Advies gezocht ivm aanschaf AX

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

AneJan
AX Starter
AX Starter

Advies gezocht ivm aanschaf AX

Post by AneJan »

Hallo mensen,

Al van jongs af aan heb ik gezegd dat mijn allereerste autootje een AX zou worden. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een leuk AX en zou ik graag van jullie een beetje advies willen inwinnen voordat ik tot koop overga.
Het gaat om de volgende auto:

Citroën AX 1.1i TGE
Bouwjaar: 1990
Kilometerstand: 128000km
5 deurs
Ook heeft de auto 4 nieuwe bandjes en zijn de remmen aan de voorzijde vernieuwd.
Met nieuwe APK

Meer informatie heb ik niet helaas.
Nu is mijn vraag, is dit een leuk autootje om mee te beginnen? wat is het verbuik ongeveer? in wat voor prijsklasse moet ik denken voor deze leuke AX? Alvast vriendelijk bedankt voor het advies en hopelijk kan ik binnenkort ook zeggen dat ik in een AXje rij ;)

Groet AneJan

Image

Image

Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Welkom Anejan,

Het belangrijkste is om goed te kijken hoe het gesteld is met doorgeroeste delen en dan vooral delen die niet zomaar vervangbaar zijn.

Verder motorisch wil er nog wel eens een koppakking lek zijn, vaak te zien als boven de dynamo het blok nat en vies is van de olie.

Om een indruk te krijgen wat wij al zo zijn tegen gekomen bij het in ere herstellen van onze blauwe 14 TRS KLIK HIER maar eens.

Doe anders hier een oproep of er iemand bij jouw uit de buurt mee wil gaan kijken om advies te geven.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Je hebt een Berichtje :wink:

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

Heb nu net gebeld en helaas was de AX net verkocht.

@Happytree

Leuke AX heb je te koop staan. Wat is de KMstand als ik vragen mag?

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Heb zo'n vermoeden dat deze AX ook al is schade gehad heeft i.v.m. de plek van het logo op de motorkap

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

ja dat vermoeden had ik ook al omdat ik ook al had gevonden dat het logo niet gecentreerd moet zitten bij dit type. Ik blijf verder zoeken en vooral ook hopen om een leuke AX op de kop te tikken voor een leuke prijs;)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

maar dan nog, een nieuwer type motorkap wilt niet zeggen dat de auto schade heeft gehad, ik heb ook een ander type achterklep + achterbumper + voorbumper, maar dat komt omdat ik dit mooier vind.

dus schade hoeft niet altijd, maar ik zou zeker wel altijd kijken naar de pasvorm voorbumper/koplampen/motorkap en ook onder de motorkap of er niet duidelijk schade verstopt is achter de voorbumper bijvoorbeeld.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

heb inmiddels alweer een AX op het oog. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Citroën AX 1.0 Furore
Bouwjaar 1993
80000km
Met APK 04-2010
Vraagprijs = 550euro

Helaas maar 1 foto en nog niet zo veel info.

Image

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

leuk autootje
zoek je specifiek 5 deurs?
kijk dan in ieder geval goed tussen de achterdeuren en de achterwielen.
In dat metalen gedeelte wil de roestduivel nog wel eens actief worden.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

Zoek niet specifiek een 5 deurs maar het is gewoon toevallig dat ik tot nu toe steeds een 5 deurs vind in mijn prijsklasse. Weet iemand ook wat het verbruik is van een 1.0 furore? Het begint me nu echt steeds meer te kriebelen om eigenaar te worden van een lekker AXje;)

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

Deze heb ik ook nog gevonden (excuses voor als ik teveel post). Wat zijn het toch leuke wagentjes :P Misschien dat iemand het gemiddelde verbruik van dit type AX weet?

Citroën AX 1.1 SPIRIt S6
Bouwjaar 1989
121000km
4 goede banden
APK tot 1 okt 2009
Zonnedak
Vraagprijs 400euro

Image

Image

Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

In dit geval zou ik voor de 1.0 Furore gaan, welliswaar minder vermogen, maar wel weer zuiniger.
Wordt het een autootje voor stadsritten of voornamelijk snelweg?
Het verschil tussen de laatste twee AX-en is 4 jaar en 40000km, in 't voordeel van de Furore. Voor die 150 euro meer zou ik 't wel weten.
Er kan altijd nog een 1124cc motortje ingehangen worden! :D

Succes met je zoektocht!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AneJan
AX Starter
AX Starter

Post by AneJan »

Mijn vriendin studeert in Eindhoven en ik woon in Sneek dus de auto gaat vaak heen en weer tussen Eindhoven en Sneek. Natuurlijk gaan we hem ook wel gebruiken in de stad maar voornamelijk lange ritten. Het gaat me niet om de snelheid want ik ben niet zo'n snelheidsduivel. Wil gewoon leuk rijden en dat het ook nog leuk in de portemonnee blijft ;)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

In dat geval is zo´n 1.0 zo´n beetje ´t zuinigste wat je kunt rijden!
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

uhm is dat zo?

Ik ga altijd uit van de benadering dat een kleine motorinhoud en vermogen altijd veel harder moet werken om een bepaalde snelheid te rijden en vast te houden dan een motor met meer vermogen en inhoud.

Harder werken is meer benzine. Ik denk dat zo'n 1.0 dus in de stad goedkoper rijd dan een 1.4 maar dat dat op de snelweg wel eens heel anders zou kunnen zijn.

Natuurlijk gaat deze regel maar tot een bepaalde hoogte op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

@ AneJan

Ik heb zelf nog een goede Ax staan wel wat duurder als de rest maar hij is het zeker waard, je zal er voorlopig geen omkosten aan hebben! als je het wat lijkt stuur me maar een berichtje heb nog een setje orginele wielen met die eronder mag hij voor minder weg.

Verder is het een 1.4TGS dus voor op de snelweg heerlijk lekkere lange versnellingen weinig toeren en dus ook zeer zuinig, 1 op 16 is goed mogenlijk.

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19666

Groetjes, Jordi

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

denny wrote:uhm is dat zo?

Ik ga altijd uit van de benadering dat een kleine motorinhoud en vermogen altijd veel harder moet werken om een bepaalde snelheid te rijden en vast te houden dan een motor met meer vermogen en inhoud.

Harder werken is meer benzine. Ik denk dat zo'n 1.0 dus in de stad goedkoper rijd dan een 1.4 maar dat dat op de snelweg wel eens heel anders zou kunnen zijn.

Natuurlijk gaat deze regel maar tot een bepaalde hoogte op.
Als je 't verbruik van een 1.0 tegen een 1.1 wegzet, kun je 't verschil waarschijnlijk wel verwaarlozen. Maar ben toch nog steeds van mening dat een 1.0 of 1.1 voordeliger is als een 1.4.
Het is natuurlijk altijd afhankelijk van hoe je rijdt, maar de topicstarter geeft aan dat snelheid voor hem niet belangrijk is, en financiën wel, dus vanuit dat oogpunt is een 1.0 ongetwijfeld goedkoper.
Zit een 1.4 ook niet hoger in wegenbelasting? Verzekering waarschijnlijk wel.

Anyway, nogmaals succes met een eventuele aankoop! :)
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

wegenbelasting gaat per bij x55 omhoog een 1.1 weeg 687 en een 1.4 750, als hij 5kilo zwaarder was zat je 1 klasse hoger.

Verder weet ik niet wat ik zou verbruiken in een 1.1 maar ik rij 1 op 15/16 met een 1.4

een 1.0 zou ik niet snel nemen als je ook over de snelweg gaat met een top van 140 is het niet echt makenlijk inhalen.

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Persoonlijk zou mijn voorkeur meer uitgaan naar de rode Phase 1 AX.
Ten eerste omdat ik zelf fan ben van de eerste types AX, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Heb van horen zeggen dat de 1.0 uit een Furore of Escapade bijzonder 'traag' zijn en deze zullen op snelweg niet geweldig rijden in vergelijking met een 1.1 motor of dus een 1.4.

Voor die 150 euro zou je dus eerder voor die blauwe kunnen gaan i.v.m. de iets lagere kilometerstand en het jongere bouwjaar maar ga er dan wel van uit dat je een redelijk uitgeklede versie hebt van de AX en .... Een auto zonder karakter :oops:

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by kleutscher »

ik rij met mijn image 1.1i 1 op 17/18dit met flink doorrijden.
meestal kom ik uit 17.5
ik zit dan veel op de snelweg en rijd dan 120 a 130.

wat ik wel wazig vind is dat ik zowel in de stad en op de snelweg hetzelfde verbuik zo een beetje heb. maar of ik het erg vind:D

ook een aantal keer getest met redelijk zuinig rijden dan rijd ik 1 op 20.

Post Reply