koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
hej,
m'n ax wordt sinds gister te warm bij rijden, en gooit dan z'n koelvloeistof er uit bij het vultankje.
temperatuurmetertje in de auto doet het wel, maar vin gaat niet draaien als hij warm wordt. vin doorgemeten en die is goed. (temperatuur meter ook goed als het metertje het doet??)
iemand idee wat het is?
(termostaat laat het water niet meer door radiateur lopen?)
m'n ax wordt sinds gister te warm bij rijden, en gooit dan z'n koelvloeistof er uit bij het vultankje.
temperatuurmetertje in de auto doet het wel, maar vin gaat niet draaien als hij warm wordt. vin doorgemeten en die is goed. (temperatuur meter ook goed als het metertje het doet??)
iemand idee wat het is?
(termostaat laat het water niet meer door radiateur lopen?)
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
-
- AX liefhebber
- Posts: 309
- Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
- Location: sellingen
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Dat hoeft niet hoor.Pascal wrote:En waarom komt het koelwater eruit en is waarschijnlijk je koppakking doorgeslagen?
Je thermostaat zit vast.... -> vervangen!
Anders heb je het zó weer
Koppakking gaat er heus niet alleen maar uit bij kapotte termostaat, er zijn nog duiiizende meer oorzaken. Misschien gewoon versleten?
Maar goed het is absoluut niet slecht de thermostaat te vervangen, 2 min werk en 9 euro verder
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.
Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!
Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.
Mijn waterslangen waren ook knoerhard!
Groetjes
Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!
Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.
Mijn waterslangen waren ook knoerhard!
Groetjes
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
bij het dichtknijpen van de slang die het warme water naar je radiateur brengt spoot het er als een malle uit.Pascal wrote:En waarom komt het koelwater eruit en is waarschijnlijk je koppakking doorgeslagen?
Je thermostaat zit vast.... -> vervangen!
Anders heb je het zó weer
man van de garage zei dat er geen twijfel meer over mogelijk was.
heb je eigenlijk 2 temperatuur sensoren? of is de sensor die de temperatuur aan geeft op je dashboard de zelfde als die je vin activeerd?(of doet de termostaat dat?)
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
was de ook een kappotte koppakking?ax_eigenaar wrote:Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.
Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!
Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.
Mijn waterslangen waren ook knoerhard!
Groetjes
en wat bedoel je met dat je waterslangen knoerhard waren?
Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?
Dat is opzich niet uhm, bindend.
Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
Dat is opzich niet uhm, bindend.
Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
mja zo'n beetje wel...grietje wrote:Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?
Dat is opzich niet uhm, bindend.
Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
de monteur kneep de slang dicht die naar de radiateur gaat en vertelde het verhaal er bij dat hij druk opbouwde in het koelsysteem. en daarom de KVS er uit spuugde.
naja ik ga nog even de andere opties controleren, zoals die warmte sensoren
iemand misschien een electrisch schema van een type 2 GT kabelboom?
maar het kan toch niet dat hij er koelvloeistof tegen de pomprichting in er uit gooit als je een slang dicht knijpt?
Last edited by homiethomie on SunJun07, 2009 4:59:46 PM, edited 2 times in total.
Sensoren zitten aan de rechterkant in de 'kop'homiethomie wrote:mja zo'n beetje wel...grietje wrote:Is de kapotte koppakking alleen geconstateerd doordat de auto te warm word en er KVS uitspuit?
Dat is opzich niet uhm, bindend.
Je hebt minstens 2 tempsensoren. 1tje voor je noodlamp en meter (met 2 polen) en 1 voor de ecu. Oude GT's hebben degene voor meter apart (extra sensor) en een 1 polige sensor voor de noodlamp.
naja ik ga nog even de andere opties controleren, zoals die warmte sensoren
Dus achter die dikke slang, onder je ontsteking.
Er zit er 1 vooraan in het thermostaathuis, en eentje daarachter in de kop. Welke welke moet zijn vergis ik me constant in dus ga ik ook niet zeggen
Ik dacht dat degene voor ECU een groene moest zijn en de ander is sowieso een blauwe. En voor een phase 2 GT zal dat een 2 polige blauwe zijn.
Maar weet je zeker dat je auto te warm word? De meter doet het niet maar het noodlampje brand wel?
Bij hete motor hoort er een fontein water uit te komen als je het opendraaid....
En KVS verliezen is ook niet altijd een koppakking. Mijn GT heeft bijv lange tijd 'koelproblemen' gehad, dat ie zn KVS verloor en vervolgens te heet liep maar de kop en koppakking waren al 2x vervangen. Bleek een lek in het waterpomp huis.
Heet worden kan idd ook omdat de thermostaat niet open gaat. Dan koelt je blok niet.
Maja, hoe dan ook. Met een auto waarvan niet zeker is of die goed koelt, NIET rijden. Zelfs al is je koppakking niet door, als je gaat rijden gebeurd dat vanzelf en krijg je er ook een kromme kop als kadootje bij.....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
ja de auto wordt zeker te warm, metertje loopt tot boven de 100 graden en dan het lampje dat gaat branden.
en dan stil gaan staan en kap open en dan zie je het er uit komen.
rijden doe ik niet meer nee
maar het kan toch niet dat hij er koelvloeistof tegen de pomprichting in er uit gooit als je een slang dicht knijpt?
en dan stil gaan staan en kap open en dan zie je het er uit komen.
rijden doe ik niet meer nee
maar het kan toch niet dat hij er koelvloeistof tegen de pomprichting in er uit gooit als je een slang dicht knijpt?
Dat het eruit komt komt gewoon omdat het aan t koken is.
Maar test eerst eens je thermostaat. Eruit halen en ff in kokend water gooien. Miss gaat die niet open.
Maar test eerst eens je thermostaat. Eruit halen en ff in kokend water gooien. Miss gaat die niet open.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Nou de vin was bij mij dus niet ingeslagen, nadat het lampje was gaan branden had ik mijn motorkap opengemaakt, meteen aan de slagen gevoelt waar het kvs door heen loopt, die stonden echt onder druk door de kvs die zo erg was uitgezet. dus ik die dop eraf draaien, heel mijn hand verbrand omdat er een meter of 2 hoog kvs uitspoot.homiethomie wrote:was de ook een kappotte koppakking?ax_eigenaar wrote:Ik heb dat probleem ook gehad, stond ik in de rij voor de mc-drive, heb ik me eten, wil ik aanrijden, gaat het lampje branden van een te warme motor.
Motorkap opengetrokken --> koelvloeistof spoot gewoon onder de dop door!
Bleek dat mijn vin ook niet insloeg. De meeste controleren alleen de vin of het stekkertje dat in de vin zit. Bij mij was het de andere kant van de stekker. Niet de aansluiting aan de vin, maar het andere eind.
Mijn waterslangen waren ook knoerhard!
Groetjes
en wat bedoel je met dat je waterslangen knoerhard waren?
Toen heb ik mijn koelsysteem met water bijgevult, 500 meter later --> weer hetzelfde probleem.
Toen heb ik de motor af laten koelen, de vin gecontroleerd (bleek dus slechte aansluiting te hebben wat ik eerder al vermeld had) En weer 2,5 liter water bijgevult, tot nu toe is het altijd goed gebleven.
Gr Sjoerd
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
ff voor de duidelijkheid: de grote fan heeft z'n eigen thermoschakelaar!!
Da's die grote blauwe die rechts in de radiator zit, onder de dikke slang die naar het thermostaathuis gaat!
Trek daar de stekker eens af en verbind de contacten in de stekker eens met een draadje (wel het contact aan zetten!). Als de fan gaat draaien, weet je in ieder geval zeker dat èn de fan het doet, èn het relais dat de stroom voor de fan schakelt, goed is. Het relais zit onder een zwart plastic kapje achter de accu, links van de veerpoot. (Onder dat kapje zitten twee relais. De rechter is die voor de fan.)
Da's die grote blauwe die rechts in de radiator zit, onder de dikke slang die naar het thermostaathuis gaat!
Trek daar de stekker eens af en verbind de contacten in de stekker eens met een draadje (wel het contact aan zetten!). Als de fan gaat draaien, weet je in ieder geval zeker dat èn de fan het doet, èn het relais dat de stroom voor de fan schakelt, goed is. Het relais zit onder een zwart plastic kapje achter de accu, links van de veerpoot. (Onder dat kapje zitten twee relais. De rechter is die voor de fan.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Dat is ook niet zo slim hè, bij een systeem dat onder druk staat de dop eraf trekken! Heb je nog mazzel dat je alleen je hand hebt verbrand...ax_eigenaar wrote:Nou de vin was bij mij dus niet ingeslagen, nadat het lampje was gaan branden had ik mijn motorkap opengemaakt, meteen aan de slagen gevoelt waar het kvs door heen loopt, die stonden echt onder druk door de kvs die zo erg was uitgezet. dus ik die dop eraf draaien, heel mijn hand verbrand omdat er een meter of 2 hoog kvs uitspoot.