[Motorisch] ontstekingsmodule prob GT carb?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ja mee eens maar nu staat de auto 200 km van me vandaan en zit iemand anders zich te frustreren op mijn auto en dus mijn probleem ;)

Maar opzich zijn problemen uitdagingen, dat ben ik met je eens :D Maar een werkende auto is ook wel eens heeeeeeeel fijn haha :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

werp dan ook maar een blik op de verdeler..
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

#denny; dan niet te hopen dat ik teveel problemen vind, straks wordt ik een klok..

verder; vanmiddag deed hij het uiteraard weer gewoon..
vanavond ff onder de kap gekeken, de bougiekabels zijn niet 100%, verdeler/rotor zijn wel goed..
gezien het geluid dat de auto maakt op moment van inhouden en hetgeen hij doet, blijf ik bij benzine..

een korte blik achter de accu deed mij wijzen op het 'miniatuurbenzinefilter' dat op de leiding zat, ik had gelukkig nog een nieuwe grote liggen en na deze gemonteerd te hebben was het inhouden bij 5000rpm iig over..

morgenochtend maar wat eerder van huis (08:00 ipv 08:15) om te kijken of hij het goed doet.. als hij het niet goed doet, dan ga ik de bougiekabels nog vervangen (1 ding tegelijk, anders weet je nooit wat het was..) en de carburateur es nalopen..
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

:fluffle q01z

zon vriendje wil ik ook!

Idd eerder van huis weg met een auto die niet harder wil dan 40 is niet zon gek idee :oops:

maja benzine filtertje was idd erg klein. verklaart waaorm ie nog wat inhield. Ben benieuwd offie t doet vandaag
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

en toen.. was ik te vroeg op me werk!
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Okay ik heb me er nog eens in verdiept, poging gedaan,

conclusie, ik snap niets van het bobine/weerstand/onstekingsverhaal

Ja de rotor draait rondjes in de verdeelkap, aangedreven door de nokkenas en als ie puntjes van de verdeelkap raakt hebben ze een stroombaan en gaat er stroom naar de bougie die vonkt. Alla.

maar, de stroom komt dus van de bobine. Is dat dan een omvormer?
Wat doet die chip (module) eigenlijk?

Daarnaast lijkt het probleem van mijn GT door marc voorspelt:
benzine tekort

Alle lof naar marc die dit al vrij snel riep maar ik was te eigenwijs om te luisteren.

De GT gooide al zijn benzine door zijn retour weg, de carb kreeg niet echt veel. Samen met het op zn kop gemonteerde filter (woohoo go Romy) zal dat dus wel de problemen veroorzaakt hebben.

Hij trekt namelijk nog steeds niet vloeiend door, maar hapert, tot dat ik een knijper op de retour zet. Dan ineens trekt ie wel vlot door.
Is waarsch ook de reden waarom niemand die carb afgesteld kreeg, hij kreeg niet voldoende benzine om er iets aan te veranderen.

Nu is de vraag, moet ik de retour weghalen, of vernauwen?
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Wat voor T-stuk heb je gebruikt voor de retour en hoe heb je deze gemonteerd? Deze hoort restrictief te zijn en je retour moet op de restricitieve kant zijn aangesloten.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Bossie wrote:Wat voor T-stuk heb je gebruikt voor de retour en hoe heb je deze gemonteerd? Deze hoort restrictief te zijn en je retour moet op de restricitieve kant zijn aangesloten.
Ik heb gewoone een normaal open T stuk, hoe kom je aan restrictief t stuk?
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

grietje wrote:
Bossie wrote:Wat voor T-stuk heb je gebruikt voor de retour en hoe heb je deze gemonteerd? Deze hoort restrictief te zijn en je retour moet op de restricitieve kant zijn aangesloten.
Ik heb gewoone een normaal open T stuk, hoe kom je aan restrictief t stuk?
Geen idee waar je die kunt halen. De mijne zat bij de onderdelen die ik van Collin over heb genomen. Wellicht bestellen bij de dealer of de betere onderdelenhandel. Misschien dat de Hamu je er aan kan helpen.

Je zou in je carb ook nog het ventiel kunnen checken dat in de vlotterkamer zit en door de vlotter wordt bediend. In het revisiesetje dat ik voor mijn carb had, zat deze ook nieuw.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Hmm alles wat beter bekeken:

vlotter leek netjes afgestelt en dat balletje was super soepel, lijkt allemaal dus te werken. Alle inspuitnaalden dingen waren open en t filtertje in t aanzuigbuisje goed.

T enige was de pakking tussen de 2 helften, die was vergaan. Ik had er nog een die nog helemaal heel was dus die er tussen gedaan.

Maar, maw. het ligt niet aan de carb...
Dus morgen met slalom toch maar proberen te rijden met afgeknepen retour......... er heen rijdenkan wel zonder dan mag ie wel stotteren maar op de baan niet.
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

grietje wrote:Okay ik heb me er nog eens in verdiept, poging gedaan,

conclusie, ik snap niets van het bobine/weerstand/onstekingsverhaal

Ja de rotor draait rondjes in de verdeelkap, aangedreven door de nokkenas en als ie puntjes van de verdeelkap raakt hebben ze een stroombaan en gaat er stroom naar de bougie die vonkt. Alla.
Het werkt in grote lijnen zo.

Je bobine is niks meer dan een spanningsomzetter. die zet 12V om naar een veel hoger voltage. Dit werkt dmv spoelen. die inductief op elkaar werken. je hebt dus een kleine (12V) en een grote spoel.

dan heb je de rotor met verdeelkap die de spanning verdeelt naar je bougies.

Je module heeft een controlerende werking en kijkt of de spanning goed is en op het juiste moment wordt afgegeven. Deze zit aangesloten op de pulsgever in het ontstekingshuis (een rolletje koperdraad die ook aangestuurt wordt door de vervroegers). De pulsgever geeft signaal dan legt de module de - van de 12V spoel in je bobine aan aarde zodat er dus een zeer korte tijd 12 volt over je primaire spoel staat en dus ook over je secundaire (hoog voltage) spoel.

dus heel simpel:

Motor draait, pulsgever geeft signaal (afhankelijk van vervroeging), module regelt en moduleerd en stuurt de bobine aan. bobine geeft hoog voltage af aan distributiekap, die voert de spanning naar je rotor die het weer terug geeft aan de juiste bougie.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Dit schematje maakt het vast duidelijker:
Image
AX-kopen is verslavend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Wat in datplaatje is wat?

Even ene update van dit probleem, aangezien het net zo hard weer terug is!!

Het leek gemaakt, maar de carburateur bleef problemen geven (Zoals marc al eerder omschrijft, de carb stallt volledig bij de 100 in zn 3)

Dus een andere carburateur opgeschroeft. Leek opgelost, alles werkte naar behoren. Ook een benzine lekkage gevonden.

Ook heb ik de spoel en vacuum vervroeger vervangen. Bougiekabels zijn nieuw, net als de bougies. Bobine doorgemeten, in orde.

Nu hebben we er een paar proefritjes mee gemaakt, afgesteld enzo. Het werkte allemaal prima. Hij doet nu wel een beetje vaagjes alstie warm is bij lagere snelheden, beetje onregelmatig en beetje bokken. Ontsteking staat op 9 graden bij 1000 toeren stationair, vervroeger werkt...

Vandaag mee naar Rotterdam geweest, niets aan de hand. Maar op de terug weg, wat denk je. Begint ie weer!!!

Rij op de snelweg (al 50 km ofzo) en ineens valt mn toerenteller en al het vermogen weg. Voltmeter, olie, temp en alles blijft normaal, dus massa storing vermoed ik niet.

Ik kan geen gasgeven, niets. Wel uit laten rollen op de vluchtstrook, even tot 10 geteld, en toen deed ie het weer

20 km verder zelfde verhaal, toerenteller en vermogen valt weg en ik moet de vluchtstrook weer op...

Waar heeft dat ding toch last van???

Omdat de toerenteller wegvalt, en die zit op de bobine, vermoed ik toch iets fouts bijde bobine...
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ontstekingsmodule ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

denny wrote:ontstekingsmodule ;)
Ik denk dat Denny gelijk heeft, het probleem zou de onstekingsmodule wel is kunnen zijn.

Als ik je verhaal zo lees is dat zo ongeveer het laatste wat nog niet meerdere keren vervangen is.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Henk Bats wrote:
Ik denk dat Denny gelijk heeft, het probleem zou de onstekingsmodule wel is kunnen zijn.

Als ik je verhaal zo lees is dat zo ongeveer het laatste wat nog niet meerdere keren vervangen is.

Groetjes, Henk
Ontstekingsmodule is al 3x vervangen.... Op mijn bobine/spoel die ik net gemonteerd had zat ook weer een 'nieuwe'

Maar haha, het zal het eerste zijn wat ik vervang! Ik zal alleen wel weer een super lang stuk moeten rijden voordat ie dan weer uitvalt...
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

grietje wrote:
Henk Bats wrote:

Groetjes, Henk
Ontstekingsmodule is al 3x vervangen.... Op mijn bobine/spoel die ik net gemonteerd had zat ook weer een 'nieuwe'

Maar haha, het zal het eerste zijn wat ik vervang! Ik zal alleen wel weer een super lang stuk moeten rijden voordat ie dan weer uitvalt...
Hoe zeker ben je dat die module dan wel goed is. Heb je toen nieuwe gekocht, of heb je ze van de sloop gehaald. In dat laatste geval ben je natuurlijk nooit zeker en weet je niet hoelang ze nog mee gaan.

Daarnaast, van welk type heb je je ontstekingshuis gehaald? Let er wel op dat daar verschillende types in zijn. Het verschil zit in de vervroegingscurves (op toerental) en de invloed van het vacuum hier op.

Tussen die van een GT injectie en een GT carb zit al verschil. Zoek de nummers die er op staan maar eens op op de site van Bosch, dan kun je terug vinden voor welk type ze bedoeld zijn.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik heb geen bosch maar ducelier...

Maar als die vervroeging niet goed is zou die ook niet goed moeten lopen. Dat doet ie wel, hij valt alleen sporadisch zonder enige vorm van aankondiging 'uit'.

En natuurlijk weet ik niet of die modules goed zijn, maar ik weet ook niet hoe je dat kan testen. Ik monteer morgen weer een andere, en dat gewoon rijden tot het miss weer een keer voorkomt.

Maar ik vermoed ook eregns misschien wel een kabelbreuk, maar dat zou weer niet verklaren waarom na 10 tellen de auto wel weer gewoon werkt.

Maar bij de module zou je geen hoge toeren mogen maken oid, dan zou die stuk gaan.

Hoge toeren zijn helemaal geen probleem, hij valt juist uit bij lagere toeren
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Smeer je de achterkant van de ontstekingsmodule wel (dun!) in met die witte warmtegeleidende pasta? Te veel pasta ertussen is namelijk ook niet goed voor de warmte-overdracht! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Smeer je de achterkant van de ontstekingsmodule wel (dun!) in met die witte warmtegeleidende pasta? Te veel pasta ertussen is namelijk ook niet goed voor de warmte-overdracht! ;)
yup dat doe ik ! Maar deze module zat al aan de spoel vast toen ik hem monteerde ;) aangezien dat van een werkende auto afkwam....

overigens, btw, ik had vorige keer zilvergrijze koelingspasta?:P
=

Post Reply