Uitlaat lekt tussen uitlaatklem?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Uitlaat lekt tussen uitlaatklem?

Post by yup »

Ik heb een 106 1.1i van 1994.

Ik heb een probleem, ik heb van alles geprobeerd, maar mijn uitlaat lekt tussen einddemper en de uitlaat zelf. Ik heb uitlaatpasta er tussen geprobeerd maar het lekt nog steeds.

Het gaat om een 2ehands Bosal uitlaat, uitlaat is paar weken of maanden oud ziet er ook nieuw uit geen deuken of andere rare fratsen.

Uitlaatklem die erbij zat heb ik erbij gebruikt. Wat doe ik verkeerd? Het lekt gewoon tussen de klem door. Iemand een gouden tip?

Ik ga zo straks naar de Brezan om een originele uitlaatklem te kopen (volgens Bosal nummer) en het weer proberen maar ik vrees dat dat ook niet gaat helpen... Want die klem ziet er qua uiterlijk precies hetzelfde eruit, ik hoop dat er miniscule verschillen zijn adt wel helpt maar ik denkdvan niet. Er is wel een 100% oplossing wat zeker helpt: laten lassen maar ik wil dat als laatste houden.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Genoeg pasta in de klem voor het monteren (in de inkeping zeg maar) en dan vastzetten.
Anders uitlaatklem wat strakker/ beter op maat tikken met een hamertje. Als ie los naast de auto ligt.

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

of gewoon met de slijpschijf eens lichtje over gaan dat de beide delen terug vlak zijn, wil ook wel eens helpen
EDIT: pas op voor je benzinetank :shock:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Netheo wrote:of gewoon met de slijpschijf eens lichtje over gaan dat de beide delen terug vlak zijn, wil ook wel eens helpen
EDIT: pas op voor je benzinetank :shock:
Anders ff met grof schuurpapier, heb je ook minder kans op uitschieters! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Wat voor flens zit er op de demper? Dezelfde als op de middenpijp? In dat geval hoort er nog een ring tussen te zitten.
Image Image Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Gaat om deze uitlaat:

http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1994

Ik zie hier niet dat er een ring ofzo tussen moet... Enige hoop wat ik heb is gewoon die klem kopen die hierboven afgebeeld is, met de artikelnummer. Ik weet niet wat die "deelkit" is (boven de einddemper afgebeeld) ga ik ook eens vragen bij de automaterialenshop.

Schuren heb ik al gedaan, misschien eens de klem tussen een bankschroef zodat het nog wat strakker kan.

Als niets lukt laat ik het gewoon aanelkaar lassen.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

plaats is een foto ervan, of mail die, dan kan er is naar gekeken worden.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

yup wrote:Als niets lukt laat ik het gewoon aanelkaar lassen.
Zou ik persoonlijk niet zo snel doen... Met een beetje pech gaat over een half jaar je uitlaat verder naar voren door en moet je opnieuw gaan lopen tobben...

Denk ook, dat als je huidige klem goed is (wat vanaf hier niet te beoordelen is), dat een Bosalklem geen verschil zal maken...
Post desnoods ff een foto inderdaad.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Foto van wat? Uitlaat? Klem?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zowel flens van de uitlaatdmper, die van de middenpijp en ook de klem.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heej wat ik grappig dat ik je hier nou tegenkom. Je zag er al tegenop. Zo moeilijk is het toch niet. Zou alle twee weer even helemaal schoonmaken. Zowel de flens van de einddemper als van uiteinde van de kat.

Ik smeer die uitlaatpaste normaal op de dikke flens van de einddemper. Die dikke ronde flens. Gewoon flink wat erop. En dan de kat er strak tegenaan duwen. Klem erop en goed hard aandraaien. Rustig laten drogen. Kan met stationair draaiende motor.

Zowel de kat als einddemper zijn nagenoeg nieuw. Een andere klem is je oplossing niet. Die was ook nieuw. Denk dat je pasta op de verkeerde plek gedaan hebt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Ik zag al op je AX dat je lid was, was alleen vergeten te vermelden dat ik ook op het forum zat :)

Ik weet ook wel dat ik ergens iets fout doe, ik ga het nog een keer proberen als ik een dagje vrij heb.

Ik heb alleen dan nog een vraag, moeten de twee uitlaatdelen vanzelf tegen elkaar klemmen? Dus zonder die klem erop, moeten ze vanzelf flink tegen elkaar duwen? Is niet zo bij mij, ze hangen zelfs iets uit elkaar. Misschien moet ik ophangpunten iets verbuigen ofzo?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

yup wrote:Ik zag al op je AX dat je lid was, was alleen vergeten te vermelden dat ik ook op het forum zat :)

Ik weet ook wel dat ik ergens iets fout doe, ik ga het nog een keer proberen als ik een dagje vrij heb.

Ik heb alleen dan nog een vraag, moeten de twee uitlaatdelen vanzelf tegen elkaar klemmen? Dus zonder die klem erop, moeten ze vanzelf flink tegen elkaar duwen? Is niet zo bij mij, ze hangen zelfs iets uit elkaar. Misschien moet ik ophangpunten iets verbuigen ofzo?
Zoals geschreven, beide flenzen goed schoonmaken, het holle deel lekker dit in de gungum zetten, dan goed tegen elkaar aandrukken, (kan als je onder de auto ligt met je bovenbeen.) en zorgen dat ze dan niet meer van elkaar afkomen, klem eromheen en die strak vastdraaien. Motor starten en stationair laten draaien (door de warmte kan de gungum uitharden), bij voorkeur geen gas geven, dan blaas je de gungum er zo weer tussenuit...:roll:
Stelt echt niet veel voor!

Waar kom je ergens vandaan? Wie weet woont er iemand in de buurt die je kan en wil assisteren?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

yup wrote:Ik zag al op je AX dat je lid was, was alleen vergeten te vermelden dat ik ook op het forum zat :)

Ik weet ook wel dat ik ergens iets fout doe, ik ga het nog een keer proberen als ik een dagje vrij heb.

Ik heb alleen dan nog een vraag, moeten de twee uitlaatdelen vanzelf tegen elkaar klemmen? Dus zonder die klem erop, moeten ze vanzelf flink tegen elkaar duwen? Is niet zo bij mij, ze hangen zelfs iets uit elkaar. Misschien moet ik ophangpunten iets verbuigen ofzo?
Dat is normaal dat ze iets uit elkaar hangen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Dus ik moet lekker veel uitlaatpasta op de einddempper kant doen, dat is duidelijk.

Zal het morgen nog een keer proberen.

Hoe lang moet de wagen stationair draaien eigenlijk?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Eventueel kun je je klem ook nog volsmeren met de gungum, perst zichzelf er vanzelf uit, dat wat er teveel inzit.

Hoeft niet te gek hoor, laat 'm ff lekker warm worden, zet 'm dan weer uit en laat 'm bijv. staan tot de volgende ochtend, als je die mogelijkheid hebt, dan kan 't lekker uitharden.
En als je wegmoet ook geen probleem, dan gewoon ff rekening mee houden en niet doortrekken tot de 6500RPM ;)

Succes!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Dat begrijp ik, maar de voorgaande keren waas de uitlaat gelijk lek, je hoorde gelijk een brom alsof je met een lekke einddemper zit... Dus er zit zowiezo iets helemaal niet goed daar...

Zou het kunnen dat de klem verbogen is ofzo? Anders ga ik effe naar de Brezan en effe kijken naar de originele klem (volgens artikelnummer Bosal). Als die anders is neem ik die, anders ga ik de klem die ik heb iets in vorm verbuigen.

Want ik heb dat ding 3-4 keer eraf gehaald en erop gezet, zonder brug. Is heel vermoeiend en vervelend als die steeds lek is.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

yup
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: TueNov03, 2009 11:11:10 PM

Post by yup »

Ik heb een vraagje aan de kenners hier:

Klinkt een 1.1i iets luider dan een 1.4i omdat die geen middendemper heeft?

Of komt het door de Bosal demper die een piepkleine afwateringsgaatje heeft aan de ingang kant van de demper?

Ik vind dat de auto best wat lawaai maakt, en dat komt vooral bij de einddemper. Zou het kunnen doordat het ding geen middendemper heeft?

Ik heb de klem eraf gehaald, strakker gezet, en weer derop gezet. Kan geen lekkage voelen met mijn hand, alleen bij de afwatering voel je uitlaatgas eruitkomen maar dat hoort ook zo...

Als ik achter mijn auto sta, en vooral bij de einddemper, heb ik het idee dat de auto iets donkerder klinkt dan een gewone auto met benzinemotor. Maar omdat ik nog nooit eerder zo een auto heb gereden heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

sommige dempers maken idd wat meer herrie dan andere.
je kan het beste met een tissue kijken of de uitlaat gasdicht is.
die gaat sneller wapperen dan dat jij iets voelt met je hand.

Post Reply