Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Is dit niet wat voor je?
KLIK

Welliswaar voor een 3-drs, maar met een beetje fantasie wel te fixen zodat 't op je 5-drs past :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ik zie hier op zich niet het probleem in van glasvezel. Als je dan toch zou willen lassen, bedenk je dan wel dat dit een 5-deurs is waarbij je gewoon een nieuw stuk plaatwerk kunt krijgen vanaf de achterdeur!
Keuze heb je, het is alleen een crime om het oude plaatwerk eruit te krijgen aangezien dat goed vast zit gelast.

Als je aan de slag gaat met glasvezel en het zichtbare gedeelte netjes wilt houden kan ik je aanraden om alles goed weg te halen met een staalborstel (bij voorkeur op een boormachine, scheelt een hele hoop tijd, frustratie, verwondingen en spierpijn), vervolgens het plaatwerk wat onder de skirt zit vervangen met behulp van een plaatje staal (natuurlijk in de juiste vorm geknipt) of een glasvezelmat (wederom in de juiste vorm). Zo'n glasvezelmat eerst platleggen en dan een laagje polyester eroverheen (zo is het alvast hard ;-)) en vervolgens de plaat/glasvezelmat op de plaats van bestemming plakken (ook weer met polyester).

Eigenschappen van glasvezelpolyester:

Heel dik, plakkerig en eenmaal hard heel lastig om te verwijderen. Dus het gebruik van medische handschoenen en het dragen van oude kleding is aan te raden :-P.

Als je met polyester gaat werken moet je het mengen met de bijgeleverde 'verharder'. Bij de meeste producten is het 5% verharder tegen 95% polyester. Daarna heb je ongeveer 5, hooguit 10 minuten om het werk te doen (en dat is in het begin heeeel kort)!

Gebruik na het toepassen een föhn (haardroger) om het verhardingspoces te versnellen. Temperatuur zorgt dat het beter uithard.

De polyester plakt ook als een gek aan metaal, al dan niet met verf voorzien.

Als je een metaalplaatje gebruikt als pasvorm, schuur het helemaal op en zorg dat het goed in de primer zit. Minstens 3 lagen...


Nadat je de boel dicht hebt geplakt kan je het zichtbare gedeelte netjes afwerken in kleinere deeltjes aangezien je niet zo'n last hebt van 'gaten'.
Als het eenmaal hard is (neem rustig de tijd) moet je het afwerken door de oneffenheden met een schuurmachine weg te halen. Dit zou nog wel eens de meeste tijd in beslag kunnen nemen...
Wederom even opletten: De glasvezelpolyester wordt bij het schuren gewoon poeder. Leuk, maar doe bij voorkeur een stofkapje op (het poeder is heeeel schadelijk voor je longen) en draag een veiligheidsbril (ja, ook de ogen worden niet vrolijk van dit chemische product :-P).

Als dit alles klaar is, alles goed ontstoffen en ontvetten. Daarna alles afplakken wat nog gewoon netjes is (met behulp van afplaktape, kranten, etc.) en het nieuw aangelegde 'plaatwerk' voorzien van primer. Daarna met natuurlijk de goede kleur verf (met het eerder genoemde topic zou je de kleurcode moeten kunnen vinden ;-)) het gebeuren afwerken en trots zijn als het helemaal naar je zin is gelukt!

Overigens, nadat de boel weer de juiste kleur heeft gekregen dien je de boel uit te laten harden en daarna nog te polijsten... Zo werk je de rand weg die het verschil tussen oude en nieuwe verf laat zien.



Wel ziet het eruit als een hele leuke auto en als je er wat tijd in steekt kun je hier gewoon jaren mee verder ;-).

En geen nood, heb zelf ook net een witte 5-deurs gekocht en ben met exact hetzelfde bezig :roll:.


Succes! Hopelijk zien we het karretje ooit nog langskomen in nieuwstaat;-)(?!)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Mastenhose wrote:Is dit niet wat voor je?
KLIK

Welliswaar voor een 3-drs, maar met een beetje fantasie wel te fixen zodat 't op je 5-drs past :D
Misschien wat vergezocht/doorgefantaseerd?

@Ceristimo:

http://www.carpartsdewetering.nl/glasve ... -7005.html

Dit is volgens mij wel het goede spul ;-), stond alleen een punt in de url ;-).
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Pgoddijn
Zo zeg, wat een super uitgebreide handleiding. Die ga ik uitprinten als ik bezig ga met die glasvezel plamuur. Superhandig. Enorm bedankt. :)

De rest van de mensen, ook ontzettend bedankt voor al jullie raadgevingen en algemene adviezen.
Ik zal binnenkort eens wat foto's van Bruinwitje maken, dan hebben jullie allemaal ook een idee van haar algehele staat. Zal voor die gelegenheid ook het tape van het linkerspatbord trekken (zit ook tape op het rechter, maar da's voor de symetrie, niet omdat het daar verrot is) zodat jullie dat ook goed kunnen zien.

De link die Mastenhose plaatste van die marktplaatsadvertentie is overigens wel precies het gedeelte van het spatbord dat bij mij links is doorgerot. Spijtig dat dat niet zo simpel te vervangen valt.

Overigens, om even terug te komen op het koppakkingverhaal: Er zit geen smurrie in mijn olie, en geen olie in m'n koelwater. 'k Ga me dus niet meer druk maken om dat beetje olie. Er liggen geen druppels onder de auto, dus er lekt volgens mij niets. :)

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Als ik de foto zo bekijk zeg ik klepdekselpakking rot... voor een paar euro bij de dealer/onderdelenboer een neiuwe halen... even goed schoonmaken die hoek waar je nu de olie ziet. Opzich is het niet nodig maar wel verstandig om eventuele andere lekkage te kunnen ontdekken en omdat het gewoon wat schoner oogt ;)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@MBa@NL

Ik was door rond te googlen ook al op die conclusie gekomen. Die grote rubberen rand onder het kleppendeksel is op sommige plaatsen ook gescheurd. Ik neem aan dat die dikke rubberen rand die kleppendeskelpakking is?
Die ga ik dan deze week vervangen. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Is het een speciale maat, of heeft iedere onderdelenboer dat? Of even langs de Citroën garage om zo'n pakking op te halen?
Bestaat er een (simpele) how-to? Als ik de klepdeskelpakking ga vervangen wordt dat namelijk de allereerste keer dat ik aan een motor loop te klussen :P.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Ik was door rond te googlen ook al op die conclusie gekomen. Die grote rubberen rand onder het kleppendeksel is op sommige plaatsen ook gescheurd. Ik neem aan dat die dikke rubberen rand die kleppendeskelpakking is?
Klopt! Die zwarte deksel boven op het blok is namelijk ook de klepdeksel ;)

voor een nieuwe kun je bij Citroën of Peugeot langs en zeg je dat het voor een AX is (soms vragen ze je chasisnummer, staat op je kentekenbewijs). Bij de automaterialenzaak vragen ze meestal je kenteken.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Heel kort uitgelegd:

Maak de 2 bouten op de klep los (maat weet ik niet uit mijn hoofd). Dan kun je de deksel voorzichtig optillen. Let op, eronder zit een metalen plaat en 2 metalen dingetjes, die zitten allemaal los, en je wilt ze niet kwijt.

Soms zit de deksel nogal vast (allemaal oude olie en smeersel), en als je hard trekt krijg je dus al die losse onderdelen mee. In dat geval geef ik er eerst een tik met een hamer op, tot ie los zit.


Om het makkelijker te maken kun je ook het kapje links van het kleppendeksel eerst losmaken, 2 boutjes zitten erop, maatje 10 (eronder zit de distributieriem). Dan heb je wat meer werkruimte...

Als de klep eraf is, kun je makkelijk het rubber vervangen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:Heel kort uitgelegd:

Maak de 2 bouten op de klep los (maat weet ik niet uit mijn hoofd).
dop maat 13 ;)

Vergeet niet als je die 2 bouten los hebt, dat daar onder ringetjes zitten die meestal helemaal vast gerot zitten. Deze eerst ff lospeuteren met een schroevendraaier en dan kan de klep er zo af ;)
En kijk goed of de afstandsnokjes nog heel zijn, zo niet, ook nieuw halen. Dit zijn belangrijk!!

Die nokjes zitten los tussen de deksel en de spatplaat die onder de deksel zit (die trek je waarschijnlijk mee eraf)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Ontzettend bedankt jongens (en meiden ook natuurlijk :wink:).

Als ik de beschrijving zo lees klinkt het allemaal niet erg ingewikkeld. 'k Moet deze zaterdag helaas de hele dag werken (blegh! :? ), dus kom er pas komende week aan toe.
Dan ga ik dat varkentje eens even wassen 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

'k Heb even rondgebeld. Bij Brezan hebben ze zo'n ding voor €14,35. 'k Ga dat volgende week eens even ophalen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Ceristimo wrote:'k Heb even rondgebeld. Bij Brezan hebben ze zo'n ding voor €14,35. 'k Ga dat volgende week eens even ophalen.
dat is niet bepaald goedkoop (zeg maar meer als de bruto prijs)
Zo is autorijden niet leuk :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Joost
Ik zal nog even wat rondbellen... :wink:

Edit
Bij de Citroën garage kost 'ie €15 nogwat. Als iemand goedkopere adresjes weet houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Edit2
'k Heb mijn kameraad (die van de autosloper) even gebeld, en die kan onderdelen met fikse korting krijgen. Hij gaat effe navragen wat het dan kost. :).

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Over de prijs voor de pakking heb ik nog niks gehoord, maar ik heb vanmiddag wel even wat foto's gemaakt. Ik tufte langs een leeg bedrijventerrein, en ik dacht: Van die gelegenheid zal ik even gebruik maken.

Ik heb ook de tape van het spatbord getrokken, en daar wordt je toch niet echt vrolijk van. AX liefhebbers met een zwakke maag kunnen maar beter niet kijken, denk ik.


Enfin, laten we beginnen met de meest fotogenieke kanten (als je op een afbeelding klikt wordt 'ie nog groter):

Image
Hier en daar een bruin vlekje, maar voor de rest ziet ze er voor een oudere dame nog best sexy uit.

Image
Stoer motorkapje met logo aan de zijkant

Image
Paardekrachtuuuuuuuuh! VVRROEEEMMM

Image
Die dingen waar je op kunt zitten. Bijzonder handig!

Image
Ding waar je aan draait om fietsers en stoepranden mee te ontwijken.

Image
Alles kan nog open (en ook weer dicht, trouwens)
-------------------------------------------------

En nu komt de ellende

Image
Dat ziet er al niet te best uit, volgens mij

Image
Daar mist wat staal...

Image
Tja, na de foto's snel de zwarte 'racingstripes' er maar weer overheen geplakt...

Maar ze rijdt ondanks alles toch prima, hoor.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

aiiiiiiii
die heeft een nieuw stukkie nodig
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Aaah, wat een mooi exemplaar! :D

Die roestplekken kan nog wel wat werk worden :?

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Hij is heel mooi, op de linkerkant na :|

Had beter je advies kunnen opvolgen... Voor de liefhebbern met de zwakke maag...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

zodeju, hadden ze dat niet iets eerder op kunnen merken :P

Die's redelijk gaar, ben benieuwd hoe dat er nou van onder/binnen enzo uit ziet. Waar zit die bumper uberhaupt aan vast?

Ik zou maar gauw met de roest omvormer aan de slag gaan (en vijlen/schuurpapier/staalborstel)... Voordat de hele zijkant weg is :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Grietje
Dat hebben 'ze' ook opgemerkt. En er toen tape op geplakt, zo van: "wat niet weet, wat niet deert".
Aan de andere zijde roest hij ook, maar láng niet zo hard. Zwarte tape zit daar meer voor de symmetrie. Vraag me echt af hoe het kan dat hij daar zo hard rot.

Wat die bumper betreft: Tja, die hangt op dat hoekje dus niet meer vast, hè. Toch issie een half jaar geleden wel zo door de APK gefietst, en toen moet het er ook ongeveer zo hebben uitgezien.

Maareh, om terug te komen op die plamuur: Lukt dat nog op zo'n scheur> :roll:

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ceristimo wrote:@Grietje
Maareh, om terug te komen op die plamuur: Lukt dat nog op zo'n scheur> :roll:
Damn! Dat was dus even iets meer dan verwacht!

Met een beetje mazzel hoef je alleen maar het deel waar de skirt overheen zit opnieuw te doen, alleen aan de achterkant die pitjes doen...

Alles kan, maar dan kan ik je wel een plaatje staal aanraden! Anders is het echt niet te doen...

Zorg ook voor je deuren, niet mee wachten anders tocht het straks daar nog langs ;-)
Image

Post Reply