Beetje stotterende motor (GTI)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Beetje stotterende motor (GTI)

Post by Pgoddijn »

Het probleem:

Mijn GTI'tje heeft een beetje stotterende neigingen onder de 2500 toeren. Het doet me een heel klein beetje denken aan de bougiekabels die in m'n 1.1 in het begin zo rot waren.

Echter, twee uur nadat ik de AX had gekocht had ik er nieuwe ingezet (met een fancy blauw kleurtje, ze hadden niets anders)... Ook de Turbobougies (:roll:) eruit en normale bougies erin gezet. Een fractie beter want twee van de oude kabels waren dan ook wat aan de gare kant. Echter, geen drastische verbeteringen.

Zit zelf nog steeds een beetje te denken aan een eventuele bobinekabel of iets elektrisch.

Heb het forum compleet afgezocht en redelijk wat overeenkomende problemen gezien. Misschien is het de Lambda? Ik durfde het nog niet aan om het einde van het vermogen op te zoeken, maar heb toch zeker wel 186 gehaald en had nog vermogen over...

Iemand met een suggestie? Of wachten tot zondag (meeting)?
Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Lastig te zeggen een Gti stottert zoiezo natuurlijk wat meer als een 1.1 of 1.4 mono, niet dat ik een een expert ben maar wil zondag evt wel rondje meerijden en even kijken.

Is het stotteren of echt inhouden?

En ruikt hij heel erg uit de uitlaat naar brandstof?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Welkom bij het fenomeen "GTI". ;)

'k Heb het al vaker hier op 't forum geroepen: GTI's lopen standaard nou eenmaal niet netjes bij lage toeren. ;)

Group-N chippie kopuh? :twisted:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Group-N... Hoef ik niet zo nodig. Heb dan ook begrepen dat je dan vastzit aan euro 98 en Shell V-Power is gewoon 95...

Leon Meijers heeft nog wel een chip, ook wel hier circulerend. Misschien voor later. Maar het is niet de een ECU of dergelijk probleem.


Wat ik trouwens niet verteld had is dat als je met 80 in z'n 4 flink gas geeft dat ie de neiging heeft om te gaan trillen. Misschien de motor ophanging gaar?
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Pgoddijn wrote:Group-N... Hoef ik niet zo nodig. Heb dan ook begrepen dat je dan vastzit aan euro 98 en Shell V-Power is gewoon 95...

Leon Meijers heeft nog wel een chip, ook wel hier circulerend. Misschien voor later. Maar het is niet de een ECU of dergelijk probleem.


Wat ik trouwens niet verteld had is dat als je met 80 in z'n 4 flink gas geeft dat ie de neiging heeft om te gaan trillen. Misschien de motor ophanging gaar?
ik tank alles daarmee, en geloof mij maar dat hij een stuk beter loopt met zo'n chippie. De problemen die jij hebt HAD ik ook :P

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

citrofenwick wrote:ik tank alles daarmee, en geloof mij maar dat hij een stuk beter loopt met zo'n chippie. De problemen die jij hebt HAD ik ook :P
Dus ook het trillen en het lastig draaien onder de 2500 toeren? Als ik gewoon gas geef gaat het wel ok, maar heel voorzichtig doet ie lastig.

Als ie helemaal koud is start ie overigens meteen en loopt ie mooi op 1500, maar na een halve minuut of net iets meer begint ie lastiger te doen. En als de motor wat warmer is moet ik even gas bijgeven om hem te starten...
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

MNM(tm) wrote:Welkom bij het fenomeen "GTI". ;)
Ze kunnen prima lopen, mits alles correct is (temp sensor/lambda enz) maar als 1 deels faalt lopen ze meteen bagger.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Pgoddijn wrote:Group-N... Hoef ik niet zo nodig. Heb dan ook begrepen dat je dan vastzit aan euro 98 en Shell V-Power is gewoon 95...
Correctie!!! V-power is 97.8 in nederland misschien iets minder...

maar ik geloof niet dat je met een chip alleen aan 98 vast zit :roll: denk ik...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Pgoddijn wrote:
citrofenwick wrote:ik tank alles daarmee, en geloof mij maar dat hij een stuk beter loopt met zo'n chippie. De problemen die jij hebt HAD ik ook :P
Dus ook het trillen en het lastig draaien onder de 2500 toeren? Als ik gewoon gas geef gaat het wel ok, maar heel voorzichtig doet ie lastig.

Als ie helemaal koud is start ie overigens meteen en loopt ie mooi op 1500, maar na een halve minuut of net iets meer begint ie lastiger te doen. En als de motor wat warmer is moet ik even gas bijgeven om hem te starten...
het is alleen dus bij truttig gas geven?? Dat heb ik ook (1.4 multipoint op een 1.6) Met dat chippie werd het een stuk beter, maar ik vermoed nog steeds dat het de gaskleppositiesensor is... 60eurootjes....voor een klein dingetje.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

wat maakt het uit. euro 95 is goedkoper op euro 98 kom je verder. Kun je dus tegen elkaar wegstrepen. Veel raarder is waarom bv in duitsland deze twee benzines vaak even duur zijn en in nederland niet. Juist ja. Omdat je op 98 meer km kan maken en dus extra per liter belast wordt. joepi.
Voordeel is dat je auto op 98 ook beter zal lopen. dus waarom nog 95 tanken? omdat de initiele aanslag op je portomonee 4 euro uitmaakt op een volle tank?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Zag zaterdag in Krefeld inderdaad een pomp met dezelde prijs voor twee benzines... Maar het zal wel. Momenteel zit er gewoon euro 100 in ;-)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Drake wrote:
MNM(tm) wrote:Welkom bij het fenomeen "GTI". ;)
Ze kunnen prima lopen, mits alles correct is (temp sensor/lambda enz) maar als 1 deels faalt lopen ze meteen bagger.
Wilde gisteren m'n lambda er eens vrolijk uitsleutelen, maar is dat sleutel 22? En hoe krijg ik die er op een normale manier uit? Alles zit ervoor!
Had gelezen dat wanneer je deze in een bak met terpentine laat weken dit een hoop CO2 uitstoot en haperen van de motor verhelpt.

Ook ben ik niet zo blij met het stotteren vanwege de versnellingen. Krijgen elke keer weer een schop, evenals de distributieriem (en die zit er al in sinds 2000.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Alles weghalen wat in de weg zit :P


Bijna alle GTI's houden niet van lage toeren.
Oplossing? Meer gas geven, zijn ze toch voor ;)

Die van Vincent wou idd ook nooit onderin. Maja, daaristie dan ook niet op gemaakt. Gewoon lekker doorrijden en dan heb je nergens last van ;)

Als ik zo denk he.. de 306, een TU MPI 1.6 loopt juist heeeel relaxed en heel soepel. Heb ook wel een bak meer koppel en een stuk minder PK's uit een groter blok (90 pk), met waarsch zwaarder vliegwiel enzo...
Maar hij heeft vooral een veel lagere compressie en volgens mij kleinere inlaatpoorten enzo. Dus zou een GTI downgraden niet helpen en hem rustiger en soepeler laten lopen onderin?

T blok van de GT, loopt stationair ook als een echt opgefokt blok, lekker tja, rally auto achtig. Als je hem met je voet op wat hoger in toeren houd (vanaf 1500 rpm) dan gaat ie pas mooi lopen. Rustig wegrijden geeft dus ook wat ruwheid, maar volgas wegrijden daarin tegen gaat volkomen soepel (tot de 100, haha)

Lambda in terpetine weken heb ik nog nooit gehoord.... Laat wel ff weten of t werkt :P

Ennuh 95 en 98, Al mijn 4 AXen (carb en mono) én de 306 (MPI) lopen niet zuiniger op 98. Verschil is miss 5 euro per tank, maar als je elke week tankt is dat 260 euro per jaar. Dat is toch bijna het dubbele aan wat ik aan wegenbelasting moet betalen :P
Laat mijn autotjes maar lekker op 95 rijden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:Als ik zo denk he.. de 306, een TU MPI 1.6 loopt juist heeeel relaxed en heel soepel.
Jouw 306 draait op een Magneti Marelli ECU. Die dingen zijn per definitie een heel stuk beter dan die dingen van Bosch. :roll:

@Peter: praat eens met o.a. Gizmo en gti-ruudje. Die hebben nu allebei een Group-N chip in hun AX GTI en beiden zijn er razend enthousiast over. Citrofenwick trouwens ook.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ok, wie neemt er dan een Group-N mee zondag? MNM? Gewoon om te proberen... Misschien ben ik overtuigd, want ben zelf niet zo heel erg van het chippen...

Misschien probeer ik wel een chip van Leon, maar moet ik wel de tijd hebben om daar langs te gaan, en dat zie ik voor zondag nog niet gebeuren...

@Grietje:

Hier de sensoren FAQ: KLIK
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Pgoddijn wrote:Zag zaterdag in Krefeld inderdaad een pomp met dezelde prijs voor twee benzines... Maar het zal wel. Momenteel zit er gewoon euro 100 in ;-)
aaaaha! Duiste V-power!!!! Dat zal wel knallen :wink:
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

v.andriessen wrote:
Pgoddijn wrote:Zag zaterdag in Krefeld inderdaad een pomp met dezelde prijs voor twee benzines... Maar het zal wel. Momenteel zit er gewoon euro 100 in ;-)
aaaaha! Duiste V-power!!!! Dat zal wel knallen :wink:
Dat doen we zeker ;-)

Maar moet we wel zien in te houden, heb een mooie lijst als het gaat om boete's met de 1.1 (nul :shock: ) en dat wil ik als het even kan met de GTI behouden ;-)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Pgoddijn wrote:Ok, wie neemt er dan een Group-N mee zondag? MNM? Gewoon om te proberen... Misschien ben ik overtuigd, want ben zelf niet zo heel erg van het chippen...
Moet ik ff heel hard gaan spitten in m'n archief, want zover ik weet, heb ik geen lege chippies meer om ff Group-N in te bakken. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pgoddijn wrote: @Grietje:

Hier de sensoren FAQ: KLIK
Ja die ken ik wel
Maar dan nog vraag ik me sterk af van de werking van het terpetine verhaal
maar als je GTI te rijk had gelopen had ie geen 1 op 14.nogwat gedaan, dus die kan je uitsluiten ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, ik twijfel dus steeds... Kan vast geen kwaad, maar waar komt die luft dan vandaan?
Image

Post Reply