Mijn AX maakt sinds kort een ratelend geluid bij scherpere bochten naar links met lage snelheid bij het oprijden van een weg oid.
Vooral bij snelheden rond de 20 km/h.
Bij bochten naar rechts meen ik ook iets te horen, maar dat kan verbeelding zijn.
Als ik het gas los laat stopt het geluid, tot ik weer gas geef
Het is me opgevallen nadat ik de achterdemper en middenpijp vervangen had. In eerste instantie dacht ik dat die tegen het chassis tikte, maar ik heb alles weer los gehad en gecontroleerd, maar dit hielp niet
Het is dus iets anders...
Ik denk zelf aan de homokineet, of de aandrijfas.
Hoe kan ik controleren wat er kapot/versleten is?
Het is een AX 1.0 uit 1993 (2e type)
Ratelend geluid bij bochten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Net ff verder op het forum gekeken. De homokineet zit vast aan de aandrijfas en is niet los te vervangen toch?Mastenhose wrote:Zo goed als zeker je homokineet! Is een bekende AX-'kwaal'
Kan het kwaad om er nog mee te rijden? Geen 1000en km maar heb volgende week pas tijd.
Waar kan ik het beste de onderdelen kopen in de buurt van Zwolle?
gaat weer een vrije dag. Moet het sleutelen maar als hobby gaan beschouwen.
Die vraag word hier nu echt dagelijks gesteld geloof ik
Er staat bij technische vragen een topic met 'rare geluiden en hun betekenis'
daar staat het gewoon tussen
Ratelend/tikkend geluid bij gasgeven in een bocht is aandrijfas.
Homokineet is een onderdeel van een aandrijfas maar bij de AX niet apart te vervangen. Koop geen revisie assen, die zijn zo weer stuk.
En als je ze/1 vervangt, vergeet niet ook een nieuwe keering in de bak te doen, die willen heel vaak lekken als je ze niet vervangt en wel de aandrijfas eruit haalt.
Je kan er best nog wel even mee doorrijden (soms zelfs jaren) maar als je ze recht uit ook gaat voelen moet je toch echt wel stoppen met rijden.
Het veroorzaakt vaak ook (hevige) trillingen in je hele auto op de snelweg.
Er staat bij technische vragen een topic met 'rare geluiden en hun betekenis'
daar staat het gewoon tussen
Ratelend/tikkend geluid bij gasgeven in een bocht is aandrijfas.
Homokineet is een onderdeel van een aandrijfas maar bij de AX niet apart te vervangen. Koop geen revisie assen, die zijn zo weer stuk.
En als je ze/1 vervangt, vergeet niet ook een nieuwe keering in de bak te doen, die willen heel vaak lekken als je ze niet vervangt en wel de aandrijfas eruit haalt.
Je kan er best nog wel even mee doorrijden (soms zelfs jaren) maar als je ze recht uit ook gaat voelen moet je toch echt wel stoppen met rijden.
Het veroorzaakt vaak ook (hevige) trillingen in je hele auto op de snelweg.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Het is wel aan te raden even te controleren of je ashoezen (zwarte rubberen hoezen) aan de kant van de wielen niet gescheurd zijn, dat is vaak de oorzaak geloof ik.
Als dit het geval is, deze snel vervangen (nieuwe hoes, nieuwe lading vet), dan kun je er best nog een tijdje mee doorrijden, mits je niet te wild bent met gas in de bochten.
Als dit het geval is, deze snel vervangen (nieuwe hoes, nieuwe lading vet), dan kun je er best nog een tijdje mee doorrijden, mits je niet te wild bent met gas in de bochten.
Als je assen al ratelen maken de hoezen niets meer uit.Mathijs wrote:Het is wel aan te raden even te controleren of je ashoezen (zwarte rubberen hoezen) aan de kant van de wielen niet gescheurd zijn, dat is vaak de oorzaak geloof ik.
Als dit het geval is, deze snel vervangen (nieuwe hoes, nieuwe lading vet), dan kun je er best nog een tijdje mee doorrijden, mits je niet te wild bent met gas in de bochten.
De assen gaan idd stuk van gescheurde heozen (loopt het vet eruit en zand erin) Maar eenmaal stuk gaan ze niet weer 'heel' worden van nieuwe hoezen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
ZatGuido_AXGT wrote:Heb je nog wel genoeg motorolie?
Nu las ik op MP deze advertentie:
http://link.marktplaats.nl/232608143
Iemand ervaring met deze man/garage? Lijkt mij wel een scherpe prijs en scheelt mij een dag sleutelen....
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM