Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Locked
Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!

Post by Sgurk »

Zaterdagavond deed ik mijn ramen open omdat het erg warm was. De ruit in de bijrijdersdeur ging toen niet naar beneden. Bij aankomst op mijn bestemming probeerde ik het knopje in de bijrijdersdeur. Toen reageerde de ruit wel. Dus ik wilde hem weer sluiten, dat ging dus niet!

Probleem:
Knopje in bestuurdersdeur doet helemaal niks.
Knopje in bijrijdersdeur gaat de ruit alleen open.
Motortje hoor je alleen aanslaan bij het bijrijdersdeurknopje naar beneden.
Continu spanning gemeten op de dichtstand van het knopje in de bijrijders deur dus die moet het doen.

Zou het zo kunnen zijn dat de dichtgaande werking van de motor het niet doet? Want als de motor spanning krijgt reageert hij helemaal niet op de omhoogstand. Alleen naar beneden hoor je de motor aanslaan.

Nu ga ik proberen een motor van de sloop te halen en die er vanaaf in te zetten. Mensen die betere/andere suggesties hebben? Alle ideeen zijn welkom!
AX GTi, sold!

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Elektrisch raam probleem, hulp nodig!!

Post by Eric Vertogen »

Sgurk wrote:Zaterdagavond deed ik mijn ramen open omdat het erg warm was. De ruit in de bijrijdersdeur ging toen niet naar beneden. Bij aankomst op mijn bestemming probeerde ik het knopje in de bijrijdersdeur. Toen reageerde de ruit wel. Dus ik wilde hem weer sluiten, dat ging dus niet!

Probleem:
Knopje in bestuurdersdeur doet helemaal niks.
Knopje in bijrijdersdeur gaat de ruit alleen open.
Motortje hoor je alleen aanslaan bij het bijrijdersdeurknopje naar beneden.
Continu spanning gemeten op de dichtstand van het knopje in de bijrijders deur dus die moet het doen.

Zou het zo kunnen zijn dat de dichtgaande werking van de motor het niet doet? Want als de motor spanning krijgt reageert hij helemaal niet op de omhoogstand. Alleen naar beneden hoor je de motor aanslaan.

Nu ga ik proberen een motor van de sloop te halen en die er vanaaf in te zetten. Mensen die betere/andere suggesties hebben? Alle ideeen zijn welkom!


Motor van de sloop zal je niet verder helpen, want de motor werkt immers. Welliswaar met alleen naar beneden gaan, maar de motor doet het.
Het principe van naar beneden gaan en weer omhoog werkt door het omdraaien van de plus en de min aan de motor. Als je bij het motortje kijkt zul je ook maar twee kabels zien. Via het knopje wordt de plus en de min omgedraaid waardoor het motortje andersom draait.
Uit ervaring weet ik dat de knopjes van de electrische raambediening na een winter niet gebruiken wel eens slecht contact willen maken. Besteedt daar allereerst eens aandacht aan.
En anders zet eens rechtstreeks 12 V op het motortje en draai daarna de polen om en je zult zien dat het motortje perfect zal werken.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Dat zou dus betekenen dat ik een heel ander en erg lastig probleem heb....
AX GTi, sold!

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Sgurk wrote:Dat zou dus betekenen dat ik een heel ander en erg lastig probleem heb....


Dat hoeft dus niet. Het kan gewoon aan de knopjes liggen. Voor zover ik weet zijn die identiek aan die van de BX, CX, XM, Peu205, 405, 309. Dus keuze genoeg.
Probeer anders eens door te verbinden op de stekker die achter op het knopje zit. Dan weet je meteen of het aan de knopjes ligt.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ik heb het knopje van mijn bestuurderskantraam op die stekker gezet van het bijrijders raampje en ook dan geeft de motor alleen kracht naar beneden en niet omhoog.... Dus aan het knopje/schakelaartje ligt het dus niet....
AX GTi, sold!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kan misschien toch aan de koolborstels van het motortje liggen. Op de sloop kost zoiets niet meer dan 15 eurie dus testen maar. suc6
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ok gisteravond weer lekker bezig geweest. Geen motortje op de sloop (de GT die daar stond was al leeg geroofd). Achteraf wel mazzel want dan had ik hem voor niks gekocht. Ik heb namelijk de plus en min omgedraaid en het raam ging nu alleen omhoog. Daarna de plus en min weer in orginele stand terug gezet en de stekker uit het motortje getrokken. De ruit is nu dus gelukkig dicht!

Na een hele avond meten en draadjes doorlussen zijn we erachter dat de massa een wisselende massa is. En die is slecht, maar waar de draadbreuk of ander euvel zit is nog een raadsel.

Heeft er iemand een elektrisch schema uit een werkplaatshandboek? Daarmee kan ik waarschijnlijk verder komen dan die uit de vraagbaak, daarin staan ook maar twee van de drie schakelaars.

Maargoed ik kan nu tenminste weer overal heen met mijn autootje :) Nu alleen dat raam weer werkend zien te krijgen :(
AX GTi, sold!

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Heeft er niemand een schema dat uitgebreider is dan dat schema in de vraagbaak? Want ook met de digitale versie van ATH Kluwer kom ik niet verder :cry:

En het is zo warm buiten :oops:
AX GTi, sold!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik had een soortgelijk probleempje met mijn auto toen ik m kocht. Er bleek een kabelbreukje te zitten in het stukje tussen de auto en de deur (het bundeltje dat je ziet met geopende deur). Dit kwam door slijtage (steeds deur open/dicht). Een nieuw draadje van binnenin de auto tot voorbij de deur was voor mij de oplossing
Image

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Dat was ik inderdaad ook van plan als ik een weekendje tijd heb straks in de zomer. Bedankt voor het meedenken.
AX GTi, sold!

Locked