelt weer als nieuw. Zit nog wel een boel speling op de pook, maar ze gaat nu in elk geval weer zonder protesteren in de versnelling

Omdat ik weet dat jullie er zo verzot op zijn, een paar foto's. Zijn met mijn telefoon gemaakt, dus vandaar dat ze soms wat onscherp en korrelig zijn. Opklikken voor groot beeld.

Bruinwitje op de oprijblokken, zodat ze wat hoger staat en je meer ruimte hebt.

Hey, nu staat ze nog maar op drie slofjes...

Beetje rechts van het midden van de bodem opgekrikt, aangezien de kriksteun krokant is. Daar zou de krik recht doorheen zijn gegaan.

Oude hoes. Dat ziet er lekker uit, toch?

Na veel pijn en moeite dan toch eindelijk de aandrijfas eronder uit en op de werkbank.

Daar mag een nieuw hoesje om.

Ondertussen staat Bruinwitje een beetje zielig transmissieolie te lekken.

Hoes en dergelijke van de bakzijde verwijderd.

Zo...Een fris, nieuw hoesje d'r om.

Lekker met vet kliederen.

Hele verbetering
Bruinwitje op de oprijblokken, zodat ze wat hoger staat en je meer ruimte hebt.
Hey, nu staat ze nog maar op drie slofjes...
Beetje rechts van het midden van de bodem opgekrikt, aangezien de kriksteun krokant is. Daar zou de krik recht doorheen zijn gegaan.
Oude hoes. Dat ziet er lekker uit, toch?
Na veel pijn en moeite dan toch eindelijk de aandrijfas eronder uit en op de werkbank.
Daar mag een nieuw hoesje om.
Ondertussen staat Bruinwitje een beetje zielig transmissieolie te lekken.
Hoes en dergelijke van de bakzijde verwijderd.
Zo...Een fris, nieuw hoesje d'r om.
Lekker met vet kliederen.
Hele verbetering

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mja, dat speciale gereedschap hadden we dus niet. En het is maar goed dat we alles aan de kant van de bak er ook af hadden gehaald, want toen bleek dus dat het vet daar helemaal vergaan en dun was geworden. Dat smeerde niet erg meer. Je kon het er zo uitgieten. Beide kanten van de aandrijas hebben nu weer een fijne dikke klodder met vet al op de táááfel gezet. 

Trouwens, even heel iets anders. Wat moet een 1.1 carburateur ongeveer verbruiken qua brandstof?
Ik lees hier en daar fantastische verhalen over mensen die 1:19 schijnen te halen in hun AX, maar is dat met een carb of met injectie?
'k Stond gisteren namelijk weer eens de tank vol te gooien, en ik heb wéér 1:12,5 gereden. Geloof me, ik scheur er echt niet in, trek rustig op, rij nooit (veel) te hard, duw de choke altijd zo snel mogelijk weer dicht en rijdt vrijwel geen korte ritjes. Maar ze zuipt als een tempelier. Of zijn die carbjes gewoon zo dorstig?
Ik lees hier en daar fantastische verhalen over mensen die 1:19 schijnen te halen in hun AX, maar is dat met een carb of met injectie?
'k Stond gisteren namelijk weer eens de tank vol te gooien, en ik heb wéér 1:12,5 gereden. Geloof me, ik scheur er echt niet in, trek rustig op, rij nooit (veel) te hard, duw de choke altijd zo snel mogelijk weer dicht en rijdt vrijwel geen korte ritjes. Maar ze zuipt als een tempelier. Of zijn die carbjes gewoon zo dorstig?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hmm...Tja, Bruinwitje staat vier dagen per week roest te verzamelen, want ik gebruik d'r alleen in het weekend. Hier in de stad kan ik school en werk makkelijk per fiets doen. Ik haal d'r doordeweeks alleen van stal als het zeikt van de regen, want dan ga ik écht niet fietsen. 't Milieu vind ik allemaal prima, maar ik wil d'r niet nat voor worden.
En de 100/150KM die ze in het weekend maakt is overwegend snelweg. Op de snelweg rijdt ik meestal rond de 100KM/h, want op 110KM/h vind ik dat motortje me iets te snel draaien. Ik zou graag een vijfde versnelling willen...
't Zal dan de carb wel zijn, denk ik. Hoe gaat dat in z'n werk, carburateur stellen. Is dat moeilijk, of een klusje dat zo geklaard is? Zou je dat overigens niet moeten merken aan het rijgedrag, een slecht afgestelde carburateur? Het motortje draait verder prima.

En de 100/150KM die ze in het weekend maakt is overwegend snelweg. Op de snelweg rijdt ik meestal rond de 100KM/h, want op 110KM/h vind ik dat motortje me iets te snel draaien. Ik zou graag een vijfde versnelling willen...

't Zal dan de carb wel zijn, denk ik. Hoe gaat dat in z'n werk, carburateur stellen. Is dat moeilijk, of een klusje dat zo geklaard is? Zou je dat overigens niet moeten merken aan het rijgedrag, een slecht afgestelde carburateur? Het motortje draait verder prima.
'k Denk dat Bruinwitje een vloek over mn fiets heeft uitgesproken. Vannochtend een klapband met de fiets waarbij ook m'n achtervelg niet heel is gebleven.
Nou Bruinwitje, wij gaan 't gezellig krijgen deze week. Mag je vier keer per dag 5 KM door de stad rijden...'k Vrees nu al voor de brandstof. Dat wordt een draaikolkje in de tank
Nou Bruinwitje, wij gaan 't gezellig krijgen deze week. Mag je vier keer per dag 5 KM door de stad rijden...'k Vrees nu al voor de brandstof. Dat wordt een draaikolkje in de tank

Bruinwitje rijdt in elk geval nog prima. Deed laatst 1:13,5, dus het gaat de goede kant op.
Ik heb even een klein beginnersvraagje: Moet ik mijn luchtfilter ook in winterstand zetten (ik neem aan van wel) en hoe doe ik dat dan?
Ik heb op het forum dit plaatje gevonden:
.
"B" is de instelling voor het luchtfilter, maar wat is dan winter en wat is dan zomerstand?...
Ik heb even een klein beginnersvraagje: Moet ik mijn luchtfilter ook in winterstand zetten (ik neem aan van wel) en hoe doe ik dat dan?
Ik heb op het forum dit plaatje gevonden:

"B" is de instelling voor het luchtfilter, maar wat is dan winter en wat is dan zomerstand?...
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als bij jouw AX de inlaatllucht er zo uit ziet moet de klep voor de winter omgezet worden, staat op de foto in de zomerstand.Ceristimo wrote:....Ik heb even een klein beginnersvraagje: Moet ik mijn luchtfilter ook in winterstand zetten (ik neem aan van wel) en hoe doe ik dat dan?.....
Als er echter geen handeltje zit heb je geen handmatige zomer / winterstand, maar wordt automatisch geregeld door een thermostaat in de aanzuiglucht welke met behulp van het inlaat vacuum een klep omsteld.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl