Extreem hoog olieverbruik (1 op 750)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Happytree wrote:Smaken verschillen, ben van mening dat een 1.1 vaak onderschat wordt...
Klopt, en niet om je aan te vallen hoor, maar jij doet dat (naar mijn bescheiden mening) óók!
Een 1.4 (TGS) doet het gewoon niet beter dan 1:15 (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn er slechts ter bevestiging van mijn stelling!), terwijl je met een 1.1 met gemak de 1:17 haalt!
En dat lage toerental op de snelweg, da's dus exclusief voor de TGS!
Moet je dus NIET gaan vergelijken met andere 1.4's.

En waarom zou je een complete kop-revisie doen als alleen de klepseals verdroogd/lek zijn? 'tuurlijk, als je de boel toch uit mekaar hebt, is het een goed plan om het meteen te doen. Maar nodig is het niet. Scheelt dus weer in de kosten! En 't is op zich ook best zelf te doen. 't Enige specifieke gereedschap dat je moet hebben is een klepveer-spanner, een momentsleutel en een gradenschijf. Aan nieuw te plaatsen materiaal: koppakking, klepseals en rekbouten. Kan aan mij liggen, maar als je dat bij mekaar optelt aan kosten, kom je niet eens een béétje in de buurt van het door jou voorgestelde 'alternatief': een andere AX First Class.

Nogmaals: 't is niet zo dat ik je persoonlijk wil aanvallen op je uitspraken hoor! 'k Geef alleen mijn mening. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

nou weet ik nog niet wat het kost.... :roll: haha maar discusieer maar verder hoor.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Om te weten wat 't kost, is het handig om te weten wie 't gaat doen:
- jij zelf (met hulp van een clublid)
- een garage (dealer)
- een garage (onafhankelijk)
- een garage (beun)
- een clublid

...en ook wat je allemaal wilt (laten) doen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Vergeet de D-riem, waterpomp en spanrol niet! :D
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Volgende week wil ik echt mijn probleem gaan verhelpen.

Ik kan nu kiezen om mijn blokje dus te strippen en de zuigerveren en klepseals te vervangen. Dit doe ik dan in de garage waar ik hem gekocht heb met een vriend van me die daar werkt (automonteur is). Of ik heb de keus om er voor 200 euro eenzelfde 1.1i motorblokje in te leggen die dezelfde garage nog heeft liggen en volgens de garagehouder nog maar 40 dkm heeft gelopen. De staat er van weet hij niet omdat het blokje van de sloop komt. Hij heeft deze daar gehaald maar was later gezien niet van pas gekomen.

Wat raden jullie mij aan?
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

4000 toeren op de 120 (maar da's dan GTI)...
Overigens kan je met een GTI ook 1:15 halen als je langere stukken aflegt en dat kan nog getopt worden als je netjes gaat rijden :-P

Als die vriend kan kijken wat de staat is van dat blok zou het een goede ervaring zijn om het blok over te gooien. Zit je meteen met een mooi blok dat nog even mee kan ;-).
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

AXcellent wrote:Volgende week wil ik echt mijn probleem gaan verhelpen.

Ik kan nu kiezen om mijn blokje dus te strippen en de zuigerveren en klepseals te vervangen. Dit doe ik dan in de garage waar ik hem gekocht heb met een vriend van me die daar werkt (automonteur is). Of ik heb de keus om er voor 200 euro eenzelfde 1.1i motorblokje in te leggen die dezelfde garage nog heeft liggen en volgens de garagehouder nog maar 40 dkm heeft gelopen. De staat er van weet hij niet omdat het blokje van de sloop komt. Hij heeft deze daar gehaald maar was later gezien niet van pas gekomen.

Wat raden jullie mij aan?

het blokje komen ophalen.
Hij is gisteren uit de auto getrokken.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Joost wrote:
AXcellent wrote:Volgende week wil ik echt mijn probleem gaan verhelpen.

Ik kan nu kiezen om mijn blokje dus te strippen en de zuigerveren en klepseals te vervangen. Dit doe ik dan in de garage waar ik hem gekocht heb met een vriend van me die daar werkt (automonteur is). Of ik heb de keus om er voor 200 euro eenzelfde 1.1i motorblokje in te leggen die dezelfde garage nog heeft liggen en volgens de garagehouder nog maar 40 dkm heeft gelopen. De staat er van weet hij niet omdat het blokje van de sloop komt. Hij heeft deze daar gehaald maar was later gezien niet van pas gekomen.

Wat raden jullie mij aan?

Ik krijg een beetje vage antwoorden vind ik :roll: :(

Ik vraag duidelijk om advies, wat kan ik het beste doen?

Je kan toch niet in de binnenkant van een motor kijken. Misschien is dat blok kei gaar. Wat zal ik doen?


het blokje komen ophalen.
Hij is gisteren uit de auto getrokken.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Joost heeft een goed blokje liggen, mag je vast voor minder dan 200 euro ophalen en dan weet je iig zeker dat ie goed loopt..
(bij het blok van de sloop geeft zelfs de huidige eigenaar aan dat ie niet weet of het blok goed is)

Als die vriend van je er zin in heeft om te helpen voor niets/weinig is het blokje met een dag verwisseld, eventueel twee dagen als je er lekker de tijd voor neemt.
Kost je dan bijna niets.

LowRider
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: WedMay20, 2009 1:03:16 PM

Post by LowRider »

wat je kan proberen is even lang de brezan (of halfords of...) rijden, daar heb je flesjes (of blikjes) "STOP SMOKE" die moet je dan bij je olie gooien (als je motor warm is en draait, kost 10 euro, baat t niet dan....

succes verder

edit: stopt niet alleen roken maar ook olieverbruik
Last edited by LowRider on TueAug04, 2009 6:34:45 PM, edited 1 time in total.
Er is een Clubje opgericht voor mensen meeet eeeen AX, IK HOOR ERBIJ :P IK HOOR ERBIJ (m)
Citroën AX Image 1.1I

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

vandaag bij de garage even mijn kleppendeksel eraf gepakt. Vanuit daar kun je de klepseals zien zitten. Deze waren keihard...

We hebben proberen luchtdruk op de cilinders te zetten en met zo'n speciale hefboomtang/kleppenlifter geprobeerd om bij mijn klepseals te komen. Maar dit werkte niet zoals we het zouden willen?

Schijnbaar moet heel de kop eraf om die etters te vervangen. En tja, dan kan een setje zuigerveren ook geen kwaad. Ook heb ik veel compressieverlies zei de garage dus kan het ook zijn dat de zuigers zijn beste tijd hebben gehad (groef van zuigerveer de breed geworden)

Nu heeft hij dus nog wel een blokje voor 150 euro liggen. Weinig gelopen! Bij deze zetten we gewoon alles over en vervang ik denk ik zo ie zo de klepseals. Dan ben ik rond de 200 euro klaar. Is dat een goed plan?

arbeids uren hoef ik niet te betalen, ben een goede vriend van hen.
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Altijd leuk om dat soort vrienden te hebben ;-).

Maar het wordt nu dus vrolijk reviseren? Ach, wat je makkelijk vind, zou zelf kiezen voor een kant en klaar blok (maar ik ben dan ook lui en heb niet van dit soort vrienden :-P).

Succes er dan maar mee, laat maar weten wat er gebeurd!
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

AXcellent wrote:vandaag bij de garage even mijn kleppendeksel eraf gepakt. Vanuit daar kun je de klepseals zien zitten. Deze waren keihard...

We hebben proberen luchtdruk op de cilinders te zetten en met zo'n speciale hefboomtang/kleppenlifter geprobeerd om bij mijn klepseals te komen. Maar dit werkte niet zoals we het zouden willen?

Schijnbaar moet heel de kop eraf om die etters te vervangen. En tja, dan kan een setje zuigerveren ook geen kwaad. Ook heb ik veel compressieverlies zei de garage dus kan het ook zijn dat de zuigers zijn beste tijd hebben gehad (groef van zuigerveer de breed geworden)

Nu heeft hij dus nog wel een blokje voor 150 euro liggen. Weinig gelopen! Bij deze zetten we gewoon alles over en vervang ik denk ik zo ie zo de klepseals. Dan ben ik rond de 200 euro klaar. Is dat een goed plan?

arbeids uren hoef ik niet te betalen, ben een goede vriend van hen.
Ik zou eerst eens kijken wat Joost voor het blok wil hebben wat hij je hierboven aanbiedt. Joost kan je wel vertellen hoe goed dat blok is. De staat van het blok bij de garage (voor 150 euro) weet je ook niet. Kan wel weinig gelopen hebben, maar kan evengoed in een slechte staat zijn.
Image Image Image

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Nu heeft hij dus nog wel een blokje voor 150 euro liggen. Weinig gelopen! Bij deze zetten we gewoon alles over en vervang ik denk ik zo ie zo de klepseals. Dan ben ik rond de 200 euro klaar. Is dat een goed plan?
Ik bedoel het net wat anders haha. Dat blok is compleet maar zit geen ontsteking en d-riem en alle andere meuk op.

Mijn eigen blok halen we er dus uit, zetten het andere blok erin, en zetten dan alles over....

hij wist alleen niet wat de inhoud van de cilinders waren van het nieuwe blok. Er staat net als bij mij HDZ PCE op, kan dit ook een 1400 zijn?
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Geloof dat je op een 1.1 blijft zitten.
MNM(tm) wrote:
  • Bosch MA2.2 (1.4i KDY)
  • Bosch MA3.0 (1.0i CDY/CDZ en 1.4i KDX)
  • Bosch MP3.1 (1.4i KFZ, multipoint)
  • Magneti Marelli (1.1i HDY/HDZ)²
Lijst maar even gestolen uit het toerenteller topic ;-), dus nog dank aan MNM(tm).
Image

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

damn :P

Als het nou eens een 1.4 was had ik echt een goedkoop blokje, maar inderdaad, dan is het een 1.1...

Maaaaaaar, ik ga er maar van uit dat een mooi goed blokje sneller is als een blokje dat op is :evil:
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Maar je weet van dat blok ook niet wat de staat is.
Image Image Image

Post Reply