Startprobleem na tijdje afkoelen van warm blok GTI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Startprobleem na tijdje afkoelen van warm blok GTI

Post by Pgoddijn »

Hela mensjes,

Aangezien ik het motorisch klussen weer een beetje heb opgepakt had ik nog even een vraag over het volgende probleem:

's Ochtends start m'n auto altijd onmiddelijk zonder problemen. Maar als m'n motor warm is en ik parkeer hem voor 20 a 30 minuten moet ik bij het starten gas geven.

Klopt er iets niet met een sensor? Heb de sensor voor de kvs temperatuur al vervangen maar dit lost niets op eigenlijk.


Is dit uberhaupt een sensorprobleem? Of moet ik aan iets anders gaan denken?
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

wellicht iets in de benzinetoevoer? de benzinepomp schakelt zichzelf pas aan zodra je echt start en als dan de benzine weggezakt is e.d duurt dat weer even ;) (hoewel dat hooguit een seconden zou kunnen zijn).

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Misschien, maar koud start ie binnen een halve seconde, warm na halve afkoeling na 2 a 3 seconde... Lijkt me zelf dus een verkeerde waarde van een sensor ofzo.
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

automatisch choke die met warm blok niet meer meehelpt? (geen idee of dat blok dat heeft). Dan zou het kunnen zijn dat ie wat lastiger aanpakt, anders durf ik het ook niet te zeggen.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Het is een multipoint injection, dus geen choke... Zit alleen maar in Carbs ;-)

Denk toch aan een bepaalde sensor, maar de kvs sensor is het in dit geval niet...
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Pgoddijn wrote:Het is een multipoint injection, dus geen choke... Zit alleen maar in Carbs ;-)

Denk toch aan een bepaalde sensor, maar de kvs sensor is het in dit geval niet...
choke is in dit geval maar een benaming, de ecu kan bij koude motor natuurlijk ook meer brandstof inspuiten, ofwel het idee van een choke, als ie dat bij warm blok niet doet lijkt het me dat ie wat moeizamer zou kunnen starten.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Misschien moet ik eens langs gaan bij Chris (staat sowieso ergens op de planning ;-)) en sensoren uit z'n oude blok overschroeven :-P
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Chris zijn oude blok staat in België ;)
Image Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ontstekingsvervroeging zoek je dan op,

bij een HDY motor geregeld met vacuum, maar andere types???

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

@Bossie: Heb ik even wat gemist, maar da's dan jammer :-(.

@Raoel: Moet het maar eens op gaan zoeken, slangen controleren e.d.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

raoel wrote:ontstekingsvervroeging zoek je dan op,

bij een HDY motor geregeld met vacuum, maar andere types???
Een GTI heeft DIS. Ontsteking wordt door de ECU bepaald. De ECU bevat ook een MAP sensor en kan daarmee de motorbelasting bepalen. Dit gegeven en het toerental (ok en eventueel de temperatuur) zal de ontstekingsvervroeging bepalen.
Image Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Bossie wrote:
raoel wrote:ontstekingsvervroeging zoek je dan op,

bij een HDY motor geregeld met vacuum, maar andere types???
Een GTI heeft DIS. Ontsteking wordt door de ECU bepaald. De ECU bevat ook een MAP sensor en kan daarmee de motorbelasting bepalen. Dit gegeven en het toerental (ok en eventueel de temperatuur) zal de ontstekingsvervroeging bepalen.
MAP aka Luchtweger, toch?

MAP sensor klinkt wel logisch als oorzaak... (een van de vele logische verklaringen ;-) ).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

raoel wrote:
Bossie wrote:
raoel wrote:ontstekingsvervroeging zoek je dan op,

bij een HDY motor geregeld met vacuum, maar andere types???
Een GTI heeft DIS. Ontsteking wordt door de ECU bepaald. De ECU bevat ook een MAP sensor en kan daarmee de motorbelasting bepalen. Dit gegeven en het toerental (ok en eventueel de temperatuur) zal de ontstekingsvervroeging bepalen.
MAP aka Luchtweger, toch?

MAP sensor klinkt wel logisch als oorzaak... (een van de vele logische verklaringen ;-) ).
Niet helemaal, luchtwegers zitten in het inlaattraject, de map sensor meet de absolute druk aan de hand van het vacuum. De map sensor van een GTI zit in de ECU. Onderstaande link geeft wat meer info.

http://www.scantools.nl/info.php?cat=1&iid=37
Image Image Image

Post Reply