Startprobleem bij vochtig weer AX1.1 TGE 1993
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Startprobleem bij vochtig weer AX1.1 TGE 1993
Dag allemaal,
We hebben de laatste tijd wat problemen om onze AX aan de praat te krijgen.
Een paar weken geleden moest er heel lang gestart worden voor de auto aansloeg, totdat hij 2 weken terug helemaal niet meer aansloeg.
De startmotor draaide wel gewoon rond. Ik heb de volgende dag een vervangende DIS ontstekingsmodule op de sloop gehaald en was erg trots dat de auto weer aansloeg.
Het lijkt er nu echter op of er een relatie is met vocht in de lucht en wel/niet willen starten.
Als het nat weer is, start de auto niet. (startmotor draait wel rond, af en toe plofje uit de uitlaat)
Als het wat droger is, start de auto na lang aarzelen met een gigantische blauwe rookpluim.
Als de motor eenmaal warm is, zijn er geen problemen meer.
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Gert
We hebben de laatste tijd wat problemen om onze AX aan de praat te krijgen.
Een paar weken geleden moest er heel lang gestart worden voor de auto aansloeg, totdat hij 2 weken terug helemaal niet meer aansloeg.
De startmotor draaide wel gewoon rond. Ik heb de volgende dag een vervangende DIS ontstekingsmodule op de sloop gehaald en was erg trots dat de auto weer aansloeg.
Het lijkt er nu echter op of er een relatie is met vocht in de lucht en wel/niet willen starten.
Als het nat weer is, start de auto niet. (startmotor draait wel rond, af en toe plofje uit de uitlaat)
Als het wat droger is, start de auto na lang aarzelen met een gigantische blauwe rookpluim.
Als de motor eenmaal warm is, zijn er geen problemen meer.
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Gert
Last edited by G2 on SatMay23, 2009 1:38:44 PM, edited 1 time in total.
Hmmm... 1.1i uit '93 en DIS... Dat kan niet anders dan Magneti Marelli zijn.
Ik denk dat je dan maar eens de How-To over injectiehuis reinigen moet lezen (en doen).
Ik denk dat je dan maar eens de How-To over injectiehuis reinigen moet lezen (en doen).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Help!! Ook na schoonmaken injectiehuis blijven de problemen.
Nog even korte samenvatting van probleem:
- Startmotor draait vrolijk en energiek rond, ik heb brandstof en vonk.
- Bij vochtig weer start de AX niet.
- Als het langere tijd droog geweest is, gaat het beter.
- Met aanduwen/slepen geen enkel probleem, start direct na op laten komen van koppeling.
- Als de AX eenmaal gereden heeft, is starten geen probleem. (Als ik 's middags de auto start en hij heeft 's morgens al gedraaid, is er geen enkel probleem)
Al vervangen:
- bougies
- DIS ontstekingsmodule
Wie heeft er nog een tip?
Nog even korte samenvatting van probleem:
- Startmotor draait vrolijk en energiek rond, ik heb brandstof en vonk.
- Bij vochtig weer start de AX niet.
- Als het langere tijd droog geweest is, gaat het beter.
- Met aanduwen/slepen geen enkel probleem, start direct na op laten komen van koppeling.
- Als de AX eenmaal gereden heeft, is starten geen probleem. (Als ik 's middags de auto start en hij heeft 's morgens al gedraaid, is er geen enkel probleem)
Al vervangen:
- bougies
- DIS ontstekingsmodule
Wie heeft er nog een tip?
accu of misscihen wel de dynamo..
Zet eens een multimeter op je accu?
Zet eens een multimeter op je accu?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ondertussen weer wat verder gepield....
- Met andere accu geprobeerd: Geen resultaat.
Nog maar eens alles gedubbelcheckt, blijkt dat ik geen vonk heb. (geen enkele bougie)
Voordat ik me lam ga zoeken naar mogelijke oorzaken een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
1. Misschien is de bougievonktest niet goed uitgevoerd. Heb ik nl. nog nooit eerder gedaan. Ik heb bougiekabel losgehaald van bougie en er een reservebougie ingedraaid. Deze reservebougie heb ik los op het motorblok laten liggen. Kan hier nog iets fout zijn gegaan?
2. Ik heb DIS ontstekingsmodule al vervangen en het lijkt mij toch wel erg toevallig dat ze alletwee stuk zouden zijn. Het meest logische lijkt mij dan de bekabeling. Aangezien ik niet heel erg technisch onderlegd ben, wil ik mijn zoekgebied zien te verkleinen.
Wat mij vreemd voorkomt is dat als ik met de sleutel start ik geen vonk krijg en dat als de auto aangesleept wordt hij wel aanslaat (dus dat er dan blijkbaar ineens wel wat vonkjes ontstaan)
Weet iemand van jullie welk verschil in aansturing van de ontsteking er bestaat tussen het normale starten en aanslepen. Als dit verschil duidelijk is, lijkt me dat ik al een heel eind dichter bij de oplossing ben.
Groet,
Gert
- Met andere accu geprobeerd: Geen resultaat.
Nog maar eens alles gedubbelcheckt, blijkt dat ik geen vonk heb. (geen enkele bougie)
Voordat ik me lam ga zoeken naar mogelijke oorzaken een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
1. Misschien is de bougievonktest niet goed uitgevoerd. Heb ik nl. nog nooit eerder gedaan. Ik heb bougiekabel losgehaald van bougie en er een reservebougie ingedraaid. Deze reservebougie heb ik los op het motorblok laten liggen. Kan hier nog iets fout zijn gegaan?
2. Ik heb DIS ontstekingsmodule al vervangen en het lijkt mij toch wel erg toevallig dat ze alletwee stuk zouden zijn. Het meest logische lijkt mij dan de bekabeling. Aangezien ik niet heel erg technisch onderlegd ben, wil ik mijn zoekgebied zien te verkleinen.
Wat mij vreemd voorkomt is dat als ik met de sleutel start ik geen vonk krijg en dat als de auto aangesleept wordt hij wel aanslaat (dus dat er dan blijkbaar ineens wel wat vonkjes ontstaan)
Weet iemand van jullie welk verschil in aansturing van de ontsteking er bestaat tussen het normale starten en aanslepen. Als dit verschil duidelijk is, lijkt me dat ik al een heel eind dichter bij de oplossing ben.
Groet,
Gert
Hoi allemaal,
Bedankt voor het aandragen van denkrichtingen.
Morgen eerst nog eens de vonk-test doen met bougie goed tegen het blok (om absoluut zeker te zijn). Mocht dat nog steeds een probleem zijn, zal ik toch aan de multimeter moeten.
@Browny: Ja het is blauwe rook. Maar je vraagt dat vast niet voor niets. Waar zit jij aan te denken?
Groet,
Gert
Bedankt voor het aandragen van denkrichtingen.
Morgen eerst nog eens de vonk-test doen met bougie goed tegen het blok (om absoluut zeker te zijn). Mocht dat nog steeds een probleem zijn, zal ik toch aan de multimeter moeten.
@Browny: Ja het is blauwe rook. Maar je vraagt dat vast niet voor niets. Waar zit jij aan te denken?
Groet,
Gert
Wellicht klepseals die niet meer goed zijn waardoor er wat olie in de motor komt en de motor moeite heeft met starten omdat olie niet echt vluchtig is...
Je kan eens proberen wat remmenreiniger in het injectiehuis te spuiten en te kijken of ie dan wel sneller wil starten..
Remmenreiniger is net wat vluchtiger en daardoor slaat ie sneller aan.
Is geen definitieve oplossing natuurlijk om steeds zo te starten maar geeft wel een beetje de richting aan waarin je kan zoeken.
Je kan eens proberen wat remmenreiniger in het injectiehuis te spuiten en te kijken of ie dan wel sneller wil starten..
Remmenreiniger is net wat vluchtiger en daardoor slaat ie sneller aan.
Is geen definitieve oplossing natuurlijk om steeds zo te starten maar geeft wel een beetje de richting aan waarin je kan zoeken.
Net een beetje ingelezen op dit forum over klepseals. Hoop nu toch echt dat dit niet de oorzaak is.
Het lijkt me trouwens wel dat de auto dan altijd blauw rookt? Bij ons is het alleen bij starten. Ik dacht dat dit veroorzaakt zou worden door het te lange starten, waardoor er teveel brandstof in de motor zit en de eerste verbranding niet helemaal optimaal is. Maar misschien is dit een lekenredenering die kant nog wal raakt.
Het lijkt me trouwens wel dat de auto dan altijd blauw rookt? Bij ons is het alleen bij starten. Ik dacht dat dit veroorzaakt zou worden door het te lange starten, waardoor er teveel brandstof in de motor zit en de eerste verbranding niet helemaal optimaal is. Maar misschien is dit een lekenredenering die kant nog wal raakt.
is er niet iets mis met de bekabeling rond de startmotor, waardoor de ontsteking geen stroom meer overhoud om te kunnen starten?
Aangezien die met aanduwen wel gewoon start, lijkt me verder met ontsteking/benzine niet zoveel mis? Warme motor heeft minder vonk nodig en kortsluiting is bij vochtig weer sterker.. oid??
Aangezien die met aanduwen wel gewoon start, lijkt me verder met ontsteking/benzine niet zoveel mis? Warme motor heeft minder vonk nodig en kortsluiting is bij vochtig weer sterker.. oid??
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Als ik met starten de accuspanning meet, gebeurt daar niet zoveel raars mee. De spanning zakt van 11.8 (al veel startpogingen ondernomen) naar 10.6 Volt. Lijkt me toch voldoende voor ontsteking?
Is er iemand die misschien een leesbaar el. schema heeft voor mijn AX (met DISbobine) Heb er 1 gedownload, maar als ik inzoom om de kleine lettertjes te kunnen lezen, wordt het wel erg vaag...
Is er iemand die misschien een leesbaar el. schema heeft voor mijn AX (met DISbobine) Heb er 1 gedownload, maar als ik inzoom om de kleine lettertjes te kunnen lezen, wordt het wel erg vaag...