waterpomp past niet?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman

waterpomp past niet?

Post by raoel »

heel gek,

Vandaag nieuwe waterpomp erop gezet.. KVS erin.. dat ding lekt! Er zaten 2 rubbertjes bij: een o-ring en een platte..

Na veel proberen met verschillende opstellingen (eerst o-ring, dan platte, of eerst platte dan o-ring, etc) bleef hij maar lekken...

Zijn er verschillende waterpompen??

Enneh, als iemand ooit zijn waterpomp wil vervangen.. ik ben de expert, ik heb dat ding er zo vaak in- en uit gehaald, ik doe het nu binnen 1 minuut inclusief vastschroeven :) Met de motor er nog in :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

waterpomp@hahah.nl

meteen maar ff aangemaakt

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: waterpomp past niet?

Post by Pascal »

raoel wrote:
Zijn er verschillende waterpompen??
Nee; HBase geeft voor alle AX (1.1's) type I,II & III dezelfde waterpomp.
Da's de WP4865.
Jij had er eentje van QH, misschien zit er iets maatafwijking in waardoor er teveel speling tussen pomphuis en carter ontstaan is.
Dan doet een O-ring (of zelfs meerdere) ook niets meer.
Je oude was nog goed (geen lekkage nog lagerlawaai) dus die maar gemonteerd.
De kans bestaat dat, nu je een nieuwe riem hebt gemonteerd, dit toch teveel wordt voor het waterpomplagertje.
Dat zal de toekomst uit moeten wijzen....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

hmm, dan snap ik het toch niet helemaal,

die waterpomp die ik gekocht heb.. als hij op mijn AX niet werkt, en alle AXen zijn hetzelfde, dan werkt hij dus op geen enkele AX?

Of bedoel je dat de speling tussen pomphuis en carter door de oude waterpomp veroorzaakt is? Want dan kan het nog wel eens lastig worden als ik ooit die waterpomp zou moeten vervangen.. :-?

okke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by okke »

raoel wrote:Enneh, als iemand ooit zijn waterpomp wil vervangen.. ik ben de expert, ik heb dat ding er zo vaak in- en uit gehaald, ik doe het nu binnen 1 minuut inclusief vastschroeven :) Met de motor er nog in :)
Gut...ik durf het bijna niet niet te vragen :)
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

okke wrote:
raoel wrote:Enneh, als iemand ooit zijn waterpomp wil vervangen.. ik ben de expert, ik heb dat ding er zo vaak in- en uit gehaald, ik doe het nu binnen 1 minuut inclusief vastschroeven :) Met de motor er nog in :)
Gut...ik durf het bijna niet niet te vragen :)
gietijzeren blok schijnt nog wat lastiger te zijn.. maar anders.. sja, je woont ver weg dus een keer op een meeting waar geklust kan worden :)

okke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by okke »

Haha...tsjah. Ik moet mij er namelijk in gaan verdiepen. De TGS is vreselijk toe aan een nieuwe riem/rol/waterpomp. Dit zal voor mij het grootste klusje ooit worden. Eerst vrijdag maar eens door de apk!

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

okke wrote:Haha...tsjah. Ik moet mij er namelijk in gaan verdiepen. De TGS is vreselijk toe aan een nieuwe riem/rol/waterpomp. Dit zal voor mij het grootste klusje ooit worden. Eerst vrijdag maar eens door de apk!
Ae afdekkapjes zijn gepruts, en als je alles goed blokkeert moet het allemaal wel goed gaan... Was voor mij ook de eerste keer, en ik vond het goed te doen! :)

okke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by okke »

Da's mooi. Ik ben op zich niet geheel onhandig :lol:

Waar heb jij eigenlijk de spullen vandaan?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

okke wrote:Da's mooi. Ik ben op zich niet geheel onhandig :lol:

Waar heb jij eigenlijk de spullen vandaan?
Brezan, zitten er hier 2 in de buurt :)

Gekocht:
- spanrol
- waterpomp
- distributieriem
kijk meteen ff naar je v-snaar (die kun je gewoon zien, hoef je niks voor te demonteren, achter je rechtervoorwiel (bijrijderszijde vooraan dus) zie je ook een riempje), kan nooit kwaad om die meteen ook te doen (en kost niet zo veel)

Naja, er staat ook een howto ergens :D

okke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by okke »

Die weet ik wel te vinden. En inderdaad, die moet denk ik ook. Meteen nieuwe koolborstels, werkt allemaal nog goed maar kan gezien de km-stand geen kwaad (en het is nog steeds de originele!). Thnxs!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Voor niet passen adviseer ik dit:

Image

En anders moet je even de 2 waterpompen naast elkaar houden en goed kijken of je verschillen ziet. Ben je niet ergens een o-ring vergeten?

Ow trouwens wat ik me meen te herinneren dat het lastig was om de waterpomp goed recht in het huis te krijgen. Weet je zeker dat ie er goed in zit?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Sander wrote:Voor niet passen adviseer ik dit:

Image

En anders moet je even de 2 waterpompen naast elkaar houden en goed kijken of je verschillen ziet. Ben je niet ergens een o-ring vergeten?

Ow trouwens wat ik me meen te herinneren dat het lastig was om de waterpomp goed recht in het huis te krijgen. Weet je zeker dat ie er goed in zit?
Diverse configuraties van o-ringen geprobeerd (zaten er 2 bij). Met 1, met 2, de ene voor, de ander voor, etc. En maar lekken.

Hij zat echt op zijn plek, er zit een kleine uitsparing in het blok. De vorm van de oude en nieuwe was hetzelfde, dus hij past in de uitsparing. De schroefjes kunnen maar op 1 manier (er is een groot schroefgat en 1 kleine, met bijbehorende schroeven, grote gat moet boven).

Er was een minimaal optisch verschil.. ik zal vanavond eens kijken of ik er nog een foto van heb gemaakt...

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Nee heb je niet :wink:
De oude waterpomp was wat hoger (het cylindrische gedeelte wat in het carter valt) dan de nieuwe.
We hebben de oude opnieuw in't vet gezet en met een nieuwe O-ring weer gemonteerd.
Ging te snel om er een fautauh van te nemen toen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Image

zie je, zo op 't oog de goeie waterpomp.. maar passen ho maar...

als ik ooit nog eens de waterpomp moet vervangen moet ik maar eentje opeisen die precies hetzelfde is, en niet weggaan voordat een precies gelijke in mijn handen ligt... :-? ik bedoel, wat anders?

ik blijf het een vage kwestie vinden... alle waterpompen zijn hetzelfde, maar een nieuwe past er niet in.. :-?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

En hoe zat het de o ring op de oude pomp? Het is zo vreemd.

Of lekt de pomp langs de as?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

nooit geen problemen gehad met QH pompen. Voor zowel de alu als de stalen blokken niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

wil idd hetzelfde kwijt over QH (quintonHazell) Tot op heden alleen maar goede spullen gehad, waterpompen, thermostaten, spanrollen, ...

overigens had je maar 1 van de 2 nodig en nooit tegelijk!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Om even hierop in te haken. Ik heb nog een nieuwe WP4865 waterpomp liggen maar de onderdelendatabase geeft aan dat ik een WP6300 nodig heb. Even Duff z'n kenteken gebruikt, want ik heb een 1.4 Furio blok in de GT. Hierboven wordt echter aangegeven dat er 1 soort is. Iemand die weet hoe dit zit?

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Ja 'k heb nog steeds een nieuwe waterpomp liggen en ooit gaat die van mijn natuurlijk kapot en zal ik een passende moeten hebben.

Best wel nieuwsgierig :-)

Post Reply