Voorste wiellager vervangen, ik krijg de as niet los
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Voorste wiellager vervangen, ik krijg de as niet los
Ik wil het wiellager laten vervangen bijn mijn S(uper)AX(O).
Daarvoor moet ik "even" de veerpoot eraf hebben.
Maar nu krijg ik de as niet uit de naaf.
Hij lijkt er muurvast in te zitten.
Kan ik hier een beetje geweld bij gebruiken?
Een poelie trekker erop?
Ik ben hem al iets met een hamer op z'n kop geweest.
Iemand een idee, voor mij gevoel moet zo'n as toch niet zo vast zitten?
Daarvoor moet ik "even" de veerpoot eraf hebben.
Maar nu krijg ik de as niet uit de naaf.
Hij lijkt er muurvast in te zitten.
Kan ik hier een beetje geweld bij gebruiken?
Een poelie trekker erop?
Ik ben hem al iets met een hamer op z'n kop geweest.
Iemand een idee, voor mij gevoel moet zo'n as toch niet zo vast zitten?
Het is gelukt, met een poelie trekker, een klein beetje draaien en toen schoot hij los.
NU heb ik het lager laten vervangen....nog speling!
Het oude lager was 100% kapot, de fles bewoog (Niet de draaiende beweging ) in het lager.
Met het nwe lager was het heel solide. Maar nu alles er weer aan zit, zit er weer speling
Misschien een te smal lager gemonteerd, kan dat?? Het zelfde lager als er uit is gekomen, is er ook weer in gegaan. Of dat was ook al de verkeerde (en dus de reden van kapot gaan), of het zit ergens anders ook nog....
NU heb ik het lager laten vervangen....nog speling!
Het oude lager was 100% kapot, de fles bewoog (Niet de draaiende beweging ) in het lager.
Met het nwe lager was het heel solide. Maar nu alles er weer aan zit, zit er weer speling
Misschien een te smal lager gemonteerd, kan dat?? Het zelfde lager als er uit is gekomen, is er ook weer in gegaan. Of dat was ook al de verkeerde (en dus de reden van kapot gaan), of het zit ergens anders ook nog....
maak eens een foto van je aandrijfas van de kant die in het lager schuift.
Ga haast vermoeden dat er een verkeerde as inzit. Heb je die wel eens vervangen of weet je dat die vervangen is?
Ga haast vermoeden dat er een verkeerde as inzit. Heb je die wel eens vervangen of weet je dat die vervangen is?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
@denny,
D'r zit inderdaad een nwe aandrijfas aan deze kant.
Het is er wel een met zo'n abs rand (de auto heeft ook abs), en door een Citroën dealer er in gezet, maar dat hoef niet alles te zeggen natuurlijk.
Als de as verkeerd zou zijn, waar plaagt het hem dan, aan de voor of achterkant, misschien kan er dan iets af gefreesd worden ofzo?
Verder aandraaien lukt haast niet. Ik met een dopsleutel en een pijp erop, met m'n volle gewicht er op gehangen. Misschien dat lucht nog iets kan doen.
D'r zit inderdaad een nwe aandrijfas aan deze kant.
Het is er wel een met zo'n abs rand (de auto heeft ook abs), en door een Citroën dealer er in gezet, maar dat hoef niet alles te zeggen natuurlijk.
Als de as verkeerd zou zijn, waar plaagt het hem dan, aan de voor of achterkant, misschien kan er dan iets af gefreesd worden ofzo?
Verder aandraaien lukt haast niet. Ik met een dopsleutel en een pijp erop, met m'n volle gewicht er op gehangen. Misschien dat lucht nog iets kan doen.
Ik kan het zo niet goed zien. Maar voor een saxo van jouw type hoort het drukvlak tussen de spie en de koppeling van het rechte type te zijn en geen conisch verloop te hebben.
Als ik dit zo zie denk ik dat het wel de goede as is. Heb je nieuwe naafmoeren gebruikt?
De as hoort nl het lager op te sluiten als dat niet gaat is er iets niet goed.
heb je het wiellager er goed ingeperst? Mogelijk dat hij kapot is gegaan?
Naaf er op de juiste manier weer in het lager geperst?
Als ik dit zo zie denk ik dat het wel de goede as is. Heb je nieuwe naafmoeren gebruikt?
De as hoort nl het lager op te sluiten als dat niet gaat is er iets niet goed.
heb je het wiellager er goed ingeperst? Mogelijk dat hij kapot is gegaan?
Naaf er op de juiste manier weer in het lager geperst?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Het persen heb ik laten doen.
Daar moet ik dus van uit gaan dat het goed is.
Het voelde ook heel soldie toen ik hem terug heb gezet.
Ik weet alleen niet goed of de as hem nu helemaal opsluit.
Zo veel kan er eigenlijk niet misgaan.
"vroeger" regelmatig bij een visa gedaan, maar ik ben het sleutelen een beetje verleerd geloof ik.
Daar moet ik dus van uit gaan dat het goed is.
Het voelde ook heel soldie toen ik hem terug heb gezet.
Ik weet alleen niet goed of de as hem nu helemaal opsluit.
Zo veel kan er eigenlijk niet misgaan.
"vroeger" regelmatig bij een visa gedaan, maar ik ben het sleutelen een beetje verleerd geloof ik.
Ik heb de poot weer los gehaald en nog eens bekeken.
Volgens mij gaat het bij de pijlen mis.
De as drukt op een heel klein stukje in het hard van het lager
De as lijkt er verder in te moeten (wat zelfs met geweld niet lukt)
In het hart zit zelfs een braampje.
Gewoon weg sliijpen en ruimer maken, od heb ik de verkeerde as (of lager)?
Volgens mij gaat het bij de pijlen mis.
De as drukt op een heel klein stukje in het hard van het lager
De as lijkt er verder in te moeten (wat zelfs met geweld niet lukt)
In het hart zit zelfs een braampje.
Gewoon weg sliijpen en ruimer maken, od heb ik de verkeerde as (of lager)?
ik heb even gekeken in de database.
er bestaan 2 lagermaten
35x72x33mm
Voorzijde -1/99 70.30 Skf
37x72x33mm
Voorzijde 2/99- 60.20 Skf
Ik denk dus dat een fout lager zo maar de oorzaak kan zijn.
er bestaan 2 lagermaten
35x72x33mm
Voorzijde -1/99 70.30 Skf
37x72x33mm
Voorzijde 2/99- 60.20 Skf
Ik denk dus dat een fout lager zo maar de oorzaak kan zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
haha dan weet ik het ook niet meer.
Dat conische gedeelte wat ik op die laatste foto zie doet mij raar aan. Zit dat vast aan de naaf? Zat dat ook in de oude situatie zo?
Had de oude situatie ook speling?
Dat conische gedeelte wat ik op die laatste foto zie doet mij raar aan. Zit dat vast aan de naaf? Zat dat ook in de oude situatie zo?
Had de oude situatie ook speling?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ja, de oude situatie had exact de zelfde speling.
Ik neem aan de het in de oude situatie ook zo heeft gezeten.
Maar of het aan de naaf vast zit....ik dacht het niet.
Het randje direct daarna is waar het metaal is "opgestroopt" is
waar nu de as tegenaan loopt, en (vermoed ik) voorkomt dat de aandrijf as het lager echt kan opsluiten.
Ik wil eens proberen het randje weg te halen en kijken of de as er nog iets verder in wil. Een feit is wel dat de abs sensor nu exact voor de abs ring op de as zit (waardoor de as goed gemonteerd lijkt), en dat zal dan niet mee zo zijn.
Geweldig trouwens dat je al zo veel moeite heb gedaan voor mij!
Ik neem aan de het in de oude situatie ook zo heeft gezeten.
Maar of het aan de naaf vast zit....ik dacht het niet.
Het randje direct daarna is waar het metaal is "opgestroopt" is
waar nu de as tegenaan loopt, en (vermoed ik) voorkomt dat de aandrijf as het lager echt kan opsluiten.
Ik wil eens proberen het randje weg te halen en kijken of de as er nog iets verder in wil. Een feit is wel dat de abs sensor nu exact voor de abs ring op de as zit (waardoor de as goed gemonteerd lijkt), en dat zal dan niet mee zo zijn.
Geweldig trouwens dat je al zo veel moeite heb gedaan voor mij!
Tja het idee wat ik heb is dat de naaf en as niet bij elkaar horen.
Heb je al eens gekeken ho het er aan de andere (spelingsloze??) kant zit.
Moet nl extact hetzelfde zijn. Zo niet dan zoek de verschillen.
Heb je al eens gekeken ho het er aan de andere (spelingsloze??) kant zit.
Moet nl extact hetzelfde zijn. Zo niet dan zoek de verschillen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.