krikpunt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

krikpunt

Post by raoel »

Image

Dit is dus mijn krikpunt achter. Ik heb een stukje geprobeerd, maar het kraakt en breekt en ik heb niet de indruk dat hij bruikbaar is.

Zijn er 2 ideeen:
- Laten lassen. Iemand enig idee of dit betrouwbaar te lassen is? Het zit natuurlijk wel vast aan een dragend deel.
- Ander krikpunt gaan gebruiken. (Is er aan de achterkant volgens mij niet?)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ik heb hetzelfde probleem... volgens Grietje:
Beste manier is je krik onder de achteras bevestiging te zetten (bout met grote ronde ring waar de krik precies oppast) en vooraan op de draagarm bevestiging

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Er is maar één pijnlijk antwoord mogelijk Raoul: je dorpel is te krokant om het gewicht van de auto te dragen wanneer deze op het krikpunt wordt opgekrikt...
Dat betekent slijpen en lassen....

Mooie klus man! :wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

owja, ik zet de krik altijd gewoon een stukkie verderop. daar waar wel een hard stuk dorpel zit zeg maar.
Last edited by Tijmen on MonJul06, 2009 8:53:27 AM, edited 1 time in total.
AX GTI '91

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Gewoon dorpelkokertje lassen.
En netjes: niet zomaar een plaat eroverheen kwakken, maar zoals het hoort; ralle stukken eruit, plaatmateriaal inlassen zodat nadien er niets van te zien is.
Kost je niet veel, slecht tijd en inzet

zie http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... 1&start=30
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Mooi, ik ga eens naar de Duckservice, die kunnen wel lassen en weten ook het verschil tussen "ik wil lassen om door de apk te komen" en "ik wil lassen zodat het echt goed is". Denk ik ;-)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Die standaard krikpunten moet je zoiezo niet gebruiken Raoel

Zelfs al is je AX niet echt krokant, dan kan je er alsnog doorheen krikken
:roll:


Aan de achterkant kan je het beste idd die bout van de achteras pakken (wel ff opletten dat jehandremkabel er niet tussen zit)

En aan de voorkant krik ik altijd met een dikke plank onder de draagbalk of de draagarm bevestiging.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als ik de achterkant echt hoog wilde hebben zette ik de krik onder de achteras. (die dikke pijp).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Image

hoeveel punten krijgt dit ophangpunt? het is rubber, dus voelt niet helemaal lekker, je mag cijfers geven tussen 0 en 10 :)[/u]

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een dikke 10 :!: als je hem als krikpunt wil gebruiken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mwa, dat put geeft ik toch eerder een 6 hoor.
Dat is namelijk het scharnierpunt van de draagarm-stabi.

Volgens mij kun je veel beter -op de foto een stukje naar rechts- het draagarmrubber pakken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik denk dat dat het punt is wat hij bedoelt MNM!

Die stabistang ding kan je namelijk eigenlijk niet bij met een krik (kan je de beweging niet meer maken)

Idd, dat stuk rubber, van de draagarm, dat is eigenlijk de beste plek om te krikken bij een AX.

Of, wat je ook kan doen, stukje stevig hout (plankje) en die dat onder de draagbalken (verdikking in de bodem achter de dorpels) en dat krikken. Het plankje zorgt ervoor dat je geen punt belasting krijgt maar de krachten verdeelt worden over een stukje draagbalk en dan kunnen ze het prima hebben.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja is inderdaad een stukje van de stabi-stang :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik denk dat dat punt toch al gauw 8 krikpunten waard is... :lol:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Wat is het beste krimping aan de voorkant om te gebruiken als ik een draagarmbrug wil monteren?
Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Johannus wrote:Wat is het beste krimping aan de voorkant om te gebruiken als ik een draagarmbrug wil monteren?
Als je met krimping krikpunt bedoeld:
Ik heb m'n AX bij de montage destijds opgekrikt bij het krikpunt van de dorpel, en er toen twee velgjes met bandjes onder de dorpel gelegd (zo ver mogelijk naar voren) en de auto daarop laten zakken, en dat uiteraard aan beide zijden... De auto lag lekker stabiel en ik had alle ruimte om te werken...
Ik moest ook m'n draagarmen demonteren, dus daar een assteun onderzetten was geen optie...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Let er alleen wel even op dat je de bouten van de draagarmen pas helemaal vastdraait als de auto weer op zijn wielen staat.
Image Image Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Mastenhose wrote:Johannus wrote: Wat is het beste krimping aan de voorkant om te gebruiken als ik een draagarmbrug wil monteren?

Als je met krimping krikpunt bedoeld:
Ik heb m'n AX bij de montage destijds opgekrikt bij het krikpunt van de dorpel, en er toen twee velgjes met bandjes onder de dorpel gelegd (zo ver mogelijk naar voren) en de auto daarop laten zakken, en dat uiteraard aan beide zijden... De auto lag lekker stabiel en ik had alle ruimte om te werken...
Ik moest ook m'n draagarmen demonteren, dus daar een assteun onderzetten was geen optie...
Ja ik bedoel krikpunt, gelukkig heeft de iPhone autocorrect ;)

Maar voor alleen de draagarmbrug kan ik dus ook gewoon assteunen onder de draagarmen zetten begrijp ik?
Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Persoonlijk zou ik dat niet doen, met name omdat je assteunen dan midden in je 'werkgebied' staan, waardoor ze je bewegingsvrijheid etc. nogal belemmeren...
En wat Jan ook al zei, vastdraaien met de auto op z'n wielen... (Zoek alvast een stoepje waar je de auto op kunt rijden (tenzij je oprijbokken hebt natuurlijk...), maakt het een stuk gemakkelijker!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Bedankt voor de tips :) stoepje is aanwezig :)

Helaas heb ik geen extra setje wielen liggen, is er dan een andere handige en veilige locatie om de assteunen te plaatsen? Of kan ik dan beter iets anders onder de dorpel plaatsen zoals bierkratjes bijv.? Of zouden die het gewicht van de ax niet houden?
Image Image

Post Reply