ax plaisir 1.1 1990 stotterd en houdt in
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ax plaisir 1.1 1990 stotterd en houdt in
hallo allemaal,
Wordt helemaal gek van dit probleem dus open maar een topic hierover. Heb sinds een paar dagen een stotterende auto, rond gezocht op dit forum en andere sites. Alles afgewerkt wat het kon zijn maar kom er niet uit.
Zoals ik al zeg: mijn auto houdt in bij beetje gas geven vooral lage toeren en als ik hem gekoppeld heb. ontkoppeld geen probleem. Maar als ik eerst een dot gas geef en dan koppeling op laat komen kan ik zelfs bijna met piepende banden wegrijden.
Gene wat ik al heb gedaan en gechecked:
-olie plus olie filter maand geleden vervangen
-benzine filter vervangen
-luchtfilter vervangen
-bougies + kabels vervangen
-verdelerkap vervangen en schoongemaakt
-injectiehuis schoongemaakt
-ECU uitgelezen: komt code 41 uit:Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor maar volgens mij is het zo dat mijn auto die sensoren niet eens heeft en daarom die error geeft.
Probleem kwam plotseling toen ik bougies had vervangen. Ouwe bougies weer in gehad, kabels ook weer goed aangesloten. Kan dus zijn dat ik iets heb aangestoten maar kan ook toeval zijn. Zat zelf misschien nog te denken aan slangetjes checken maar zou niet weten hoe ik daarmee moet beginnen.
Ik ga morgen toch maar met deze auto naar München voor 2 dagen, auto rijdt maar daar is ook alles mee gezegd. Beetje hoog in de toeren blijven, gaat wel goed komen denk ik.
Alvast bedankt! Alle ideeën zijn welkom!
Wordt helemaal gek van dit probleem dus open maar een topic hierover. Heb sinds een paar dagen een stotterende auto, rond gezocht op dit forum en andere sites. Alles afgewerkt wat het kon zijn maar kom er niet uit.
Zoals ik al zeg: mijn auto houdt in bij beetje gas geven vooral lage toeren en als ik hem gekoppeld heb. ontkoppeld geen probleem. Maar als ik eerst een dot gas geef en dan koppeling op laat komen kan ik zelfs bijna met piepende banden wegrijden.
Gene wat ik al heb gedaan en gechecked:
-olie plus olie filter maand geleden vervangen
-benzine filter vervangen
-luchtfilter vervangen
-bougies + kabels vervangen
-verdelerkap vervangen en schoongemaakt
-injectiehuis schoongemaakt
-ECU uitgelezen: komt code 41 uit:Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor maar volgens mij is het zo dat mijn auto die sensoren niet eens heeft en daarom die error geeft.
Probleem kwam plotseling toen ik bougies had vervangen. Ouwe bougies weer in gehad, kabels ook weer goed aangesloten. Kan dus zijn dat ik iets heb aangestoten maar kan ook toeval zijn. Zat zelf misschien nog te denken aan slangetjes checken maar zou niet weten hoe ik daarmee moet beginnen.
Ik ga morgen toch maar met deze auto naar München voor 2 dagen, auto rijdt maar daar is ook alles mee gezegd. Beetje hoog in de toeren blijven, gaat wel goed komen denk ik.
Alvast bedankt! Alle ideeën zijn welkom!
Citroën ax 1.1 injection plaisir
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren?
Last edited by MNM(tm) on SatOct03, 2009 10:59:27 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
De BPD wordt gebruikt voor de timing van de ontsteking. Mijn monopoint heeft/had ook geen BPD sensor. Hoeveelheid brandstof wordt voornamelijk bepaald door de lambda sensor.MNM(tm) wrote:Kan me vergeissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren?
De hoeveelheid wel, maar het inspuitmoment niet.Bossie wrote:De BPD wordt gebruikt voor de timing van de ontsteking. Mijn monopoint heeft/had ook geen BPD sensor. Hoeveelheid brandstof wordt voornamelijk bepaald door de lambda sensor.MNM(tm) wrote:Kan me vergeissen hoor, maar volgens mij heeft ook het Bosch MA2.2 injectiesysteem een BDP-sensor. Hoe moet de ECU anders weten wanneer 'ie benzine moet injecteren?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Aanvulling: de ECU krijgt z'n pulsen via de ontsteek-module.
De pick-up spoel bij de verdeelkap werkt dus als een soort nokkenas-positiesensor en met die informatie kan de ECU dus het inspuitmoment bepalen.
De pick-up spoel bij de verdeelkap werkt dus als een soort nokkenas-positiesensor en met die informatie kan de ECU dus het inspuitmoment bepalen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
aah ben blij dat je er al achter bentMNM(tm) wrote:Aanvulling: de ECU krijgt z'n pulsen via de ontsteek-module.
De pick-up spoel bij de verdeelkap werkt dus als een soort nokkenas-positiesensor en met die informatie kan de ECU dus het inspuitmoment bepalen.
bosch 2.2 is ook vele malen "ouder" qua techniek.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
bedankt voor de reacties. Kom net terug uit munchen en hij heeft me niet in de steek gelaten, sterker nog; de motor gaat volgens mij steeds beter lopen, of ik ben eraan gewend en rij opeens heel anders. 45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Maar in ieder geval, als er een lambda sensor of een andere sensor brak of kapot is, geeft hij dan geen error in de ecu? als ik tijd heb ga ik weer wat proberen, ben alweer blij dat hij aardig rijdt.
Maar in ieder geval, als er een lambda sensor of een andere sensor brak of kapot is, geeft hij dan geen error in de ecu? als ik tijd heb ga ik weer wat proberen, ben alweer blij dat hij aardig rijdt.
Citroën ax 1.1 injection plaisir
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je).Mastenhose wrote:Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
idd, en wel op de teller. In het echt zal het wel 165 zijn.MNM(tm) wrote:1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je).Mastenhose wrote:Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
Citroën ax 1.1 injection plaisir
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
En een 12% afdaling?MNM(tm) wrote:1.1i-tjes wel hoor, als je heeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebt (en genoeg snelweg voor je).Mastenhose wrote:Je bent niet anders gaan rijden, maar in een andere auto...nico1986 wrote:45 in de 1, naar 80 in de 2, naar 130 in de 3 en 185 in de 4 :P
Een AX 1.1 haalt de 185 niet hoor....
Na enkele weken door te hebben gereden is het probleem niet erger geworden maar ook niet veel beter. Ben niet van plan om zo jaren door te gaan rijden dus toch maar een oplossing zoeken.
Ik denk eigenlijk dat het probleem eigenlijk helemaal niet motorisch is maar dat het in de koppeling of versnellingen zit. En waarom:
-alleen als hij gekoppeld is heeft hij er last van, ontkoppeld kan ik gas geven wat is wil maar loopt prima.
-Bij vol vermogen heeft de motor nergens last van dus te weinig brandstof of zuurstof of vonken kan het ook niet zijn.
Iemand een idee wat het kan zijn? Hoop dat het niet me koppeling is die op is... Laatst nog getest: stilstaand in de 3 gezet en koppeling op laten komen maar slaat meteen af.
bedankt alvast.
Ik denk eigenlijk dat het probleem eigenlijk helemaal niet motorisch is maar dat het in de koppeling of versnellingen zit. En waarom:
-alleen als hij gekoppeld is heeft hij er last van, ontkoppeld kan ik gas geven wat is wil maar loopt prima.
-Bij vol vermogen heeft de motor nergens last van dus te weinig brandstof of zuurstof of vonken kan het ook niet zijn.
Iemand een idee wat het kan zijn? Hoop dat het niet me koppeling is die op is... Laatst nog getest: stilstaand in de 3 gezet en koppeling op laten komen maar slaat meteen af.
bedankt alvast.
Citroën ax 1.1 injection plaisir
sluit het ook niet uit, maar heb nu al zoveel nagekeken van de motor dat ik het bijna niet meer weet. Ook me ECU nog gereset zonder resultaat.
Ander ding wat ik apart vind: Als ik voor het koppelen bij lage snelheden (dus bij 20 in de 2 of 40 in de 3) eerst een dot gas geef en dan koppeling oplaat komen gaat hij niet/minder stotteren. Net of het vliegwiel of ander onderdeel is wat je eerst in beweging moet krijgen. Lekker vaag allemaal.
Heb echt geen idee meer wat het kan zijn. Suggesties zijn welkom.
Ander ding wat ik apart vind: Als ik voor het koppelen bij lage snelheden (dus bij 20 in de 2 of 40 in de 3) eerst een dot gas geef en dan koppeling oplaat komen gaat hij niet/minder stotteren. Net of het vliegwiel of ander onderdeel is wat je eerst in beweging moet krijgen. Lekker vaag allemaal.
Heb echt geen idee meer wat het kan zijn. Suggesties zijn welkom.
Citroën ax 1.1 injection plaisir
Mijn lambda was hardstikke kapot, maar geen storing gekregen.
Heb je een multimeter?
De lambda heeft 2 stekkers: stekker 1 heeft een weerstand van 4 Ohm. Stekker 2 was 0 of oneindig, weet niet meer precies.
Stekker 2: een van de 2 gaten geeft signaal. Dit meet je door de plus in de stekker te steken, degene met het dunste draad eraan.
De min geef je aarde (bv bij de accu).
Start de motor. De waardes moeten nu liggen tussen de 0.2 en 0.8 volt en dat blijft fluctueren. Iets anders? Dan is het mis.
Ah dit kan mooi als howto Meteen toegevoegd.
Heb je een multimeter?
De lambda heeft 2 stekkers: stekker 1 heeft een weerstand van 4 Ohm. Stekker 2 was 0 of oneindig, weet niet meer precies.
Stekker 2: een van de 2 gaten geeft signaal. Dit meet je door de plus in de stekker te steken, degene met het dunste draad eraan.
De min geef je aarde (bv bij de accu).
Start de motor. De waardes moeten nu liggen tussen de 0.2 en 0.8 volt en dat blijft fluctueren. Iets anders? Dan is het mis.
Ah dit kan mooi als howto Meteen toegevoegd.