trillen bij remmen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

trillend stuur bij remmen en een beetje trillingen in stuur rond de 105 km/p/u

Fuseekogels ok
remschijven ok niet krom nagemeten met meetklok
wielen en banden ok
remklauwen ok
ophang rubbers ok


Twijfel over aandrijf assen:

homokineten zijn goed maar als de auto opgekrikt staat en 't wiel ronddraai
dan zie ik dat de aandrijf as niet precies om z'n as draait maar een beetje een OVAAL maakt., maar dan wel over de gehele lengte van de as, dus ze zijn niet krom.

Weet iemand of dit normaal is? (DRAAIEN DE AANDRIJFASSEN PAS PRECIES OM HUN EIGEN AS OP HOGERE SNELHEID?)
Last edited by hectometer on SunJul19, 2009 2:03:03 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

het kunnen idd de aandrijfassen zijn of 1 aandrijfas. Echter, ik heb verschillende ervaringen met bedrijven die balanceren en bij de een gebeurt het echt stukken beter dan bij de ander.. Een gratis iets om uit te proberen is de banden van voor omwisselen met achter om te zien of dit verschil maakt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

het kan ook zijn dat de remschijven neit krom zijn maar uit balans door bijv een roestige buitenrand. Of gewoon een keer een tik gehad hebben een hapje missen oid

Maar als je zegt dat het ook op de snelweg trilt... Al eens goed uit laten lijnen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Je kunt ook eens proberen je wielen een 'gaatje' te verdraaien. Maakte bij de AX van m'n vader ook verschil, op een gegeven moment maar gemarkeerd, nooit meer last van gehad..:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen remmen

Post by hectometer »

Helaas, Remschjven zijn oke (opgemeten met klokmeter) en gaatje verdraaien helpt ook niks.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Ondertussen ook rechte lichtmetalen velgen eronder gezet. Hielp ook niks.

En nu rechter veerpoot eronderuit ivm lekke schokdemper. Vervang nu ook gelijk veerschotel en veerpoot lager. Hij was niet goed uit te lijnen omdat hij rechts voor een beetje uitgezakt was.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het kan een niet goed vastgezette aandrijfasmoer zijn of ook een versleten wiellager.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Nooit meer naar kwikfit!!

Heb afgelopen zaterdag m'n ax daar achtergelaten met een nieuwe schokdemper en veerpootlager.
"s middags telefoon van kwikfit: Sorry we krijgen de schokdemper er niet uit.
De moer waarmee hij vastzit op de veerpoot zou kapot zijn.
Gister Zondag met geluk via leroy AX club lid een andere veerpoot geregeld.
Maandag (vandaag) de veerpoot ingeleverd. 1200 telefoon van kwikfit. Ja sorry, deze schokdemper krijgen we er ook niet uit.

WAT BLEEK!! Ze gebruikten verkeerd gereedschap. Ze probeerden met grote waterpomptangen en een brander de schroefdop los te krijgen.
Dus nu zit de veerpoot van leroy eronder met de oude schokdemper. (gelukkig is deze beter dan m'n oude) en een nieuw veerpootlager.
(hierdoor staat hij weer rechter op z,n poten waardoor de uitlijning wat beter is)



MAAR TOEN IK WEGREED BIJ KWIKFIT waren ze vergeten m'n remklauw vast te zetten. Onderweg terug naar kwikfit een rotgeluid in de auto.
En later thuis ontdekt dat ze de moer van de stuurkogel dol hadden gedraaid. najaaa. Ik zou ze een rekening moeten sturen.



IK heb uiteindelijk niks hoeven te betalen en een jerrycan ruitenwisser vloeistof kado. Daar moet ik 't mee doen.

Ze hebben dus m'n oude veerpoot ('t schroefdraad waarmee de dop vastzit op de veerpoot)naar de malle moeren geholpen en mij een andere veerpoot laten regelen die ze vandaag bijna ook naar de malle moeren geholpen hebben.
Last edited by hectometer on ThuAug13, 2009 3:22:34 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Hmm....Heb soortgelijke ervaringen met de Kwikflut...
Bij ´t wegrijden moeten concluderen dat m´n velgen niet aangedraaid waren... Levensgevaarlijk!

Gelukkig rijdt je AX weer, maar de manier waarop is niet al te prettig en al helemaal niet zoals je het zou willen...

Zouden ze bij jou maar aan 1 kant een nieuwe schokdemper plaatsen?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik haal die schokdemper moeren altijd los met een grote tang (moordenaar).... Hoe kan je de veerpoot daarmee ruk krijgen? Zoveel kracht kan je niet zetten, alhoewel het mij altijd op die manier gelukt is.


Maar goed, Kwikfit moet je idd ook NOOIT heen gaan :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Die gratis remmencheck was destijds wel handig :D

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Die prusters snappen niet dat je de dop op de rand moet vastpakken met een moordenaar. Zodra je dit niet doet knijp je dop alleen maar fijn en krijg je hem helemaal niet meer los.

Hoe dan ook ik zou de kwikfit in zijn algemeen flink vermijden.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Drake wrote:Die prusters snappen niet dat je de dop op de rand moet vastpakken met een moordenaar. Zodra je dit niet doet knijp je dop alleen maar fijn en krijg je hem helemaal niet meer los.
.
kuch je moet een soort dop sleutel hebben met pinnen voor de 3? gaten en daarmee de dop losdraaien.
wij doen het moet de moordenaar op de beun methode!
let maar eens op hoeveel krassen er op een orginele dop zitten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Volgens mij heb je gelijk, Joost.
Ik denk dat 't zo'n haak is, in de vorm van een halve circel, met aan het ene uiteinde een (naar binnen gericht) nokje en aan de andere kant een handvat.
Heb ze laatst zien liggen @ CitroMobile.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Hallo,

Ik heb ondertussen ook een schokdemper linksvoor zelf vervangen, maar 't viel mij op dat de schokbreker zo ruim in de veerpoot past.
Ik bedoel de buis op de veerpoot waar de schokbreker in schuift. Rondom de schokbreker zit wel 2mm of meer ruimte. Is dit normaal?
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: trillen bij remmen

Post by Mastenhose »

hectometer wrote:Hallo,

Ik heb ondertussen ook een schokdemper linksvoor zelf vervangen, maar 't viel mij op dat de schokbreker zo ruim in de veerpoot past.
Ik bedoel de buis op de veerpoot waar de schokbreker in schuift. Rondom de schokbreker zit wel 2mm of meer ruimte. Is dit normaal?
Ja dat is normaal, je klemt ´m vast met de dop waarmee je ´m vastzet bovenop.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Oké dankjwel, ben ik weer gerustgesteld.

En inderdaag, terugkomend op de ellende bij de kwikfit, had ik de kwikflut overgehaald om maar 1 schokdemper te vervangen.
Ze drongen er wel op aan om ze alletwee tegelijk te vervangen.
(De directie van de kwikfit was laatst in 't nieuws, ze zouden geld verduisterd hebben)
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

En schokdempers zou ik nou juist wel per 2 laten vervangen......
Image Image Image

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Gister tweede schokdemper vervangen.
Trillen is een stuk minder geworden. mede door tevens monteren twee goede strutmounts denk ik.
Stand van wielen valt weer binnen de toleranties (wielvlucht, camber)

Bij loshalen veerpoot bleek die KWIKFLUT ook nog een totaal oude versleten fusee bout gemonteerd te hebben. Ik heb helaas geen bon, anders had ik ze aangeklaagd.

Bij aankoop tewede schokdemper kon Citroën dealer mij geen normaal antwoord geven hoe en wat over kleinere diameter schokdemper in veerpoot.
Bij aankoop nieuwe schokdempers voor ax krijg je nu een saxo variant die dunner is dan de orginele ax schokdempers.
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

hectometer
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
Location: Amsterdam

trillen bij remmen

Post by hectometer »

Eindelijk!!

Gister als laatste de achterste draagarm rubbers vervangen.
Trillen is weg :-))

Weet iemand of je LOCTITE moet gebruiken in dit achterste rubber van de draagarm.

Ik heb nu de bus in 't rubber geperst en gewoon in de draagarm gedraait (geschroeft) 't lijkt allemaal goed, maar hoelang??
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken

Post Reply