Vage Airbox constructie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Vage Airbox constructie?

Post by Mark »

Vandaag begonnen de 106 Rallye ph2 te demonteren. En daar zit met toch een vage constructie van het luchthuis op!

Image

Wat is dit? Waar dient dit voor. Dit remt toch alleen maar? Of is dit om vuil het nog moeilijker te maken in het filter te komen? Ding zat namelijk vol met zand.

En nog een 2de vraagje. De kathalysator die onder de rallye zat was lang en rond. Je kijkt er dwars doorheen. Is dit een sportkat? Is dit origineel? Plaatje op hbase ziet er anders uit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Re: Vage Airbox constructie?

Post by Mastenhose »

Mark wrote:En nog een 2de vraagje. De kathalysator die onder de rallye zat was lang en rond. Je kijkt er dwars doorheen. Is dit een sportkat? Is dit origineel? Plaatje op hbase ziet er anders uit.
Niet stiekum een katvervanger?

Enne, ziet er idd vaag uit die Airbox constructie...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Volgens mij geen katvervanger.

Image

Je ziet wel gaatjes aan de zijkanten waar de lucht in kan.

Mijn eigen ax heeft nu een middendemper ipv kat met 1.6i motor. Maar serieus dat stinkt echt onwijs zoet. Geen aanrader. Had een leuk geluidje verwacht. Is wel iets lager... Maar de extra stank. pfff.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

die luchtrommel is wel vaag! ziet het er wel fabrieksorigineel uit? of is het in elkaar geflanst..

hoe langer je je inlaat traject maakt, hoe 'rustiger' je auto wordt.. wat minder direct op het gas, dus minder zenuwachtig bij stadsverkeer of filerijden, zand tegenhouden lijkt mij niet de reden
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Dat is een resonantiekamer, simpelweg soort het ervoor dat de inlaatgeluiden dempt worden en daardoor de moter stiller is.

Akoestiekconstructie waarbij de lengte exact afgesteld is om de resonantie (wat geluid veroorzaakt) tegen te gaan.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Dat luchthuis gebeuren zag er origineel uit. Zijn ook 2 doodlopende punten. Dus wat chris zegt zal wel kloppen. Zat alleen vol met zand. Dat zakt blijkbaar door die 2 naar beneden staande buizen en kan dan nergens meer heen. 12 jaar zand sparen. :D Zal wel van veel plekjes komen.

En de kat is dat origineel? Freeflow misschien standaard op een rallye?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

luchthuis is idd orgineel zat ook op de rallye die ik heb gestript.. zat idd ook vol met troep :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

Mark wrote: Image
Dit ding is er duidelijk later tussen gelast en is zeker geen kat. Als je er doorheen kan kijken is het een tussendemper. De lucht moet dóór de katalisator heen anders werkt het niet. Als het er langs walmt dan gebeurt er echt weinig.

en die gaatjes aan de zijkant... daar gaat geen lucht in maar komt lucht uit. :wink:
Ik zou hem lekker onder je auto gooien. Minder herrie en een betere roffel uit de uitlaat. :D
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Dat is niet helemaal waar. Zoek maar is op freeflow sport kathalysatoren. Die zijn er echt. Ziet er niet uit alsof dit er tussen is gelast. En vraag me af hoe die dan door de apk is gekomen. Mijn auto stinkt onwijs zonder kat. Die 106 met zelfde motor stinkt niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

Mark wrote:Dat is niet helemaal waar. Zoek maar is op freeflow sport kathalysatoren. Die zijn er echt. Ziet er niet uit alsof dit er tussen is gelast. En vraag me af hoe die dan door de apk is gekomen. Mijn auto stinkt onwijs zonder kat. Die 106 met zelfde motor stinkt niet.
Mark, vriend, als dit ding helemaal orgineel was, dan waren alle delen van het zelfde materiaal, denk ik, toch? Aan de kleur van corrosie zie je dat het niet het zelfde is. Of niet deze zelfde tijdsperiode onder de auto hebben gezetenDe (waarschijnlijk dan) sportkat zit echt niet standaard op een 106, in ieder geval lijkt me dat heeel sterk, aangezien je zelfs nog voor een BMW M6 sport katalisatoren moet kopen omdat die standaard niet geleverd zijn.
De flens waar de knalpot op gaat is vrijwel nieuw en de kant voor de downpijp ziet er erg oud uit.
Bovendien hebben de uitlaatpijpen (volgens mij dan) in het midden geen flens zitten, maar een schuif en klem systeem net als bij een ax, dus dit is zeker geen standaard spul.

Als het een sport katalisator is, dan mag je zeker in je handjes wrijven, want die dingen zijn waarschijnlijk niet zo goedkoop!

p.s. mijn auto stink niet zo erg en ik rij ook zonder kat... of bedoel je dat racegeurtje wat je ook op zandvoort ruikt? dat heb ik wel!!! :twisted:

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

Image

effe een fotootje....

zo hoort ie orgineel te zijn. Zie je de flensen? die zijn anders

v.andriessen
AX Master
AX Master

Post by v.andriessen »

v.andriessen wrote:Image

effe een fotootje....

zo hoort ie orgineel te zijn. Zie je de flensen? die zijn anders
wacht effe, nou lul ik een beetje uit mijn nek... er zit dus wel degelijk een extra uitlaat klem tussen... en geen schuif/klem systeem....

Sorry ik ben een beetje hyper vandaar (JA ZELFS OP HET INTERNET)
Trek een beetje snelle conclusies..

Laatste twee berichten maar niet helemaal serieus nemen. Heb een beetje veel medicijnen ingenomen. K ben nogal verkouden en dan moet ik meer slikken (geen geintje, leg ik nog wel een keer uit)

Maar het is er wel tussen gelast! :wink:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Wha leuke pb. :wink: De eindemper en middendemper waren splinternieuw. Vandaar die nieuwe klem. Het hele geval van deze kat is echt niet aan geslepen of gelast. Tijd terug er misschien al onder gegaan.

Vnaaf er nog is goed naar gekeken. Mja geen idee wat het dan precies is. Hou het maar op een sportkat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply