onderstuur...

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

TTF
AX weirdo
AX weirdo

onderstuur...

Post by TTF »

pfff gek word ik er van ..

zoals mn wie is wie al verklapt ..

rijd ik in een GT..

verlaagd .. voor met rooie ( koni?? ) veren.. en achter is de torsie anders in gesteld..

nu is het probleem dus onderstuur.. wel redelijk normaal voor een voorwiel aangedreven auto, maar dit is niet normaal .. levensgevaarlijk zelfs..

beetje gas in een bocht is rechtdoor.. op de stoep af.. wat me nu al bijna 2x is overkomen en probeer dat maar eens goed te corigeren .. tot nu toe is het me nog gelukt ..

maar wie heeft er tips voor me om dit te verhelpen?

banden zijn btw nog goed..

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

achter dus niet verlaagt? alleen strakker ofzo? of wat bedoel je met anders ingesteld/

als hij achter niet verlaagt is [zoals bij de meeste axen op de club geloofk] vind ik het niet gek dat hij zwaar onderstuurt raakt.. de gewichtsverdeling is al zo dat het merendeel voor zit, en als je m dan ook nog schuin gaat zetten komt er alleen maar meer gewicht op die voorwielen.. en tsja dan zeggen de natuurkunde wetten dat je rechtdoor moet!

oplossing? achter verlagen? gewicht achterin gooien? :P beetje eerlijk verdelen
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

tjah ik weet niet of hij achter verlaagd is er zitten iedergeval wel de orginele torsie veren onder geen stugere

kijk voor de grap maar eens naar de fotos

misschien is ie lager ingesteld want hij hangt wel mooi in balans

en de gewichtsverdeling is gewoon standaart..

maar dan zou je zeggen dat eerder de achterkant uitbreekt..

gebeurt ook wel eens .. maar dat valt nog wel een beetje te corrigeren ..
Last edited by TTF on ThuMay06, 2004 4:02:55 PM, edited 1 time in total.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

q01z wrote:achter dus niet verlaagt? alleen strakker ofzo? of wat bedoel je met anders ingesteld/

als hij achter niet verlaagt is [zoals bij de meeste axen op de club geloofk] vind ik het niet gek dat hij zwaar onderstuurt raakt.. de gewichtsverdeling is al zo dat het merendeel voor zit, en als je m dan ook nog schuin gaat zetten komt er alleen maar meer gewicht op die voorwielen.. en tsja dan zeggen de natuurkunde wetten dat je rechtdoor moet!

volgens mij zit jij in de war met OVERstuur. Overstuur is als er teveel druk op de wielen zit (en hij dus achteruitbreekt)

Onderstuur is te weinig druk op de voorwielen. (dus sturen maar toch rechtdoor)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

onderstuur = dan zie je waar je tegen aan gaat botsen

overstuur = dan zie je niet waar je tegen aan botst :P

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

kakelbont ik ben niet in de war hoor :P

maar als er veel massa op je voorwielen drukt hebben ze in principe natuurlijk meer grip.. alleen als je dan door een bocht wilt, dan wil de auto rechtdoor.. en als hij dan duikt of al gedoken staat, wordt het onderstuur effect zwaar versterkt!!
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Onderstuur is glijen over de voorwielen => Je gaat rechtdoor in de bocht
Overstuur is glijden over de achterwielen => ERg leuk als je het onder controle hebt.

Ik zou es naar je banden kijken. Als die nog goed zijn moet je voor ook eens andere stuggere dempers proberen. Als je namelijk verlaagd bent door slappere veren (dus die gewoon meer doorzakken) Dan krijg je dit soort rare effecten
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Ik met mijn standaard GT heb er alleen maar last van bij nat wegdek. Dan weet ik het dus doe ik wat rustiger aan. Verder helemaal niet.

Hoe hard ga jij eigenlijk door de bochten? Misschien wel wat te enthousiast? En heb je de bandenspanning al eens gecheckt?
Image

Nielsz
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by Nielsz »

"Ik met mijn standaard GT heb er alleen maar last van bij nat wegdek." aldus RobGT.

Dit probleem heb ik dus ook...maar bij mij ligt het zeker weten aan mijn banden...die moeten dus ook einde van de zomer vernieuwd worden. :?

Dus tippie? check de banden.
AX Plaisir 1.1i, 1991, standaard.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Heb het ook,..... maar volgens mij is het veeeeeeeeeeeeel minder geworden na het monteren van eenveerpootbrug !
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: onderstuur...

Post by saxo100 »

[quote="TTF"]pfff gek word ik er van ..

zoals mn wie is wie al verklapt ..

rijd ik in een GT..

verlaagd .. voor met rooie ( koni?? ) veren.. en achter is de torsie anders in gesteld..

nu is het probleem dus onderstuur.. wel redelijk normaal voor een voorwiel aangedreven auto, maar dit is niet normaal .. levensgevaarlijk zelfs..

beetje gas in een bocht is rechtdoor.. op de stoep af.. wat me nu al bijna 2x is overkomen en probeer dat maar eens goed te corigeren .. tot nu toe is het me nog gelukt ..

maar wie heeft er tips voor me om dit te verhelpen?

banden zijn btw nog goed..[/quote]

wat voor merk banden zit er onder????

mijn vorige wagen had Pirelli's kon ik nog met geen 30 km/h over een rotonde.
na het monteren van Dunlops kon het veel harder.

m.a.w. het kan aan het merk/typeband liggen

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Handjes »

TTF wrote:nu is het probleem dus onderstuur.. wel redelijk normaal voor een voorwiel aangedreven auto, maar dit is niet normaal .. levensgevaarlijk zelfs..

Wat voor merk/type banden heb je er onder liggen? Bandenspanning?

Zijn je schokdempers nog goed?

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Handjes wrote:
TTF wrote:nu is het probleem dus onderstuur.. wel redelijk normaal voor een voorwiel aangedreven auto, maar dit is niet normaal .. levensgevaarlijk zelfs..

Zijn je schokdempers nog goed?

Michelin energy 165x65x14

bandenspaning zal ik nog even opmeten ..

vering lijkt me nog wel goed..

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by saxo100 »

[quote="TTF"][quote="Handjes"][quote="TTF"]nu is het probleem dus onderstuur.. wel redelijk normaal voor een voorwiel aangedreven auto, maar dit is niet normaal .. levensgevaarlijk zelfs..[/quote]

Zijn je schokdempers nog goed?[/quote]

Michelin energy 165x65x14

bandenspaning zal ik nog even opmeten ..

vering lijkt me nog wel goed..[/quote]

dan zal het aan de banden niet liggen

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Gewoon niet zo belachelijk hard rijden :lol:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ja of zorgen dat je fatsoenlijke banden koopt en dat je dempers/veren gewoon goed zijn. aan iets anders kan het niet liggen kwa auto.
Maar we zullen het maar niet gaan hebben over het goed doorcrossen op nat weg dek he want dat vergt toch een iets andere rijstijl stelletje droogweerrijders :P :P :P :wink:

mzzl

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Ik heb ook een probleem met nat weer. Als ik 70 rijd in zn 2 en ik geef volgas dan begint ie te slippen. Waar ligt dit aan :D :D :D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Sander wrote:Ik heb ook een probleem met nat weer. Als ik 70 rijd in zn 2 en ik geef volgas dan begint ie te slippen. Waar ligt dit aan :D :D :D

je onderstel in combi met slechte banden :P:P :wink: haha
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

offtopic
jullie meoten niet zeuren over slechte wegligging! :(

als ik een standaard-minirotonde met +20km/u neem gaattie al rechtdoor op droog! laat staan op nat :roll:

als ik naar huis rij na het uitgaan en alle bochten vol neem en Neonak in zn AXGT zit achter me.. dan pleurtie bijna in slaap! zo rustig gaat dat voor hem..

nou is dat bij mij een combinatie van slechte banden en ophanging.. (voor 145 en achter 155, standaard slappe veerpoten) en associaal bochten gedrag..
maar toch :P
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

q01z wrote:nou is dat bij mij een combinatie van slechte banden en ophanging.. (voor 145 en achter 155, standaard slappe veerpoten) en associaal bochten gedrag..

LEVENSGEVAARLIJK :shock: :D :D

Post Reply