Ratelend geluid bij bochten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter

Ratelend geluid bij bochten

Post by adriaan »

Mijn AX maakt sinds kort een ratelend geluid bij scherpere bochten naar links met lage snelheid bij het oprijden van een weg oid.
Vooral bij snelheden rond de 20 km/h.
Bij bochten naar rechts meen ik ook iets te horen, maar dat kan verbeelding zijn.
Als ik het gas los laat stopt het geluid, tot ik weer gas geef

Het is me opgevallen nadat ik de achterdemper en middenpijp vervangen had. In eerste instantie dacht ik dat die tegen het chassis tikte, maar ik heb alles weer los gehad en gecontroleerd, maar dit hielp niet

Het is dus iets anders...
Ik denk zelf aan de homokineet, of de aandrijfas.

Hoe kan ik controleren wat er kapot/versleten is?

Het is een AX 1.0 uit 1993 (2e type)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Zo goed als zeker je homokineet! Is een bekende AX-'kwaal'
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by adriaan »

Mastenhose wrote:Zo goed als zeker je homokineet! Is een bekende AX-'kwaal'
Net ff verder op het forum gekeken. De homokineet zit vast aan de aandrijfas en is niet los te vervangen toch?

Kan het kwaad om er nog mee te rijden? Geen 1000en km maar heb volgende week pas tijd.

Waar kan ik het beste de onderdelen kopen in de buurt van Zwolle?

gaat weer een vrije dag. Moet het sleutelen maar als hobby gaan beschouwen.
:lol:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Die vraag word hier nu echt dagelijks gesteld geloof ik ;)

Er staat bij technische vragen een topic met 'rare geluiden en hun betekenis'

daar staat het gewoon tussen ;)

Ratelend/tikkend geluid bij gasgeven in een bocht is aandrijfas.
Homokineet is een onderdeel van een aandrijfas maar bij de AX niet apart te vervangen. Koop geen revisie assen, die zijn zo weer stuk.
En als je ze/1 vervangt, vergeet niet ook een nieuwe keering in de bak te doen, die willen heel vaak lekken als je ze niet vervangt en wel de aandrijfas eruit haalt.

Je kan er best nog wel even mee doorrijden (soms zelfs jaren) maar als je ze recht uit ook gaat voelen moet je toch echt wel stoppen met rijden.
Het veroorzaakt vaak ook (hevige) trillingen in je hele auto op de snelweg.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mathijs »

Het is wel aan te raden even te controleren of je ashoezen (zwarte rubberen hoezen) aan de kant van de wielen niet gescheurd zijn, dat is vaak de oorzaak geloof ik.

Als dit het geval is, deze snel vervangen (nieuwe hoes, nieuwe lading vet), dan kun je er best nog een tijdje mee doorrijden, mits je niet te wild bent met gas in de bochten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Mathijs wrote:Het is wel aan te raden even te controleren of je ashoezen (zwarte rubberen hoezen) aan de kant van de wielen niet gescheurd zijn, dat is vaak de oorzaak geloof ik.

Als dit het geval is, deze snel vervangen (nieuwe hoes, nieuwe lading vet), dan kun je er best nog een tijdje mee doorrijden, mits je niet te wild bent met gas in de bochten.
Als je assen al ratelen maken de hoezen niets meer uit.

De assen gaan idd stuk van gescheurde heozen (loopt het vet eruit en zand erin) Maar eenmaal stuk gaan ze niet weer 'heel' worden van nieuwe hoezen ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mathijs »

Nee ze zullen niet stoppen met ratelen, maar de logica leert mij dat je het proces van kapotgaan door zand en troep wel tot een halt kan roepen door nieuwe hoezen erop te zetten?

Ze zullen de gedane schade idd niet ongedaan maken...

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Heb je nog wel genoeg motorolie? :wink:

adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by adriaan »

Guido_AXGT wrote:Heb je nog wel genoeg motorolie? :wink:
Zat :D

Nu las ik op MP deze advertentie:

http://link.marktplaats.nl/232608143

Iemand ervaring met deze man/garage? Lijkt mij wel een scherpe prijs en scheelt mij een dag sleutelen....

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Jep ken 'm, hij heeft bij mij de assen toen vervangen, hij doet het gewoon in de achtertuin. MAAAAAAAAAAAR deze vriendelijke vriend had bij mij de asmoeren niet goed aangedraaid, waardoor de as in het wiellager ging vreten en ik binnen een week een nieuw wiellager nodig had......

Post Reply