Stotteren inhouden AX 1.1I 1992

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Zonder kat werkt het wel, maar dan moet je dus een vervangend stuk uitlaat nemen.
ECU in noodloop is een soort standaardprogramma wat ie dan draait, is dus niet goed voor de lange termijn maar om even te testen kan het geen kwaad. Injectiehuis reinigen kan nooit kwaad, kost je een paar euro aan reinigingsmiddel, meer niet. Of het dit probleem oplost weet ik niet, maar als in een later stadium je probleem dan opgelost is heb je iig ook je injectiehuis alweer netjes schoon. Dis-Bobine reinigen kan volgens mij niet trouwens.

Die 25 euro die Folkert er voor vraagt is trouwens geen geld, als het niks is kan je het altijd weer te koop zetten.
Nieuw is zo'n injectiehuis los al een paar honderd euro.

De kat even loshalen is trouwens ook bijna gratis. Grote kans dat de boutjes/veertjes die je loshaalt niet heelblijven, maar nieuwe kosten niet zoveel.

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Thanks voor de rappe reactie.

Ik haal het blokje van Folkert morgen ( maandag ) op.
Dan zal ik alle noodzakelijke onderdelen overzetten :D

Ik laat jullie weten of het verholpen is uiteraard ;)

Anders kan ik altijd nog de Kat eronder weghalen...

,Stefan

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

laat mij even weten hoe het gegaan is. we hebben hetzlefde probleem
Image

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

corking wrote:laat mij even weten hoe het gegaan is. we hebben hetzlefde probleem
Ik ook... wat is dat toch met stotterende ax'en. Misschien een idee voor een howto? :P
Citroën ax 1.1 injection plaisir

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Nou heel veel verschillende oorzaken kunnen dezelfde symptomen hebben.. (vandaar dat een howto moeilijk is, en dat je beter voor elk probleem een andere thread kunt maken :-) )

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Ja het is wat :P

Is de onsteking vrij eenvoudig over te zetten. Van BOSCH naar Magnetti Marrelli ?

En kan je zon 1.1blokje met 2 man tillen ?

Nog andere zaken waarbij ik rekening moet houden ?

Krukaspositiesensor die zit er niet op bij mij... maar moet die wel geplaatst worden bij dit systeem van Magnetti Marelli..

,Stefan

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Voor zover ik weet is het grootste probleem de bdp-sensor die bij een verdelerkap niet gebruikt wordt, en bij disbobine wel.
De sensor meet dit signaal van het vliegwiel.... Ik zou zeggen als er bij een blok een vliegwiel zit, is dit probleem opgelost :)

Naja, en natuurlijk dingen als andere ECU en injectiehuis. Kabelboom? Denk het wel.

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Alle zaken rondom het blok zoals :

Injectiehuis
ECU
Onsteking
Kabelboom

Zijn aanwezig..

Dus het is ook noodzakelijk om deze onderdelen allemaal te vervangen ?
+ het vliegwiel..

Ik ben namelijk van plan om niet het hele blok om te lepelen maar alleen deze zaken eromheen.

,Stefan

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Weet niet zeker of vliegwiel misschien hetzelfde is, zodat je die niet hoeft te vervangen.

Als je het vliegwiel moet vervangen: denk aan keerringen. En gezien de hoeveelheid werk is dan een motorswap misschien wel simpeler ;-)

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Even een update


Gister naar Folkert geweest om het blokje op te halen.. Alles zat er bij dus dat was helemaal super. Het was aardig laat toen ik terug was dus ik ga morgen de onderdelen overzetten.

Ik ben heel erg benieuwd of er verbetering optreed.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

Met mijn speciale dank aan Folkert die het 1 en ander nog heeft uit kunnen sluiten voor mij ( lambda en Katalysator ) deze onderdelen stellen de brandstof af rijk of arm bij speciale omstandigheden dus dit kan het al niet zijn.

Ik zal morgenavond of anders Donderdag weer even berichten


,Stefan

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Je katalysator zou verstopt kunnen zitten.

Vwb het vliegwiel, volgens mij is dat gelijk, maar als je dat kapje thv de bdp-sensor (zit er niet, maar op het nieuwe blok wel) weghaalt kan je met een beetje mazzel met een zaklampje naar binnen turen en even vergelijken met het vliegwiel op het blokje van Folkert.

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

ik heb ook even een update,

Nu rijd ik al een paar dagen, Echt soms 2 uur doet ie helemaal niet stotteren trekt ie lekker weg
andere keer stottert ie wel weer, dit is makkelijk te verhelpen door gas los en flink gas in, dan kapt ie weer :P

wat is dat toch XD
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

@corking: misschien ff eigen thread aanmaken?

corking
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 191
Joined: WedOct07, 2009 12:41:51 PM
Location: breda
Contact:

Post by corking »

waarom? heb zelfde probleem dus :P
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

raoel wrote:Nou heel veel verschillende oorzaken kunnen dezelfde symptomen hebben.. (vandaar dat een howto moeilijk is, en dat je beter voor elk probleem een andere thread kunt maken :-) )

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

raoel wrote:Weet niet zeker of vliegwiel misschien hetzelfde is, zodat je die niet hoeft te vervangen.

Als je het vliegwiel moet vervangen: denk aan keerringen. En gezien de hoeveelheid werk is dan een motorswap misschien wel simpeler ;-)
Het vliegwiel van een motor met Magneti MArelli ECU heeft een tandring voor de BDP-sensor. Het vliegwiel van een motor met Bosch ECU en verdeelkap hebben geen tandring op het vliegwiel.
Dat wordt dus sowieso vliegwiel overzetten! ;)
Maar kijk dan wel eerst of de mantel van de versnellingsbak het gat heeft voor plaatsen van de BDP-sensor. Anders is strax al je overbouwmoeite voor niets geweest.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

De motoren met Bosch-ECU die ik tot nu toe gezien heb, hadden altijd dat gat .. inclusief sensor, die dan een beetje zinloos aan de bobine vast zit :)

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Gister ermee bezig geweest...

Tot de conclusie gekomen dat hij geen benzine-toevoer had. Daarbij de brandstofpomp gecontroleerd.. Ik hoorde hem goed zoemen. Dus alle leidingen los gehad. Bleek dat ik het brandstoffilter de verkeerde kan had op staan :? :? Het blijkt namelijk dat de leiding welke van voorkant van het voertuig komt de aanvoer is en niet andersom. Dus nu kwam er behoorlijk wat brandstof uit..

Na veelvuldig starten loopt hij nog steeds niet. Wel als ik rechtstreeks wat brandstof aan de bovenkant van het injectie-huis giet, maar niet bij gewoon de leiding aansluiten op het injectie-huis In dit geval drupt er wel heel voorzichtig wat benzine uit maar die gaat niet gepaard met een dikke straal.

Ontsteking is prima dus..

Is er dan maar 1 mogelijkheid en wel het injectiehuis ???
Ik kan die van Folkert niet zomaar overbouwen omdat daar hele andere type stekkers opzitten..

,Stefan

Er druppelt

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

veelvuldig starten:

10 min lang ofzo? Toen mijn slangen leeg waren duurde het ook ongeveer zo lang voordat hij weer ging.

1. Trek de aanvoerslang van je injectiehuis los en maak contact (bakje eronder). Gutst het er nu uit? Dan is het goed!
2. Haal de deksel van je injectiehuis eraf en kijk in de gasklep. Laat iemand starten (in z'n vrij! :) ) en kijk: zie je nu hoe er constant een klein beetje benzine op de gasklep ligt? Dan is dat ook goed!
3. Reset de ECU eens, misschien is hij gewend om maximaal gas bij te geven om stationair te blijven, maar nu de aanvoer hersteld is verzuipt ie zichzelf?

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Thanks voor de reactie !

Ik zal de ECU even resetten.


Tevens zal ik het relais onder de ECU even controleren... deze willen ook nog weleens falen zag ik op Problemcar.

,Stefan

Post Reply