ax plaisir 1.1 1990 stotterd en houdt in

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

ax plaisir 1.1 1990 stotterd en houdt in

Post by nico1986 »

hallo allemaal,

Wordt helemaal gek van dit probleem dus open maar een topic hierover. Heb sinds een paar dagen een stotterende auto, rond gezocht op dit forum en andere sites. Alles afgewerkt wat het kon zijn maar kom er niet uit.

Zoals ik al zeg: mijn auto houdt in bij beetje gas geven vooral lage toeren en als ik hem gekoppeld heb. ontkoppeld geen probleem. Maar als ik eerst een dot gas geef en dan koppeling op laat komen kan ik zelfs bijna met piepende banden wegrijden.

Gene wat ik al heb gedaan en gechecked:
-olie plus olie filter maand geleden vervangen
-benzine filter vervangen
-luchtfilter vervangen
-bougies + kabels vervangen
-verdelerkap vervangen en schoongemaakt
-injectiehuis schoongemaakt
-ECU uitgelezen: komt code 41 uit:Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor maar volgens mij is het zo dat mijn auto die sensoren niet eens heeft en daarom die error geeft.

Probleem kwam plotseling toen ik bougies had vervangen. Ouwe bougies weer in gehad, kabels ook weer goed aangesloten. Kan dus zijn dat ik iets heb aangestoten maar kan ook toeval zijn. Zat zelf misschien nog te denken aan slangetjes checken maar zou niet weten hoe ik daarmee moet beginnen.

Ik ga morgen toch maar met deze auto naar München voor 2 dagen, auto rijdt maar daar is ook alles mee gezegd. Beetje hoog in de toeren blijven, gaat wel goed komen denk ik.

Alvast bedankt! Alle ideeën zijn welkom!
Citroën ax 1.1 injection plaisir

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

ECU al eens gereset of vervangen? om te testen heb ik er wel een te leen...

Wat ook nog kan... de gaskleppositiesensor... loopt ie wel netjes stationair of dat ook niet?

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

of je lambda is niet super meer
daar gaat ie ook van stotteren en op den duur bokken, heb ik gemerkt
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren? ;)
Last edited by MNM(tm) on SatOct03, 2009 10:59:27 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

MNM(tm) wrote:Kan me vergeissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren? ;)
De BPD wordt gebruikt voor de timing van de ontsteking. Mijn monopoint heeft/had ook geen BPD sensor. Hoeveelheid brandstof wordt voornamelijk bepaald door de lambda sensor.
Image Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bossie wrote:
MNM(tm) wrote:Kan me vergeissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren? ;)
De BPD wordt gebruikt voor de timing van de ontsteking. Mijn monopoint heeft/had ook geen BPD sensor. Hoeveelheid brandstof wordt voornamelijk bepaald door de lambda sensor.
De hoeveelheid wel, maar het inspuitmoment niet. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Aanvulling: de ECU krijgt z'n pulsen via de ontsteek-module.
De pick-up spoel bij de verdeelkap werkt dus als een soort nokkenas-positiesensor en met die informatie kan de ECU dus het inspuitmoment bepalen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:Aanvulling: de ECU krijgt z'n pulsen via de ontsteek-module.
De pick-up spoel bij de verdeelkap werkt dus als een soort nokkenas-positiesensor en met die informatie kan de ECU dus het inspuitmoment bepalen.
aah ben blij dat je er al achter bent :D
bosch 2.2 is ook vele malen "ouder" qua techniek.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, beetje verknocht aan Magneti Marelli, hè. ;)
Desondanks altijd bereid om me te verdiepen in andere systemen. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

bedankt voor de reacties. Kom net terug uit munchen en hij heeft me niet in de steek gelaten, sterker nog; de motor gaat volgens mij steeds beter lopen, of ik ben eraan gewend en rij opeens heel anders. 45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P

Maar in ieder geval, als er een lambda sensor of een andere sensor brak of kapot is, geeft hij dan geen error in de ecu? als ik tijd heb ga ik weer wat proberen, ben alweer blij dat hij aardig rijdt.
Citroën ax 1.1 injection plaisir

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mastenhose wrote:
nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je). ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

MNM(tm) wrote:
Mastenhose wrote:
nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je). ;)
idd, en wel op de teller. In het echt zal het wel 165 zijn.
Citroën ax 1.1 injection plaisir

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:
Mastenhose wrote:
nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je). ;)
En een 12% afdaling? ;) :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Mastenhose wrote:En een 12% afdaling? ;) :lol:
En vergeet windkracht 7 in de rug niet... ;)
Image Image

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

Na enkele weken door te hebben gereden is het probleem niet erger geworden maar ook niet veel beter. Ben niet van plan om zo jaren door te gaan rijden dus toch maar een oplossing zoeken.

Ik denk eigenlijk dat het probleem eigenlijk helemaal niet motorisch is maar dat het in de koppeling of versnellingen zit. En waarom:
-alleen als hij gekoppeld is heeft hij er last van, ontkoppeld kan ik gas geven wat is wil maar loopt prima.
-Bij vol vermogen heeft de motor nergens last van dus te weinig brandstof of zuurstof of vonken kan het ook niet zijn.

Iemand een idee wat het kan zijn? Hoop dat het niet me koppeling is die op is... Laatst nog getest: stilstaand in de 3 gezet en koppeling op laten komen maar slaat meteen af.

bedankt alvast.
Citroën ax 1.1 injection plaisir

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Het kan nog steeds zijn dat het iets motorisch is,
ook wel eens gehad dat een motor lekker kon draaien zonder belasting, maar bij ook maar een beetje tegendruk (door koppeling op te laten komen) viel hij meteen weg....

nico1986
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: SunJun21, 2009 8:51:44 PM
Location: delft

Post by nico1986 »

sluit het ook niet uit, maar heb nu al zoveel nagekeken van de motor dat ik het bijna niet meer weet. Ook me ECU nog gereset zonder resultaat.

Ander ding wat ik apart vind: Als ik voor het koppelen bij lage snelheden (dus bij 20 in de 2 of 40 in de 3) eerst een dot gas geef en dan koppeling oplaat komen gaat hij niet/minder stotteren. Net of het vliegwiel of ander onderdeel is wat je eerst in beweging moet krijgen. Lekker vaag allemaal.

Heb echt geen idee meer wat het kan zijn. Suggesties zijn welkom.
Citroën ax 1.1 injection plaisir

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Mijn lambda was hardstikke kapot, maar geen storing gekregen.

Heb je een multimeter?

De lambda heeft 2 stekkers: stekker 1 heeft een weerstand van 4 Ohm. Stekker 2 was 0 of oneindig, weet niet meer precies.

Stekker 2: een van de 2 gaten geeft signaal. Dit meet je door de plus in de stekker te steken, degene met het dunste draad eraan.
De min geef je aarde (bv bij de accu).

Start de motor. De waardes moeten nu liggen tussen de 0.2 en 0.8 volt en dat blijft fluctueren. Iets anders? Dan is het mis.

Ah dit kan mooi als howto :) Meteen toegevoegd.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zijn alle vacuümslangen nog goed en zitten ze goed en op de juiste plaats?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply