Snel blok bouwen, 1.3-kop op een 1.6.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 77
- Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
- Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
- Contact:
Snel blok bouwen, 1.3-kop op een 1.6.
Hallo,
Ik heb een 1.6 saxo vtr blok met 1.3 rallye inlaat in mn auto op dit moment.
Ook heb ik nog een compleet 1.3i blok staan, nu wil ik de kop van de 1.3i 2J2-kop op mijn 1.6 bouwen voor meer vermogen.
Ik heb horen zeggen de 1.3i 2J2-kop grotere kleppen en grotere inlaatkanalen heeft dan de 1.6i.
Ik heb dus nu een 1.6i 8v met stalen onderblok uit een Saxo Vtr van bj 2000. Het 1.3i blok komt uit een 106 rallye van 1994. Ik heb nu de complete motorkabelboom incl gasklephuis en ECU uit de Rallye op mn 1.6 zitten
Heeft iemand ervaring met het overzetten van een 1.3kop op een 1.6? Komen de olie- en waterkanalen bijvoorbeeld overeen? Welke koppakking ben ik nodig? Zal hij goed gaan lopen met de 1.3i inlaat erop?
Groeten Sander
Ik heb een 1.6 saxo vtr blok met 1.3 rallye inlaat in mn auto op dit moment.
Ook heb ik nog een compleet 1.3i blok staan, nu wil ik de kop van de 1.3i 2J2-kop op mijn 1.6 bouwen voor meer vermogen.
Ik heb horen zeggen de 1.3i 2J2-kop grotere kleppen en grotere inlaatkanalen heeft dan de 1.6i.
Ik heb dus nu een 1.6i 8v met stalen onderblok uit een Saxo Vtr van bj 2000. Het 1.3i blok komt uit een 106 rallye van 1994. Ik heb nu de complete motorkabelboom incl gasklephuis en ECU uit de Rallye op mn 1.6 zitten
Heeft iemand ervaring met het overzetten van een 1.3kop op een 1.6? Komen de olie- en waterkanalen bijvoorbeeld overeen? Welke koppakking ben ik nodig? Zal hij goed gaan lopen met de 1.3i inlaat erop?
Groeten Sander
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een 1.3 Rallye geheel andere zuigers heeft als de andere TU motoren.
De 1.3 Rallye zuigers (die ook nog eens nergens nieuw te koop zijn) zijn bol aan de bovenzijde (een zogenaamde 'dome') terwijl gewone TU motoren in principe vlakke zuigers hebben.
Gevolg daarvan is dat wanneer je een 1.3 kop op een ander TU onderblok schroeft de compressie lager zal uitvallen dan oorspronkelijk.
Je moet dus een zo dun mogelijke koppakking gebruiken en eventueel de kop flink scheren.
In mijn geval (TU3 onderblok, ofwel K2A motorblok) is de compressie echt fors lager uitgevallen omdat ik een (vrij dikke) échte 1.3 Rally koppakking heb gebruikt.
Denk overigens ook aan het feit dat je een metalen onderblok met een aluminium kop wilt gaan combineren. Beide delen zullen ongelijk reageren op opwarmen en dat kan consequenties hebben voor de levensduur van de pakking.
De 1.3 Rallye zuigers (die ook nog eens nergens nieuw te koop zijn) zijn bol aan de bovenzijde (een zogenaamde 'dome') terwijl gewone TU motoren in principe vlakke zuigers hebben.
Gevolg daarvan is dat wanneer je een 1.3 kop op een ander TU onderblok schroeft de compressie lager zal uitvallen dan oorspronkelijk.
Je moet dus een zo dun mogelijke koppakking gebruiken en eventueel de kop flink scheren.
In mijn geval (TU3 onderblok, ofwel K2A motorblok) is de compressie echt fors lager uitgevallen omdat ik een (vrij dikke) échte 1.3 Rally koppakking heb gebruikt.
Denk overigens ook aan het feit dat je een metalen onderblok met een aluminium kop wilt gaan combineren. Beide delen zullen ongelijk reageren op opwarmen en dat kan consequenties hebben voor de levensduur van de pakking.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
nee man, zuigers vlakken en dan onderblok gelijktrekken met de zuigers. Anders kun je na 2x vlakken je kop weggooien hahaha.Bas_S wrote:Stukje van die kop afvlakken en je bent er.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Je kunt ook race-zuigers bestellen bij http://www.woessner-kolben.de dan is het gelijk écht af.
Setje zuigers komt, mits je een reviseur o.i.d. kent die het voor je wil bestellen, op ca. €650 en dat is eigenlijk best goedkoop.
Zuigers voor de 2J2 kop moeten daarna aangepast worden voor je eigen kop.
Setje zuigers komt, mits je een reviseur o.i.d. kent die het voor je wil bestellen, op ca. €650 en dat is eigenlijk best goedkoop.
Zuigers voor de 2J2 kop moeten daarna aangepast worden voor je eigen kop.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 77
- Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
- Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
- Contact:
Race zuigers ga ik niet bestellen, dat is mij geen €650,- waard.
Maar als ik dus nu een TU5J2 onderblok regel en die rallye kop laat vlakken zal ik dan ook te weinig compressie hebben?
Op het forum van Rallye.nl staat ergens een lijst met wat je nodig bent.
In die lijst staat ook dat er een TU5J2 onderblok gebruikt is, maar waarom de TU5J2? omdat die meer compressie heeft? Er staat niets over kop vlakken..?
Heeft hier ook al iemand zo'n blok in de AX liggen?
Maar als ik dus nu een TU5J2 onderblok regel en die rallye kop laat vlakken zal ik dan ook te weinig compressie hebben?
Op het forum van Rallye.nl staat ergens een lijst met wat je nodig bent.
In die lijst staat ook dat er een TU5J2 onderblok gebruikt is, maar waarom de TU5J2? omdat die meer compressie heeft? Er staat niets over kop vlakken..?
Heeft hier ook al iemand zo'n blok in de AX liggen?
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 77
- Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
- Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
- Contact:
Blijkbaar ben ik deze nodig??
1,6 >> NFY = TU5J2 >> 74 kW (100 pk) @ 6200 r/min ('94-'96, U9)
1,6 >> NFW = TU5J2 >> 76 kW (103 pk) @ 6250 r/min ('94-'96, U9)
Ik heb nu deze:
1,6 >> NFZ = TU5JP >> 65 kW (90 pk) @ 5600 r/min ('97-'00, U9)
Ik wou net deze vraag op het Rallye.nl forum zetten, maar daar mag ik blijkbaar geen vragen stellen...??
1,6 >> NFY = TU5J2 >> 74 kW (100 pk) @ 6200 r/min ('94-'96, U9)
1,6 >> NFW = TU5J2 >> 76 kW (103 pk) @ 6250 r/min ('94-'96, U9)
Ik heb nu deze:
1,6 >> NFZ = TU5JP >> 65 kW (90 pk) @ 5600 r/min ('97-'00, U9)
Ik wou net deze vraag op het Rallye.nl forum zetten, maar daar mag ik blijkbaar geen vragen stellen...??