Zaterdagavond deed ik mijn ramen open omdat het erg warm was. De ruit in de bijrijdersdeur ging toen niet naar beneden. Bij aankomst op mijn bestemming probeerde ik het knopje in de bijrijdersdeur. Toen reageerde de ruit wel. Dus ik wilde hem weer sluiten, dat ging dus niet!
Probleem:
Knopje in bestuurdersdeur doet helemaal niks.
Knopje in bijrijdersdeur gaat de ruit alleen open.
Motortje hoor je alleen aanslaan bij het bijrijdersdeurknopje naar beneden.
Continu spanning gemeten op de dichtstand van het knopje in de bijrijders deur dus die moet het doen.
Zou het zo kunnen zijn dat de dichtgaande werking van de motor het niet doet? Want als de motor spanning krijgt reageert hij helemaal niet op de omhoogstand. Alleen naar beneden hoor je de motor aanslaan.
Nu ga ik proberen een motor van de sloop te halen en die er vanaaf in te zetten. Mensen die betere/andere suggesties hebben? Alle ideeen zijn welkom!
Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!
Moderators: vtspower, webmasters
Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!
AX GTi, sold!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Re: Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!
Sgurk wrote:Zaterdagavond deed ik mijn ramen open omdat het erg warm was. De ruit in de bijrijdersdeur ging toen niet naar beneden. Bij aankomst op mijn bestemming probeerde ik het knopje in de bijrijdersdeur. Toen reageerde de ruit wel. Dus ik wilde hem weer sluiten, dat ging dus niet!
Probleem:
Knopje in bestuurdersdeur doet helemaal niks.
Knopje in bijrijdersdeur gaat de ruit alleen open.
Motortje hoor je alleen aanslaan bij het bijrijdersdeurknopje naar beneden.
Continu spanning gemeten op de dichtstand van het knopje in de bijrijders deur dus die moet het doen.
Zou het zo kunnen zijn dat de dichtgaande werking van de motor het niet doet? Want als de motor spanning krijgt reageert hij helemaal niet op de omhoogstand. Alleen naar beneden hoor je de motor aanslaan.
Nu ga ik proberen een motor van de sloop te halen en die er vanaaf in te zetten. Mensen die betere/andere suggesties hebben? Alle ideeen zijn welkom!
Motor van de sloop zal je niet verder helpen, want de motor werkt immers. Welliswaar met alleen naar beneden gaan, maar de motor doet het.
Het principe van naar beneden gaan en weer omhoog werkt door het omdraaien van de plus en de min aan de motor. Als je bij het motortje kijkt zul je ook maar twee kabels zien. Via het knopje wordt de plus en de min omgedraaid waardoor het motortje andersom draait.
Uit ervaring weet ik dat de knopjes van de electrische raambediening na een winter niet gebruiken wel eens slecht contact willen maken. Besteedt daar allereerst eens aandacht aan.
En anders zet eens rechtstreeks 12 V op het motortje en draai daarna de polen om en je zult zien dat het motortje perfect zal werken.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Sgurk wrote:Dat zou dus betekenen dat ik een heel ander en erg lastig probleem heb....
Dat hoeft dus niet. Het kan gewoon aan de knopjes liggen. Voor zover ik weet zijn die identiek aan die van de BX, CX, XM, Peu205, 405, 309. Dus keuze genoeg.
Probeer anders eens door te verbinden op de stekker die achter op het knopje zit. Dan weet je meteen of het aan de knopjes ligt.
Ok gisteravond weer lekker bezig geweest. Geen motortje op de sloop (de GT die daar stond was al leeg geroofd). Achteraf wel mazzel want dan had ik hem voor niks gekocht. Ik heb namelijk de plus en min omgedraaid en het raam ging nu alleen omhoog. Daarna de plus en min weer in orginele stand terug gezet en de stekker uit het motortje getrokken. De ruit is nu dus gelukkig dicht!
Na een hele avond meten en draadjes doorlussen zijn we erachter dat de massa een wisselende massa is. En die is slecht, maar waar de draadbreuk of ander euvel zit is nog een raadsel.
Heeft er iemand een elektrisch schema uit een werkplaatshandboek? Daarmee kan ik waarschijnlijk verder komen dan die uit de vraagbaak, daarin staan ook maar twee van de drie schakelaars.
Maargoed ik kan nu tenminste weer overal heen met mijn autootje Nu alleen dat raam weer werkend zien te krijgen
Na een hele avond meten en draadjes doorlussen zijn we erachter dat de massa een wisselende massa is. En die is slecht, maar waar de draadbreuk of ander euvel zit is nog een raadsel.
Heeft er iemand een elektrisch schema uit een werkplaatshandboek? Daarmee kan ik waarschijnlijk verder komen dan die uit de vraagbaak, daarin staan ook maar twee van de drie schakelaars.
Maargoed ik kan nu tenminste weer overal heen met mijn autootje Nu alleen dat raam weer werkend zien te krijgen
AX GTi, sold!
Ik had een soortgelijk probleempje met mijn auto toen ik m kocht. Er bleek een kabelbreukje te zitten in het stukje tussen de auto en de deur (het bundeltje dat je ziet met geopende deur). Dit kwam door slijtage (steeds deur open/dicht). Een nieuw draadje van binnenin de auto tot voorbij de deur was voor mij de oplossing