1.6?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
1.6?
Nu heb ik een goeie GTI en nu wil ik weer meer
Ik zat vanavond een pilsje te drinken op café en iemand die ik zo een beetje ken kwam me vertellen dat het blok van zijn wijlen Saxo VTS 1.6 8V te koop is voor 100€ incl kabelboom en ECU. Van die prijs kan wellicht nog wat af. Het blok heeft wel 2 autocrossritten in zijn saxo gelegen tot de achterkant krom was en hij afgevoerd moest worden. Het blok zou goed zijn.
Nu twijfel ik natuurlijk op zijn zachtst gezegd enorm... Mijn GTI is nu best snel, maar ik mis soms echt enige vorm van koppel. Diegenen die GT vs GTI reden weten vast wat ik bedoel. En boven de 120 is ie ook niet meer zo snel. Anderzijds heb ik toch wat centen gestoken in dit blok zoals een nieuwe koppakking, klepseals, krukaskeerring, driem, group-N chip, nieuwe radiator. Het toeval wil dat ik zaterdag ga banken om te zien hoeveel pk het blokje nog heeft. Hij loopt ook heel goed en is stottervrij.
Als ik het blok zou kopen zou ik er denk ik meteen een klein projectje van maken en zelf de cilinderkop afnemen om te zien of het nog echt goed is. (en om er van bij te leren) Dus meteen een nieuwe koppakking etc. Advies hieromtrent is zeer welkom.
Stel, ik doe het blok open en bvb het onderblok blijkt niet goed. Ben ik dan hard genaaid ivm de waarde van de rest van de onderdelen appart?
Stel, ik wil het blok monteren. Wat moet ik dan zoal aanpassen?
Valt de kabelboom mee of is dat redelijk aanpassen? (ronde stekker zeker?) Daar heb ik wel al ietwat ervaring mee van mijn vorig projectje.
Passen de vbak van mijn GTI samen met de aandrijfassen? (die zijn ook pas nieuw)
Past mijn nieuwe 1.4 GTI koppeling dan?
Past mijn spaghetti ook op 1.6? Jazeker?
Houdt mijn bijna nieuwe 1.4 GTI radiator het uit of zal ik een grotere nodig hebben?
Is het echt erg de moeite gezien de geringe pkwinst? (wel koppelwinst natuurlijk)
En nog 1 vraag. Hoeveel € gaan die 1.6-blokjes gemiddeld?
Nog suggesties en tips zijn altijd welkom.
Ik zat vanavond een pilsje te drinken op café en iemand die ik zo een beetje ken kwam me vertellen dat het blok van zijn wijlen Saxo VTS 1.6 8V te koop is voor 100€ incl kabelboom en ECU. Van die prijs kan wellicht nog wat af. Het blok heeft wel 2 autocrossritten in zijn saxo gelegen tot de achterkant krom was en hij afgevoerd moest worden. Het blok zou goed zijn.
Nu twijfel ik natuurlijk op zijn zachtst gezegd enorm... Mijn GTI is nu best snel, maar ik mis soms echt enige vorm van koppel. Diegenen die GT vs GTI reden weten vast wat ik bedoel. En boven de 120 is ie ook niet meer zo snel. Anderzijds heb ik toch wat centen gestoken in dit blok zoals een nieuwe koppakking, klepseals, krukaskeerring, driem, group-N chip, nieuwe radiator. Het toeval wil dat ik zaterdag ga banken om te zien hoeveel pk het blokje nog heeft. Hij loopt ook heel goed en is stottervrij.
Als ik het blok zou kopen zou ik er denk ik meteen een klein projectje van maken en zelf de cilinderkop afnemen om te zien of het nog echt goed is. (en om er van bij te leren) Dus meteen een nieuwe koppakking etc. Advies hieromtrent is zeer welkom.
Stel, ik doe het blok open en bvb het onderblok blijkt niet goed. Ben ik dan hard genaaid ivm de waarde van de rest van de onderdelen appart?
Stel, ik wil het blok monteren. Wat moet ik dan zoal aanpassen?
Valt de kabelboom mee of is dat redelijk aanpassen? (ronde stekker zeker?) Daar heb ik wel al ietwat ervaring mee van mijn vorig projectje.
Passen de vbak van mijn GTI samen met de aandrijfassen? (die zijn ook pas nieuw)
Past mijn nieuwe 1.4 GTI koppeling dan?
Past mijn spaghetti ook op 1.6? Jazeker?
Houdt mijn bijna nieuwe 1.4 GTI radiator het uit of zal ik een grotere nodig hebben?
Is het echt erg de moeite gezien de geringe pkwinst? (wel koppelwinst natuurlijk)
En nog 1 vraag. Hoeveel € gaan die 1.6-blokjes gemiddeld?
Nog suggesties en tips zijn altijd welkom.
Gaat het om de 90pk versie of om de 100pk(al is die aardig zeldzaam volgens mij)
moet eerlijk zeggen ik zou het niet doen! is aanzienlijk laagtoeriger leuk om te cruisen en van onder weg te trekken maar het snelheidsgevoel zal minder zijn!
Verder is een 1.6Xsi/1.6rallye wel leuk 105pk en wat hoogtoeriger en met wat simpele aanpassingen (uitlaat inlaat) wel een 120pk uit te halen(op rallye forum zelfs 128pk!
moet eerlijk zeggen ik zou het niet doen! is aanzienlijk laagtoeriger leuk om te cruisen en van onder weg te trekken maar het snelheidsgevoel zal minder zijn!
Verder is een 1.6Xsi/1.6rallye wel leuk 105pk en wat hoogtoeriger en met wat simpele aanpassingen (uitlaat inlaat) wel een 120pk uit te halen(op rallye forum zelfs 128pk!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Goh, da weet ik niet. En de eigenaar zelf weet het volgens mij ook niet. (al zal hij wellicht 100 zeggen) Ik weet enkel dat het blok uit een ph1 saxo komt.Happytree wrote:Gaat het om de 90pk versie of om de 100pk(al is die aardig zeldzaam volgens mij)
moet eerlijk zeggen ik zou het niet doen! is aanzienlijk laagtoeriger leuk om te cruisen en van onder weg te trekken maar het snelheidsgevoel zal minder zijn!
Verder is een 1.6Xsi/1.6rallye wel leuk 105pk en wat hoogtoeriger en met wat simpele aanpassingen (uitlaat inlaat) wel een 120pk uit te halen(op rallye forum zelfs 128pk!
Zijn er manieren om daar makkelijk achter te komen?
Ik denk dat ik het wel zou doen. 1.6 voel je echt wel, vooral op de snelweg. Al had marc een rallye (106) blok dus dat is wel de 100 pk.
en op vroemdag was ook wel duidelijk welke AXen 1.6 hadden liggen, die gingen toch beduidend een stuk harder
en op vroemdag was ook wel duidelijk welke AXen 1.6 hadden liggen, die gingen toch beduidend een stuk harder
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
en in de 106
100 euro is echt niet duur
over de koppeling meende dat deze een slagje groter was voor de 1.6 (200mm) maar dit kun je na zoeken op hbase.nl
je uitlaat en bak past ook nog steeds
de radiateur is iets wat aan de kleine kant, maar als je niet veel file rijd gaat het net, maar groter is wel beter.. eigenlijks is ie voor een 1.4gti ook al iets te klein
ik rij gewoon nog rond met de 1.4 injectie en 1.6 injectors + hogerebenzine druk en gechipte computer (geen idee welke), loopt wel aardig al zeg ik het zelf, marc heeft wel es een rondje mee gereden dus die kan dit bevestigen
100 euro is echt niet duur
over de koppeling meende dat deze een slagje groter was voor de 1.6 (200mm) maar dit kun je na zoeken op hbase.nl
je uitlaat en bak past ook nog steeds
de radiateur is iets wat aan de kleine kant, maar als je niet veel file rijd gaat het net, maar groter is wel beter.. eigenlijks is ie voor een 1.4gti ook al iets te klein
ik rij gewoon nog rond met de 1.4 injectie en 1.6 injectors + hogerebenzine druk en gechipte computer (geen idee welke), loopt wel aardig al zeg ik het zelf, marc heeft wel es een rondje mee gereden dus die kan dit bevestigen
Dat van die koppeling klopt: v.andriessens GTI heeft ook een 1.6 blok uit een Peugeot en daar zit idd een 200mm koppeling in.
(Erg lullig als je daar pas achter komt na met gepaste moeite de bak eraf te hebben gehaald om de koppeling te vervangen. )
(Erg lullig als je daar pas achter komt na met gepaste moeite de bak eraf te hebben gehaald om de koppeling te vervangen. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Welja, het zijn vooral de prestaties boven de 100 en de hernemingen die me interesseren. En aangezien ik graag meer op circuit wil gaan rijdengrietje wrote:Ik denk dat ik het wel zou doen. 1.6 voel je echt wel, vooral op de snelweg. Al had marc een rallye (106) blok dus dat is wel de 100 pk.
en op vroemdag was ook wel duidelijk welke AXen 1.6 hadden liggen, die gingen toch beduidend een stuk harder
Is die 90pk dan met katalysator? Dus zou het blok dan direct 95 pk hebben zonder kat?
Misschien dat er dan een andere rad zou inkomen aangezien er toch een nieuw front in moet (roest) en er bewerkt zal moeten worden.TTF wrote:en in de 106
100 euro is echt niet duur
over de koppeling meende dat deze een slagje groter was voor de 1.6 (200mm) maar dit kun je na zoeken op hbase.nl
je uitlaat en bak past ook nog steeds
de radiateur is iets wat aan de kleine kant, maar als je niet veel file rijd gaat het net, maar groter is wel beter.. eigenlijks is ie voor een 1.4gti ook al iets te klein
ik rij gewoon nog rond met de 1.4 injectie en 1.6 injectors + hogerebenzine druk en gechipte computer (geen idee welke), loopt wel aardig al zeg ik het zelf, marc heeft wel es een rondje mee gereden dus die kan dit bevestigen
Bah, twijfel!
Misschien koop ik best gewoon dat blok om later te beslissen
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
twijfels zijn irritant:P
zo als ik het lees heb je zin om wat te leren en te knutselen?
ik kan niet in je portmonee kijken maar voor 100 euro kun je wel een leuke project/hobby kopen.(zal uiteindelijk wel duurder worden door onderdelen )
deze opknappen en dan kijken wat je ermee doet.
zo leer je het een en ander.
en dan vooral geen haast achterzetten om het op orde te krijgen maar de zo af en toe er wat aan klooien. (en de tijd nemen om goedkoop de onderdelen die je nodig hebt te zoeken)
kunt hem dan altijd wel weer verkopen, of in je eigen zetten
zo als ik het lees heb je zin om wat te leren en te knutselen?
ik kan niet in je portmonee kijken maar voor 100 euro kun je wel een leuke project/hobby kopen.(zal uiteindelijk wel duurder worden door onderdelen )
deze opknappen en dan kijken wat je ermee doet.
zo leer je het een en ander.
en dan vooral geen haast achterzetten om het op orde te krijgen maar de zo af en toe er wat aan klooien. (en de tijd nemen om goedkoop de onderdelen die je nodig hebt te zoeken)
kunt hem dan altijd wel weer verkopen, of in je eigen zetten
Boven de 100 ga je het verschil zeker wel merken, ik zou alleen niet snel een saxo variant pakken, de 90pk versie is tam en heeft alleen een koppelvoordeel. De 100pk versie heeft een 3 plugs ecu die niet echt fijn aan te passen is. Ik zou eerder voor de 106 xsi 1.6 of een 106 1.6 rallye blok gaan.
Een 1.6 onderblok op een 1.4 kop met de het orginele injectiesysteem kan maar ik kan igg vertellen dat een 100% functioneel 106 rallye blok veel harder loopt en vele malen netter.
100 euro is overigens geen geld (normaal mag je op 300-400 euro rekenen voor een 106 rallye exemplaar maar in het geval van een 90pk eerder rond de 250), maar hou er rekening mee dat je meer moet aanpassen, ik heb b.v al een grotere radiateur e.d voor het geval er eventueel een 1.6 ingaat, de 1.4 mpi is echter wel enorm robuust en kan goed tegen een stootje.
Trouwens gek genoeg loop de first tot 180 gewoon hard, maargoed die is wat lichter/dunnere bandjes/geen GT bumper e.d.
De enige klacht die ik heb is het gebrek aan echt koppel onder de 4 k rpm waardoor ik altijd hoog in toeren moet zitten (en de temperatuur snel oploopt, de reden waarom ik juist wel veel aandacht aan de koeling besteed).
Ik steek ook geen geld in het blok omdat aanpassingen bij de 1.4 weinig winst geven en bijna altijd een koppelverlies geven (en daar is er al niet veel van ).Plus deze loopt nu aardig goed, en dan kan je er beter vanaf blijven
Een 1.6 onderblok op een 1.4 kop met de het orginele injectiesysteem kan maar ik kan igg vertellen dat een 100% functioneel 106 rallye blok veel harder loopt en vele malen netter.
100 euro is overigens geen geld (normaal mag je op 300-400 euro rekenen voor een 106 rallye exemplaar maar in het geval van een 90pk eerder rond de 250), maar hou er rekening mee dat je meer moet aanpassen, ik heb b.v al een grotere radiateur e.d voor het geval er eventueel een 1.6 ingaat, de 1.4 mpi is echter wel enorm robuust en kan goed tegen een stootje.
Trouwens gek genoeg loop de first tot 180 gewoon hard, maargoed die is wat lichter/dunnere bandjes/geen GT bumper e.d.
De enige klacht die ik heb is het gebrek aan echt koppel onder de 4 k rpm waardoor ik altijd hoog in toeren moet zitten (en de temperatuur snel oploopt, de reden waarom ik juist wel veel aandacht aan de koeling besteed).
Ik steek ook geen geld in het blok omdat aanpassingen bij de 1.4 weinig winst geven en bijna altijd een koppelverlies geven (en daar is er al niet veel van ).Plus deze loopt nu aardig goed, en dan kan je er beter vanaf blijven
Qua moeite die je moet doen om wat winst te halen zie ik er weinig in.
Meer koppel onderin maar een lager toerenbereik en nauwelijks pk winst.
Zou ik er eerder gewoon een snelle nokkenas in m'n GTi hangen.
Heb je én je koppel winst onderin een beetje én fors meer 'oempf'. Zeker lekker op een circuit!
Iedereen heeft hierin z'n eigen voorkeur.
Meer koppel onderin maar een lager toerenbereik en nauwelijks pk winst.
Zou ik er eerder gewoon een snelle nokkenas in m'n GTi hangen.
Heb je én je koppel winst onderin een beetje én fors meer 'oempf'. Zeker lekker op een circuit!
Iedereen heeft hierin z'n eigen voorkeur.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Volgens de fabriek ca. 10pkcitrofenwick wrote:....2Black, hoeveel pk/nm zou een andere nokkenas kunnen opleveren? Misschien zijn dit dan wel goedkopere pk's.
Maar die cijfers zeggen nooit zoveel.
Je hebt kennelijk al een spaghettispruitstuk en gecombineerd met een mooi luchtfilter is die 10pk ook wel haalbaar.
Je kunt echter niet zomaar elke nokkenas erin gooien, het moet een bescheiden upgrade zijn want anders snapt je injectie (ECU) er niets meer van en krijg je'm nooit lekker lopend.
Hoe scherper je de nokkenas maakt des te slechter (hoogtoeriger) zal je motor stationair lopen. Dat maakt voor competitie niet uit natuurlijk maar op de weg is het niet handig.
Qua koppel is het lastig uit te drukken, maar je mag toch wel van 15% winst vanaf ca. 2500-3000 toeren uitgaan.
Kijk maar eens bij Catcams.be, productnummer: 4901105 (bijvoorbeeld)
Let wel, ook dit zijn delicate operaties!
Altijd combineren met controle kop, liefst ook gelijk vlakken/reviseren en een goede nieuwe koppakking ertussen. Het is een gouden kans om alles (klepseals, kleppen, klepveren, tuimelaars noem maar op) eens goed na te lopen.
Bij extremere nokkenassen zijn vaak extra aanpassingen nodig, zoals hardere klepveren. Maar daar weten ze bij Catcams (of KentCams) alles van.
Persoonlijk zeg ik, niet aan beginnen als je het niet héél zeker weet en genoeg toegang hebt tot technische expertise.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Mwa, op zich zit een cilinderkop best simpel in elkaar, een paar veren op stokjes met een as ertussenin2Black wrote:Let wel, ook dit zijn delicate operaties!
Altijd combineren met controle kop, liefst ook gelijk vlakken/reviseren en een goede nieuwe koppakking ertussen. Het is een gouden kans om alles (klepseals, kleppen, klepveren, tuimelaars noem maar op) eens goed na te lopen.
Bij extremere nokkenassen zijn vaak extra aanpassingen nodig, zoals hardere klepveren. Maar daar weten ze bij Catcams (of KentCams) alles van.
Persoonlijk zeg ik, niet aan beginnen als je het niet héél zeker weet en genoeg toegang hebt tot technische expertise.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
nokkenas
1. Volgens mij is het het aantal graden dat ie de kleppen opent (hoe lang staan ze open....) in combinatie met hoe ver/hoog/diep de klep uit zijn zitting komt (de klepopening en dus doorstroomruimte wordt groter).denny wrote:de winst van een goede nokkenas ligt vooral aan hoe goed je intake en uitlaat is. Hoe meer graden open hoe belagrijker dit word.
2. Uiteraard kan je met beide delen varieren door het gekozen nokprofiel op de nokkenas. Als het zo extreem wordt dat het openen van de inlaatklep overlapt met het open zijn van de uitlaatklep heb je "klepoverlap" en wordt ook de tegendruk van je uitlaatsysteem interessant.....
3. Een verstelbare nokkenaspully zal alleen de timing van het openen en sluiten van de kleppen veranderen.
4. extreem scherpe nokken vragen om sterkere klepveren omdat anders de kleppen te langzaam sluiten en de prestaties weer minder/anders worden. In een extreem hoogtoerige situatie kunnen de klppen zelfs gaan zweven (niet meer geheel sluiten).
tot zover. Misschien kan iemand nog wat vertellen over de fase benamingen van de nokkenassen?? Weet ik namelijk niet meer....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX