Ik zie hier op zich niet het probleem in van glasvezel. Als je dan toch zou willen lassen, bedenk je dan wel dat dit een 5-deurs is waarbij je gewoon een nieuw stuk plaatwerk kunt krijgen vanaf de achterdeur!
Keuze heb je, het is alleen een crime om het oude plaatwerk eruit te krijgen aangezien dat goed vast zit gelast.
Als je aan de slag gaat met glasvezel en het zichtbare gedeelte netjes wilt houden kan ik je aanraden om alles goed weg te halen met een staalborstel (bij voorkeur op een boormachine, scheelt een hele hoop tijd, frustratie, verwondingen en spierpijn), vervolgens het plaatwerk wat onder de skirt zit vervangen met behulp van een plaatje staal (natuurlijk in de juiste vorm geknipt) of een glasvezelmat (wederom in de juiste vorm). Zo'n glasvezelmat eerst platleggen en dan een laagje polyester eroverheen (zo is het alvast hard

) en vervolgens de plaat/glasvezelmat op de plaats van bestemming plakken (ook weer met polyester).
Eigenschappen van glasvezelpolyester:
Heel dik, plakkerig en eenmaal hard heel lastig om te verwijderen. Dus het gebruik van medische handschoenen en het dragen van oude kleding is aan te raden

.
Als je met polyester gaat werken moet je het mengen met de bijgeleverde 'verharder'. Bij de meeste producten is het 5% verharder tegen 95% polyester. Daarna heb je ongeveer 5, hooguit 10 minuten om het werk te doen (en dat is in het begin heeeel kort)!
Gebruik na het toepassen een föhn (haardroger) om het verhardingspoces te versnellen. Temperatuur zorgt dat het beter uithard.
De polyester plakt ook als een gek aan metaal, al dan niet met verf voorzien.
Als je een metaalplaatje gebruikt als pasvorm, schuur het helemaal op en zorg dat het goed in de primer zit. Minstens 3 lagen...
Nadat je de boel dicht hebt geplakt kan je het zichtbare gedeelte netjes afwerken in kleinere deeltjes aangezien je niet zo'n last hebt van 'gaten'.
Als het eenmaal hard is (neem rustig de tijd) moet je het afwerken door de oneffenheden met een schuurmachine weg te halen. Dit zou nog wel eens de meeste tijd in beslag kunnen nemen...
Wederom even opletten: De glasvezelpolyester wordt bij het schuren gewoon poeder. Leuk, maar doe bij voorkeur een stofkapje op (het poeder is heeeel schadelijk voor je longen) en draag een veiligheidsbril (ja, ook de ogen worden niet vrolijk van dit chemische product

).
Als dit alles klaar is, alles goed ontstoffen en ontvetten. Daarna alles afplakken wat nog gewoon netjes is (met behulp van afplaktape, kranten, etc.) en het nieuw aangelegde 'plaatwerk' voorzien van primer. Daarna met natuurlijk de goede kleur verf (met het eerder genoemde topic zou je de kleurcode moeten kunnen vinden

) het gebeuren afwerken en trots zijn als het helemaal naar je zin is gelukt!
Overigens, nadat de boel weer de juiste kleur heeft gekregen dien je de boel uit te laten harden en daarna nog te polijsten... Zo werk je de rand weg die het verschil tussen oude en nieuwe verf laat zien.
Wel ziet het eruit als een hele leuke auto en als je er wat tijd in steekt kun je hier gewoon jaren mee verder

.
En geen nood, heb zelf ook net een witte 5-deurs gekocht en ben met exact hetzelfde bezig

.
Succes! Hopelijk zien we het karretje ooit nog langskomen in nieuwstaat;-)(?!)