Extreem hoog olieverbruik (1 op 750)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Extreem hoog olieverbruik (1 op 750)

Post by AXcellent »

Ik moet regelmatig mijn olie bij vullen om hem op pijl te houden. Nu dacht ik bij mezelf, ik zal eens even uitrekenen hoeveel olie hij nu verbruikt heeft.

calculatie :arrow:

4 liter techno-olie
1 liter olie uit een kan van mijn pa
1,5 liter olie de eerste keer bij de garage bij laten vullen
1 liter olie die er al in zat toen ik hem kocht

dit komt op 7,5 liter olie..

Ik heb met mijn auto 5500 km gereden. Dit komt dus neer op ongeveer 1:750 :shock:

Ik dacht :help: wat nu....

Is mijn blokje gewoon op?
Wat is er aan te doen, wat kost het?
Moet ik me niet zo druk maken en gewoon olie bij blijven vullen?

De auto loopt verder goed! het is een 1.1i uit '92. Uit de koppakking komt de olie niet.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Image

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Er komt trouwens veel blauwe rook uit de uitlaat als hij koud is. En ik had laatst mijn ecu gereset (wat ongeveer 10 min duurde). Nou en toen ik toen gas gaf :shock:

Heel de straat onder rook :oops: :lol:
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

klepseals, zuigerveren, krukaskeeringen, e.d....

Hoe zwart is de onderkant van je motor/auto?
Als ie dat allemaal verliest n zn verbranding is t niet echt best gesteld

Nu lekte mijn GT eerst ook veel olie, haha, zegmaar binnen 5 dagen alles leeg :P
Maargoed, dat kwam omdat ik mn oliefilter niet goed kon plaatsen, dat heeft ie zonder die ring niet dan verbruikt ie niets.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

grietje wrote:
Hoe zwart is de onderkant van je motor/auto?
Als ie dat allemaal verliest n zn verbranding is t niet echt best gesteld
Tja hoe zwart hoe zwart..... er zit gewoon wat zwarte smeer onderop ja, maar niet dat de garage zei dat hij zwart was of olie lekt toen hij op de brug stond een paar weken terug (niet voor dit verbruik probleem hoor).

Hij lekt niet op de grond..

Ja ik weet het ook niet meer :help:

Hij rookt wel goed.. echt veel blauwe rook....

Zal ik hem laten flushen of heeft dat ook geen zin?
Image

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

tja jammer.... koppakking eraf geweest, klepseals denk ik niet vervangen, tewijl het toen een plakje cake was :lol:
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

kan je me uitleggen wat klepseals zijn. En jij denkt dus dat het de klepseals zijn en niet bijv de zuigerveren? Hij ratelt verder niet trouwens..
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Klepseals zijn de rubbertjes die zorgen dat de olie die de kleppen smeert niet de verbrandingskamer inkomt en als die versleten zijn komt er dus olie langs die rubers zo je verbrandingskamer in (vooral koude start)

Hoeveel Kmer heeft ie gelopen? kan me btw niet voorstellen dat de koppaking pas vervangen is met toen al zo'n giga hoog olieverbruik.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

je kan ook inwendige olie lekkage hebben bij je kop/koppaking

dan moet je even een cillinder lek test doen kun je kijken of hij via de cillinders lekt of dat het probleem zich ergen anders vor doet..
maar hoe dan ook de olie komt in je verbrandings kamer/kamers..

maar om dat idee uit te sluiten zul je toch even een lek test moeten ondergaan...
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

als je koppaking in het olie kanaal lekt verliest ie niet zoveel ;)

Lijkt eerder zuigerveren / klepseals.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Maar ik vind het niet zo erg als hij zo veel olie drinkt.. ik gooi er toch maar techno olie in. Maar wat belangrijk is om te weten is of het op ten duur kwaad kan???

En wat zouden klepseals, zuigerveren kosten om dit te laten maken...
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Opzich kan het niet heel veel kwaat maar, je motorblok word er van binnen niet schoner van, bougies worden eerder slecht, en op een gegevomoment word het zo erg dat je wat je nu al moet doen eerder olie bij moet vullen als benzine.

Verder het laten doen is niet aan te raden voor een 1.1(heeeeeel duur) je koopt voor relatief weinig een 1.4 die er redenlijk makenlijk inpast dat is goedkoper en leuker.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als je zo begint, kun je net zo goed zeggen dat 'ie beter ff kan afwachten tot er weer eens een gratisch 1.1i blokje op 't forum wordt aangeboden. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het lijkt me handig om eerst te achterhalen wat de oorzaak is. Zijn het de klepseals, dan zou ik die gaan vervangen, zijn het de zuigerveren, dan kom je toch op een behoorlijke revisie. Wellicht dat het dan handiger wordt om een ander 1.1 blok te gaan zoeken. Die kosten ook niet veel.

Maar eerst oorzaak achterhalen, dan pas beslissen hoe je het op gaat lossen.
Image Image Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

1.1 1.4 1.6 wat maakt het uit wil er alleen mee zeggen, dat een totale revisie(zuigerveren enzo) beetje zinloos is voor een 1.1.

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

ja als ik zo met ogen en oren kijk en luister dan zijn het niet de zuigerveren. Hij heeft nog echt veel power hoor! ook bovenin. Ik hoor niets ratelen. Blokje heeft 176 dkm gelopen. Als ik er eens vanuit ga dat het de klepseals zijn wat zou dat gaan kosten. Kan niemand dat hier op het forum :roll:
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de kans is groot dat het de klepseals zijn,
Je had gisterenavond een mooie blauwe start
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Joost wrote:de kans is groot dat het de klepseals zijn,
Je had gisterenavond een mooie blauwe start
ja dat heb ik dus altijd :roll:

Als ik hem 5 min stat laat lopen dan komt er pas rook uit joh!

Maar wat aan doen of niet?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Happytree wrote:1.1 1.4 1.6 wat maakt het uit wil er alleen mee zeggen, dat een totale revisie(zuigerveren enzo) beetje zinloos is voor een 1.1.
Hoezo zinloos? Wat is er mis met een lekker zuinig en toch lekker vlot 1.1 blok? :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Smaken verschillen, ben van mening dat een 1.1 vaak onderschat word, maar als je kijkt naar het verbuik van de 1.4 TGS van 1 op 15 met lekker rijden, op de snelweg dat stukje rust door dat lagere toerental, en dat koppel wat onderin goed aanwezig is, is mijn keuze snel gemaakt.

En dan de aaschafprijs van een 2e hands first class aflegt tegen een complete revisie dan zou ik het niet doen.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Happytree wrote:...de 1.4 TGS - op de snelweg dat stukje rust door dat lagere toerental...
Daar ligt wel een andere bak in he! Met een TGS-bak zit je met 120km/u @ 3200RPM
Met een 1.4 GT zit je ook op de 3500-3750RPM @ 120km/u als ik me niet vergis!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply