Startprobleem bij vochtig weer AX1.1 TGE 1993

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Startprobleem bij vochtig weer AX1.1 TGE 1993

Post by G2 »

Dag allemaal,

We hebben de laatste tijd wat problemen om onze AX aan de praat te krijgen.
Een paar weken geleden moest er heel lang gestart worden voor de auto aansloeg, totdat hij 2 weken terug helemaal niet meer aansloeg.
De startmotor draaide wel gewoon rond. Ik heb de volgende dag een vervangende DIS ontstekingsmodule op de sloop gehaald en was erg trots dat de auto weer aansloeg.

Het lijkt er nu echter op of er een relatie is met vocht in de lucht en wel/niet willen starten.
Als het nat weer is, start de auto niet. (startmotor draait wel rond, af en toe plofje uit de uitlaat)
Als het wat droger is, start de auto na lang aarzelen met een gigantische blauwe rookpluim.
Als de motor eenmaal warm is, zijn er geen problemen meer.

Iemand een idee?

Alvast bedankt,

Gert
Last edited by G2 on SatMay23, 2009 1:38:44 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... Ik zou zeggen: als je de mogelijkheid hebt, probeer eens een andere/nieuwe(re) accu.
Start 'ie wel meteen als je aanduwt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Nee, met aanduwen geeft hij ook problemen.

Slechte accu kan ik me iets bij voorstellen, maar het lijkt me dat hij dan na tig startpogingen niet aanslaat en dat gebeurt nu wel.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... 1.1i uit '93 en DIS... Dat kan niet anders dan Magneti Marelli zijn.
Ik denk dat je dan maar eens de How-To over injectiehuis reinigen moet lezen (en doen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Bedankt voor de tip.

Gaan we proberen.

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Help!! Ook na schoonmaken injectiehuis blijven de problemen.

Nog even korte samenvatting van probleem:
- Startmotor draait vrolijk en energiek rond, ik heb brandstof en vonk.
- Bij vochtig weer start de AX niet.
- Als het langere tijd droog geweest is, gaat het beter.
- Met aanduwen/slepen geen enkel probleem, start direct na op laten komen van koppeling.
- Als de AX eenmaal gereden heeft, is starten geen probleem. (Als ik 's middags de auto start en hij heeft 's morgens al gedraaid, is er geen enkel probleem)

Al vervangen:
- bougies
- DIS ontstekingsmodule

Wie heeft er nog een tip?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

accu of misscihen wel de dynamo..

Zet eens een multimeter op je accu?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

bougiekabels slecht?

met plantenspuit en lopende motor ff checken....

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Ondertussen weer wat verder gepield....
- Met andere accu geprobeerd: Geen resultaat.

Nog maar eens alles gedubbelcheckt, blijkt dat ik geen vonk heb. (geen enkele bougie) :oops:

Voordat ik me lam ga zoeken naar mogelijke oorzaken een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

1. Misschien is de bougievonktest niet goed uitgevoerd. Heb ik nl. nog nooit eerder gedaan. Ik heb bougiekabel losgehaald van bougie en er een reservebougie ingedraaid. Deze reservebougie heb ik los op het motorblok laten liggen. Kan hier nog iets fout zijn gegaan?

2. Ik heb DIS ontstekingsmodule al vervangen en het lijkt mij toch wel erg toevallig dat ze alletwee stuk zouden zijn. Het meest logische lijkt mij dan de bekabeling. Aangezien ik niet heel erg technisch onderlegd ben, wil ik mijn zoekgebied zien te verkleinen.
Wat mij vreemd voorkomt is dat als ik met de sleutel start ik geen vonk krijg en dat als de auto aangesleept wordt hij wel aanslaat (dus dat er dan blijkbaar ineens wel wat vonkjes ontstaan)
Weet iemand van jullie welk verschil in aansturing van de ontsteking er bestaat tussen het normale starten en aanslepen. Als dit verschil duidelijk is, lijkt me dat ik al een heel eind dichter bij de oplossing ben.

Groet,

Gert

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Edit: Per ongeluk 2x gepost
Last edited by G2 on SatAug01, 2009 9:07:44 AM, edited 2 times in total.

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Edit: Per ongeluk 2x gepost.

Krijg je als je te ongeduldig ben.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Op de DIS-module zit een stekker met 4 contacten.
Meet eens op pin 3 of je daar spanning hebt?!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: MonJul03, 2006 7:22:13 PM
Location: IJsselmuiden

Post by adriaan »

Je reservebougie doet het wel? Heb je hem goed contact laten maken met het blok?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Weet je zeker dat het blauwe rook is en geen witte rook?

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Hoi allemaal,

Bedankt voor het aandragen van denkrichtingen.
Morgen eerst nog eens de vonk-test doen met bougie goed tegen het blok (om absoluut zeker te zijn). Mocht dat nog steeds een probleem zijn, zal ik toch aan de multimeter moeten.

@Browny: Ja het is blauwe rook. Maar je vraagt dat vast niet voor niets. Waar zit jij aan te denken?

Groet,

Gert

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Wellicht klepseals die niet meer goed zijn waardoor er wat olie in de motor komt en de motor moeite heeft met starten omdat olie niet echt vluchtig is...
Je kan eens proberen wat remmenreiniger in het injectiehuis te spuiten en te kijken of ie dan wel sneller wil starten..
Remmenreiniger is net wat vluchtiger en daardoor slaat ie sneller aan.
Is geen definitieve oplossing natuurlijk om steeds zo te starten maar geeft wel een beetje de richting aan waarin je kan zoeken.

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Net een beetje ingelezen op dit forum over klepseals. Hoop nu toch echt dat dit niet de oorzaak is.
Het lijkt me trouwens wel dat de auto dan altijd blauw rookt? Bij ons is het alleen bij starten. Ik dacht dat dit veroorzaakt zou worden door het te lange starten, waardoor er teveel brandstof in de motor zit en de eerste verbranding niet helemaal optimaal is. Maar misschien is dit een lekenredenering die kant nog wal raakt.

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Heb net pin 3 van de stekker van de DIS module nagemeten, meet slechts 0.2 Volt bij het starten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

is er niet iets mis met de bekabeling rond de startmotor, waardoor de ontsteking geen stroom meer overhoud om te kunnen starten?

Aangezien die met aanduwen wel gewoon start, lijkt me verder met ontsteking/benzine niet zoveel mis? Warme motor heeft minder vonk nodig en kortsluiting is bij vochtig weer sterker.. oid??
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

G2
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunJun08, 2008 12:08:17 PM
Location: Emmeloord

Post by G2 »

Als ik met starten de accuspanning meet, gebeurt daar niet zoveel raars mee. De spanning zakt van 11.8 (al veel startpogingen ondernomen) naar 10.6 Volt. Lijkt me toch voldoende voor ontsteking?

Is er iemand die misschien een leesbaar el. schema heeft voor mijn AX (met DISbobine) Heb er 1 gedownload, maar als ik inzoom om de kleine lettertjes te kunnen lezen, wordt het wel erg vaag...

Post Reply