Snel blok bouwen, 1.3-kop op een 1.6.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Snel blok bouwen, 1.3-kop op een 1.6.

Post by Fieten.s »

Hallo,

Ik heb een 1.6 saxo vtr blok met 1.3 rallye inlaat in mn auto op dit moment.

Ook heb ik nog een compleet 1.3i blok staan, nu wil ik de kop van de 1.3i 2J2-kop op mijn 1.6 bouwen voor meer vermogen.

Ik heb horen zeggen de 1.3i 2J2-kop grotere kleppen en grotere inlaatkanalen heeft dan de 1.6i.

Ik heb dus nu een 1.6i 8v met stalen onderblok uit een Saxo Vtr van bj 2000. Het 1.3i blok komt uit een 106 rallye van 1994. Ik heb nu de complete motorkabelboom incl gasklephuis en ECU uit de Rallye op mn 1.6 zitten

Heeft iemand ervaring met het overzetten van een 1.3kop op een 1.6? Komen de olie- en waterkanalen bijvoorbeeld overeen? Welke koppakking ben ik nodig? Zal hij goed gaan lopen met de 1.3i inlaat erop?

Groeten Sander
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

bij mij weten komen de kanalen overeen, word de koppaking van het onderblok dus de 1.6 gebruikt, verder zal het met de 1.3 ecu goed lopen met een 1.6 xsi/rallye ecu niet dan loopt hij hoog stationair en te rijk, met jou Ecu waarschijnlijk ook, dan zal een remap nodig zijn.

zo zat het volgens mij :? :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een 1.3 Rallye geheel andere zuigers heeft als de andere TU motoren.
De 1.3 Rallye zuigers (die ook nog eens nergens nieuw te koop zijn) zijn bol aan de bovenzijde (een zogenaamde 'dome') terwijl gewone TU motoren in principe vlakke zuigers hebben.
Gevolg daarvan is dat wanneer je een 1.3 kop op een ander TU onderblok schroeft de compressie lager zal uitvallen dan oorspronkelijk.
Je moet dus een zo dun mogelijke koppakking gebruiken en eventueel de kop flink scheren.
In mijn geval (TU3 onderblok, ofwel K2A motorblok) is de compressie echt fors lager uitgevallen omdat ik een (vrij dikke) échte 1.3 Rally koppakking heb gebruikt.
Denk overigens ook aan het feit dat je een metalen onderblok met een aluminium kop wilt gaan combineren. Beide delen zullen ongelijk reageren op opwarmen en dat kan consequenties hebben voor de levensduur van de pakking.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

9.3:1 K2A blokjes (1.4 alu)
9.6: 1 TU5JP 1.6 8klepper
10.2:1 TU5J2 1.6 8klepper
10.2:1 TU3JP 1.3

Die K2A heet standaard al geen compressie :oops:
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

zo'n vtr blok heeft een "dal" in de zuiger, dus zodra je een j2 kop momteerd die dacht ik een grotere verbrandingskamer heeft e.d zal er weinig van de compressie overblijven.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Stukje van die kop afvlakken en je bent er.
Altijd meer PK's dan jou!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Bas_S wrote:Stukje van die kop afvlakken en je bent er.
nee man, zuigers vlakken en dan onderblok gelijktrekken met de zuigers. Anders kun je na 2x vlakken je kop weggooien hahaha.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

of gewoon een tu5j2 onderblok regelen... :wink:

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Die zijn ook nog hol.
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De compressie is ondanks dat nog steeds hoger en op het rallye.nl forum zijn er al een aantal die met een dergelijke setup rondrijden.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Je kunt ook race-zuigers bestellen bij http://www.woessner-kolben.de dan is het gelijk écht af.
Setje zuigers komt, mits je een reviseur o.i.d. kent die het voor je wil bestellen, op ca. €650 en dat is eigenlijk best goedkoop.
Zuigers voor de 2J2 kop moeten daarna aangepast worden voor je eigen kop.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Race zuigers ga ik niet bestellen, dat is mij geen €650,- waard.

Maar als ik dus nu een TU5J2 onderblok regel en die rallye kop laat vlakken zal ik dan ook te weinig compressie hebben?

Op het forum van Rallye.nl staat ergens een lijst met wat je nodig bent.
In die lijst staat ook dat er een TU5J2 onderblok gebruikt is, maar waarom de TU5J2? omdat die meer compressie heeft? Er staat niets over kop vlakken..?

Heeft hier ook al iemand zo'n blok in de AX liggen?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik denk dat je ook wel wegkomt met die compressie.
Altijd meer PK's dan jou!

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Zou je denken, ik heb nu een Saxo VTR blok, code NFZ de rest van de code weet ik zo niet.

Kan iemand mij vertellen of ik al een TU5J2 heb?

Ik zal deze week het 1.3 blok wel eens onthoofden en dan leg ik hem naast een 1.6 kop, dan moeten de verschillen duidelijk worden lijkt mij.
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Image Image Image

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

haha die open ik net precies:P
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Blijkbaar ben ik deze nodig??
1,6 >> NFY = TU5J2 >> 74 kW (100 pk) @ 6200 r/min ('94-'96, U9)
1,6 >> NFW = TU5J2 >> 76 kW (103 pk) @ 6250 r/min ('94-'96, U9)

Ik heb nu deze:
1,6 >> NFZ = TU5JP >> 65 kW (90 pk) @ 5600 r/min ('97-'00, U9)

Ik wou net deze vraag op het Rallye.nl forum zetten, maar daar mag ik blijkbaar geen vragen stellen...??
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nee, dat is nieuw.. ze hebben liever geen aanwas van nieuwe leden.

Ik zal eens voor je kijken wat nou het verschil is tussen die J2 en de JP.
Ik heb in mn schuur nog een 1.6 liggen.. misschien is het alleen de cilinderkop die verschilt.
Altijd meer PK's dan jou!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Even netjes voorstellen op rallye en dan een verzoek indienen tot coureur status bij een van de modjes, zo moeilijk zijn ze niet, ze hebben alleen de drempel iets hoger gelegd dan hier.

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

en als je je al hebt voorgesteld, dan kun je een verzoek indienen tot coureur? ook als je in een axje rijdt ipv een Rallye?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Post Reply