Motor wissel?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Motor wissel?

Post by Happytree »

Goedenavond!

Ik wil graag wat info verzamelen over het wisselen van een motorblok, dit lijkt me in de toekomst een leuk plan! al hangt dat af van hoeveel werk het is en of ik het zelf aandurf.

1. Wat moet ik aanpassen? het zou zoiezo om een TU blok gaan wat op de huidige motorsteunen past, zijn er blokken die zo op ax bak passen, of moet je altijd een andere bak hebben en hoe zit dat dan met de aandrijfassen? dan het laatste de kabelboom ik neem aan dat er geen andere blokken (met meer vermogen) er zo klik klak aanpassen, dus moet je daar een zware wettenschapper voor zijn of is dat zelf te doen.

2. Wat zijn goede en leuke blokjes voor sportief gebruik? en welke hebben een alu onderblok zodat hij ook nog normaal blijft sturen(of zijn er geen leuke alu blokjes)

Groetjes, Jordi

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

ff voor de duidelijkheid: of het nu een alu onderblok is of een gietijzeren onderblok, dat maakt voor het STUREN echt geen moer uit! ;)

Wat voor motor zit er nu in de AX?
Wat wil je bereiken met een motorwissel?

Hoeveel aanpassingen er nodig zijn hangt af van wat voor type AX je hebt (ph1 of ph2) ivm. motorkabelboom, wat voor motor er nu in hangt en wat voor motor je erin wilt gaan hangen.

Als je AX een ph2 is en nu een 1.1i motor heeft, kun je zonder veel moeite een 1.4i erin hangen. Kwestie van de oude motor, kompleet met kabelboom eruit halen (de ronde stekker boven de bak is het enige dat de motorkabelboom met de rest verbindt (uitgezonderd de dikke massa-kabels en de kabel naar de startmotor en dynamo)) en nieuwe motor erin hangen, uiteraard met bijbehorende kabelboom en ECU.

Een tijdje geleden heb ik nog een nieuw motorblok in de GT inj. van Fietspomp gehangen. Zijn we totaal twee dagen en een halve nacht mee bezig geweest (maar dat kwam vooral omdat we nog op zoek moesten naar een andere slangaansluitingen-dop voor in het waterpomphuis en we te maken kregen met een boel lekkende seals en pakkingen in het KVS-systeem. :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Oké.

Het zou om mijn TGS gaan dus een type2 standaard een 1.4 KDX.

Ik wil er een sneller autotje van maken, dus zoiezo meer vermogen, het liefst zoveel mogenlijk maar het moet wel te doen zijn en betrouwbaar blijven.

En over dat sturen, ik neem aan dat een Gietijzere blok aardig meer weegt en het zit helemaal in de neus dus voor de gewichtst verdeling is het niet super gunstig (maar dat is alleen theorie zelf geen ervaring mee)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Die 20kg die 'n gietijzeren onderblok méér weegt dan een alu onderblok ga je hooguit in de accelleratie merken, vrijwel niet in het sturen.

Weet je zeker dat je huidige blok een alu onderblok heeft?
KDX is met zowel gietijzeren als alu onderblok gebouwd.

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de kop en het hele inlaatgedeelte (dus inlaatspruitstuk incl. injectiehuis) te vervangen door dat van een GTI (multipoint injectie). Dan kan 't onderblok en de bak gewoon blijven zitten.
Uiteraard moet je dan ook de motorkabelboom en de ECU vervangen.
Voordeel hiervan is dat je een Group-N chip in de ECU kan (laten) zetten, waardoor 'ie beter presteert. Heb je geld te veel, dan kun je ook nog het uitlaatspruitstuk vervangen door een spagetti-spruitstuk.

Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Qua kabelboom moet ik zeggen dat het echt enorm meevalt!!!!! Betreft dan een 1.6'je. 8v / 16v is haast het zelfde.

Wilde eerst de kabelboom zelf aan gaan passen, kreeg gelukkig hulp van drake (chris) en van de week heeft ie gelopen met 3 aangesloten draden :lol: Meer voor te starten heb je niet nodig behalve een ecu die unlocked is :wink:

Kortom snap ik niet waarom er vaak zo moeilijk over gedaan word!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

MNM(tm) wrote: Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Dat was een 16v. Maar daar is inmiddels ook al meer ervaring mee, Rooney is er bijvoorbeeld mee bezig.
Er is ook nog de 1.6 8v versie. Dat heeft v.Andriessen er bijvoorbeeld inliggen. Bas_s ook geloof ik.
Voordeel hiervan is dat de AX behoorlijk rapper wordt maar dat het verschil niet aan de motor te zien is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ow jah, die was ik ff vergeten. :oops:

Erg slordig, want aan die van v.andriessen heb ik twee weken geleden nog gesleuteld. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

blaat, foutje
Last edited by grietje on SatMay09, 2009 10:25:46 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote: Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Dat is een 1.6 16v, wat behoorlijk wat anders is dan een 1.6 8klepper

een 1.6 (TUJP5) zoals in mijn 306 is wel in een AX te shoppen (306 heeft alleen maar 90 PK, uit een 106 rally is al 100 pk d8 ik)

Het enige is dat een GTI als basis makkelijker is omdat deze al de juiste aandrijfassen, kabelboom, injectie e.d. hebben

Maar het kan met een andere ook, dan moet je alleen ook de kabelboom omhangen, en computer, aandrijfassen, v bak, en compleet injectie systeem hebben... Of je pakt een 1.6 met je eigen kop, maar of dat gunstig is is vraag 2. moet je nog wel andere bak en andere aandrijfassen hebben.
In Marc zn ex-GTI (v.andriessen zijn auto) hebben wij een 1.6 uit een 106 rallye gehangen, was plug and pray ;) Alleen, wat ik vond, is dat dit helemaal niet zo snel is :oops: Tot de 80 was de GT net zo snel..... Ok, op de snelweg voel je t wel, een groter blok, maar verder.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Het is maar net wat je wilt. Zelf ben ik bij een 1.4 gebleven die ik heb omgebouwd naar carburateur (net als Romy trouwens). Daarnaast de kop onderhanden genomen en een snelle nokkenas geplaatst. Dat is ook lekker snel geworden. En met de Devil heb je een hele mooie basis staan om dit uit te voeren (waarschijnlijk gunstiger ivm. bouwjaar en APK eisen).
Image Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Rooney wrote: Kortom snap ik niet waarom er vaak zo moeilijk over gedaan word!
Omdat er enorm veel "doe" mensen zijn, die doen eerst wat en denken er later pas over na wanneer het al te laat is.
Ik snap de heiseo ook niet, een kabelboom omzetten kan lastig zijn maar als je gewoon genoeg technische kennis hebt (met name van elektrotechniek) dan is het zoals je zelf hebt gezien prima te doen.

Het is dat ik momenteel tevreden ben met het 1.4 MPI blokje, anders lag er al een 16v in.
grietje wrote:Alleen, wat ik vond, is dat dit helemaal niet zo snel is :oops: Tot de 80 was de GT net zo snel..... Ok, op de snelweg voel je t wel, een groter blok, maar verder.
Nogmaals, er klopte echt iets niet dan. De Rallye AX van mijn broertje kon tot de 100 een 106 GTI bijhouden, de AX van mij toen met een GT blok (en die was zelfs lichter dan een GT) was na 10 meter al kansloos tegen een 106 GTI.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Lijkt mij duidelijk wat er mis is met beide, hangen een 1.6 aan de 1.4 kabelboom en ECU. Dat is al vrij duidelijk en de 1.4 bosch ecu = vele malen minder dan de magnetti marelli ecu's van de 1.6. En dan kan je er een zo gehete group N chip in stoppen klinkt allemaal hardstikke leuk maar zal nooit zo goed presteren als de orginele ecu die bij het blok hoort!

En daarbij komt dat de magnetti ecu's heel goed te chippen zijn, bij de Ringsleutel bijvoorbeeld. Mijn 1.6 8v kwam op 122 pk en iets van 160nm met hele mooie curves.

Maar goed back on topic, wat een leuke upgrade qua motor zal zijn zonder motorsteunen aan te passen is de 1.6 8v uit een peugeot 106 rallye. Standaard 105 pk, en reageren goed op een spaghetti spruitstuk, goede uitlaatlijn. Je zal menig auto op de Ring verstelt doen staan :wink:

Ps. veel vermogen is leuk maar vergeten we het onderstel en met name de remmen niet!!!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Bedankt voor de reacties! vind het leuk om er wat meer over te weten te komen, en ben een redenlijke doener maar wil het eerst wel overzichtelijk hebben zodat ik weet wat ik moet gaan doen.

Dus simpel maar wel iets sneller

GT carb blokje of inlaat op huidige blok
GTI kop(incl de elektra) op mijn huidige onderblok

Lastiger maar sneller

1.6 8v maar dan moet bak, aandrijfassen ook om.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Of je neemt een 1.6 blok en past de bevestigingspunten van de bak aan :wink:

Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Als je maar een beetje technisch verstand, goed gereedschap en een goede plek voor handen hebt. Ow... en als je het echt goed wil doen moet je ook nog wel een paar eurie's meenemen. Veel power is leuk, maar vergeet wat er omheen zit niet. (remmen bv.)
AX GTI '91

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Rooney wrote:Lijkt mij duidelijk wat er mis is met beide, hangen een 1.6 aan de 1.4 kabelboom en ECU. Dat is al vrij duidelijk en de 1.4 bosch ecu = vele malen minder dan de magnetti marelli ecu's van de 1.6. En dan kan je er een zo gehete group N chip in stoppen klinkt allemaal hardstikke leuk maar zal nooit zo goed presteren als de orginele ecu die bij het blok hoort!
Kijk, dan weet ik nu ook meteen wat er "mankeert" aan de auto van v.andriessen! Daarnaast heeft de motor die daar in hangt een gietijzeren onderblok.
Al zal het niet veel zijn, die 20kg meer maakt toch wel wat uit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Haha het word er niet makenlijker op, wel duidenlijker en leuker.

Weet iemand trouwens het resultaat van een GTI kop op dit onderblok kijk als je dan het vermogen heeft van een GTI ben ik tevreden en kan je er leuk mee spelen, zitten er dus verschillen in het onderblok van een GTI en het onderblok van de TGS.

Verder denk ik dat een ander blok opzich wel moet lukken maar, het lastige is dat ik geen id heb hoeveel tijd het gaat kosten, kan me auto hier niet zomaar 2 maanden stil zetten 1 maand zal al lastig worden.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Voor een komplete motorwissel moet je in ieder geval voor een motortakel (>600kg) of een lateilift (>=600kg) zorgen (persoonlijk geef ik de voorkeur aan de laatste, omdat die een wormwiel-hef heeft, ipv. een hydraulische pomp.)
Daarnaast heb je ook een lage trolley nodig om het blok onder de auto uit te kunnen rollen en de nieuwe er terug onder.

En twee dikke spanbanden, waarmee je de auto aan de draagarmen met de takel of lift omhoog kunt hijsen.

Check Fietspomp z'n wie=wie om te zien hoe de auto dan in de takel hangt. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Met een gewone motortakel gaat het prima om ze beiden in 1 keer uit te halen. Het is wel makkelijker als je eventueel de inlaat, oliefilter en alternator verwijdert.

Gewoon een riempje aan de 2 haken bij het kleppendeksel hangen en er schuin uit tillen:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0152.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0143.jpg

En probeer sowieso met zn 2 te zijn. Terwijl de ene de motortakel bedient kan de andere het blok begeleiden.

Kabelboomaanpassingen zijn doenbaar als je schema's kunt lezen en begrijpen. Ik heb de aanpassingen ook zelf kunnen doen met wat onlinehulp van hier.
AX-kopen is verslavend.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Dank je Jordi, voor ´t aanslingeren van dit topic! :Thnks
Voor mij ook een hoop duidelijker geworden. Misschien gaat ´t er dan toch ooit nog van komen! :D
Eerst maar eens op vakantie, kan ik er nog ff goed overnadenken! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Happytree wrote:Haha het word er niet makenlijker op, wel duidenlijker en leuker.

Weet iemand trouwens het resultaat van een GTI kop op dit onderblok kijk als je dan het vermogen heeft van een GTI ben ik tevreden en kan je er leuk mee spelen, zitten er dus verschillen in het onderblok van een GTI en het onderblok van de TGS.

Verder denk ik dat een ander blok opzich wel moet lukken maar, het lastige is dat ik geen id heb hoeveel tijd het gaat kosten, kan me auto hier niet zomaar 2 maanden stil zetten 1 maand zal al lastig worden.
Als je het vermogen van een GTI wil.... doe jezelf dan een plezier en koop een nette GTI. Als je méér wil loont een ombouw pas naar mijn idee.
AX GTI '91

Post Reply