koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt

Post by homiethomie »

hej,

m'n ax wordt sinds gister te warm bij rijden, en gooit dan z'n koelvloeistof er uit bij het vultankje.

temperatuurmetertje in de auto doet het wel, maar vin gaat niet draaien als hij warm wordt. vin doorgemeten en die is goed. (temperatuur meter ook goed als het metertje het doet??)

iemand idee wat het is?
(termostaat laat het water niet meer door radiateur lopen?)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

nou ik weet het al,

koppakking lek :?

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

:( en nu ??
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

met paps er een nieuwe in maken :roll:

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

En waarom komt het koelwater eruit en is waarschijnlijk je koppakking doorgeslagen?

Je thermostaat zit vast.... -> vervangen!
Anders heb je het zó weer
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

en de thermostaat die eruit komt kun je in een pannetje testen met een thermometer, kun je meteen kijken of die wel open of dichtgaat bij ongeveer 90/95 graden.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pascal wrote:En waarom komt het koelwater eruit en is waarschijnlijk je koppakking doorgeslagen?

Je thermostaat zit vast.... -> vervangen!
Anders heb je het zó weer
Dat hoeft niet hoor.
Koppakking gaat er heus niet alleen maar uit bij kapotte termostaat, er zijn nog duiiizende meer oorzaken. Misschien gewoon versleten?

Maar goed het is absoluut niet slecht de thermostaat te vervangen, 2 min werk en 9 euro verder ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.

Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!

Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.

Mijn waterslangen waren ook knoerhard!

Groetjes 8)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

Pascal wrote:En waarom komt het koelwater eruit en is waarschijnlijk je koppakking doorgeslagen?

Je thermostaat zit vast.... -> vervangen!
Anders heb je het zó weer
bij het dichtknijpen van de slang die het warme water naar je radiateur brengt spoot het er als een malle uit.

man van de garage zei dat er geen twijfel meer over mogelijk was.



heb je eigenlijk 2 temperatuur sensoren? of is de sensor die de temperatuur aan geeft op je dashboard de zelfde als die je vin activeerd?(of doet de termostaat dat?)

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

ax_eigenaar wrote:Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.

Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!

Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.

Mijn waterslangen waren ook knoerhard!

Groetjes 8)
was de ook een kappotte koppakking?

en wat bedoel je met dat je waterslangen knoerhard waren?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?

Dat is opzich niet uhm, bindend.

Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

grietje wrote:Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?

Dat is opzich niet uhm, bindend.

Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
mja zo'n beetje wel...
de monteur kneep de slang dicht die naar de radiateur gaat en vertelde het verhaal er bij dat hij druk opbouwde in het koelsysteem. en daarom de KVS er uit spuugde.

naja ik ga nog even de andere opties controleren, zoals die warmte sensoren


iemand misschien een electrisch schema van een type 2 GT kabelboom? :roll:


maar het kan toch niet dat hij er koelvloeistof tegen de pomprichting in er uit gooit als je een slang dicht knijpt? :?
Last edited by homiethomie on SunJun07, 2009 4:59:46 PM, edited 2 times in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

homiethomie wrote:
grietje wrote:Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?

Dat is opzich niet uhm, bindend.

Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
mja zo'n beetje wel...

naja ik ga nog even de andere opties controleren, zoals die warmte sensoren
Sensoren zitten aan de rechterkant in de 'kop'
Dus achter die dikke slang, onder je ontsteking.
Er zit er 1 vooraan in het thermostaathuis, en eentje daarachter in de kop. Welke welke moet zijn vergis ik me constant in dus ga ik ook niet zeggen :P
Ik dacht dat degene voor ECU een groene moest zijn en de ander is sowieso een blauwe. En voor een phase 2 GT zal dat een 2 polige blauwe zijn.

Maar weet je zeker dat je auto te warm word? De meter doet het niet maar het noodlampje brand wel?

Bij hete motor hoort er een fontein water uit te komen als je het opendraaid....

En KVS verliezen is ook niet altijd een koppakking. Mijn GT heeft bijv lange tijd 'koelproblemen' gehad, dat ie zn KVS verloor en vervolgens te heet liep maar de kop en koppakking waren al 2x vervangen. Bleek een lek in het waterpomp huis.

Heet worden kan idd ook omdat de thermostaat niet open gaat. Dan koelt je blok niet.

Maja, hoe dan ook. Met een auto waarvan niet zeker is of die goed koelt, NIET rijden. Zelfs al is je koppakking niet door, als je gaat rijden gebeurd dat vanzelf en krijg je er ook een kromme kop als kadootje bij.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

ja de auto wordt zeker te warm, metertje loopt tot boven de 100 graden en dan het lampje dat gaat branden.

en dan stil gaan staan en kap open en dan zie je het er uit komen.

rijden doe ik niet meer nee :(


maar het kan toch niet dat hij er koelvloeistof tegen de pomprichting in er uit gooit als je een slang dicht knijpt? :?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Dat het eruit komt komt gewoon omdat het aan t koken is.

Maar test eerst eens je thermostaat. Eruit halen en ff in kokend water gooien. Miss gaat die niet open.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

grietje wrote:Dat het eruit komt komt gewoon omdat het aan t koken is.

Maar test eerst eens je thermostaat. Eruit halen en ff in kokend water gooien. Miss gaat die niet open.
ja idd dat ga ik ook ff doen :)

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

homiethomie wrote:
ax_eigenaar wrote:Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.

Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!

Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.

Mijn waterslangen waren ook knoerhard!

Groetjes 8)
was de ook een kappotte koppakking?

en wat bedoel je met dat je waterslangen knoerhard waren?
Nou de vin was bij mij dus niet ingeslagen, nadat het lampje was gaan branden had ik mijn motorkap opengemaakt, meteen aan de slagen gevoelt waar het kvs door heen loopt, die stonden echt onder druk door de kvs die zo erg was uitgezet. dus ik die dop eraf draaien, heel mijn hand verbrand omdat er een meter of 2 hoog kvs uitspoot.

Toen heb ik mijn koelsysteem met water bijgevult, 500 meter later --> weer hetzelfde probleem.

Toen heb ik de motor af laten koelen, de vin gecontroleerd (bleek dus slechte aansluiting te hebben wat ik eerder al vermeld had) En weer 2,5 liter water bijgevult, tot nu toe is het altijd goed gebleven.

Gr Sjoerd

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

en waar had je de vin gecontroleerd? want ik ben ff bezig geweest, maar ik wordt niet echt wegwijs uit die kabelboom :roll:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

ff voor de duidelijkheid: de grote fan heeft z'n eigen thermoschakelaar!!
Da's die grote blauwe die rechts in de radiator zit, onder de dikke slang die naar het thermostaathuis gaat!
Trek daar de stekker eens af en verbind de contacten in de stekker eens met een draadje (wel het contact aan zetten!). Als de fan gaat draaien, weet je in ieder geval zeker dat èn de fan het doet, èn het relais dat de stroom voor de fan schakelt, goed is. Het relais zit onder een zwart plastic kapje achter de accu, links van de veerpoot. (Onder dat kapje zitten twee relais. De rechter is die voor de fan.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

ax_eigenaar wrote:Nou de vin was bij mij dus niet ingeslagen, nadat het lampje was gaan branden had ik mijn motorkap opengemaakt, meteen aan de slagen gevoelt waar het kvs door heen loopt, die stonden echt onder druk door de kvs die zo erg was uitgezet. dus ik die dop eraf draaien, heel mijn hand verbrand omdat er een meter of 2 hoog kvs uitspoot.
Dat is ook niet zo slim hè, bij een systeem dat onder druk staat de dop eraf trekken! Heb je nog mazzel dat je alleen je hand hebt verbrand...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply