M'n AX (1.4 D) heeft onderhoud nodig, in verband daarmee enkele vraagjes:
1) Hij start de laatste tijd slechter, accu en startmotor zijn OK maar ik moet gas bijgeven bij het starten anders slaat de motor direct weer af. Kan dat aan de gloeibougies liggen, en zo ja, zijn die zonder speciaal gereedschap te vervangen?
2) Verbruik is toegenomen, 1:20 momenteel bij heel rustig rijden, was ooit 1:23/24. Waar kan dit in zitten? Filters oid?
3) Kort na de start klinkt de motor nogal rauw, is dat normaal? (is misschien altijd al zo geweest, weet 't niet zeker )
Alvast dank voor de reacties, met zo mogelijk tips welke onderdelen ik bij de automaterialenzaak moet halen
Paar dieselvraagjes
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hm, heb nooit een ax diesel gehad, maar m'n Clio'tje was wel diesel...
Als de gloeispiraaltjes op zijn heb je idd het probleem dat hij niet lekker wil starten. Maar hou er rekening mee dat het winter is. Had in de winter nogal problemen, 's zomers helemaal niet. Gloeien, starten, lopen. Ook het verbruik was toen bij mij lager, met zo'n 1.5 a 2 km per liter. En dat was nogal wat, want hij reed maar 1 op 17.8 (damn 1.9L)...
Maar anders kan er gekeken en gehoord worden op de meeting? Ben er zondag ook
Als de gloeispiraaltjes op zijn heb je idd het probleem dat hij niet lekker wil starten. Maar hou er rekening mee dat het winter is. Had in de winter nogal problemen, 's zomers helemaal niet. Gloeien, starten, lopen. Ook het verbruik was toen bij mij lager, met zo'n 1.5 a 2 km per liter. En dat was nogal wat, want hij reed maar 1 op 17.8 (damn 1.9L)...
Maar anders kan er gekeken en gehoord worden op de meeting? Ben er zondag ook
Heb een 1.5diesel.
1. denk dat er lucht in je systeem komt, ergens een lek slangetje (retourleidingen nakijken).
Of.... je koudstart afstelling is niet goed (koud behoort die sneller te
draaien.
2. qua verbruik, nwe filters (wel purflux gebruiken) doen vaak al wonderen, maar goede klepspeling doet nog meer.
mijn verbruik ligt rond de 1 op 22 bij stevig doorrijden (150km/h).
3. dat de motor nogal rauw draait is "normaal" tis een simpele back to basic diesel.
Grote kans dat die ms wat minder rauw klingt door nwe filters/olie en kleppen stellen.
Altijd purflux filters gebruiken, geen fram meuk.....
Gr. Andre
1. denk dat er lucht in je systeem komt, ergens een lek slangetje (retourleidingen nakijken).
Of.... je koudstart afstelling is niet goed (koud behoort die sneller te
draaien.
2. qua verbruik, nwe filters (wel purflux gebruiken) doen vaak al wonderen, maar goede klepspeling doet nog meer.
mijn verbruik ligt rond de 1 op 22 bij stevig doorrijden (150km/h).
3. dat de motor nogal rauw draait is "normaal" tis een simpele back to basic diesel.
Grote kans dat die ms wat minder rauw klingt door nwe filters/olie en kleppen stellen.
Altijd purflux filters gebruiken, geen fram meuk.....
Gr. Andre
Ben je er morgen (= zondag) bij op de meeting?
Zou 'm wel eens willen horen starten en lopen eigenlijk.
Ik denk dat als 't voorgloeien niet goed gaat door brakke gloeipluggen, dat 'ie dan alleen maar moeilijker start (aan slaat) als je gas geeft (meer koude diesel ingespoten dat dus nóg moeilijker ontbrandt).
Als je start, slaat 'ie dan wel aan, maar valt 'ie dan stil door te lage toeren?
Lucht in de brandstofleiding kun je zelf heel gemakkelijk controleren door de transparante slang die vanaf het brandstoffilter naar de verdeelpomp loopt, in de gaten te houden als de motor loopt.
Niet goed afgestelde koudestart-regeling kan ook.
Ook dat kun je snel zelf zien: de staaldraad vanuit de thermostaat moet bij koude motor strak staan en de hevel op de pomp geheel tegen de eindstop aan trekken (met enige spanning op de draad).
Zou 'm wel eens willen horen starten en lopen eigenlijk.
Ik denk dat als 't voorgloeien niet goed gaat door brakke gloeipluggen, dat 'ie dan alleen maar moeilijker start (aan slaat) als je gas geeft (meer koude diesel ingespoten dat dus nóg moeilijker ontbrandt).
Als je start, slaat 'ie dan wel aan, maar valt 'ie dan stil door te lage toeren?
Lucht in de brandstofleiding kun je zelf heel gemakkelijk controleren door de transparante slang die vanaf het brandstoffilter naar de verdeelpomp loopt, in de gaten te houden als de motor loopt.
Niet goed afgestelde koudestart-regeling kan ook.
Ook dat kun je snel zelf zien: de staaldraad vanuit de thermostaat moet bij koude motor strak staan en de hevel op de pomp geheel tegen de eindstop aan trekken (met enige spanning op de draad).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Bedankt voor de reacties
Startgedoe lag aan de gloeibougies, dat lijkt nu weer goed (wel dure krengen trouwens ). Koude startafstelling lijkt in orde te zijn, loopt in 't begin inderdaad sneller.
Dieselfilter vandaag vervangen, vage handleiding erbij, ik moest een luchtnippel losdraaien en in een soort balgje knijpen, de diesel spoot me om de oren . Moest een slangetje onder aan 't nieuwe filter schuiven en daar moest dan diesel uit komen lopen, maar mooi niets gezien Maar goed, hij doet het weer dus het zal wel.. ook het luchtfilter vervangen. Beide filters van purflux
Nu nog de kleppen stellen.
Vraagje mbt het kleppendeksel: dat lijkt bij één bout te lekken, staat steeds een plasje olie bij die bout (waar die in het kleppendeksel verdwijnt), waar duidt dat op?
En hoe werkt zo'n dieselfilter eigenlijk?
Groet!
Startgedoe lag aan de gloeibougies, dat lijkt nu weer goed (wel dure krengen trouwens ). Koude startafstelling lijkt in orde te zijn, loopt in 't begin inderdaad sneller.
Dieselfilter vandaag vervangen, vage handleiding erbij, ik moest een luchtnippel losdraaien en in een soort balgje knijpen, de diesel spoot me om de oren . Moest een slangetje onder aan 't nieuwe filter schuiven en daar moest dan diesel uit komen lopen, maar mooi niets gezien Maar goed, hij doet het weer dus het zal wel.. ook het luchtfilter vervangen. Beide filters van purflux
Nu nog de kleppen stellen.
Vraagje mbt het kleppendeksel: dat lijkt bij één bout te lekken, staat steeds een plasje olie bij die bout (waar die in het kleppendeksel verdwijnt), waar duidt dat op?
En hoe werkt zo'n dieselfilter eigenlijk?
Groet!
Die 'lekkende' bout, is dat van de voorste rij de tweede van links?
Er gaat trouwens zeker een kwart liter diesel in dat filter, voordat er iets uit komt lopen. 't Moet er eigenlijk wel aan de onderkant uit komen lopen, anders zit er nog lucht in en da's niet goed voor de pomp.
Er gaat trouwens zeker een kwart liter diesel in dat filter, voordat er iets uit komt lopen. 't Moet er eigenlijk wel aan de onderkant uit komen lopen, anders zit er nog lucht in en da's niet goed voor de pomp.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hoe krijg ik die lucht er dan uit?
Slangetje op de onderkant aansluiten, luchtnippel losdraaien en in die balg knijpen tot 't aan de onderkant er uit komt lopen, of moet die luchtnippel dichtblijven (aangezien anders de diesel me om de oren vliegt)?
Die bout is de tweede van links, aan de voorruitzijde, hoezo..?
Slangetje op de onderkant aansluiten, luchtnippel losdraaien en in die balg knijpen tot 't aan de onderkant er uit komt lopen, of moet die luchtnippel dichtblijven (aangezien anders de diesel me om de oren vliegt)?
Die bout is de tweede van links, aan de voorruitzijde, hoezo..?
Aan de onderkant van het brandstoffilter zit ook een soort dop die je open kunt draaien. Normaal moet je daar eventueel aanwezig vocht/water aftappen. Op die dop zit idd een tuitje. Daar kun je dus een slang op prikken, zodat de zooi niet op je versnellingsbak terecht komt, maar je het netjes in een bakje/flesje kunt opvangen.
Om het filter vol met diesel te krijgen, moet je het ontluchtingsnippeltje BOVENOP het thermostaathuis DICHT houden, anders wordt de lucht niet uit het filter geperst, maar druk je de diesel er idd via dat nippeltje uit.
Op dat nippeltje kun je eventueel (NA het ontluchten van het filter!) ook even een (transparant) slangetje aansluiten, zodat je de diesel die eruit komt kunt opvangen (en weer gewoon in de tank kunt kijlen).
Toen ik bij mijn dieseltje het filter ging vervangen, heb ik eerst het nieuwe filter vol gegoten met diesel (uit het oude filter), vóór ik die onder het thermostaathuis ging vastschroeven. Scheelde een boel werk.
Wat betreft die bout: typisch dat 't ook de tweede van links is.
Waarschijnlijk kun je die er ook gewoon zonder te draaien uit trekken: de draad in de cilinderkop is rot gedraaid. (is bij mijn dieseltje iig wel het geval). Kan verder geen kwaad, je moet alleen elk kwartaal je oliepeil checken (maar dat behoor je eigenlijk sowieso elk kwartaal te doen. )
Om het filter vol met diesel te krijgen, moet je het ontluchtingsnippeltje BOVENOP het thermostaathuis DICHT houden, anders wordt de lucht niet uit het filter geperst, maar druk je de diesel er idd via dat nippeltje uit.
Op dat nippeltje kun je eventueel (NA het ontluchten van het filter!) ook even een (transparant) slangetje aansluiten, zodat je de diesel die eruit komt kunt opvangen (en weer gewoon in de tank kunt kijlen).
Toen ik bij mijn dieseltje het filter ging vervangen, heb ik eerst het nieuwe filter vol gegoten met diesel (uit het oude filter), vóór ik die onder het thermostaathuis ging vastschroeven. Scheelde een boel werk.
Wat betreft die bout: typisch dat 't ook de tweede van links is.
Waarschijnlijk kun je die er ook gewoon zonder te draaien uit trekken: de draad in de cilinderkop is rot gedraaid. (is bij mijn dieseltje iig wel het geval). Kan verder geen kwaad, je moet alleen elk kwartaal je oliepeil checken (maar dat behoor je eigenlijk sowieso elk kwartaal te doen. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!