Motor wissel?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motor wissel?
Goedenavond!
Ik wil graag wat info verzamelen over het wisselen van een motorblok, dit lijkt me in de toekomst een leuk plan! al hangt dat af van hoeveel werk het is en of ik het zelf aandurf.
1. Wat moet ik aanpassen? het zou zoiezo om een TU blok gaan wat op de huidige motorsteunen past, zijn er blokken die zo op ax bak passen, of moet je altijd een andere bak hebben en hoe zit dat dan met de aandrijfassen? dan het laatste de kabelboom ik neem aan dat er geen andere blokken (met meer vermogen) er zo klik klak aanpassen, dus moet je daar een zware wettenschapper voor zijn of is dat zelf te doen.
2. Wat zijn goede en leuke blokjes voor sportief gebruik? en welke hebben een alu onderblok zodat hij ook nog normaal blijft sturen(of zijn er geen leuke alu blokjes)
Groetjes, Jordi
Ik wil graag wat info verzamelen over het wisselen van een motorblok, dit lijkt me in de toekomst een leuk plan! al hangt dat af van hoeveel werk het is en of ik het zelf aandurf.
1. Wat moet ik aanpassen? het zou zoiezo om een TU blok gaan wat op de huidige motorsteunen past, zijn er blokken die zo op ax bak passen, of moet je altijd een andere bak hebben en hoe zit dat dan met de aandrijfassen? dan het laatste de kabelboom ik neem aan dat er geen andere blokken (met meer vermogen) er zo klik klak aanpassen, dus moet je daar een zware wettenschapper voor zijn of is dat zelf te doen.
2. Wat zijn goede en leuke blokjes voor sportief gebruik? en welke hebben een alu onderblok zodat hij ook nog normaal blijft sturen(of zijn er geen leuke alu blokjes)
Groetjes, Jordi
ff voor de duidelijkheid: of het nu een alu onderblok is of een gietijzeren onderblok, dat maakt voor het STUREN echt geen moer uit!
Wat voor motor zit er nu in de AX?
Wat wil je bereiken met een motorwissel?
Hoeveel aanpassingen er nodig zijn hangt af van wat voor type AX je hebt (ph1 of ph2) ivm. motorkabelboom, wat voor motor er nu in hangt en wat voor motor je erin wilt gaan hangen.
Als je AX een ph2 is en nu een 1.1i motor heeft, kun je zonder veel moeite een 1.4i erin hangen. Kwestie van de oude motor, kompleet met kabelboom eruit halen (de ronde stekker boven de bak is het enige dat de motorkabelboom met de rest verbindt (uitgezonderd de dikke massa-kabels en de kabel naar de startmotor en dynamo)) en nieuwe motor erin hangen, uiteraard met bijbehorende kabelboom en ECU.
Een tijdje geleden heb ik nog een nieuw motorblok in de GT inj. van Fietspomp gehangen. Zijn we totaal twee dagen en een halve nacht mee bezig geweest (maar dat kwam vooral omdat we nog op zoek moesten naar een andere slangaansluitingen-dop voor in het waterpomphuis en we te maken kregen met een boel lekkende seals en pakkingen in het KVS-systeem. )
Wat voor motor zit er nu in de AX?
Wat wil je bereiken met een motorwissel?
Hoeveel aanpassingen er nodig zijn hangt af van wat voor type AX je hebt (ph1 of ph2) ivm. motorkabelboom, wat voor motor er nu in hangt en wat voor motor je erin wilt gaan hangen.
Als je AX een ph2 is en nu een 1.1i motor heeft, kun je zonder veel moeite een 1.4i erin hangen. Kwestie van de oude motor, kompleet met kabelboom eruit halen (de ronde stekker boven de bak is het enige dat de motorkabelboom met de rest verbindt (uitgezonderd de dikke massa-kabels en de kabel naar de startmotor en dynamo)) en nieuwe motor erin hangen, uiteraard met bijbehorende kabelboom en ECU.
Een tijdje geleden heb ik nog een nieuw motorblok in de GT inj. van Fietspomp gehangen. Zijn we totaal twee dagen en een halve nacht mee bezig geweest (maar dat kwam vooral omdat we nog op zoek moesten naar een andere slangaansluitingen-dop voor in het waterpomphuis en we te maken kregen met een boel lekkende seals en pakkingen in het KVS-systeem. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Oké.
Het zou om mijn TGS gaan dus een type2 standaard een 1.4 KDX.
Ik wil er een sneller autotje van maken, dus zoiezo meer vermogen, het liefst zoveel mogenlijk maar het moet wel te doen zijn en betrouwbaar blijven.
En over dat sturen, ik neem aan dat een Gietijzere blok aardig meer weegt en het zit helemaal in de neus dus voor de gewichtst verdeling is het niet super gunstig (maar dat is alleen theorie zelf geen ervaring mee)
Het zou om mijn TGS gaan dus een type2 standaard een 1.4 KDX.
Ik wil er een sneller autotje van maken, dus zoiezo meer vermogen, het liefst zoveel mogenlijk maar het moet wel te doen zijn en betrouwbaar blijven.
En over dat sturen, ik neem aan dat een Gietijzere blok aardig meer weegt en het zit helemaal in de neus dus voor de gewichtst verdeling is het niet super gunstig (maar dat is alleen theorie zelf geen ervaring mee)
Die 20kg die 'n gietijzeren onderblok méér weegt dan een alu onderblok ga je hooguit in de accelleratie merken, vrijwel niet in het sturen.
Weet je zeker dat je huidige blok een alu onderblok heeft?
KDX is met zowel gietijzeren als alu onderblok gebouwd.
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de kop en het hele inlaatgedeelte (dus inlaatspruitstuk incl. injectiehuis) te vervangen door dat van een GTI (multipoint injectie). Dan kan 't onderblok en de bak gewoon blijven zitten.
Uiteraard moet je dan ook de motorkabelboom en de ECU vervangen.
Voordeel hiervan is dat je een Group-N chip in de ECU kan (laten) zetten, waardoor 'ie beter presteert. Heb je geld te veel, dan kun je ook nog het uitlaatspruitstuk vervangen door een spagetti-spruitstuk.
Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Weet je zeker dat je huidige blok een alu onderblok heeft?
KDX is met zowel gietijzeren als alu onderblok gebouwd.
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om de kop en het hele inlaatgedeelte (dus inlaatspruitstuk incl. injectiehuis) te vervangen door dat van een GTI (multipoint injectie). Dan kan 't onderblok en de bak gewoon blijven zitten.
Uiteraard moet je dan ook de motorkabelboom en de ECU vervangen.
Voordeel hiervan is dat je een Group-N chip in de ECU kan (laten) zetten, waardoor 'ie beter presteert. Heb je geld te veel, dan kun je ook nog het uitlaatspruitstuk vervangen door een spagetti-spruitstuk.
Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Qua kabelboom moet ik zeggen dat het echt enorm meevalt!!!!! Betreft dan een 1.6'je. 8v / 16v is haast het zelfde.
Wilde eerst de kabelboom zelf aan gaan passen, kreeg gelukkig hulp van drake (chris) en van de week heeft ie gelopen met 3 aangesloten draden Meer voor te starten heb je niet nodig behalve een ecu die unlocked is
Kortom snap ik niet waarom er vaak zo moeilijk over gedaan word!
Wilde eerst de kabelboom zelf aan gaan passen, kreeg gelukkig hulp van drake (chris) en van de week heeft ie gelopen met 3 aangesloten draden Meer voor te starten heb je niet nodig behalve een ecu die unlocked is
Kortom snap ik niet waarom er vaak zo moeilijk over gedaan word!
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Dat was een 16v. Maar daar is inmiddels ook al meer ervaring mee, Rooney is er bijvoorbeeld mee bezig.MNM(tm) wrote: Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
Er is ook nog de 1.6 8v versie. Dat heeft v.Andriessen er bijvoorbeeld inliggen. Bas_s ook geloof ik.
Voordeel hiervan is dat de AX behoorlijk rapper wordt maar dat het verschil niet aan de motor te zien is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
blaat, foutje
Last edited by grietje on SatMay09, 2009 10:25:46 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dat is een 1.6 16v, wat behoorlijk wat anders is dan een 1.6 8klepperMNM(tm) wrote: Anders kun je nog naar 'n 1.6 motor (uit een Saxo ofzo), maar da's echt een K#T-klus, vraag maar aan bijv. Peter (die met die blauwe AX).
een 1.6 (TUJP5) zoals in mijn 306 is wel in een AX te shoppen (306 heeft alleen maar 90 PK, uit een 106 rally is al 100 pk d8 ik)
Het enige is dat een GTI als basis makkelijker is omdat deze al de juiste aandrijfassen, kabelboom, injectie e.d. hebben
Maar het kan met een andere ook, dan moet je alleen ook de kabelboom omhangen, en computer, aandrijfassen, v bak, en compleet injectie systeem hebben... Of je pakt een 1.6 met je eigen kop, maar of dat gunstig is is vraag 2. moet je nog wel andere bak en andere aandrijfassen hebben.
In Marc zn ex-GTI (v.andriessen zijn auto) hebben wij een 1.6 uit een 106 rallye gehangen, was plug and pray Alleen, wat ik vond, is dat dit helemaal niet zo snel is Tot de 80 was de GT net zo snel..... Ok, op de snelweg voel je t wel, een groter blok, maar verder.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het is maar net wat je wilt. Zelf ben ik bij een 1.4 gebleven die ik heb omgebouwd naar carburateur (net als Romy trouwens). Daarnaast de kop onderhanden genomen en een snelle nokkenas geplaatst. Dat is ook lekker snel geworden. En met de Devil heb je een hele mooie basis staan om dit uit te voeren (waarschijnlijk gunstiger ivm. bouwjaar en APK eisen).
Omdat er enorm veel "doe" mensen zijn, die doen eerst wat en denken er later pas over na wanneer het al te laat is.Rooney wrote: Kortom snap ik niet waarom er vaak zo moeilijk over gedaan word!
Ik snap de heiseo ook niet, een kabelboom omzetten kan lastig zijn maar als je gewoon genoeg technische kennis hebt (met name van elektrotechniek) dan is het zoals je zelf hebt gezien prima te doen.
Het is dat ik momenteel tevreden ben met het 1.4 MPI blokje, anders lag er al een 16v in.
Nogmaals, er klopte echt iets niet dan. De Rallye AX van mijn broertje kon tot de 100 een 106 GTI bijhouden, de AX van mij toen met een GT blok (en die was zelfs lichter dan een GT) was na 10 meter al kansloos tegen een 106 GTI.grietje wrote:Alleen, wat ik vond, is dat dit helemaal niet zo snel is Tot de 80 was de GT net zo snel..... Ok, op de snelweg voel je t wel, een groter blok, maar verder.
Lijkt mij duidelijk wat er mis is met beide, hangen een 1.6 aan de 1.4 kabelboom en ECU. Dat is al vrij duidelijk en de 1.4 bosch ecu = vele malen minder dan de magnetti marelli ecu's van de 1.6. En dan kan je er een zo gehete group N chip in stoppen klinkt allemaal hardstikke leuk maar zal nooit zo goed presteren als de orginele ecu die bij het blok hoort!
En daarbij komt dat de magnetti ecu's heel goed te chippen zijn, bij de Ringsleutel bijvoorbeeld. Mijn 1.6 8v kwam op 122 pk en iets van 160nm met hele mooie curves.
Maar goed back on topic, wat een leuke upgrade qua motor zal zijn zonder motorsteunen aan te passen is de 1.6 8v uit een peugeot 106 rallye. Standaard 105 pk, en reageren goed op een spaghetti spruitstuk, goede uitlaatlijn. Je zal menig auto op de Ring verstelt doen staan
Ps. veel vermogen is leuk maar vergeten we het onderstel en met name de remmen niet!!!
En daarbij komt dat de magnetti ecu's heel goed te chippen zijn, bij de Ringsleutel bijvoorbeeld. Mijn 1.6 8v kwam op 122 pk en iets van 160nm met hele mooie curves.
Maar goed back on topic, wat een leuke upgrade qua motor zal zijn zonder motorsteunen aan te passen is de 1.6 8v uit een peugeot 106 rallye. Standaard 105 pk, en reageren goed op een spaghetti spruitstuk, goede uitlaatlijn. Je zal menig auto op de Ring verstelt doen staan
Ps. veel vermogen is leuk maar vergeten we het onderstel en met name de remmen niet!!!
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Bedankt voor de reacties! vind het leuk om er wat meer over te weten te komen, en ben een redenlijke doener maar wil het eerst wel overzichtelijk hebben zodat ik weet wat ik moet gaan doen.
Dus simpel maar wel iets sneller
GT carb blokje of inlaat op huidige blok
GTI kop(incl de elektra) op mijn huidige onderblok
Lastiger maar sneller
1.6 8v maar dan moet bak, aandrijfassen ook om.
Dus simpel maar wel iets sneller
GT carb blokje of inlaat op huidige blok
GTI kop(incl de elektra) op mijn huidige onderblok
Lastiger maar sneller
1.6 8v maar dan moet bak, aandrijfassen ook om.
Of je neemt een 1.6 blok en past de bevestigingspunten van de bak aan
Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Als je maar een beetje technisch verstand, goed gereedschap en een goede plek voor handen hebt. Ow... en als je het echt goed wil doen moet je ook nog wel een paar eurie's meenemen. Veel power is leuk, maar vergeet wat er omheen zit niet. (remmen bv.)
Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Als je maar een beetje technisch verstand, goed gereedschap en een goede plek voor handen hebt. Ow... en als je het echt goed wil doen moet je ook nog wel een paar eurie's meenemen. Veel power is leuk, maar vergeet wat er omheen zit niet. (remmen bv.)
AX GTI '91
Kijk, dan weet ik nu ook meteen wat er "mankeert" aan de auto van v.andriessen! Daarnaast heeft de motor die daar in hangt een gietijzeren onderblok.Rooney wrote:Lijkt mij duidelijk wat er mis is met beide, hangen een 1.6 aan de 1.4 kabelboom en ECU. Dat is al vrij duidelijk en de 1.4 bosch ecu = vele malen minder dan de magnetti marelli ecu's van de 1.6. En dan kan je er een zo gehete group N chip in stoppen klinkt allemaal hardstikke leuk maar zal nooit zo goed presteren als de orginele ecu die bij het blok hoort!
Al zal het niet veel zijn, die 20kg meer maakt toch wel wat uit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Haha het word er niet makenlijker op, wel duidenlijker en leuker.
Weet iemand trouwens het resultaat van een GTI kop op dit onderblok kijk als je dan het vermogen heeft van een GTI ben ik tevreden en kan je er leuk mee spelen, zitten er dus verschillen in het onderblok van een GTI en het onderblok van de TGS.
Verder denk ik dat een ander blok opzich wel moet lukken maar, het lastige is dat ik geen id heb hoeveel tijd het gaat kosten, kan me auto hier niet zomaar 2 maanden stil zetten 1 maand zal al lastig worden.
Weet iemand trouwens het resultaat van een GTI kop op dit onderblok kijk als je dan het vermogen heeft van een GTI ben ik tevreden en kan je er leuk mee spelen, zitten er dus verschillen in het onderblok van een GTI en het onderblok van de TGS.
Verder denk ik dat een ander blok opzich wel moet lukken maar, het lastige is dat ik geen id heb hoeveel tijd het gaat kosten, kan me auto hier niet zomaar 2 maanden stil zetten 1 maand zal al lastig worden.
Voor een komplete motorwissel moet je in ieder geval voor een motortakel (>600kg) of een lateilift (>=600kg) zorgen (persoonlijk geef ik de voorkeur aan de laatste, omdat die een wormwiel-hef heeft, ipv. een hydraulische pomp.)
Daarnaast heb je ook een lage trolley nodig om het blok onder de auto uit te kunnen rollen en de nieuwe er terug onder.
En twee dikke spanbanden, waarmee je de auto aan de draagarmen met de takel of lift omhoog kunt hijsen.
Check Fietspomp z'n wie=wie om te zien hoe de auto dan in de takel hangt.
Daarnaast heb je ook een lage trolley nodig om het blok onder de auto uit te kunnen rollen en de nieuwe er terug onder.
En twee dikke spanbanden, waarmee je de auto aan de draagarmen met de takel of lift omhoog kunt hijsen.
Check Fietspomp z'n wie=wie om te zien hoe de auto dan in de takel hangt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Met een gewone motortakel gaat het prima om ze beiden in 1 keer uit te halen. Het is wel makkelijker als je eventueel de inlaat, oliefilter en alternator verwijdert.
Gewoon een riempje aan de 2 haken bij het kleppendeksel hangen en er schuin uit tillen:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0152.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0143.jpg
En probeer sowieso met zn 2 te zijn. Terwijl de ene de motortakel bedient kan de andere het blok begeleiden.
Kabelboomaanpassingen zijn doenbaar als je schema's kunt lezen en begrijpen. Ik heb de aanpassingen ook zelf kunnen doen met wat onlinehulp van hier.
Gewoon een riempje aan de 2 haken bij het kleppendeksel hangen en er schuin uit tillen:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0152.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... _A0143.jpg
En probeer sowieso met zn 2 te zijn. Terwijl de ene de motortakel bedient kan de andere het blok begeleiden.
Kabelboomaanpassingen zijn doenbaar als je schema's kunt lezen en begrijpen. Ik heb de aanpassingen ook zelf kunnen doen met wat onlinehulp van hier.
AX-kopen is verslavend.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Als je het vermogen van een GTI wil.... doe jezelf dan een plezier en koop een nette GTI. Als je méér wil loont een ombouw pas naar mijn idee.Happytree wrote:Haha het word er niet makenlijker op, wel duidenlijker en leuker.
Weet iemand trouwens het resultaat van een GTI kop op dit onderblok kijk als je dan het vermogen heeft van een GTI ben ik tevreden en kan je er leuk mee spelen, zitten er dus verschillen in het onderblok van een GTI en het onderblok van de TGS.
Verder denk ik dat een ander blok opzich wel moet lukken maar, het lastige is dat ik geen id heb hoeveel tijd het gaat kosten, kan me auto hier niet zomaar 2 maanden stil zetten 1 maand zal al lastig worden.
AX GTI '91