Ik zat vanavond een pilsje te drinken op café en iemand die ik zo een beetje ken kwam me vertellen dat het blok van zijn wijlen Saxo VTS 1.6 8V te koop is voor 100€ incl kabelboom en ECU. Van die prijs kan wellicht nog wat af. Het blok heeft wel 2 autocrossritten in zijn saxo gelegen tot de achterkant krom was en hij afgevoerd moest worden. Het blok zou goed zijn.
Nu twijfel ik natuurlijk op zijn zachtst gezegd enorm... Mijn GTI is nu best snel, maar ik mis soms echt enige vorm van koppel. Diegenen die GT vs GTI reden weten vast wat ik bedoel. En boven de 120 is ie ook niet meer zo snel. Anderzijds heb ik toch wat centen gestoken in dit blok zoals een nieuwe koppakking, klepseals, krukaskeerring, driem, group-N chip, nieuwe radiator. Het toeval wil dat ik zaterdag ga banken om te zien hoeveel pk het blokje nog heeft. Hij loopt ook heel goed en is stottervrij.
Als ik het blok zou kopen zou ik er denk ik meteen een klein projectje van maken en zelf de cilinderkop afnemen om te zien of het nog echt goed is. (en om er van bij te leren) Dus meteen een nieuwe koppakking etc. Advies hieromtrent is zeer welkom.
Stel, ik doe het blok open en bvb het onderblok blijkt niet goed. Ben ik dan hard genaaid ivm de waarde van de rest van de onderdelen appart?
Stel, ik wil het blok monteren. Wat moet ik dan zoal aanpassen?
Valt de kabelboom mee of is dat redelijk aanpassen? (ronde stekker zeker?) Daar heb ik wel al ietwat ervaring mee van mijn vorig projectje.
Passen de vbak van mijn GTI samen met de aandrijfassen? (die zijn ook pas nieuw)
Past mijn nieuwe 1.4 GTI koppeling dan?
Past mijn spaghetti ook op 1.6? Jazeker?
Houdt mijn bijna nieuwe 1.4 GTI radiator het uit of zal ik een grotere nodig hebben?
Is het echt erg de moeite gezien de geringe pkwinst? (wel koppelwinst natuurlijk)
En nog 1 vraag. Hoeveel € gaan die 1.6-blokjes gemiddeld?
Nog suggesties en tips zijn altijd welkom.