Dashboard verlichting schakelen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
joostvanh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Dashboard verlichting schakelen

Post by joostvanh »

Hallo allemaal,

Ik zal binnenkort effe een paar lampjes achter me tellerplaten vervangen maar ik zat te denken, eigenlijk wil ik het zo dat ze schakelen als ik me lichten aanzet.
Heeft iemand zoiets al gedaan, of een idee hoe je dat het beste kan gaan doen?

Gr Joost

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

misschien begrijp ik je niet goed maar standaard gaan de lichten in je tellerbak aan zodra je je stadslicht aan zet ...

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Bij een type 2 staan ze altijd aan.

joostvanh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by joostvanh »

Browny wrote:Bij een type 2 staan ze altijd aan.
ja klopt, bij mij staan ze altijd aan.
Ik wil het idd zo dat als je de lichten aanzet dat deze verlichting ook aangaat.

Weet iemand waar ik dit kan schakelen?

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Dat wordt dan phase 1 en phase 2 schema's vergelijken want een phase 1 heeft het altijd uit staan totdat je de eerste stap van de verlichting (stadslicht) erbij pakt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Niet zo moeilijk, draadje van je lichten schakelaar pakken. schijnbaar als daar over stadslicht stroom 'uit' gaat moeten je dash lichtjes stroom krijgen :P

Maar wat is er mis met altijd aan?
Alhoewel, bij mn 306 is t ook en ik kan wel makkelijk zien of me lichten aan staan of niet :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Wat er mis is met altijd aan?
Nou, dat als er geen helderheidsregelaar tussen zit, die lampjes met een jaar naar de kl*te zijn en je wéér die tellerbak eruit moet halen om die dingen te vervangen. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

joostvanh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by joostvanh »

MNM(tm) wrote:Wat er mis is met altijd aan?
Nou, dat als er geen helderheidsregelaar tussen zit, die lampjes met een jaar naar de kl*te zijn en je wéér die tellerbak eruit moet halen om die dingen te vervangen. :roll:
:Thnks
jij snapt het ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

ja maja voor de veiligheid zou elk zinnig mens zn lichten vrijwel altijd aan moeten hebben (vooral als men op tegenligger wegen rijd....) dusja, dan branden ze net zo hard stuk ;)

zet er dan een helderheidsregelaar tussen! Datis nog wel simpel te doen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

joostvanh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by joostvanh »

grietje wrote:
ja maja voor de veiligheid zou elk zinnig mens zn lichten vrijwel altijd aan moeten hebben (vooral als men op tegenligger wegen rijd....) dusja, dan branden ze net zo hard stuk ;)

zet er dan een helderheidsregelaar tussen! Datis nog wel simpel te doen.
Ja? Hoe kan ik dat het beste maken dan?
Heb al wat gezocht naar schema's van die sporen op de achterkant van je tellerbak, maar kan er bar weinig over vinden.

Ken jij me vertellen waar ik dan zo'n helderheidsmeter of schakelaar op moet maken?

gr Joost

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

grietje wrote:ja maja voor de veiligheid zou elk zinnig mens zn lichten vrijwel altijd aan moeten hebben
Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat sinds ze dat hebben ingevoerd in Scandinavische landen het aantal verongelukte motorrijders enorm is gestegen... Maarja, ook ik heb m'n lampjes altijd aan, bij mijn AX kunnen ze niet eens uit :D
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

pcrodent wrote:
grietje wrote:ja maja voor de veiligheid zou elk zinnig mens zn lichten vrijwel altijd aan moeten hebben
Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat sinds ze dat hebben ingevoerd in Scandinavische landen het aantal verongelukte motorrijders enorm is gestegen... Maarja, ook ik heb m'n lampjes altijd aan, bij mijn AX kunnen ze niet eens uit :D
waarom zouden motorrijders verongelukken als je lichten voert?

Ik heb nu al zovaak meegemaakt dat men mij gaat inhalen met grauw weer en dan doemt er ineens wél een grijze/zwarte/donkere tegenligger op die geen licht voert. Mensen, doe die lichten toch aan :d
net weer langs een ongeluk gereden, iemand zonder licht, ander wou die weg op maar zag het grijze autotje zonder licht uit een donkere hoek over t hoofd, tja ;)

Dat aansluiten, je moet ff draadschema's opzoeken, heb ik nu ff geen zin in ;) Je tellerbak heeft geloof ik 3 verlichtingsaansluitingen, deze moet je doorknippen, en er een draai schijf dinges tussen zetten (kan je vast wel bij de conrad kopen en anders moet je hem uit luxere AXen halen), dan weer ergens monteren. Dan kan je de helderheid regelen.
=

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

grietje wrote:waarom zouden motorrijders verongelukken als je lichten voert?
Heb 'm nog even opgezocht, ze zeggen dat motoren en fietsen minder opvallen omdat auto's méér opvallen. :?
Mwoch, ik zal verder niet meer offtopic gaan, zo erg gaat het me nu ook weer niet aan het hart... :sleep
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply