Aandrijfas demonteren (uit elkaar halen, is al van de auto)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TetraCON
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunJan16, 2005 11:32:35 PM
Contact:

Aandrijfas demonteren (uit elkaar halen, is al van de auto)

Post by TetraCON »

Hoi allen,

Ik ben druk bezig met het vervangen van mijn aandrijfashoes aan de wielnaafzijde van de bestuurderskant.
Nu heb ik vandaag de gehele aandrijfas verwijderd, maar het lijkt mij dat ik de ashoes van de bakzijde eraf moet halen om het gewricht aan die kant uit elkaar te kunnen halen, zodat ik beide hoezen eraf kan halen en vervolgens degene aan de naafzijde kan vervangen en de andere weer kan terugzetten.

Helaas lukt het me niet om de hoes met het zinken omhulsel los te krijgen... Hoe verder te gaan als die hoes eraf is is me ook nog niet helemaal duidelijk, maar dat zal waarschijnlijk redelijk voor zich spreken als het eenmaal zichtbaar is.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Youri
1.1 TGE:
todo:
aandrijfashoes vervangen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Je kunt een universele ashoes kopen en deze monteren door deze binnenste buiten over een goed ingevette conische koker te schuiven. Dit heb ik onlangs ook gedaan, kost wel wat kracht, maar lukt uiteindelijk wel.
Helaas geen foto's gemaakt.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als je ff de zoekfunctie gebruikt of op zn minst bij how to kijkt :P:P

staat daar :

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15890

en idd, er kan maar 1 gewricht uit elkaar
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De link naar de How-to PDF op die pagina doet het niet. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

jawel, :P

onderste reactie (wel helemaal de onderste, aangezien ik niet kon wijzigen :S)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Check! :)

Maarreh, wat ik nog ff niet snap is hoe de hoes aan bakzijde aan die zinken bus blijft zitten. :?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Check! :)

Maarreh, wat ik nog ff niet snap is hoe de hoes aan bakzijde aan die zinken bus blijft zitten. :?
die zinken hoes zit aan t rubber vast. is 1 geheel zegmaar.
Denk gelijmd ofzo, dat heb ik verder niet los gemaakt. Die hoes gaat vrijwel niet stuk :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TetraCON
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SunJan16, 2005 11:32:35 PM
Contact:

Post by TetraCON »

Bedankt voor de reacties!

Grietje, ik wilde dolgraag jouw howto gebruiken, maar tot mijn spijt kon ik deze niet downloaden. Mooi dat je dit probleem nu hebt opgelost.

In de tussentijd heb ik de haynes gezocht en de info daar uit gehaald.

Ga er nu weer mee bezig dus we zullen zien hoe het uitpakt.

Een (hele) kleine aanmerking aan je howto heb ik nog wel, het is beter om het zinken omhulsel om te buigen met een nijptang op deze manier heb je geen last van de veerwerking en beschadig je de rest wat minder snel.
1.1 TGE:
todo:
aandrijfashoes vervangen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

met een tang was het bij mij echt neit voor elkaar te krijgen, en dit is ook de manier die in de haynes staat. Overigens was de huls ook niet beschadigd, as kon gewoon zn 2de leven beginnen.
Nu heb ik hem alsnog weggegooit, aangezien de homokineet ver overleden was haha
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply