Motor wissel?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

'k Zou eerder kijken voor een Honda blok. Uit een Honda CRX bijv. Gewoon ook veel met classic mini's dat daar een hondamotor in word gebouwd. Super betrouwbaar en super snel. 130-160pk enkel de 1.6 :)
Als je dan toch die moeite gaat doen... Aandrijfassen kun je gewoon omlassen...

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Guido_AXGT wrote:'k Zou eerder kijken voor een Honda blok. Uit een Honda CRX bijv. Gewoon ook veel met classic mini's dat daar een hondamotor in word gebouwd. Super betrouwbaar en super snel. 130-160pk enkel de 1.6 :)
Als je dan toch die moeite gaat doen... Aandrijfassen kun je gewoon omlassen...
Tsja...Ga in dat geval dan voor een Chevy V8, met gemak 500pk en al doe je een beetje moeite, is de 1000pk ook nog haalbaar...:roll:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

v8 is niet realistisch, 1.6 CRX eerder wel...

Image

Image

Image

Image

Hoe vet is een AX-VTEC!!! 8)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

och, wat is jouw maatstaf voor realistisch? Een V8 of zo'n vtec geval kan best maar vergt veel meer aanpassingen.
AX GTI '91

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

v8 ligt in lijn, de neus van de ax lijkt me echt te kort...
vtec ligt dwars, past zelfs in een mini. Ax moet te doen zijn.

http://www.hondapoint.com/forum/honda-v ... -vtec.html

leuk filmpje :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Tijmen wrote:Als je het vermogen van een GTI wil.... doe jezelf dan een plezier en koop een nette GTI. Als je méér wil loont een ombouw pas naar mijn idee.
Mjah, ware het niet de de meeste te koop aangeboden GTI's rotte plekken inde carrosserie hebben en dat voor wèl goeie GTI's nog steeds dik betaald moet worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

En een GTI betaal je al beginend bestuurder aardige premie, verder ziet hij er al aardig sneller uit een TGS is meer een wolf in schaaps kleren!

Past trouwens het Inlaatspruitstuk van een Ax sport op een 1.4 blok?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Guido_AXGT wrote:vtec ligt dwars, past zelfs in een mini. AX moet te doen zijn.
Vergeet niet dat er voor de mini complete ombouwkits, subframes, uitlaatlijnen, aandrijfassen en noem het maar op te koop zijn, om VTEC-blokken te kunnen monteren. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld blokken van Opel, die worden ook regelmatig in Mini's gelepeld en hiervoor zijn ook alle aangepaste onderdelen gewoon op de markt.
Dit is voor een AX niet het geval, wat betekent dat je bij de AX dus ongeveer ALLES aan zal moeten passen om het blok, de aandrijflijn, de uitlaatlijn en ga zo maar door passend te maken.
In dat opzicht, is de inbouw van een V8 net zo makkelijk als de inbouw van een VTEC...

En het bewijs dat een V8 ook in een mini pas kun je vinden op:
www.miniv8.com ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Krijg je dat in NL dan nog legaal op de weg?
Ik heb trouwens op de NS ooit een honda powered mini gezien:
Image
AX-kopen is verslavend.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Jazeker krijg je het legaal. :) Wel ff naar de RDW.
En d'r is zeker markt voor, daarom zijn er onderdelen voor te verkrijgen.
Het enigste is 'n subframe voor de mini met motorsteunen voor het CRX blok, maar dat is om het makkelijk te maken.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Tijmen wrote:Als je het vermogen van een GTI wil.... doe jezelf dan een plezier en koop een nette GTI. Als je méér wil loont een ombouw pas naar mijn idee.
sommige mensen doen het ook "voor de hobby" he :-)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Net zoiets als een redelijk hopeloos geval van de sloop 'redden' ?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Die Ringmini was toen ik op de ring was ook aanwezig en dat ding ging HAAARD in de ronte echt leuk speelgoed!

Maar past het Inlaatspruitstuk van een AX sport op een 1.4 blok?

Verder voor de ombouw naar Carb moet je neem ik aan een verdelerkap hebben ipv Dis ontsteking?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Volgens mij past het uitlaatspruitstuk van een sport wel, maar het inlaatspruitstuk niet.

En idd, voor ombouw naar carb. moet je ook over naar verdeelkap.
DIS wordt aangestuurd door de ECU en die komt te vervallen bij plaatsen van carb. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Voor ombouw naar carb wissel je best van kop ook ivm grotere kleppen. De ontsteking ombouwen lijkt me niet zo moeilijk.

Bij aangeboden staat trouwens een GTI op webers voor slechts 500€. Misschien is dat wat voor je :) Het is dat ik er geen plaats voor heb...
AX-kopen is verslavend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Je kan mijn wie=wie ook doorspitten. Daar staan uitgebreid foto's in van de 1.1i naar de 1.4i

En een paar jaar later van de 1.4i naar de 1.6i

En moet zeggen dat het verschil van de 1.4i naar de 1.6i veel groter is dan van de 1.1i naar de 1.4i

Ik ben er heel tevreden mee. Ook al is het de standaard 90pk uitvoering. Op de huidige rallye bak trekt ie erg leuk.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn 1.4 GTI heeft nu naar schatting 100pk. (katloos + group-N)
Wil dat dan zeggen dat ie niet/amper sneller zou worden met een standaard 1.6 blok? Of zit het grote verschil hem in het koppel? Moest er as meeting iemand mij eens willen meenemen :oops:
AX-kopen is verslavend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Er is zeker verschil, vermogen is leuk maar de 1.4 mpi heeft pas boven de 5 k rpm echt vermogen terwijl de 1.6 al boven de 3 k rpm een groot deel van zijn vermogen vrijgeeft. Boven de 130 kan je het met een 1.4 al compleet vergeten tegen een 1.6.

plus de 1.6 met magnetti injectiesysteem loopt 100x beter dan het brakke bosch systeem (het is dan ook een wonder dat de first wel goed loopt).

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik merk bij mij niks van een brak bosch systeem. Ma5.2 nergens last van.
Of hebben we het hier over de oudere varianten?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als in Chris z'n First nu een 1.1i motor met Bosch ECU ligt, dan is dat 100% zeker een MA2.2. En ja, die dingen zijn ERG basic.

Anders is het een 1.1i motor met Magneti Marelli G6.11 ECU. (En die zijn wèl fijn!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply